Skyddsfaktorer

Att ha en bra självbild är viktigt, man måste kunna lita på sig själv och sitt egna omdöme. Självbilden är hur vi ser oss själva och den påverkar vad vi säger, hur vi lyssnar och hur vi pratar. Man ska uppfatta sig själv bra och tro på sig själv att man klarar av saker och ting. Man ska inte konstant behöva andras bekräftelse om sig själv att man duger.

Ens självbild formas av arv och miljö och kan ändras med tiden. Därför borde man exempelvis inte ungås med folk får försämrar ens självbild. Man ska inte jämföra sig med andra utan tycka om och acceptera sig själv för vem man är, och genom att acceptera sig själv för den man är så måste man inse sitt egna värde, att man förtjänar det bästa man kan få och inte låta någon trycka ner en eller få en att må dåligt. DU förtjänar det bästa för du är den bästa du kan vara!


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Skyddsfaktorer

Stresshantering är ett sätt att lära sig bli av med stor del av den stress man är drabbad av. Stressrelaterade sjukdomar är väldigt vanliga idag och därför bör stresshantering ske så fort som möjligt.


Detta kan man göra på olika sätt. Man kan till exempelvis tänka på sin andning, stanna upp och tänk hur du andas just nu. Om man andas snabbt så betyder det att man är stressad och därför borde man träna på att ta djupare andetag genom att andas ut genom näsan och ut genom munnen. Observera hur du äter, det vill säga äter du snabbt eller framför tv:n? Man ska äta i lugn och ro och inte känna någon stress, duka exempelvis inte av så fort du ätit utan låt maten smälta.

Du måste ta din egentid och koppla av, ta hand om dig och din kropp. Det kan du göra genom att skifta mellan att ta det lugnt och röra på dig genom ett träningspass. Något som rekommenderas för stresshantering är yoga. Du kan även tänka på små saker som att gå långsammare och se dig omkring när du går till jobbet, skolan eller någon annan stans. Som vi nämnt i tidigare inlägg så är sömn något som är viktigt för att inte bli stressad, klicka här för att komma till inlägget. Så du bör alltså försöka få ett bra sömnschema för att hantera stressen. För att kunna somna lättare kan du bestämma dig för att slappna av innan du ska somna för det kan ta tid för kroppen att gå ner i varv. Slappna av i musklerna och andas djupt som jag nämnde över.

Att få stöd av andra, så som familj eller vänner kan hjälpa mycket. Berätta för någon närstående om din stressiga situation så kan dom kanske hjälpa dig med tips om egna erfarenheter eller hänvisa dig till professionell hjälp. Försök också att inte tänka negativt, även om det är svårt. Egna inte tid på att vara arg över saker som tar onödig energi och du blir mer stressad.


Likes

Comments

Skyddsfaktorer

Ett sätt att behålla ett välmående är att ha sociala kretsar som man kan lita på, det är viktigt att ha socialt stöd som man kan luta sig mot om man mår dåligt, så att man kan prata med någon förstående innan någon stor skada har skett, så att man avlastar sina besvär från hjärtat innan det tar över och blir obalans i psyket.

Det är även mycket viktigt att umgås med folk som får en att må bra för att få positiv atmosfär runt omkring en. Annars om man mår dåligt pga dem man umgås med så är det en mycket onödig faktor då man kan göra något åt det ganska enkelt.

Så se till att ni har någon ni kan prata med, för oftast är det den bästa vägen till psykisk hälsa, så att man inte går och bär på det som gör att man mår dåligt själv, utan delar med sig till någon som förstår.

Det kan vara en förälder, syskon, bra kompis och så kan man även prata med experter som kuratorer, psykologer eller kontakta BUP eller någon annan bra ungdomsmottagning om man behöver prata ut!



Likes

Comments

Skyddsfaktorer

Att ha balans i vardagen är till stor hjälp för att må bra, för att få balans bland tankarna, balans mellan mat, sömn och träning.

Det gäller att ha lite från varje i vardagen. Att hitta det där lugnet i tillvaron. Då alltid har en plats, men ingenting går över och tar över någon annan dels plats. Alla delar måste få plats för att man ska finna det där lugnet och inte känna att något tar över och lämnar mindre plats åt annat viktigt.

Vi kan med egna erfarenheter berätta att ibland tar plugget över annat, eftersom att man är så stressad att få saker gjort så bortprioriterar man andra saker som annars får en att må bra, som tex att träna.

Så vårt tips till er är att känner ni att "nu har jag pluggat jättelänge" men ändå fortsätter för att ni är stressade, avbryt det ändå. Våga lämna det åt sidan ett tag och gör något för att kompensera all energi som gått åt pluggandet eller vad det än är. Gå och gör nåt annat istället, som gå på en promenad, lägg dig och vila, lyssna på musik eller gå och träna tex. För din hälsa är viktigare än plugget och arbetet!


Likes

Comments

Fakta om psykisk hälsa

Lyckliga, är något som vi alla stävar efter och vill vara. Men då måste vi veta, vad är lycka? Vad gör dig lycklig och hur når vi lycka? Enligt dom flesta källorna så är lycka ett tillstånd av avslappning, spontanitet och glädje. Lycka förvecklas ofta med tillfredsställelse men det är två helt olika saker. Lycka är något som kommer inifrån och det når du genom att välja här och nu att du vill vara lycklig, eller så hittar man på ursäkter till varför man inte kan vara det. Det blir konstant feltolkningar på begreppet och på "resan" efter lyckan lyckas vi aldrig nå fram till det vi tror är lycka.

Enligt dom flesta så tänker vi att om vi har ett bra kärleksliv eller bra relationer, bra hälsa och pengar så har vi nått lycka. Men i självaste verket är det tvärtom, om du är lycklig, då kommer allt förbättras och du kommer bli mer framgångsrik i det du vill uppnå. Ofta är vi rädda för att lyckan ska vara i ett "flyktigt tillstånd", det vill säga att den lätt kan försvinna. Till exempel att vi blir lyckliga när det är soligt, och att lyckan försvinner då det regnar. Men så funkar inte lycka.


Likes

Comments

Skyddsfaktorer

KASAM är en förkortning av Känsla av sammanhang som uppfanns av Aaron Antonovsky på mitten av 1900-talet. Vad det innebär med KASAM är att man anser att en person kan vara psykiskt frisk och ha en god hälsa, trots om den fysiska hälsan är dålig, det vill säga extremt sjuk.

Teorin utvecklade Antonvsky genom att undersöka folk som hade överlevt förintelsen. Han var förbryllad över att vissa var psykisk stabila trots vad dom gått genom och det var då han började undersöka varför vissa människor mår psykiskt dåligt. Han kom fram till att känslan av sammanhang avgör hur en person hanterar stressiga situationer och det blir där efter avgörande för ens hälsotillstånd (både psykiskt och fysiskt). Han påstår att ingen är helt frisk, utan alltid är mellan frisk och sjuk, och graden av friskhet mäts med KASAM. Man mäter det genom att se på dom tre delarna (som vi nämner nedan) som en helhet och inte separata. Tillsammans ska det göra oss resistenta och motståndskraftiga mot psykisk ohälsa. Man kan exempelvis se att höga värden betyder att en person har en kraft att hantera utmaningar och en bra hälsa. Dock så anses meningsfullheten vara som viktigast då man ser att en individ som ser att livet är meningsfullt är bättre på att kämpa genom tuffa perioder.

Det finns andra saker som spelar in på ens hälsa så som alkohol eller rökning erkänner han också men skillnaderna ligger i den psykiska hälsan. Han förklarade detta med hur folk hade bearbetat sina erfarenheter.

KASAM är indelat i tre delar;
Begriplighet - Känslan av vad som händer i världen (kulturer, strukturer och frågor så som vad, vem, när, varför?)
Hanterbarhet - Att resurser finns tillgängliga (behärska och hantera situationer och inte ge upp/se sig själv som ett offer)
Meningsfullhet i livet - Att man utmanar sig i livet (framtiden, erfarenheter och hur man mår)


Likes

Comments

Skyddsfaktorer

Att ha motivation är a och o för att man ska må bra. Om man har motivation för att gå upp på morgnarna, om man har nåt man stävar mot, ett mål så är det en stor skyddsfaktor och ett bra sätt att hindra psykisk ohälsa.

Om man tex går igenom en jobbig tid eller har en mycket stressig vardag så är det viktigt att kunna ha någonting att kunna se fram emot senare, för att den jobbiga tiden eller stressiga i skolan ska ha "nån mening". Om man går igenom en jobbig tid hemma så kan det verkligen hjälpa att ha något att se fram emot, få en att orka kämpa, orka stå ut med det som kan vara jobbigt.

Saker att se fram emot behöver inte vara stora saker, man kan se fram emot helgen, en fika med någon man tycker om, träning, kunna sova länge, bara det får en att kämpa genom dagarna utan att ge upp är jättebra som motivation.

Ett mål är något man kan sträva mot, som tex mitt mål med att jag pluggar mycket är att få högsta betyg i ämnet. Men det som är viktigt att tänka på är att ha realistiska mål, som du känner att du kan klara av, så att du lägger press på dig själv men inte för mycket så att det blir jobbigt.

Så vi tipsar starkt om att alltid försöka ha något att se fram emot, för hur jobbigt det än känns så har du något senare som du ser fram emot, och då får du automatiskt motivation till att fortsätta kämpa.

Likes

Comments

Skyddsfaktorer

Man kan ställa sig frågan om maten man äter påverkar psyket? Ja jag tror nog att alla känner tillfredställelse efter en rejäl god måltid, vilket kan menas med tillfällig tillfredställelse, tex något som man verkligen begär men kanske inte är så nyttigt för hälsan, som tex pizza, godis, snacks, läsk osv.

Men att äta onyttigt men som ger njutning är väldigt bra mot ångest, då du äter tex en chokladbit så sätter sockret och fettet tillsammans ingång hjärnans belöningssystem, då tillverkas dopamin som kan resultera i en stund av glädje. Så att ta en chokladbit då och då eller nåt annat som du tycker är gott kan dämpa din ångest eller oro för en stund.

Det är nämligen så att kosten påverkar psyket mer än vad man tror, och hur man äter påverkar också. Att ha bra matrutiner som innebär att du äter regelbundet om dagarna kan skapa lite mer struktur i vardagen. Att äta bra är oxå en viktig del, vad man äter spelar självklart roll.

Men att äta bra mat ger bra energi så att du klarar dig genom dagen utan att bli extremt trött, och med mer energi blir man mer produktiv och orkar med mer saker, vilket kan resultera att man blir nöjd och stolt över det man åstadkommit!!



Likes

Comments

Skyddsfaktorer


Alla vet att det är bra att röra på sig och att det är nödvändigt för att vi ska må bra, träning kan nämligen användas som medicin mot psykisk ohälsa, vissa läkare skriver t.o.m ut ett recept fast i träningsform till patienter som lider av psykisk ohälsa.

Träning och motion har bevisats hjälpa mot ångest, depression, stress, sömnbesvär och nedstämdhet, och mycket mer. Det kan även verka förebyggande


Man kan använda sig av fysisk aktivitet på många sätt för att må bra, det finns många olika sorter, man kan tex:

  • Gå på promenader
  • Ta en joggingtur
  • Dra och träna

Man behöver inte lägga jättemycket tid på detta, utan en liten stund räcker gott och väl mer än vad man tror.

Det som funkar för dig kanske inte funkar för någon annan, det är olika för olika personer och därför är det alltid värt att testa om man lider av någon form av psykisk ohälsa. (se fakta)

Vi tror även att träning som skyddsfaktor bidrar till ökad självkänsla för många, genom att ta sig ut och utföra det som får en att må bra leder ofta till att man känner sig stolt över sig själv, vilket är en känsla man kan ta sig långt på. (se inlägget om självbild)


Likes

Comments

Fakta om psykisk hälsa

Alla har ett psyke, ett mående, psykisk hälsa är det man vill uppnå, vi ska må bra, det är alltid vårat mål, att vara lycklig. Då kan man säga att man vill uppnå psykisk hälsa, då psyket mår bra.

Motsatsen till psykisk hälsa är psykisk ohälsa vilket är definitionen av att man inte har ett välmående psyke, man mår inte bra innerst inne.

Psykisk ohälsa är ett begrepp som omfattar allt från psykiska sjukdomar till psykiska störningar. Det kan innefatta

- Ångest

- Panikångest

- Posttraumatisk stressyndrom

- Depression

Och många andra diagnoser. Men det är några av dem som tyder på psykisk ohälsa.

Likes

Comments