View tracker

Ni vet sådär efter maten, vid tretiden, eller till kaffet, ja helt enkelt när suget sätter in, då är det trevligt att kunna avnjuta något sött och smaskigt. Här kommer lite inspiration!

Bilden ovan är som en "cheesecake" men botten är gjord av havregryn, mandlar, dadlar och kakao, och fyllningen är bananglass! Enkelt och gott <33

Chokladmuffins gjorda med sötpotatispuré eller varför inte sötpotatis med tahini och banan?!

Rawnola som enkelt görs genom att mixa ihop dadlar och havregryn med valfri smaksättning! De går dessutom minst lika bra att rulla till bollar! Här med blåbärspulver och acaí.

Chokladchiapudding varvat med rawnola och bär! Finns det något mumsigare? Tips, passa på att klicka hem när det är rea, chiafrön!!

Receptet på denna underbara skapelse kommer upp under veckan för det är bara någonting som ni alla MÅSTE göra! Kan inte ens beskriva med ord...<3

Ytterligare rawfoodbollar! Här med nötter, havregryn, dadlar och kakao!

Blackbeanbrownies, har ni testat? Om inte, värt att ge det ett försök minst sagt <3

Rawnola, frukter, dadlar, ja, allt underbart på en och samma gång!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Det finns dagar då en mest av allt vill ligga kvar i sängen, med nerdragna gardiner, hela dagen lång. Dagar då natt känns som dag och tiden flyter samman. Dagar när ångesten smyger sig på och sätter sig på axeln. Dagar då livet känns hopplöst. Men på samma sätt som att livet kan få oväntade negativa vändningar kan det också bjuda på positiva glädjestunder. Det gäller att även ta vara på dessa och försöka se ljuset i tunneln trots att det stundtals är mörkt.

Jag har insett att det är lätt hänt att snöra sig in på ens egna problem och svårigheter. Att man faktiskt glömmer bort alla andra runt omkring. När en väl öppnar upp för omvärlden inser en snart att alla bär på mer eller mindre sorger. Det är någon mor eller farförälder som gått bort, skilsmässor, bråk, kärleksproblem och en djup inre stress gällande framtiden. När en inser att en inte är ensam, utan även att ens omgivning har likasinnade problem, är det som en helt ny värld öppnar sig. Det är okej att vara ledsen och känna sorg, men det är också okej att vara glad, skratta och le. Livet är som att surfa på vågor, ibland går det upp och ibland ner, men det gäller att vara tillräckligt stark i sig själv så att man kan klara av fighterna. Kom ihåg att det alltid är värt att kämpa och att du blir klokare och visare för varje våg.

Ta hand om er <33

Likes

Comments

View tracker

Den senaste tiden har jag...

...försökt att komma in i lite julstämning genom att både julbaka och addera saffran till min soygurt, träffat bästa syrran och gått en sen kvällspromenad med henne, där vi pratade om allt mellan himmel och jord, och firat en kär tjejkompis som fyllde år...

...Dessutom har vi jobbat på Allt För Hälsan Mässan i Svensk Hälsokost Monter, GALET KUL!! Jag har varit på ytterligare festligheter och köpt mysigaste koftan på rean <33

...Överraskat födelsedagsbarnet, aka mamma, med att göra nybakta scones till frukost och njutit av en magisk morgon!

...Såklart har jag även ätit gott! Både en gigantisk solmogen mango, frukost på Pom och Flora och sen lite rosor på det för att förgylla vardagsglädjen!

Idag är det fredag och vi ser fram emot helg!

Varma kramar<33

Likes

Comments

Hej på er!

Slängde ihop dessa smaskiska choklad- och bananmuffins för några dagar sen och det blev riktigt smaskiga! Har inget exakt recept men använde mig av bananer (mogna!), dadlar, havremjöl (mixade havregryn), kakao, carob, fiberhusk och bakpulver. Inte alls många ingredienser alltså men de blev riktigt goda!

Jättegott att stoppa i kakaonibs för att få en ännu mer intensiv chokladsmak! :)

Testa ni med!

Likes

Comments

Potatis, potatis, potatis och ja lite mer potatis. Den här knölen är inte bara en av världens mest populära råvaror, utan också en av de nyttigaste. Potatis innehåller värdefulla vitaminer och fibrer. Äter du den med skalet på får du också i dig en ordentlig dos av nyttiga antioxidanter. Potatisskal är rika på fibrer, kalcium, järn, zink, fosfor och B-Vitamin. Dessutom är den mättande.

Ja älskar potatis då det går att äta på så många olika sätt! I ugnen som klyftor, i halvmånar, hasselbackspotatis, kokad, stekt och som mos. Dessutom gör den sig bra i grytor och soppor av olika slag.

Favoriten är nog som ni ser på bilderna ovan, hemmgjorda pommes. Det är bara att skära potatisen i små strimlor och sen grädda i ugnen i ett tjogotal minuter. Muuuums.

Guacamole är underbart att doppa potatisklyftorna i! Annars är hummus och olika salsor bra tips!

Likes

Comments

Ny vecka och nya möjligheter! Aningens klyschigt men sant. Inför den kommande veckan har jag satt upp några mål som jag tänkte dela med mig av. Ser fram emot en effektiv vecka med mycket gjort. Schemat blir tight så då kändes det skönt med några tydliga ledord att arbeta efter. Läs och inspireras!

  • Listor ska skrivas på allt som behöver göras. En för saker som jag bör ha i åtanken på lång sikt och en annan med saker som bör göras snarast möjligt. Allt för att avlasta hjärnan och inte stressa i onödan. För visst är det en befriande känsla att kunna bocka av olika punkter på en "to-do-list"?
  • Tid ska avsättas för det som ska göras. Jag vet med mig att jag måste till banken, köpa en present, lämna tillbaka lite kläder, äta middag med en vän och utöver det allt jobb, plugg och så.. Istället för att det blir kortslutning i hjärnan av alla måsten ska jag vara tydlig med mig själv och bestämma tre saker jag ska göra idag och sen glömma de. Hellre bli positivt överraskad över att hinna med mer än att sitta där med listor som aldrig tar slut och känna sig misslyckad.
En god dricka får tiden att gå fortare...
  • Mobilen ska inte distrahera. När jag vet med mig att jag måste göra en viss sak, exempelvis svara på några mail eller skriva en uppsats, är det lätt hänt att den blinkande mobilen tar ens uppmärksamhet. För att bli mer effektiv och arbeta flitigare ska jag försöka arbeta i intervaller. Tänker mig 45 min skrivande och 10 minuters paus, eller liknande.

Bollar ger en ny energi och håller humöret uppe <3

  • Avsätta tid för vila. När jag känner mig trött, istället för att bli arg på mig själv för att jag inte gör det som ska göras och tiden bara går, ska jag bestämma att jag får ta en paus. T.ex. sätta klockan på en halvtimme och då göra något avkopplande. När vi är trötta jobbar vi ändå inte effektivt så det är bara en ond cirkel att skjuta på vilan.

Ha en bra dag fina ni!


Likes

Comments

Hej hopp!

Min vecka har varit väldigt stressig och intensiv fram tills idag. Mycket plugg i kombination med lite sömn förstör väldigt mycket... Ska försöka ta kontroll över sömnkontot och sova mycket i helgen! :D Jag och syrran har inte träffats på länge men i helgen ska vi träffas och hitta på massa roliga recept och ta fina bilder. Ser fram emot det så mycket!

Något som hjälper mig mycket när jag är stressad är att inte bara titta ner i mobilen när jag tar en kort paus från pluggandet. Vi spenderar väldigt mycket tid stirrandes i olika skärmar och det kan betyda SÅ mycket att försöka (det är inte lätt, jag vet!) lägga ifrån oss mobilen när vi tar en paus. Gör något annat som ger dig energi och som inte distraherar dina tankar. Sträck ut kroppen och gör lite olika rörelser för att öka blodcirkulationen, gör ett smaskigt mellis, skriv ner vad som har varit positivt med dagen, öppna fönstret och andas in färsk luft eller varför inte ta en kort promenad. Listan är lång - använd fantasin! Känner ni igen er i att en lätt fastnar med telefonen lite för ofta? (Jag räcker upp handen!!)

Jag ser fram emot att komma hem och kasta ihop en sats av mina sötpotatisbrownies! Har inget exakt recept än (det kommer!) men mixade ihop sötpotatismos, svarta bönor, dadlar, havremjöl, kakao, carob och havremjölk. De blev otroligt goda och krämiga!

Mitt motto för resten av dagen och helgen kommer vara detta budskap:

Hoppas ni får en fortsatt bra torsdag!

Likes

Comments

Hej Änglar <3

Hur har helgen varit! Jag hoppas att den varit bra och att ni känner er laddade inför veckan! Jag har umgåtts med familj och vänner, lagat god mat, fotat och tränat! Har helt enkelt haft en riktig toppenhelg men jag saknar min syrra som jag inte träffat på länge.. :/

Dagen till ära tänkte jag påminna er om som är veganer/vegetarianer eller av någon annan anledning kan ha svårt att få i sig tillräckligt av de olika näringsämnen. Jag äter dagligen B12, vegetabilisk omega 3, D-vitamin (nu under vinterhalvåret) och magnesium. Om ni inte äter animaliska produkter är det ett måste att ta B12 tillskott då vi inte får i oss det. Dessutom skulle jag rekommendera alla att ta omega3-tillskott då det är livsviktigt för hjärta, kärl och slemhinnor. Det är svårt att säga hur mycket omega tre som kroppen kan ta upp och omvandla till rätt typ av fettsyra när det gäller exempelvis chiafrön och linfrön. Därför brukar jag både ha i chiafrön i min gröt och ta en kapsel om dagen, för att vara på den säkra sidan. Jag har börjat äta B12 från svensk hälsokost. Eftersom de äts varje dag tycker jag att det är viktigt, för mig som fattig student, att de är billiga. Håll utkik på deras hemsida då de ofta har olika rabatter. Just nu kan man exempelvis köpa 3 D-vitamin och bara betala för 2. Deras produkter håller verkligen måttet så det är ett bra tips!


Hoppas ni får en fortsatt bra måndag! <3

Likes

Comments

Äntligen fredag! Ännu en vecka avklarad och en ny helg att se fram emot. Jag hoppas att er vecka varit härlig trots snökaos och kalabalik i trafiken. En märker verkligen hur handikappad man blir utan busstrafik. Svårt att kunna röra sig och ta sig dit man vill. Ja, en kan gå, men när det handlar om långa avstånd är det en omöjlighet. När det varar i någon dag är det inga problem utan lite roligt då folk reagerar så kraftigt. Skolan blir stängd och en blir nästintill insnöad hemma.

Jag startade min morgon med gröt och avokadomackor! Riktigt värmande och gott :) Laddar upp inför en pluggdag! Hoppas att även ni njuter av fredagen!

Kram <33

Likes

Comments

Ibland finns inte tiden. Tiden att stå i köket och laga mat. Tiden att orka prioritera en god och välkomponerad måltid och tiden att sätta sig ner och njuta av en lugn stund. Då kan det vara bra att ha några snabba to go måltider som en vet alltid går hem! (Och förresten, känner du dig stressad, att huvudet bara snurrar av allt som måste göras? Ja, då är det värt att lägga ner en lugn stund på maten. Annars blir allt bara sämre. Talar utrifrån egen erfarenhet..)

För att ge er lite inspiration har jag listat några förslag!

  • Nudlar! Går att variera i alla dess former och finns flera olika sorter! Själv föredrar jag risnudlar och glasnudlar!
  • Potatis- kokad eller i ugn. Oavsett vad sköter den sig själv, du behöver antingen slänga in den i ugnen eller lägga den i en kastrull men sen är det bara att njuta!
  • Mathavre, matvete, ris etc. Brukar alltid ha det förberett i kylen! Då är det endast att slänga ihop någonting att äta till och sen mikra så är maten klar på nolltid!
  • Pasta! Bovetepasta, majspasta, rispasta, bönpasta osv. Möjligheterna är oändliga, välj den som du tycker är allra godast! Passar till mycket och går snabbt!

Sen kan en göra en gryta med grönsaker och bönor, eller äta linser/bönor som det är till och kanske lite majs för extra sötma och krispighet! Avokado är också ett hett tips och att ha såser som senap, siriacha, tomatpuré och soja!

Hoppas ni fått lita inspiration!


Likes

Comments