Header

Samhället idag tvingar många människor att gömma sig bakom fejkade beteenden och uttryck. En del människor använder detta mer än andra. Men det finns så många som gömmer sina tankar och känslor. Man har lärt sig att om man möter någon man känner på stan och man pratar lite, din vän frågar hur du mår. Du behöver och vill egentligen säga hur du mår, att du inte alls mår bra. Men du säger att allt är bra och att du är lite trött. För det är det vi människor säger till varandra. Vi vill inte störa andra människor med våra problem eller tankar. När det är det som vi faktiskt behöver göra. Alla människor behöver prata av sig, låta andra människor veta hur vi mår. Man skall inte behöva dölja sitt mående, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt. Man skall aldrig behöva känna att man måste gömma sig. Därför är det viktigt att vi ser och hör varandra.

Om vi alla bara kan stanna upp mitt i allt instagrammande, plugget, städningen, träningen, mejlläsningen, Facebook och bara titta upp. Lyfta blickarna uppåt och titta på personerna runt om dig. Oavsett om det är människor som du känner eller människor och du bara åker tåg med. Kan du se hur de människorna mår? Bara ta en extra sekund analys när du möter dina vänner. De säger att de mår bra, men du ser att de inte gör det. Bara titta upp och se våra medmänniskor kan hjälpa till med att låta fler känna sig trygga med att dela med sig av sina liv. Det är det som behövs, skapa trygghet i samhället kring att prata om sitt mående. Självklart skall man ju prata om sitt mående även när det är bra, inte bara när det är dåligt. Man skall prata och visa sitt mående oavsett vad det är för känslor man bär på.

Men tryggheten, vi måste skapa trygghet för personerna runt om oss som inte känner att de kan säga det som de egentligen vill säga utan de säger, jag är bara trött. Det gör vi genom att visa engagemang från vår sida. Vi ser dem, frågar och vi lyssnar på dem. Det är det viktigaste, att människorna känner sig trygga i att kunna prata eller visa. Det är då man kan börja arbeta mot det som man vill sträva efter.

Att prata om sitt mående hjälper en långt på vägen. Speciellt när det gäller dåligt mående. Genom att prata om det eller kanske ev skriva om det så kommer man att släppa på det som tynger en mer och mer. Man kan släppa ut det. Och det är det som behövs för att kunna leva livet. Veta att man kan släppa på tårar och känslor för att sedan fortsätta framåt för att sedan kollapsa och resa sig igen. Livet fungerar inte utan att vara en berg och dalbana.

​Kram, Sandra

Likes

Comments

Det blev rätt sent från gymmet igår. Vi åkte vid 18.30 och kom hem strax efter 21 så jag la ganska mycket tid på att göra mig redo för natten. Tänkte egentligen att jag skulle lagt upp mitt träningspass som jag hade igår och dela med mig av det. Jag körde ben igår. Hade egentligen velat köra överkropp, men pga min rygg som har hade väldigt mycket smärta igår så blev det inte alls så. Det blev ben, men det gör inget för jag tycker om ben och detta var ett riktigt bra pass om jag själv får säga det.

Jag tränade i tabata intervaller som innebär att man arbetar 20 sekunder, vilar 10 sekunder x 8. Så det blir väldigt många repetitioner på varje övning. Och här får ni övningarna jag gjorde, blev rätt så mycket rumpa igår....

Jag värme upp med 15 minuters snabb promenad på bandet.

Intervall 1: Kissande hunden ( varannat ben )

Intervall 2: Höftlyft

Intervall 3: Kissande hunden fast benet uppe hela tiden för att bara använda knäleden i kickar ( varannat ben )

Intervall 4: Kickar rakt upp i luften

Intervall 5: Crosslunges

Intervall 6: Sido utfallssteg och vanliga utfall

Intervall 7: Omvända bencurls med pilatesboll

Intervall 8: Benspark i maskin

Intervall 9: Insida benlyft

Detta gjorde jag i går i alla fall. Jag kände att jag verkligen fick en bra kontakt med mina sätes muskler, men jag kände också en bra kontakt med alla muskler runt om låret. De övningarna som var värst var omvända bencurls med piltesbollen och bensparken, ag trodde mina muskler skulle ge upp, men de klarade sig. Och som ni ser så har jag inte använt ngra vikter förutom på en övning. Och det är för att jag har börjat köra ben utan vikter nu, kommer gå tillbaka till det senare. Men jag får verkligen ingen träningsvärk längre, däremot känner jag det när jag har kört utan vikter. Min kropp tycker om den formen, och jag klarar mig ett tag på detta men i mars skall vi tillbaka till att köra med vikterna!

Det är väldigt kul att variera sin träning genom att ta in tabata. Det blir ju lite annorlunda. Och tabata musiken tycker jag personligen är ganska så bra och peppande. Jag har en lista på min spotify med massor av låtar som jag tycker är bra. Så det är egentligen bara att man söker och så sätter man på, man behöver inte ens tänka på tiden eller liknande för det fixar musiken åt en. Så det är såhär mitt benpass såg ut i går. Jag insåg att jag glömde lite övningar som jag hade velat göra.. Men det tar vi nästa gång!

​Kram, Sandra

Likes

Comments

Idag är et tisdag! Vilket innebär att idag kommer det vara första gången mitt gym får testa på Sandras Dansmix. Det är dagen som jag får ta på mig headsetet för att leda ett gäng genom ett danspass fyllt med musik som jag älskar att dansa till. Denna våren så har jag äran att få instruera i DanceMix på mitt gym, verkligen jätteroligt att få den chansen. Vi här i Alingsås kämpar på med att visa folket att dans är något för alla. Men de är inte så lätt flörtade. Men nu ger vi dem chansen att få testa på mitt danspass som kommer vara en mix av lite blandat. Jag har världsrytmer, lite modernare musik och lite äldre musik. Jag har mycket träning och dans i samma pass, man blir trött helt enkelt. Det är inte bara ett danspass, utan det är dansträning. Jag blir mycket varm, svettig och andfådd i alla fall. Kanske bara är jag. Nej men det skall bli spännande att få köra detta nu, jag älskar att dansa så kommer det en eller 20 spelar mig ingen roll, men självklart ju fler desto roligare.

Mitt danspass består utav de låtarna som ni ser här ovan. Det är ju en väldig blandning, men jag tror också att det är en bra ordning på dem så att man inte har hög puls HELA tiden, men en stor del av passet kommer man att ha det. Jag tycker om de allihopa. Men mina favoriter måste nog vara Plakito, Labdiyaan och Dale Dale. Ja nej jag ville egentligen bara dela med mig av min spellista till passet för det är det enda jag lyssna på nuförtiden. Haha, inte så konstigt men vad gör man inte när man har 13 koreografier och alla är roliga att dansa?

​Kram, Sandra

Likes

Comments

För att vi skall klara av allt som sker i vår vardag nu förtiden så måste vi lära oss att ta hand om oss själva. Vi behöver veta vad vi behöver för att kunna slappna av, återhämta oss och bara få vara. Inga prestationer, inga krav och ingenting som rubbar våra tankar. Det kan vara svårt att göra dessa sakerna, men de är så in i bomben viktiga. En halvtimme om dagen skulle göra stor skillnad för oss. Det hade hjälpt oss mer än vad vi tror. Jag kan själv erkänna att jag är dålig på att göra detta. Jag gör nästan aldrig sådant här längre. Men, men ,men.. Från och med idag så skall jag börja göra det en halvtimme varje dag för att se vad som händer, ni kommer självklart att få en uppdatering om hur det gått osv. Men jag utmanar er att göra det samma! För det behövs om vi skall orka hålla i gång!

Ovanför så är en en bild med lite saker som man kan göra. Mitt tips är att ni skriver ner på att papper eller i en bok. Allt blir bättre om man skriver ner det. Så börja med att skriva en rubrik. Sedan skriver du JAG BEHÖVER... Och sedan några underkategorier där du sedan skriver saker som du kan göra som ingår i den kategorin. Tex;

Avslappning:
Ta en promenad, lyssna på musik, meditera, måla, läsa en bok, duscha eller titta på film

Uttrycka sig:

Måla, skriva, fotografera, filma, rita, skapa något, pyssla, dansa, sjung

Relationer:
Vara med vänner, umgås med familj, umgås med folk som får dig att må bra, ring till någon, skriv till någon, ta en fika eller lunch ihop med en vän

Hälsa:
Ät nyttigt mellanmål, ta en promenad, yoga, meditera, träna, stretcha


Allt detta är exempel på vad som kan hjälpa en att slappna av, vi behöver ju en bit utav varje del för att kunna skapa en god hälsa hos oss. Allting handlar inte bara om att jobba och prestera saker. Se till att du tar hand om dig på ett sett som inte ger dig några krav eller låter dig prestera för mycket. Det är tid för att kunna slappna av och bara må bra.

​Kram, Sandra

Likes

Comments

God morgon,

I natt har jag inte alls sovit bra, mindre än tre timmar. Men jag har ändå skola idag och saker som jag skall göra. Man får göra det bästa av situationen. Jag vaknade vid denna tiden för att jag brukar inte var allt för trött och jag har tid på mig att ha en lång morgon. Jag har en och en halv timme innan skolan serverar frukost. Så jag har verkligen tid på mig.

Så mitt första tips är ha en lång morgon som låter dig ta tid och göra allt i den takten du vill, så slipper du stressa det första du gör när du vaknar. Det är aldrig en bra start. Tänd mysiga ljus, ljus ger oss värme och trygghet vilket också ger oss en bra start på dagen, sedan så kan ljusslingor vara väldigt mysigt. Jag har två stycken tända i mitt rum, ett i fönstret och en runt sängen - jättemysigt oavsett tid på dygnet. Dricka är en bra sak att göra hela tiden. Men på morgonen så vill de flesta av er ha kaffe där ute, men glöm inte bort vattnet. Själv så dricker jag Berocca innan frukost, det är mitt mål varje dag att få i mig det innan frukost för jag dricker så dåligt med vatten. Musik som du gillar är bra att lyssna på, något som inspirerar dig, något som ger dit motivation till dagen som du blir taggad på. Ha inte för högt, inte för lågt utan lagom för att kunna köra en spontandans med känsla men ändå kunna konversera eller inte störa någon annan i hushållet. Äta en bra frukost är ju alltid grunden för dagen, det är den som ger dig grundenergin för hela dagen och som du sedan fyller på under dagen med mellanmål och måltider. Det är inte bra att gå på tom mage, för mycket av kroppens resurser arbetar med det istället för att låta dig tänka klart och göra det du skall. Ta en promenad kan vara bra, och har man en tidig och lång morgon så hinner man med detta. Det kanske inte är så roligt nu när det är mörkt, men det kan vara skönt att bara ta en limiten runda i bostadsområdet kanske, bara man får lite frisk luft så blir det bra. Vi sitter inne alldeles för mycket nu förtiden.

Min morgon idag startade vid 06 för jag vaknade faktiskt av mig själv. Jag började med att sitta och ändra om i musiken till mitt danspass, något som jag låg och tänkte på igår när jag skulle sova. Sedan så bäddade jag, jag tände ljusen i rummet och sedan dess har jag tagit bilder och arbetat med detta inlägget i min säng samtidigt som jag dricker min berocca. Och om 40 minuter är det dags för mig att gå ner till frukosten. Det är tur att jag knappt tar någon tid på att göra i ordning mig.

​Kram, Sandra

Likes

Comments

Hälsa är ett ganska stort ord, många tänker att det handlar om att träna och äta bra. Men det handlar så mycket mer. Det är inte bara vår fysiska hälsa utan även vår psykiska hälsa. Oavsett så är det inte bara träning och mat som spelar roll, det är så många faktorer som kan påverka oss. Så som stress, sömn, relationer, intressen, kriser och mycket mycket mer. Så jag tänkte att vi pratar lite om hälsa idag. Rent allmänt över hälsa.

Denna modellen visar ju väldigt mycket på att det är både fysiskt och psykiskt. Man kan ju må bra men man är sjuk. Man kan vara sjuk men man mår bra. Förstår ni lite hur denna modellen fungerar? Jag tror ni gör det. Man sätter ett kors där man känner att man är och så sätter man ett nytt kors efter ett par veckor för att se om det har förändrats.

Men rent allmänt så handlar hälsa om att acceptera, hantera och ha meningsfullhet. Det är dem tre som gör ett sammanhang som gör att vi människor mår bra.

MENINGSFULLHET- Få vara med, mål och belöning, relationer

BEGRIPLIGHET - Koll på läget, känna varandra, självkännedom, omvärlds kunskap, kunskap i jobb, bekräftelse om man lyckas, ha överblick, vår historia, kommunikation, förståelse

HANTERBARTHET- Krav-resurser, inflytande, kompisar, "verktyg", samarbete, inställning, rätt kompetens, social '"förmåga", mod, ork

Detta kallas KASAM och kasam handlar om att främja hälsa.

Att ha en hälsosam syn så behöver man följande:

  • Förstå varför man mår bra/ dåligt
  • Förstå varför det fungerar/ inte fungerar
  • Tacksamhet för det som är ok
  • Söka det som har betydelse för framgång
  • Pröva att vända klagomål till önskemål
  • Se människan

Detta gäller både en själv och när man ser andra människor i sin omgivning.

​Kram, Sandra

Likes

Comments

Äta bör man annars för man - äta gör man ändå dör man.

Mat är något utav det bästa som finns på denna jord. Jag älskar mat, speciellt frukost om ni inte har förstått det ännu. Men hur kommer det sig att vi äter och hur påverkar det oss när vi äter. Detta kommer att bli ett ganska kort inlägg men med väldigt bra information. För vad är det viktigaste med mat? Att man NJUTER. Genom att man njuter av maten så händer fantastiska grejer så som att vår matsmältning blir bättre. Det blir mer saliv och det är där som matspjälkningen börjar, magen arbetar lugnare och kroppen tar upp mer näring. Att njuta handlar också om att kunna känna hunger och mättnad men också kunna säga JA eller NEJ till saker.

Men varför äter vi egentligen? Man kan äta pga olika anledningar, det beror på person till person men det mest grundläggande är ju att vi behöver ha energin i kroppen för att fungera och det är gott med mat. Men vi äter också för

  • Energi
  • Överlevnad
  • Belöning
  • Socialt
  • Vanor
  • Det är gott - NJUTNING
  • Prestation/ resultat
  • Kultrurellt
  • Firande
  • Känslor- sorg, glädje


Finns det fler anledningar till att vi äter mat? Varför äter du mat förutom för energi och överlevnad?

​Kram, Sandra

Likes

Comments

Otränad persons hjärta slår ca 75 ggr / min = 45 00 ggr/ timmen = 108 000 ggr/ dag

Vältränad persons hjärta slår ca 55 ggr/ min = 3300 ggr/ timmen = 79 000 ggr / dag

Ett otränat hjärta slår ca 10 512 000 fler slag än ett tränar hjärta.

Konditionsträning kan vara så extremt jobbigt, men det kan också vara riktigt kul. Man får verkligen pusha sin kropp till max (om man vill) och det är en så himla häftig känsla när du ligger så nära din maxpuls, kroppen klarar så mycket mer än vad man tror. Självklart så handlar inte konditionsträning endast om att pusha sin puls till max utan konditions träning finns på många Oliva nivåer. Men varför skall vi träna konditionen?

Genom att träna kondition så stärker man sitt hjärta, det blir uthålligare och starkare, det pumpar ut mer blod per slag och man får lägre vilopuls. Blodvolymen ökar vilket betyder att temperaturregleringen blir bättre. Mer blod innebär också mer av röda blodkroppar vilket innebär mer hemoglobin som binder syre.

Vill ni veta mer....? För det finns massa fler fördelar!

Våra blodkärl ökar och blir fler och man får sänkt blodtryck. I våra celler finns det energifabriker och de blir fler vilket ger våra muskler bättre energi! Självklart förbättras vår syreupptagning för att andningsmusklerna blir uthålligare, starkare och anpassar sig snabbare.

Ännu mer...? Här kommer det!

Du ökar energi ifrån fett - mer tillgång till syre! Och dina hälsovärden går ner så som LDL (dåligt kolesterol) och du får förbättrad insulinkänslighet. Ditt skelett stärks, immunförsvaret stärks och du kan minska stress.

Men vad är konditionsträning?
Det kan vara precis allt nästan. Förälder kan vara en promenad, spinning eller en löptur. Man tränar alltid i pulszoner och där igenom kan man se hur intensiv ens konditionsträning varit. Men hör får ni några tips på vad konditionsträning kan vara:

Promenad, stavgång, spinning, indoor walking, inlines, löpning, intervaller och dans.

Så det är bara att testa på allt och hitta just din grej.

​Kram, Sandra

Likes

Comments