Imorse var vi uppe med tuppen, och då menar jag bokstavligt talat då vårt hostel har en i livs levande form. Egentligen skulle vi kliva upp runt sjutiden, men då tuppskrället började gala för full hals redan klockan 05.30 och fortsatte med jämna mellanrum hela morgonen var det väldigt svårt att lyckas somna om igen när man väl vaknat. Väntar med spänning på att se om detta är något som sker här varje morgon!

Anledning till varför vi klev upp så tidigt - mer än faktumet att det var omöjligt att ta sovmorgon - var för att vi idag hade planerat att hyra en longtail boat för att ta oss ut till Maya Bay. Det är en strand som enligt vad vi läst och hört ska vara helt fantastisk där även en viss Leonardo dicaprio fått sin hud kysst (hint: filmen The Beach). Men då alla turister vet om stället måste man försöka ta sig dit tidigt för att kunna uppleva platsen från dess bästa sida. Om inte en strand fullpackad med bufflande selfie-entusiaster är något man föredrar det vill säga. Sagt och gjort så åkte vi i alla fall ut dit, och vi blev inte besvikna. När vi kom dit vid halv nio var det dock redan massor av människor där, så det var möjligtvis det som drog ner upplevelsen något.

Därefter körde vår guide oss vidare till en lagun som även den var hur fin som helst, och efter det åkte vi till Monkey Beach och tittade på gulliga apor. Det här har lätt varit bästa sightseeingen hittills!

Väl tillbaka på huvudön gick vi och la oss på stranden i några timmar och nu är vi tillbaka på rummen, många nya upplevelser rikare och några nyanser rödare (vissa mer än andra). Nu ska vi snart ut och äta middag, ลาก่อน!

Koh Lanta bjöd på några lugna dagar på stranden men imorse lämnade vi ön och hoppade på en färja mot Phi Phi Islands. Här bjuds det istället på musik och bergsbestigning (i alla fall en kortare, men jobbig, vandring till Phi Phi viewpoint).

Denna ö är betydligt dyrare att bo och äta på men trots det hittade vi ett bra boende som håller budget, The Rock Backpacker.

Under de senaste dagarna har vi förflyttat oss från Bangkok till koh lanta med en chansning att vi kunde boka flygbiljetter på plats. Till en början hade vi turen på vår sida för att den sedan skulle vända. I Krabi fick vi nämligen ytterligare en ofrivillig sightseeing för att sedan åka med en minibuss som skulle ta personbästa på resan mellan krabi och koh lanta. Väl framme på koh lanta checkade vi in på vårt hostel och drog sen ner till stranden, pappa och mamma känner ni igen er? Mot kvällen vankades full moon party och idag har vi bytt sovsalarna till bungalows samt tagit det lugnt i solens strålar.

Hallå där hemma! Idag har vi checkat ut från vårt första hostel, Bangkok Story. Det kan vi verkligen rekommendera, supermysigt och jättetrevlig personal!
Nu för tiden bor vi närmre stadskärnan, på gångavstånd till tre jättestora gallerior som vi har utforskat idag. Våra föräldrar kan vara lugna: det blev ingen shopping.
På kvällen utforskade vi Khao san road ytterligare, vi träffade några nya vänner och fyndade pad thai till middag för ynka 12kr. Efter diverse erbjudanden om underhållning innehållande ping-pongbollar och ätbara skorpioner känner vi oss rätt färdiga med Bangkok så imorgon tänkte vi ta ett flyg ner till Krabi för att sedan röra oss mot Koh Lanta. Stay tuned!

Imorse landade vi i Bangkok runt klockan 10 på morgonen lokal tid - vilket alltså motsvarar runt fyra på natten hemma i Sverige. Trots att de flesta av oss sov hyfsat bra på flygresan hit så har jetlagen satt sina spår och vi har alla varit rätt trötta. Därför har denna dag inte bestått av så mycket mer än att äta och lite smått utforska Khao San Road, en gata som här även är känd som "backpackergatan". Där kände man sig verkligen som hemma med sin stora ryggsäck. Skillnaden mellan oss och övriga var bara att de var solbrända och därför ändå lyckades se fräscha ut trots att de också hade svettiga kläder och risigt hår.

Vi har ju i och för sig hunnit med ytterligare en sak under de få timmar vi spenderat här i staden, vi har nämligen varit på en högst ofrivillig sightseeing! Det hela började med att vi skulle ta oss till vårt hostel som ligger ungefär fyra kilometer från Khao San Road. Inte jättelångt att gå egentligen, men med det plötsliga spöregnet, ryggsäckarna och våra trötta kroppar i åtanke bestämde vi oss ändå för att ta en taxi. Vi läste upp adressen för chauffören och han nickade som han visste exakt vad vi pratade om och vi hoppade glatt in. Men när det gått sisådär en timme och vi fortfarande inte var framme började vi misstänka att han inte hade en aning om vad han höll på med. Vi var därför tvungna att börja agera co-drivers och kartläsare till den stackars gamle mannen, och efter mycket om och men hamnade vi till slut på rätt gata. Därefter bestämde vi oss för att hoppa ur taxin och ta saken i egna händer den sista biten då vi inte trodde han kunde hjälpa oss mer än så. Tur var ju att vi kommit överens med honom redan innan om vad resan skulle gå på, annars hade det nog blivit betydligt dyrare.

Det tog ett tag till innan vi med hjälp av en snäll gammal dam hittade fram till vår slutdestination - Bangkok Story Hostel. Vi var helt slut allihopa när vi kom fram, men när vi såg hur vi skulle bo insåg vi snabbt att det varit värt allt slit. Det är hur mysigt som helst här och personalen är jättetrevlig, så är ett väldigt prisvärt ställe att bo på då vi endast betalar 75 kr/natten!

Nu är vi på gång! Ryggsäckarna är packade och magväskorna är på plats. Det blev några tårar på Frösön men nu är vi laddade, tända och ready for takeoff!

Just nu sitter vi på Arlanda och ska äta lite frukost.
Vi hörs från Bangkok!

Idag har vi tagit ytterligare ett steg på vägen när det kommer till förberedelser inför resan! Vi har nämligen varit och genomfört vår första vaccination. Någon tusenlapp fattigare och ett par nålstick rikare begav vi oss sedan till Espresso House för att fira samt planera vidare. Endast 55 dagar kvar till avresa nu!!!

Idag samlades vi hemma hos mig, Amanda, för att dels boka biljetter till och från Arlanda samt prata lite om förväntningar på resan och bestämma reserutt lite mer ingående. För att få en smak av det som komma skall köpte vi med oss thaimat hem. Den lyxmiddagen toppades sedan med marängswiss, en sann kulinarisk upplevelse.

Vi verkar vara överens om det mesta när det kommer till resemål och vilka sevärdheter vi ska besöka så det känns lovande, även om små gräl såklart kommer vara oundvikligt när vi väl är iväg. Det är bara 62 dagar kvar tills vi åker men desto mer som ska göras. Ryggsäckar måste köpas och provpackas, försäkringar ska tecknas, allt för många sprutor skall tas och packning ska kompletteras med en hel del saker. #rip Plånboken

En återblick..

Det var greker, gin och glittrande blixtrar. Det var sommar, sol och strandhäng. Det var vänner, volleyboll och volter på strandens promenad. Det var en resa helt i min smak och här kommer en återblick från vår första resa tillsammans, från Greklands två bästa öar - Ios och Santorini.

Ios, vårt Ios. Första destinationen och enligt mig den bästa. Vad vi skrattade, sjung och dansa. Alla minnen, stunder och ögonblick jag aldrig kommer glömma. För jag minns hunden som åt upp vår volleyboll innan vi ens hann spela, jag minns alla nätter då allt hände och jag minns smaken av peston vi åt till lunch.

Ios för mig är solnedgångar från en kyrka, soluppgångar vid stranden och känslan av solbränd hy. Den är en känsla av gemenskap, frihet och vänlighet. För att bara nämna några av de saker som gjorde Ios så pass bra var gyrosen för en euro, de personer vi lärde känna och vår lägenhet, även kallad ​det äckliga labbet.

Santorini, blå vita Santorini, kärlekens ö. Nästan magiskt. Finns inte så mycket att säga förutom att det är minst lika fint som det framstår att vara.

9 januari smäller det! Vi är fem tjejer som ska ge oss ut på elva veckors backpacking i Sydostasien med omnejd. Denna blogg riktar sig främst till våra oroliga föräldrar och oss själva, men om någon annan är nyfiken är de självklart också välkomna!

Här får ni följa vägen fram till resan med allt vad det innebär (läs: svindyrt vaccin och försäkringsdjungel) och självklart även själva resan!

Förhoppningsvis får bloggen även följa med på framtids resor så se till att spara den bland era bokmärken, gör den till och med till er startsida medan ni ändå är i farten!