View tracker

Allt går i 120 här, and i love it!

Jobb, träning , matlagning och middagar - ungefär mitt liv beskrivet i 4 ord just nu! Att bo i samma stad som syrran , Nille och mina bästa killkompisar Raimond och Salomon - livet. Börjat gymma på Gymmet Sthlm , vilket är drömmen - att få gå till gymmet och få sån inspiration av alla duktiga och snälla atleter är guld värt. Så jävla värt varenda krona. Livet är bra just nu - im in love w life

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker
View tracker

Likes

Comments

Halli hallå!

En del har frågat om min träning och kost och verkar vara intresserade, så jag tänkte skriva några rader om varför jag tog beslutet att skaffa en pt, ungefär vad jag äter och hur jag tränar.

Det hela började väl förra vintern egentligen, när jag klev upp på vågen - och blev rätt skrämd av siffran som stod där. Varför jag kommit upp i denna vikten vet jag inte riktigt bakgrunden till.. Jag hade mått rätt dåligt då mitt fyra år långt förhållande just tagit slut med min gamla kille, vilket tog så otroligt mycket på mig. Under den tiden orkade jag väl inte träna och jag åt mer, ett rätt vanligt beteende när man mår dåligt.

Men jag började träna mer och mer, och hade i samma veva upptäckt Friskis i och Svettis i Vänersborg - det bästa gymmet jag vart på! Jag började träna, och drog ner rätt kraftigt på kolhydrater i min kost (har tidigare lchfat). Jag började få lite resultat, men man ser dom tyvärr inte lika mycket själv som andra gör.

En kompis till mig, Sara, hade gått ner över 20 kilo, och hon hade dietat i ca 8 månader (!!!!!) och jag var sjukt imponerad av henne , vilken styrka! Hon är förövrigt min största inspiration genom denna resan, jäklar va grym hon är. En annan tjej jag känner , Rebecca, tipsade mig om hennes coach, Samantha Jerring. Kollade upp henne på instagram, där jag såg att hon vunnit Luciapokalen i sin grupp ungefär 8 månader innan, vilket var så inspirerande då det var hennes första tävling. Jag kontaktade henne, och fick bra respons direkt. Vid denna tidpunkten förstod jag nog inte riktigt vad jag gav mig in på. Jag fattade inte dietens kraft och disciplinen som skulle komma med det. Detta var i slutet av september, och första oktober började jag och Sammie köra vårt race - jag började på diet och mitt träningsschema.

I början var jag sjukt peppad, samtidigt som det var en sjukt stor omställning från det jag var van vid, att inte behöva begränsa sig eller ha ett schema att följa. Jag älskar att träna, så att få till träningen har aldrig vart ett problem, om man gör det varje dag blir det en vana, inga konstigheter alls. Däremot var kosten (och är fortfarande) mycket svårare. Min kost består i stora drag av - kvarg, kyckling, potatis , gröna grönsaker, proteinpulver och knäckebröd. Väldigt enkelt, och detta är utplacerat på 5-6 mål om dagen. Det svåra är inte att äta det i sig, det är ju god mat som jag vet att jag mår bra av. Det svåra är planeringen, det blir matlådor att preppa (vilket är smidigt), men det blir inte lika gott som nylagad mat. Det som förstör för dieten tveklöst mest, är mitt jobb (eller ja, tiderna och upplägget på mitt jobb). Vi har inga direkta raster, vilket gör det jättesvårt att få i sig sitt mellis, och middag brukar det bli vid 22, vilket såklart gör att kvällsmålet blir supersent (vilket oftast gör att jag skiter i att äta det). Det blir liksom ingen rutin på det hela.

Jag vill verkligen få till bättre rutin, jag vill ha den disciplinen som jag hade i början, där jag inte åt ett gram mer potatis än jag skulle. Jag tror och hoppas att det blir lättare efter jul och nyår, då jag bor i en annan stad och har ett nytt jobb (nu blev ni nyfikna vaaaa?😉) och förhoppningsvis ett mer rutinmässigt liv. Nu kan jag jobba så oregelbundet, att det påverkar sömn, planering och träning. Till exempel förrförra helgen då jag jobbade 14-01.30 och började 8 morgonen efter. Jag sov på jobbet för att spara lite tid på morgonen, men det påverkade ju min kost , eftersom matlådan stod hemma. Ja , u get it, det blir svårt..

Anyway, nu är det lördag, vilket betyder cheatday. Jag och Sam har bestämt att dessa dagar inte innebär go loco , utan att äta mer kollisar (och nu under julen är lussebullarna den absoluta älsklingen). Sk försöka undvika fettet istället , fast än att det bästa jag vet är ost. Men idag ska jag hålla mig i skinnet, eftersom jag vart lite slarvig i veckan då jag vart i Stockholm och göttat mig en del..

Så lite till träningen. Jag kör 6 pass i veckan, vilodagen är på onsdagar (men jag brukar ofta köra ett litet lyftpass då också, eftersom jag inte har så mycket olympiska lyft eller styrkelyft så brukar jag passa på haha). Jag kör ben och rumpa 3 dagar i veckan, axlar triceps 1 dag, biceps rygg 1 dag och axlar lats 1 dag. 30 minuters cardio vid varje pass också. Trivs bra på detta schemat, och nu kör vi fokus på högreps! Bara att kötta på med så tunga vikter mjölksyran klarar haha.. Jag kör alltså bara "egna" gympass som Samantha lagt upp, inga gemensamma pass med andra ord (så som core, spinning, Box osv).

Jag har gått ner en hel del. Men jag kommer inte berätta varesig startvikt eller målvikt förrän jag är i mål - det blir roligare då 😉 kommer kämpa på, trots att man bara vill käka 10 ben and jerrys och ett kilo godis ibland. Men man måste inse att denna veckans kost är nästa veckas resultat - och jag vill ALDRIG gå tillbaka till min startvikt.


Här är lite tips för dig som vill bli mer hälsosam, gå ner/ upp i vikt, eller bara tona sin kropp och själ

1. Sluta hitta på undanflykter, bara gör det
Detta är det absoluta problemet hos många. "Jag hinner inte", "jag är för trött" , "bla, bla , bla". Really. Om du vill att din kropp ska förändras måste DU förändra. En aktiv gymtimme 4 dagar i veckan är 16% av hela din vecka. 4% av din dag går åt för att få dig att må bra, att vara snäll mot din kropp som varje dag får dig att stiga upp på morgonen och låta dig njuta av livet. Din kropp och själ är värd 4% av din dag.

2. Gör det lätt för dig
Människan är en varelse som alltid hittar genvägar för att förenkla för sig själv hela tiden. Förenkla för dig själv genom att ta med gymväskan till jobbet och åk direkt till träningen istället för att åka hem emellan, gosa ner sig i soffan och försvåra för sig själv onödigt mycket. Det blir som en bestraffning, och det är inte vad träning handlar om. Gör matlådor! Det är så mycket enklare, då vet du vad du får i dig - är sjukt mycket mer vänligt mor plånkan dessutom.

3. Se energi som valuta
Ett helt äpple eller en liten kaka? Man måste förstå hur mycket energi saker innehåller för att skapa sig en uppfattning om hur "värt" det är. Hur mycket valuta (mat) får du för pengarna (kalorierna)? Är det värt att käka en pizza som på de 20 minuterna du trycker i dig den har förstört en hel veckas arbete på gymmet? Eller kanske det är kalorimässigt smartare att äta en kycklingfilé med en massa goda grönsaker och potatis, för att sen faktiskt till och med kunna ta en liten fruktsallad till dessert med marginal fram till intaget av den där pizzan. Eller ska du hem och äta middag snart, stanna inte på mc Donalds för att köpa 3 cheeseburgare med ett innehåll på 900 (!!!!) kcal. Vänta tills du kommer hem eller köp en drickkvarg.

4. Se och känn resultaten
Tänk om 4 veckor, när du ser hur hårt du jobbat, när du känner hur bra du mår och när du inser att det är du som genomfört en förändring för ditt liv!

5. Se det inte som en bantningskur
Om man tänker att diet och träning är en "detox" eller en "bantningskur" som man är färdig med om 2 månader, så har man missförstått konceptet. Om man ser det på det viset kommer man med största sannolikhet vara tillbaka på ruta 1 när man är "klar". Se det istället som en livsstilsförändring och en investering för livet!


Haha, nu har jag preachat klart.. Hoppas någon fick lite mer insikt i detta och att det kanske inspirerat någon att göra en förändring från ett destruktivt beteende! Kraaaaaaam

Likes

Comments

i söndags åkte jag och fina Rebecca ner till Göteborg för en tur på Scandinavian Power Weekend! fick träffa bästa nocco-crewet. Fick med ett flak hem, köpte även celsius nya (sorry for the betrayal nocco haha) dryck Nude - yum!

Likes

Comments

lussebullsbak, mys med mina fina tjejer, kaffe med min gäri Tanja, en visit hos Lavin och tvmys hos bella framför Ernst. ja, en bra dag helt enkelt

Likes

Comments

tjoflöjt, allt går i 100 haha..

igår var jag på utbildning för Eleiko inom Ketlebell innan jobbet, vilket var sjukt kul och intressant vi gick igenom en massa olika regler och principer vid tävling, teori krig säkerhet och skaderisker, och historia kring KB! efter teorin hade vi träning, och fasen vad ont jag har i utsidan av händerna idag, tur att man hade handledsskydd som vi fick av dom, haha.. äkta 80tal

i skrivande stund står jag på Migrationsverket och serverar mat till flyktingar - sjukt givande jobb verkligen, älskar att hjälpa dom att lära sig lite svenska ord och fraser osv, Love it

Likes

Comments

god morgooooon

igår drog vi igång första julbordet för i år på jobbet - vilket blev väldigt bra! blev en rätt sen stängning för oss, så sängen var sjukt inbjudande när jag kom hem. hann köra ett dubbelpass på gymmet (rygg,biceps och ben, rumpa) innan en sjukt god lunch (blir nästan aldrig trött på min dietkyckling och potatis i ugn, haha) innan jobb. ska väl erkänna att det var lite värre att vistas kring världens godaste buffébord av gottis på kvällen haha..

nu drar jag på utbildning för Eleiko! will keep u updated

Likes

Comments

sitter nu på tåget hem från stockholm, åkte upp igår för en liten intervju - spännande ha? ;)

förutom att va på intervjun var jag på friskis skanstull - sjukt fräscht!

men det absolut bästa med hela denna lilla trippen var att jag fick träffa en väldigt saknad vän. usch va bra det kändes, min fina raimond

Likes

Comments