Finland, Fotografering , Natur, Vinter

Under vårt besök i Imatra i Södra Karelen passade vi på att ta en tur längs med Imatra fors, eller Vuoksen.

Själva forsen låg lugn och låg och med barnvagnarna kom vi inte så långt eller djupt som vi hade önskat, men fick i alla fall en inblick i det natursköna området.

Vuoksen börjar i Imatra vid Imatra fors och rinner sedan ut i Ladoga i Ryssland. Endast 13 kilometer av flodens totalt 156 kilometer finns på den finska sidan, resten rinner på andra sidan gränsen i Ryssland. Före Finland överlät markområden till Ryssland som en följd av vinter- och fortsättningskriget rann floden i sin helhet på den finska sidan.

Vuoksen uppstod för 5 700 år sedan då vattenmassor från Saima trängde sönder åsen i Saipausselkä och forsande formade ravinen i Imatra fors. Vattennivån i Saima sjönk med tre meter till följd av detta och ravinen är idag imponerande att se.

Floden och forsen har varit en populär sevärdhet redan från slutet av 1800-talet och på den tiden kunde man även åka linbana här över. Kunde ha varit skoj, men linbanan finns tyvärr inte kvar mer idag.

Uppe från bron som går över forsen får men en bra blick över den djupa ravinen. Och en fin utsikt med slottet ståtligt där på högra strandkanten.

Stigarna på båda sidorna om ravinen är väl utmarkerada och vyerna slående vackra. Men som sagt inte alltför lättframkomliga med barnvagnar, så för vår del blev det inte alltför lång söndagspromenad denna gång.

Men då vi alla kände att det ännu fanns mycket att se här så skall vi nog komma längre med dessa stigar nästa gång.

Fotografering , Vinter, Finland, Hotell

Första intryck är viktiga, och ett imponerande första intryck fick vi av Imatra Statshotell när vi körde in på parkeringen där i slutet av november. Ute var det kallt och snöade, men hotellet lyste upp i mörkret och utstrålade värme. Och inget vanligt hotell var det heller, utan ett riktigt slott med tinnar och torn. Ni må tro att en femårig prinsessfantast var något ivrig över att få bo här.

Imatra Statshotell är ett äkta jugendslott som ligger i centrum av Imatra i Södra Karelen. Slottet är byggt enligt ritningar av arkitekt Usko Nyström och stod klart år 1903. Tidigare har hotellet gått under det ståtliga namnet Grand Hotel Cascade, men idag heter det alltså Imatran Valtionhotelli.

Vi besökte hotellet i slutet av November och hela stället andades underbar julstämning. Sådana här gamla byggnader får alltid en så härlig julkänsla när granar och glöggdoft plockas fram.

Från receptionen var det bara några korta trappsteg upp till Linnasalonki- Slottssalongen där vi kunde sätta oss och njuta av en varm glögg.

Denna gång hade vi bokat Tornsviten och Mini-sviten högst uppe i vingen. Fantastiskt vackra rum med tillhörande balkonger var det.

Stora rummet i Tornsviten var runt till formen, vilket ju var logiskt då det ju låg i det runda tornet. Från fönstren och balkongen hade man sedan utsikten rakt utöver Imatra älv, som den här tiden på året inte förde så mycket väsen för sig. Snarare låg snön som en stilla täcke över hela älven och gjorde det hela sagolikt vackert.

Hotellet och rummen var fulla av vackra detaljer. Här kunde vi minsann ha bott längre och utforskat allt ännu mer noggrant.

Skall man hitta något negativt att säga så får det lov att bli badrummen i Mini-sviten som nog sett sina bästa dagar där någon gång i slutet av förra decenniet. En kraftig lukt av fuktskada fanns i både toaletten och badrummet och kakel och duschskåp var i behov av uppdatering. I Tornsviten hade man som ni ser på bilden ovan renoverat badrummet och om det finns nog inget negativt att säga. Precis sådär härligt fräscht som man önskar sig av ett hotellbadrum var det, med badkar och allt. Så kanske är det ett pågående projekt att renovera badrummen genom hela hotellet.

Däremot skall extra plus ges till alla goda te- och kaffepåsar som bjöds på rummet i vackra Iittala muggar. Och den där chokladplattan som väntade där på brickan... Sådana mutor tar vi glatt emot.

Detta är ett ställe som andas historia. Det är så man känner det i väggarna när man rör sig här inne. För hundra år sedan, år 1917, fungerade hotellet som militärsjukhus och under andra världskriget användes hotellet av Karelska näsets arméstab.

Det sägs även spöka här inne. Det lär vara en kärlekssaga med olycklig slut och en ung dam som avslutar sina dagar i den brusande älven. Än idag lär hon gå omkring här i korridorerna och rätta till stolar som dessa som står fel. Spännande med lite spökhistorier kan jag tycka. Dock råkade vi inte på några spöken under vårt besök.

Mellan år 1985 och 1987 har man åter renoverat slottet till sitt ursprungliga utseende och hotellverksamhet.

2009 öppnades också en Spa-anläggning i anknytning till hotellet och den var vi heller inte sena att utnyttja då hotellets gäster hade fri tillgång till den. En mysigt litet spa med flertalet bastun och behandlingar var man bra kunde spendera några timmar och bara koppla av. För de minsta fanns även en liten grund pool, vilket i vårt resesällskap alltid är ett stort plus.

Precis utanför hotellet brusar Imatra älv och på båda sidor om älven finns vackra promenadstigar att vandra med. Inte de mest lämpliga med barnvagn dock, så denna gång gick vi inte på alltför långa upptäcktsfäder. Men vi lär få komma tillbaka senare när vi alla kan använda våra egna fötter och utforska dessa lite mer noggrant.

Detta är således ett ställe jag varmt kan rekommendera. Både för barnfamiljer och mer barnfritt lagda. Här fanns det något för alla åldrar och hit kommer vi garanterat åka igen. Kanske under sommarmånaderna nästa gång för att få se stället i ett annat ljus också.

Själv tilltalas jag av sådana här personliga hotell som har det där lilla extra, och detta var minsann inte något vanligt masshotell. Här fanns det att se och upptäcka så det gott räcker till flera besök.

Fotografering , Helsingfors, Vinter

Helsinki Horror Walk- Kauhujen kävely.

En mörk kväll i början av december blev vi lovade en guidad tur i Helsingfors alternativa historia. Turen gick från Skatuddens fängelsehotell till Gamla kyrkoparken och vi fick minsann höra en massa intressanta, mer och mindre sanna historier från vad som försiggått längs med Helsingfors gator under en annan tid.

Skatuddens vackra gator. Tänk att få bo här bland allt det vackra och all historia. Kanske en dag.

Uspenskijkatedralen i all sin ståtlighet. Byggd på 1860-talet och lika vacker än idag.

Vidare längs med historierika Kanalkajen.

Över vintervackra Senatstorget där Tuomaanmarkkinat var i full gång och kyrkan lyste upp i mörkret.

Vi fortsatte genom gamla och vackra innergårdar och längs med Esplanaden och avslutade turen vid Elias Lönnrots minnesmärke bakom Gamla Kyrkan. Hann lära mig en hel del under den här turen, kan jag avslöja.

Turen ordnades av Happy Guide Helsinki och kan varmt rekommenderas som ett alternativ till vanliga dagsturer. Väldigt underhållande och kantad med vackra vyer och spökhistorier.

Vinter

Inget år börjar väl på riktigt innan man avgett sitt nyårslöfte. Såhär låter mitt:

Do more of the things that make you not want to look at your phone.

Nu är det dags att bli mera närvarande och uppskatta det som finns precis omkring en mera.

Hoppas ert år 2017 blir ett riktigt bra och framgångsrikt år!

Här inleddes vad som skall bli ett fantastiskt år med färgsprakande fyrverkerier tillsammans med familjen hemma hos en älskad syster. På bästa tänkbara sätt med andra ord.

Gott nytt år!

Fotografering , Vinter

I söndags vaknade vi till nyfallen snö.

Allt låg under ett stilla vitt, om än blött täcke. Bara några timmar tog det så hade naturen dock återställt sig till november och allt det fina vita hade regnat bort och ersatts med grått. Men vi hann njuta en liten stund i alla fall.

Fotografering , Höst, Natur

September bjöd på många fina dagar och en vacker sådan spenderade vi med familjen i skogen nära mitt barndomshem.

En härlig dag med promenad, grillning och bus i underbart vacker miljö. Pojkarna placerades i var sin bärsele och så bar det iväg över stock och sten.

Den här bilden på systern får mig att tänka på Tove Janssons "Vad tror du att det hände sen?". Precis där Mumintrollet stiger ut ur den mörka skogen och ser ljuset igen. Haha! Lite fantasi behöver man ju ha.

Sådana här dagar andas man länge på.

Fotografering , Grekland, Kreta, Natur

Tänkte dela med mig lite av bilderna från Elafonissi beach. Ett riktigt paradis.

Vi besökte Elafonissi i början av september i år och stället kan nog bara beskrivas som magiskt. Elafonssi ligger ungefär 80 kilometer sydväst om Chania på Kreta. För att ta oss dit hyrde vi bil för en dag. Vägen gick med slingrande små bergsvägar igenom karga landskap. Sedan glimtade vi plötsligt havet där mellan bergen och så låg Elafonissi där framför oss.

Med vatten på båda sidor sträcker sig den vita sanden ut i en enda samling av turkost hav och klarblå himmel. Omöjligt att inte slås av ställets skönhet.

Scrolla ner så får ni se.

Ute på den lilla halvön var vattnet om möjligt ännu mer klarblått och här var det heller inte lika mycket folk. Så vackert så man inte riktigt förstår att det är sant.

Här kunde vi gott ha spenderat mera tid också. Men att ta sig hit med tre småttingar i bil över bergen var inte det allra lättaste, så vi nöjde oss med den tid vi fick den här ena dagen.

Och igen när man tittar tillbaka på sina resebilder så blir man ju alldeles förskräckligt resesugen. Det är ju bara så härligt att komma iväg lite, se lite annat än de egna knutarna och andas lite andra vindar.

Fotografering , Helsingfors, Vinter, Natur

Idag har vi firat farsdagen med att ta en långpromenad längs med stranden.

Det är så vackert ute just nu med naturen som slumrar under all nyfallen snö. Havet är ännu öppet för kallt har det ännu inte hunnit bli. Inte sådär på riktigt.

Tycker det är så vackert med alla bleka färger såhär på senhösten. Och all denna snö som vi blivit bortskämda med gör det minsann ännu bättre. Nu finns det ju lite ljus att tillgå en annars grå dag som denna i alla fall.

Avslutar denna vecka med att önska trevlig farsdag till alla pappor där ute.

Fotografering , Helsingfors, Höst

Bättre sent än aldrig säg.

När snön nu ligger tjock här utanför kan det vara mysigt att blicka tillbaka till den där kvällen i Oktober när vi besökte Ljuskarnevalen på Borgbacken. Nedan följer alltså ett ordentligt bildregn.

Även om det inte blev precis som jag tänkt mig då jag packat med mig fel minneskort och båda småttingarna fick vi ändå en del av ljusen att fastna på bild. Och det roligaste var ju att gå där och mysa bland allt det fina. Tänk vad lite ljus kan göra en mörk kväll i Oktober!