Longyearbyen - Svalbard

Åkte på äventyr till Barentsburg, en rysk by på svalbard. Lifta med två ryssar på skoter dit och åkte båt hem till Loneyearbyen igen. Påvägen hem fick vi se 5 stycken späckhuggare som cirkulerade kring båten, såå Häftigt!!

Båttur nummer 2 bar av till Pyramiden, som är mer eller mindre en spökstad. En stad som grundades av svenskar men som sedan köptes upp av Rysslad. Ryssarna bröt kol på denna plats fram till 1998. Idag är staden helt övergiven bortsätt från ett bar personer som bor där för att ta emot och guida turister. Tyvär kunde vi inte gå i land vid pyramiden, men en rysk guide kom på skoter fram till båten och berättade historier om staden. Vi fick fint väder på eftermiddagen och båtturen bjöd på fantastiska vyer över arktis. Blandannat fick vi nordenskiöldglaciären och till lunch så fick vi grillat valkött, mums!

En natt när Amanda jobbade, så kom hon inspringande med en goprokamera och skrek att jag skulle skynda mig att göra mig klar och packa med ombyte. Van som man är på Amandas upptåg så gjorde jag som hon sa, och mot flygplatsen begav vi oss. Amanda överraskade mig med en liten mini weekend i Tromsø. Jag kan bara säga wow vilken vacker stad detta var! TACK Amanda för denna fantastiska resa, för en super härlig och rolig vecka på svalbard och i Tromsø, denna resa kommer jag aldrig glömma.

Några sista bilder från Longyearbyen.

Tårarna sprutar och magen värker i flera dagar efter att jag har varit hos min gammelmormor Ingalill. Hon och jag har EXAKT samma sjuka humor 😂

Finvin i tandborstglas woopwoop!

Life with Amanda as a bästis ..

Nu ikväll har jag och mandis varit på utomhusföreläsning på stranden. Solen sken över bergstopparna och vi lyssnade på när 22åriga Samuel Massie berättade om sitt livs äventyr med båten Berserk. Han var verkligen en god talare som fångade åhörarnas uppmärksamhet och intresse. Fick ett signerat ex av hans bok, så lär bli fin läsning framöver.

Ni som inte hört berättelsen om båten Beserk bör verkligen se på serien om "Beserk mot sydpolen". En helt fantastisk med också tragisk dokumentär om en besättning som styr sin segelbåt mot sydpolen.

#berserk

I går skulle jag och Amanda ta en lugn kväll. Men när vi va på affären fick vi erbjudande om att lifta med två ryssar till Barentsburg, en liten rysk stad på Svalbard, vi hakade på direkt så klart. Så inom ett par timmar satt vi på skotern bakom varsin icke engelsktalande ryss påväg över glaciären. Det tog ungefär 1 1/2 timme, och skoterfärden dit bjöd på spektakulära vyer. Jag önskar att man skulle kunna förmedla detta fantastiska landskap på bild, men tyvärr gör inte kameran denna natur rättvisa.

Väl framme i Barentsburg åt vi en snabb middag, drack lite kaffekask och rysk vodka. Sen snodde vi några tofflor och sprang över till bryggeriet där det bjöds på rysk dansmusik. Vi dansade polka till kalinka, vilket för den delen tydligen betyder tranbär på ryska. Amanda red på en rosa Björn. Sen blev det blev nachspiel på hotellrummet vårat och vi tränade även våra twerkingskills, vilket är under medelnivå.

När vi idag vaknade upp (pigga) och glada så gick vi en sightseeing runda i denna ryska lilla stad. Till lunch åt vi nån fläskgryta i minigryta och vid 14.00 tiden satt vi oss på båten som tog oss hem till Longyearbyen. Påvägen hem fick vi se SPÄCKHUGGARE, ja precis inte bara en utan sex stycken!!! Guiden som var med oss berättade att detta var mycket ovanligt och att han aldrig själv under sina år som guide sett någon späckhuggare förut.

Här kommer några mobilkamerabilder från dessa dagar. När jag kommer hem ska jag göra en bildbomb från hela resan.

Lite födelsedagsmys med min lille bebis innan avfärd mot Kastrup! 22år gammal har jag blivit idag och jag måste erkänna att jag känner mig lite nojjig. Känns inte som att man är så ung längre hehe ;-) Men innan den här dagen är slut befinner jag mig förhoppningsvis på Svalbard hos min Mandis ❤️

Idag är en bra dag! Solen skiner och vårtecken ploppar upp lite här och där 🌸 Påväg hem från denna veckas sista lektion. Å inte bog med det, för nu tar jag skolledigt 12 dagar! Nöjdare tjej får man leta efter ;-)