Palmsöndagen var det igår. Jag kollade på nätet och det skulle vara mässa 09.30. Såg också att det behövdes biljetter för att bli insläppt. Jag tänkte att jag kunde komma i godtid, så jag kunde få en bra plats där man inte behövde biljetter.

Det var poliser och vakter överallt. Jag fick visa ryggsäcken 2 ggr. Andra gången fick vi gå genom säkerhetskontroll så som på flygplatsen. Efter mycket om gick jag genom allt, men var inte så glad att jag stod där jag stod.

Det fanns gott om tid kvar, så jag gick vidare för att leta bättre plats och plötsligt blev jag sittande där folk med biljetter satt. Vet inte ens hur det hände.

För att få biljetter måste man skriva till Vatikanen och de skickar hem dem grattis.

Men jag hade alltså inte dem.

Mässan tog ca 3 timmar. Jag förstod inte mycket för det var mycket italienska, men ändå var det värt att se. Life of the time händelse, tycker jag

På slutet fick jag se påven på nära häll, då han åkte i sin vita bil i hälsade på folk. Mäktigt.

Idag ville jag se kyrkan och kupolen. Det brukar finnas långa köer dit, men idag behövde jag vänta bara i 5 minuter. Alla andra gånger jag ville göra det, så var kön ca 2 timmar, men idag var jag redan 7,30 och tomt på folk.

Sedan blev det dax att besöka kupolen. Först fick man välja om man ville åka hiss halva vägen eller om man ville gå hela vägen upp. Jag har inte tränat på några dagar så jag gick hela vägen för 6 euro. För 2 euro mer kunde man åka en bit. Det var över 500 steg upp och samma ner, men det gick bra. Det var lite läskigt på slutet, men inte farligt.

Absolut värd arr se det.

Sedan kollade jag på kön till att besöka det och den har jätte långt igen trött att kl var bar 10.30

Man kan tydligen slippa köa om man har speciella biljetter, vet dock inte hur det funkar för vid kassan till kupolen hängde en stor lapp, det där stod att de tar inte " skippa kön" biljetter.

Fin dag det varit idag. 22 grader och det var min sista dag i Rom. Imorgon bär det hem.

Nu har jag varit i Rom i hela 2 dagar och hunnit uppleva staden en hel del.
Landade på Ciampino flygplats. Därifrån blev det en resa på 45 minuter med buss till bussterminalen Termini. Därifrån skulle jag tunnelbana, men det tog 30 minuter minst att hitta tunnelbanan fast den fanns på samma station.

När jag väl hittade den tog det ca 30 min tills jag infann mig på hotellet.

Lite trött, men mer hungrig gick jag ut för att äta och handla lite mat till hotellet. Somnade sedan tidigt. Rom skulle upplevas nästa dag.

Efter lite frukost väntade Vatikanstaten mitt besök. Jag valde med att börja där eftersom jag bor 10 minuter ifrån.

Jag valde dock helt fel tid, eftersom det var väldigt långt kö. Jag gick runt på torget en bra stund, men kom fram till att jag får prova en annan dag och då får jag starta dagen mycket tidigare.

Jag gick runt i Rom och njöt av utsikter runt mig. Sedan kl 16 fick jag veta det hemska i Stockholm. En lastbil i högfart körde på folk på Drottninggatan. Sen satte jag mig vid telefonen och försökte få reda på så mycket som möjligt om det som hänt. Dvs hela em och kvällen.

Sen vaknade jag på dag 3 och bestämde mig att titta runt i staden. Lätt illamående efter dagen innan eftersom man blev påminns om det väldigt ofta. Massa poliser och militärer stod och åkte överallt i Rom. De hade skärp landade vapen och de fanns överallt.

Som krigszon. Jag bestämde mig att tända ljus för de drabbade. Det fanns många öppna kyrkor, så jag var i några av dem.

Sen gick jag till alla de ställen som Laura ( hon som driver ställe jag bor på) rekommenderade.

Väntat på det väldigt länge, men nu är jag alltså iväg. Resan tog sin början på Skavsta. Ryanair tog mig till modlin. Hade jätte bekväm stol med mycket plats för fötterna.

Ärter bara 1 timme och 15 minuter var det klart och vi landade i Modlin. Därifrån var det jätte smidigt till Warszawa. Jag rekommenderar varmt.
En buss tog oss från flygplatsen till tågstationen i Modlin. Och sen väntade tåget till Warszawa redan på spåret.
Jätte smidigt att köpa biljett hemma i Sverige och ta med utskrift så slipper man köa i kassan. Det kostade bara 19 zl ca 40 kr för den resekombinationen.
Eftersom jag skulle vidare till Lodz så behövde jag ta ett till tåg. Bekväm med internet. Kan också bara rekommendera

Efter bara 1.5 timme blev jag i Lodz utvilad och redo att möta nya utmaningar.

Sedan gick vi ut och åt lite mat och gjorde stan.

Lodz betyder båt och det finns "båtar" överallt.
Första dagen tog sin slut och vi vaknade till 20 grader nästa dag.

Andra dagen avslutades med mycket skoj och prat, därför hann jag inte skriva ngt.
Nu är jag tillbaka till Modlin och har mycket tid på tåget för sånt.

Vi ses snart

För exakt en vecka sedan var jag och kolla en föreställning. Mina barn är engagerade i Skaka och det ju självklart att se på vad dem håll på med varje ledig helg i några månaders tid. En pjäs om att växa upp. Självklart

Idag spelar de för andra gången i Gnesta och sedan åker de på turné i Sverige.

Har helt glömt bort bloggen. Så mycket att göra, sjukdomar och andra oviktiga saker har tagit min tid, men nu blir det ändring på det.

Det var länge sedan jag reste någonstans och det är dags att ändra på det också.

På måndag jobbar jag min sista dag och på tisdag flyger jag iväg. Kul. Som jag har längtat. Lovar att skriva och redovisa allt här👌

Önskar alla gott nytt år fylld med underbara resor till när och fjärran. Här är det 2 resor planerade än så länge. Hoppas på fler 😊

Man kan inte gå en meter utan att se juldekorationer i Stockholm. Riktigt mysigt.Man blir helt klart sugen på jul nu.

Inne i butikerna är så vackert.

Det som är nytt för i år är dessa "fula tröjor" som säljs överallt. Jag gillar dem, får vi se om jag ska köpa mig en.

Och så dessa vackra muggar som man inte kan ha för många av.

Japp det är tur att vi snart får jul igen ❤️

Lite tidigare i år. Redan 9 december var det dax för Lucia. Min fina flicka med andra klasser från hennes skola visade för fullsatt kyrka otroligt vacker föreställning. Längtar redan till maj och deras nästa musikal.

Förra helgen var vi i Stockholm. Jag fick några fina bilder.

Tiden gick alldeles för fort, men mysigt hade vi.