Vilken dag vi hade igår! Dagen började med att vi simmade med en stor sköldpadda som var så himla söt, framförallt när han kom till andan för att hämta luft <3 Därefter tog vi ryggsäckarna och åkte vidare till Lombok, en ö större än Bali som sägs vara som Bali var för sju år sedan, det vill säga innan all turism. Här har vi varit med om en jordbävning på 5.5 och både badat i regnet och ett vattenfall. Lombok är nämligen känt för sin makalösa natur och sina vattenfall som vi fick uppleva igår. Vi hade bestämt oss för att besöka två vattenfall med gångavstånd till varandra. Efter första vattenfallet öppnade himlen sig (underdrift) och väl framme vid det andra var vi så blöta att vi lika gärna kunde bada med kläderna på. Vilken grej! Vi var ett med naturen, kände friheten och fick känna på vattnets kraft. På bilderna kan ni även se vår senaste medlem, en tysk som var där samtidigt som oss, en riktig linslus då vi inte blev av med han i första taget...

Igår gjorde vi en dagstripp till Gili Air, en ö som är ännu mindre och lugnare än denna. Vädret var rätt så mulet så vi gjorde det vi gör bäst, åt och fikade en massa. Det var en lugn och välbehövlig dag då vi alla kände oss rätt så slitna. Idag åker vi vidare till Longbok men innan det ska vi försöka hitta några sköldpaddor att snorkla med!

I förrgår gjorde vi det bästa dyket på hela resan, vi simmade jämsides med sköldpaddor, hajar, revhajar, rockor, Nemo, drakfiskar, fjärilsfiskar stora som jag vet inte vad och många många fler otroliga djur. Det var häftigt, otroligt och när vi var som allra djupast, där korallerna var som vackrast och fiskarna som störst kunde jag inte låta bli på att tänka hur vi människor utnyttjar vår natur och djur. Fiskarna ska inte leva i akvarium, de ska få simma i det fria, det är där de kan växa sig som störst, bli som äldst och känna sig fria. Havet är deras hem och därför måste vi ta hand om det och djuren. Vi måste komma ihåg att djuren är här med oss, inte för oss.

Vi har anlänt till ön där bilar, mopeder, hundar samt biljardbord inte existerar, där du kan se en smörig Nicholas Spark film på en strandbio under stjärnklar himmel och där nattmarknaden är det billigaste alternativet för mat där den smakar otroligt. Filmen har vi checkat av, maten med, imorgon ska vi utnyttja ännu en av öns förmåner, nämligen dess läge till det otroliga havslivet då vi äntligen ska få dyka igen. Tills dess, selamat malam! (Se bild 5 tagen på en husvägg för översättning)

Vi gjorde det!! Att naturen kan vara så här vacker är magiskt och en förundras varje gång.

Klockan två blev vi upphämtade av vår chaufför och en timmes åkande väntade med stopp för vår första "frukost" bestående av pannkaksdeg med en bananbit inuti. Det var inte riktigt vad vi förväntade oss som trodde vi skulle få stekta bananpannkakor men det slank ned ändå. Därefter väntade en två timmars uppstigning, till en början kall men snart väldigt, väldigt varm och svettig. Luften fick en att börja längta lite efter de svenska fjällen och träning så Matilda är du sugen på en fjärdedels av fjällmaran i sommar? 😉 Väl uppe på vulkanen kunde vi skymta soluppgången bakom molnen med ett molntäcke under oss samtidigt som vi åt frukost nummer två, banan, ägg och macka.

Nedstigningen var allt annat än lätt, med lösa stenar halkade vi oss ned och stannade vid varma källor samt vid en utsiktsplats. Väl nere på marken igen åkte vi förbi ännu en kaffeodling där vi fick smaka kaffe innan vi kom tillbaka till Hostelet där vi vilar nu för att samla lite energi för att senare ta oss vidare till Watercress där en god frukost/lunch väntar! Vilken morgon va, soluppgång från en vulkan, inte varje dag det händer! Ta hand om er och vår makalösa planet så hörs vi snart igen!!

​Idag har vi testat på forsränning längs Telaga Waja River! Bortsett från droppet på hela fyra meter i slutet (se bild) så var det inte en riktigt lika spännande och fartfylld upplevelse som vi förväntat oss, men var ändå jätteroligt! Omgivningen var hur fin som helst så det kompenserade verkligen för bristen av adrenalinkickar. Regnskog, vattenfall och risfält så långt ögat kunde nå, kändes nästan overkligt!!!

Väl tillbaka i Ubud checkade vi in på vårt nya hostel (japp, behövt byta boende tre gånger på tre nätter nu pågrund av missförstånd och fullbokningar) och sedan begav vi oss till Monkey Forest. Vi valde dock att inte gå in i själva naturreservatet då man var tvungen att betala inträde, så vi stod precis vid ingången istället då det kryllade av apor även där. Gäller att tänka ekonomiskt såhär i slutet när pengarna börjar sina 😉

Därefter gick vi och åt middag på en restaurang med billig och lokal mat. Alla fem åt deras curry med tempeh (en typ av sojaprodukt som har sitt ursprung här i Indonesien) och den var VÄLDIGT god. Aldrig smakat tempeh förut men det var en väldigt positiv överraskning!

Nu är klockan strax innan nio och vi har precis lagt oss i sängarna. Vi ska nämligen kliva upp igen redan klockan halv två för att åka iväg och bestiga en aktiv vulkan, och sedan se soluppgången från dess topp. Hoppas på att kunna somna så snabbt som möjligt nu bara då man lär behöva laddade batterier för att klara av den två timmar långa vandringen upp. Önska oss lycka till!!!

Dagen började med att vi hyrde oss varsin cykel, vilket inte var så lätt som vi trodde, men efter att klarat av en avkapad kedja eller två kunde vi äntligen bege oss iväg på fem ändå hyfsat fungerande cyklar. Destinationen för dagen var de kända risterasserna här i Ubud, vars vy absolut var värd den tio kilometer långa cykelfärden i konstant uppförsbacke med svettattacker like never before. Otroligt vackert var det att blicka ut över de grönskande gröna fälten!!

Vägen hem blir iallafall piece of cake tänkte vi, lyckligt ovetande om skyfallet som var på ingång, för alldeles lagom till att vi ska börja bege oss hemåt så öppnar sig himmelen och vi tvingas cykla hemåt i piskande regn, halvt förblindade av all solkräm blandat med svett forsande ner i ögonen.

Väl hemma och tillbaka i centrum igen, dyngsura och frusna, bestämde vi oss för att unna oss en god lunch på ett mysigt café som vi spanat in, så det gjorde vi. Watercrass hette caféet, kan verkligen rekomenderas!! I hopp om att vänta ut regnet passade vi även på att fika samt värma oss med lite kaffe på samma ställe.

Dagen inleddes med ytterligare en god frukost innan det var dags för ytterligare en timmes plaskande i havet med en surfbräda. Alla hade ont i kroppen efter gårdagens surfing och jag hade oturen (eller turen, beroende på hur man ser det) att skrapa upp magen mot surfbrädan igår att jag idag var tvungen att stå över. Men det var nog minst lika roligt att sitta på stranden och titta på medan dom andra tappert försökte fånga en våg och ställa sig upp trots all träningsvärk. Jag är väldigt imponerad över deras prestationer och jag hade nog inte gjort det lika bra som dom. Flest stilpoäng går nog till Emma som ni kan se på bild 7, den som stod längst på brädan var nog Minna (att brädan satt fast i sanden är en helt annan sak) se bild 5. Efter en knapp timme var dom ännu tröttare än innan men minst lika glada.
Sedan sa vi hejdå till vår fina villa och satte vi oss i en Grab-bil mot Ubud. Vi fick en jättegullig chaufför som stannade vid en kaffeodling där vi fick smaka på en hel hög med lokalt kaffe, te och choklad. Vi passade även på att smaka det berömda Luwak kaffet, inte jättegott men absolut drickbart är mitt betyg.
Eftersom alla är slut i kroppen efter dagens surfing så ligger vi nu i våra sängar och ska sova men på två olika hostel på grund av att ett hostel slarvat bort vår bokning.

Hårda vågor som slår mot klippor och stränder, saltvatten som får en att flyta och en surfbräda i Canggu; det är vad som krävs för att hjärtats slag ska slå i samma takt som vågorna och åh vad det känns bra. För efter ännu en fantastisk bowl och lunch här gick vi till stranden där alla surfare hänger och bokade in oss på en kurs. Med fem surfbrädor och tre instruktörer lärde vi oss surfa, till viss del iallafall. Efter drygt en timme var vi helt slutkörda och imorgon väntar utmaning två då vi ska klara oss själva utan deras hjälp att ta oss upp på en våg. Spännande!

Ännu en gång slår mathjärtat extra hårt!! Idag tog vi en lunch på det omtalade Peloton Supershop, ett veganskt café startat av cyklister med fokus på hälsan, miljön och medmänsklighet. Med magarna fulla gick vi mot affären för att köpa ingredienser till tacos samt vin vilket vi ska laga nu i vårt utomhuskök!

Imorse bockade vi av ännu ett av de många caféer vi har på vår lista över matställen vi måste äta på innan vi lämnar Bali - Café Organic. Var en riktig drömfrukost!!! Därefter tog vi en taxi till vårt nya boende i Canggu, och som ni ser på bilderna är det heeelt underbart. Vi har alltså hyrt en alldeles egen villa, och här ska vi bo i tre nätter. Vi betalar 160 kr var per natt så ligger inte direkt inom vår prisklass, men är ju ett sjukt bra pris för denna typ av boende. Efter alla nätter på stenhårda sängar i sovsalar kände vi dessutom att vi var värda detta <3

Efter att vi lämnat väskorna gav vi oss ganska direkt av till ett svenskt café här i närheten som heter Fika. Fyra av fem åt köttbullar med potatismos och det kan mycket väl vara de bästa köttbullarna jag någonsin ätit. Semlan till efterrätt var inte så dum den heller!

Nu har vi precis ätit en god och egenlagad middag på boendet och ska snart sätta oss och titta på en film. Hej då!