Nu har jag varit hemma i snart två dygn, vilka spenderats sängliggandes och sovandes - Smått bitter och missnöjd över att resan fick sådant abrupt slut men samtidigt glad över att få slippa ligga i ett rum med kala väggar och inga fönster. Hälsan först, eller hur? Idag har jag dock varit relativt produktiv, ringde försäkringsbolaget för att klara ut allt med sjukhuskostnader samt för att anmäla min stulna kamera, vem hade kunnat tro att av alla ställen så är det på sjukhuset som den blir stulen? Mejlat för att få min dator fixad då den, liksom jag, tog semester och sist fått i mig en hel del mat, läs: ett glas soppa och en banan, Så trots trötthet och illamående så ser det ändå lite ljust ut, nu kan det bara bli bättre!

Har även kikat på Moana, oerhört mysig film, tips tips!!

Hej igen, länge sedan sist!

Just nu sitter vi i Colombo och väntar på tåget som ska ta oss till Hikkaduwa, där vi tänkte slå oss ner de sista dagarna här i Sri Lanka. Natten har varit längre än lång. Igår gick vi ner på stranden och gjorde en stor brasa som ett litet hejdå/på återseende med de på vårt hostel. 21.30 gick bussen från Arugam Bay som skulle ta oss till Colombo och tusan vilken busstur det var! Det är redan välkänt att sätena inte är för byggda för sådana som oss, men förutom det hade de även lagt till ett fotstöd för att göra det ännu trängre. Svetten rann och huden var fastklippad i sätena - men humöret var ändå uppe, detta kommer gå fort, vi lär ändå sova hela resan. Men väl sagt sätter de, även på denna buss, på lankesisk pop på högsta volym - suck. Dessutom så kör busschaufförerna som blådårar här. Så den åtta timmar bussresa vi trodde skulle gå fridfullt var ett rent helvete. Svettigt, trångt, högljutt och bumpig (for runt konstant och har ett flertal nya blåmärken på kroppen. Kring halv fem/fem var vi framme och tog in på hostel och sov några ynka timmar. Jag for och lämnade in datorn på reparation innan vi åkte ner till tågstationen, där vi nu är, halvt döda, trötta och brända. Ska bli skönt att få komma ut till kusten igen, få surfa lite, strosa på stranden och bara vara!

På återseende mina vänner!

Detta har hänt sen sist;
(Del 1)

ONSDAG
I onsdags lämnade vi hotellet i Kandy och åkte tuktuk till
nuwara eliya. Det var helt fantastiska vyer, teplantage åt ens hållet och berg åt andra. Tiden bara flög iväg och man blev helt uppslukad. Byn/samhället gav definitivt mersmak direkt, en liten pittoresk by som skulle kunna vara tagen ur en sagobok. Det vi gjorde efter vi anlänt var att storsa omkring, bokade en ridtur samt handlade lite vatten och frukt och sånt. Temperaturen här var betydligt kyligare ännu Kandy och vårt rum kan ha varit det kallaste någonsin!

TORSDAG
På torsdagen ringde alarmet vid sju och det var upp och hoppa, på med kläder, packa väskan och sen kom en tuktuk och körde oss till stallet. Vid nio satt vi på hästryggen och lunkade fram genom bergen och djungeln. Helt fantastisk upplevelse, återigen något som skulle kunna vara från en sagobok. Vädret var perfekt tills vi var ca 5 min från stallet. Då öppnade dig himlen och dränkte oss från topp till tå. Det var som att stå i duschen med högsta spruttrycket och fullt påklädd. Jeansen blev som ett andra lager hud på benen och det vars droppade om dem. Vi hämtade väskorna och åkte till tågstationen direkt för att ta oss till Ella. Det hela började med att vi hoppade på fel vagn vilket resulterade i att vi hamnade i två olika vagnar. Jag i bistron och Lina i andra klass. Det var inte mycket plats att stå på så den vackra tre timmars långa tågresan blev aningen mer krävande än vi trott. Vi fick trots, utrymmet, ändå en liten syn på utsikten och WOW! Dörrarna är öppna på tågen här och det vart så effektfullt när det kom ett stup rakt nedanför oss och man satt i dörröppningen och hela håret blåste bort till Kina. Alla som är där - åka denna tur MEN förboka biljetter.
Väl framme i Ella så regnade det ännu mer, och hela staden låg i en dimma så det blev snabba puckar till hotellet där vi vilade och tog det lugnt. Åt lite Middag, duscha innan vi sov.

Idag, måndag, åkte vi på en rundtur för att se alla sevärdheter här i Kandy. Vi började på ett buddistiskt tempel och for sedan till en krydd och ört odling där vi gick en liten rundtur som avslutades med ansiktes, hår och nackmassage!!! Vi fick även provsmaka eget gjort te! Efter det bar det av mot Elephante Orphanage där vi fick se lite elefanter (lägger upp bilder på det sen). Sen åkte vi till en te fabrik och fick se hur man gjorde grönt, svart, silver och guld te samt provsmaka. Sista turen blev till en mataffär - älskar att gå i utländska mataffärer och prova massa nya saker!

Nu ligger vi och planerar nästkommande dagarna och äter masa go' saker!