I dag har jeg vært så heldig at jeg fikk være med som ledsager på en tur for gjestene på Solgården. Da vi hadde en lang kjøre tur oppå et fjell som er 600 meter iver havet, og der heter det Masarof. Det er en vingård, som de lager sin egen vin å tar inn gjester å lager middag for dem å har live underholdning med musikk av sigøynere.

Dette var en opplevelsesrik å kjekk tur med historier og godt humør. Det som satt inntrykk på meg var hvor alle koste seg sammen, en kunne se livsgleden hos alle gjestene der. de var dansing, synging å mye prating. Til å med jeg var så heldig å fikk danse med gjestene. Herlig dag å herlig vær.

Når det er med ledsagere på turer er det for å støtte om det er noen som er dårlig til beins, og i tilfelle det skal skje noe forutsett. Vi skal alltid være i nærheten å tilgjengelig til alle tider å dele den gleden er bare helt utrolig. Må si jeg ble glad i alle som var der. En helt utrolig gjeng.

Av Cecilie.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Dagen i dag har vi fått mye inntrykk fra forskjellige steder og har hatt mye å se. På Solgården fikk vi muligheten til å få en guiding tur på et privat sykehus i Benidorm, Det var lærerikt og spennende. Det heter Hospital Imeg Levante, og det er utrolig flott! Det er et høyt kvalitets sykehus, spesialiserte helsepersonell, og de utvikler seg hele tiden for å være de beste av de beste innen helsetjenester.

Her er nettsiden om dere er interessert i å lese om dette fantastiske sykehuset.

Etter den fine turen med noen ansatte på Solgården å en Guide, var vi så heldige å bli vist rundt i Altea av lærerene våre. Først var vi å spiste på en koselig restaurant med god mat, og så gikk vi rundt på stranden og i gamlebyen. Det er utrolig fint og koselig der, nydelige bygninger og en helt utrolig utsikt. Det var en kirke der som var helt slående nydelig, så mange detaljer, en opplevelse som jeg ikke greier å sette ord på. Torsdag skal vi ha en guide der som skal fortelle oss historier fra Altea, det gleder jeg meg veldig til.

Det har vært en fantastisk dag for oss alle,

Av Cecilie

Sola har komt opp igjen og det betyr en ny dag i praksis! Det er min (Alexandra) siste uke her på Betanien i Spania. Dagen i dag har begynt ganske rolig med det er har blitt vant med: morgenstell og frokost! Eg har blitt veldig sjølstendig og eg klare mye å gjøre selv. Eg blei veldig flink å ta initiativ og på grunn av det trenger eg ikke lenger å spørre kva eg kan hjelpe til fordi eg veit selv kva eg kan gjer.

Vi hadde bingo igjen i dag og det var veldig gøy å spelle. Eg måtte hjelpe en beboer med å finne fram tallene og vi fikk bingo også. Det var så morsom når vi ropte begge to så høyt vi kunne BINGO!!!! Alle begynte å le og vi fikk applause og beboeren fikk premie også!

Etter bingo var det middag og så var det kvillestund for dei som ønsker!

Eg fikk ross også i dag. Fordi eg har en spesiell måte å roe ned dei beboerne som blir urolig og redd, fikk eg spørsmål om eg kanskje skulle utdanne meg som psykolog :)

Nå er det kveld og eg er litt sliten etter flere timer med sol etter jobb og en deilig middag som våre kjære kokk-lærar har laget til oss!

Eg må berre si takk til våre snille lærarar som er alltid klar til å hjelpe oss med alt vi trenger, frå middager til tur på shopping eller stranda! Takk for alt dere gjer for oss!

i helga har vi vært veldig opptatt for vi opplevd mye kult! På lørdag var dro vi til Villa Joyosa og var på stranda og i gatene. Mens vi var der nede, så kom det helt plutselig et mørkt skylag over. Det lynte, tordnet, regnet og hagla ekstremt mye! På et minutt rann det elver ned gatene!
Uværet kom fort, men dro også fort. Etterhvert ble det klar himmel igjen. Vi jentene bestemte oss for å dra ut til Benidorm en tur og spise mat. Vi hadde det utrolig gøy!

På søndag jobbet Lene og Cecilie. Lene hadde tidligvakt og Cecilie hadde senvakt. På kveldstid dro vi og andre elever på go kart! Det var utrolig gøy, alle stor koste seg! Etterpå spiste vi sammen på restaurant, det var koselig.

I dag var jeg, Lene, på tidligvakt og jeg fikk vere med på tur til Guadalest! Det var gøy, selv om jeg allerede hadde vært der. Jeg var også med en tur i Altea for å hente Abbas i dag. Det er utrolig fint der, nedenfor ser du utsikt i fra Altea ned mot Albir.

• 189 lesere

Siden i går eg var på seinvakt blei det litt seint å skrive blogg men det forstår dokke :)

Nå skal eg fortelle litt om kva eg gjort på disse dagene.

Eg begynner med i går: Ja eg var på seinvakt igjen og det var veldig gøy selv om det regna heile tida. Etter alle har stått opp etter middagskvil serverte vi kjeks med kaffe. Ein av lærlinger var så snill å kom med kanellsnurer og vi fikk smake alle sammen. Dei var "mucho buene " :)

Etter kaffe har eg samlet noen av beboerne rundt bordet på stua og vi spelte domino. Det var veldig gøy! Her er et bilde av den koselig stunden.

Rundt klokka halv 7 blei det servert kveldsmat og så blei det legetid for dei som var trøtte. Det rolig resten av kvelden.

I dag starta eg klokken halv 8 igjen. Eg kan ikke seie at eg var trøtt fordi det var noe spennende som skulle skje.

Eg var med på markedet samen med 3 beboere og 2 lærlinger. Der kunne ein kjøpe alle mulige ting som fins frå klær,sko,og diverse leiker og små ting til frukt, kaker og blomster.

Vi hadde på oss nesten 2 timer men tida gikk så fort sidan vi var på leite etter beste tilbudene. :)

Når vi komt tilbake fikk alle middag og dei som ville kvile fikk lov til det.

På kvelden var lærarane så kjekke at dei laga middag til oss. Vi har samlet oss alle inn i leiligheten til min lærar og der kosa vi oss med deilig blomkålsuppe laga av læraren frå restaurant og mat-fag og Tapas! Det var såååå koselig. Etter vi blei stappmett gikk vi til butikken for å handle noe godt. Det var veldig god trim!

Resten av kvelden blei det rolig med kvile og tv-titting!

Nå sier eg god natt til alle!

Helsing Alexandra!

Adios!

I går var ikke en vanlig dag. Etter få timer på jobb med smerter i øra mi fikk eg beskjed om å ta meg en tur til sjukehuset i Benidorm til spesialist for å bli sjekket. Legen fant ut at eg har øreinfeksjon og fikk behandling! Etter eg fikk medisin, følte eg meg mye bedre.

I dag blei eg mye bedre og kunne møte opp på jobb på morgenen som planlagt. Eg har begynt å vere meir sjølvstendig og i dag alle på jobb var veldig stolt av meg fordi eg klarte å legge en beboer i senga for middagskvil uten hjelp frå andre!

Etter jobb fikk eg og ei jente til lov å bli med å hente en elev frå jobben sin. Det var i en gammal by og der vi skulle hente han var utsikten ubeskrivelig fin! For å bevise det legger eg ut et par bilder frå der! :)

​ADIOS! HELSING ALEXANDRA! :)

Annen hver uke så reiser gjester hjem å de kommer nye gjester inn. Jeg var så heldig at jeg (Cecilie) fikk være der denne store dagen. Det var litt trist å måtte si farvel til gjester jeg har blitt kjent med å hatt det kjekt sammen med, men i tillegg spennende å få møte nye mennesker å oppleve nye inntrykk.

Det hele begynner dagen før hvor de får grundig informasjon om hvordan dette kommer til å skje. Det at alle må ha pakket ferdig å være på rommet kl 09:30, da kommer personalet og henter bagasjen å når de ankommer flyplassen sjekker de det inn. Gjestene blir følgt av frivillig sykepleiere helt til Gardemoen, så kommer det inn nye men de andre gjestene som kommer. Så det er ikke bare gjestene som er nye, men også kolleger å bli kjent med.

Å mens dette skjer går vi andre å visker ut navnene deres på rommet og setter inn de nye navnene til de neste gjestene som kommer. At alle har navnene sine på rommene sine synes jeg er ganske koselig, det kan få gjestene til å føle seg velkommen og viser at dette er deres rom.

Når alle har komet seg ut av rommet er alle samlet på området og tar en siste farvel til venner som de har blitt kjent med i løpet av turen. Etter lunsj reiser det med bussene og ansatte vinker dem farvel å ønsker alle sammen velkommen tilbake.

Etter dette så vasker å spriter vi de lånte utstyret som rullestoler, rullatorer og scootere, slik at de er eventuelt klare til bruk for andregjester.

Å når det kommer nye gjester blir de tatt godt i mot og får en skikkelig god velkomst med velkomstord, informasjon og god mat.

I dag har jeg, Lene, ikke gjort noe fordi jeg er syk. Skulle egentlig på senvakt i dag, men de går ikke når jeg har feber og ikke føler meg bra!
I går var en aktiv dag for meg. Jeg hadde fri og dro til badestranden i Villa Joyosa sammen med noen lærere og en annen elev som også hadde fri i dag. Jeg badet i kald sjø, og nøt solen et par timer. Når de andre på Betanien var ferdig på jobb, så dro vi til La Marina, et kjøpesenter, og shoppet! Det ble en lang dag, men en fin dag.

• 186 lesere

Ei uke av 3 har gått! I dag er det mandag igjen og eg (Alexandra) begynte dagen med smil i ansikt. Grunner var fordi eg skulle ha min første seinvakt.

Etter en kjempe kjekk helg med både felles aktiviteter på laurdag og shopping,middag på stranda og shopping igjen var eg kjempe klar for å starte på jobb igjen :)

Klokka 15.30 var eg klar til å begynne min spennende vakt. På rapport fikke eg vite korleis dagen gikk frå morgen til den tidspunkt. Etterpå gikk eg samen med min veileder (ei veldig smilende og kjekke dame) til beboerne sit rom for å hjelpe dei å stå opp etter middagshvil. Vi delte ut kaker og kaffe og hjelpte rundt dei som trengte oss. Etter fleire koselige turer med beboerne i den fine hagen på Betanien blei det kveldsmat. Når alle blei ferdig med å spise tok vi også ei pause. Etter pausen begynte vi å gjere alle klar til å legge seg. Noen av dei ville se på tv mens andre ville høre på musikk på rommet sitt før dei skule legge seg.

Slik gikk min første seinvakt og eg gleder meg til neste gong!

¡Hasta mañana

Dagen i går var en felles aktivitetsdag for alle elevene her i Spania! Vi dro fra Betanien til Villa Romantica for å møte de andre elevene. Der venta vi i tre kvarter på at alle skulle bli klare! Når alle endelig var klare, dro vi til Guadalest. Guadalest er en liten fjellandsby, og er Spanias tredje mest besøkte turistmål.

Etter at vi hadde vært i Guadalest, ville vi bade så vi dro til en idyllisk elv. Det var ikke så varm å bade med en gang, men det ble bedre når du hadde kasta deg uti!

Vi hadde en nydelig dag sammen!