View tracker

Pilotutbildning

Hell-week. Det är lite så jag känner om veckan som just passerat. Vi hade ett progress test i meteorologi och så hade jag vad som skulle vara min sista flygning innan min checkride (...) och så fick jag min oral exam inslängd dagen före den skulle genomföras. Den var först inplanerad till efter helgen, men så såg jag att den ändrats och flyttats fram till dagen efter (torsdag) så onsdagkvällen fick gå till att repetera PPL och regulations för både FAA och SAA, emergency drills och maneuvers. Bland annat. Det gick, hur som haver, bra. Nu ska det vara ca 2 veckor först tills nästa test, vilket är skoltestet för Communication, MET och HPL. Alla samma vecka.

Sitter i funderingar om vad man ska göra veckan efter CAA-proven. Vi har en vecka där som är helt tom. Någon som har något bra förslag? Jag vet att jag har massa kollegor i Chicago. Även i Karibien. Vegas är ett alternativ. Stockholm. Eller om någon vill komma hit? Det är slutet på februari/början av mars. 1,5 månad. Lite kort announcement, I know. Men hit me up med förslag. Om det är många vänner hemma som vill ses så är det inte helt omöjligt att jag kommer hem en vecka. Så får jag gosa med min älsklingstjej också. Vilket egentligen är det som slår allra högst...

Likes

Comments

Pilotutbildning

Nu har vi kommit igång med första blocket av ATPL-teorin. Vi läser just nu Meteorology, Human Performance and Limitations och Communication. I förrgår hade vi progress test i HPL, vilket gick bra. Tycker det är ett roligt ämne då det handlar om kroppen och hur vi fungerar både fysiskt och psykiskt. På tisdag har vi progress test i MET, ett ämne jag inte alls är ett lika stort fan av... det är bara så stort och mycket och komplext. Men det är bara att kämpa sig igenom, det är ju en stor del av vardagen som pilot också.

Har bara haft en flygning sen jag kom tillbaka efter jullovet. Har varit väldigt dåligt väder här med regn och låga moln, inga bra förutsättningar att flyga VFR i (visual flight rules, då är alltså förutsättningen att man ser något, eftersom man inte flyger med instrument). Det blir ju i alla fall grönt på marken när vi får vatten, om man ska se det positiva med det... Nu har jag bara två flygningar kvar innan jag ska göra min checkride som föregår min första soloflygning. It is getting closer och det börjar faktiskt bli lite nervöst... Dessutom fick jag igår veta att jag får byta instruktör, något jag inte är jätteglad över tyvärr, men den instruktören jag haft hittills måste fokusera på klass 16-1 som flyger IR nu och tydligen ligger väldigt mycket efter med sina flygningar. De har bara 11 veckor kvar här dessutom så det brinner väl lite i knutarna för dem. Har bara haft två flygningar med den instruktören som nu tar över ansvaret över alla mina flygningar. Det är väl egentligen inget fel på honom, men trivdes väldigt bra med den instruktören jag hade så känns lite moloket just nu.

Just det. Jag var på hockey och såg Anaheim Ducks piska Detroit Red Wings. Good game :)

Likes

Comments

Mental Jetlag, Studentliv

2016 var ett bra år för mig. På nästan alla plan. Jag blev kabinchef. Jag kom in på SAA. Jag kom till start i två OCR-lopp (innan jag blev sjuk, en av de få sakerna som inte gick min väg). Jag avslutade årets sista vecka i någon sorts bubbla där ingenting var på riktigt, men där jag mådde bra av att vara. Ett bra avslut på ett bra år. Sen spenderade jag själva nyårsafton i Los Angeles på en grym musikfestival.

2017 startade aningen hårt på mig. Jag kom till insikt kring människor. Saker jag kunde förbise innan, är inte längre lika enkla att ignorera. Jag tycker inte om att ignorera saker. Men ändå är det något man måste göra på en daglig basis för att vardagen ska gå framåt. Ibland undrar jag om jag är as bad as the rest of them. Jag vill tro att jag inte är det. Men jag lurar kanske mig själv? Man väljer sina strider. Livet, ni vet. Just nu är livet up in my face.


Likes

Comments

Studentliv

Stockholm. Stockholm. Underbara Stockholm. En veckas break. Jag har hunnit med allt och ingenting på mina dagar här hemma. Hann träffa några av mina fina. Fick en naprapatbehandling som gjorde mig sjuk i 24 timmar därefter (men ryggen går plötsligt att röra på igen, så det var det värt). Jag har fått göra saker jag inte gjort på över två månader. Haft roliga och förtroliga konversationer med människor som får mig att garva från maggropen, och bara må bra. Jag har hällt vin över en matta och haft sönder vinglas. Druckit champagne och ätit bouillabaisse. Jag har levt som i en bubbla, ignorerat det jag inte har någon sympati för till förmån för mitt eget välmående. Det är kanske inte föredömligt, men inte heller brottsligt. Jag har gått på långa promenader med världens bästa tjej. Som har följt mig som en skugga dygnet runt. Nu är det nio månader tills nästa gång jag får vakna med henne vakandes på golvet. I will miss her like the idiot misses the point. Att jag har mått bra den här veckan är en underdrift. Det var exakt vad jag behövde.

Likes

Comments

Pilotutbildning, Studentliv

Tiden flyger iväg här i El Cajon. Allt händer samtidigt som inget gör det. Förra veckan skrev jag tre progress tests med 90% pass grade och avslutade sedan veckan med ett FAA-prov för mitt Amerikanska PPL, vilket jag klarade bra. Jag korrigerade dessutom mina skriftliga uppgifter i förrgår och skickade tillbaka till min lärare, och så flög jag Traffic Pattern igår (igen) med fokus på flapless landings och powerless landings. Det börjar kännas som jag faktiskt vet vart jag har planet och hur högt jag ligger mot landningsbanan, så sakta men säkert så händer någonting inom mig. Needless to say that I have been longing for this moment...

Denna vecka börjar ATPL-teorin, jag ska göra mitt muntliga prov (oral test) inför första solo-flygningen och så har vi en julfest att planera, så det här med vila kan man ju ta en annan gång. Över jul till exempel... did I btw tell you that I am coming home for Christmas...? 11 days to go, and I am so happy it's kinda ridiculous.

Just det. Vi har ju haft ett avhopp i klassen, så nu var det bara nio små negerpojkar kvar...

Sometimes you just have to look the other way and shut up. Swallow your tongue if you have to. The easy way to solve a situation is not always the right way. But it kinda keeps you out of trouble so you chose to do it anyway. Contradictive as it may be to what you believe in, it will in the end take you further.

Likes

Comments

Pilotutbildning, Thoughts

Traffic pattern. Det är vad jag ägnat mina två senaste lektioner till. Det låter simpelt att bara ligga och glida i en fyrkant runt flygplatsen och landa och lyfta, but let me tell you some true shit - it ain't. På en lektion (som varar ca 1,5 timme) så hinner vi alltså göra runt 10 touch and go's (landningar med en take off direkt efter utan att stanna) and let me tell you this - Gillespie (som bara är en class D airport, dvs den tredje gradens flygplats i USA) är lika trafikerad som självaste Arlanda i Sverige - så man är alltså inte ensam där uppe. Ovanpå det så ska man se till att ta ner flaps på rätt plats, sjunka enough, hålla höjden och hastigheten, kommunicera med tornet och spana efter annan trafik... för att inte tala om det här med att landa. Plötsligt ligger man för högt, för lågt, för snett, för ostabilt, eller så drar man tillbaka yoken för mycket när man ska floata (=typ glida på lufttrycket som skapas när man kommer nära marken) så man får en effing balloon effect och dansar som en tennisboll på banan i landningen ändå.

______________________________________

Människor sen. Vad är det med somliga av dem som gör att de bara måste trycka ner andra litegrann, hela tiden? Känner de sig bättre själva då? Större som människor? Hade de rentav en dålig uppväxt? Eller är det faktiskt så som man får höra hela tiden, att de bara är osäkra personer med egen dålig självkänsla? Jag vill gärna tro att ingen människa föds elak. Men ibland blir man bara så... rädd för hur folk beter sig mot andra. Ett annat fenomen i samma ämne är när människor byter personlighet i umgänge med certain people. Det är troligtvis omedvetet men det gör det inte mindre underhållande.

"Should you ever find yourself the victim of other people's bitterness, jealousy, lies, and insecurities... don't be mad. Remember, things could be worse: You could be them"
(~Anonymous)

Likes

Comments

Pilotutbildning

Jag hatar att göra människor besvikna. Det gör att jag i min tur blir besviken på mig själv. De sägs att man ska vara snäll mot sig själv och inte ställa alltför höga krav, men c'mon let's face it; det finns ingen som tagit sig någonstans i det här livet som inte har lagt ribban för sig själv någonstans bland stjärnorna. Det är inget fel i att kräva mer av dig själv än vad du i princip inte kan uppnå - felet ligger i att ge upp om man inte lyckas. För misslyckas kommer man att göra. Det handlar om att aldrig, aldrig, aldrig ge upp.

Jag skulle flugit igår och idag, men då vädret bestämde sig för att agera väldigt icke-kaliforniskt så blev det inget av med det. Det har regnat nästan konstant i 36 timmar. Igår kunde jag gjort min pre-oral exam, men jag hade inte hunnit med att göra klart frågorna så det blev inget av med det heller. Min instruktör blev lite besviken på mig för det, och vi pratade istället över en timme om allt möjligt gällande utbildningen, psykologi, Sverige, det som kommer och hur man ska hantera time management och prioriteringar när det gäller skolan. Han sa han haft samma problem som jag, att veta hur och vad man ska prioritera när det är alldeles för mycket. "During the PPL, it will mostly be about extinguishing fires", he said. Det är svårt att gå från ett full time job till att studera heltid igen. Speciellt dessa studier. Men han gav mig lite tips på hur jag skulle göra och tänka, osv. Det jag gillar med R är att han ställer krav på mig, för det i sin tur gör att jag presterar bättre. Gjorde pre-oral idag istället. Fick lite "bakläxa" i att öva på att föklara saker - "you have the knowledge you just need to practice in explaining it" - så gick väl okej bra tycker jag :)

Jag har för övrigt hört att mina föräldrar håller på att gifta bort mig i Sverige. Uppenbarligen så gör jag ju inga framsteg på den fronten själv så det är kanske lika bra att någon annan tar över ansvaret för den delen, vad vet jag?

_______________________________

Sorry but... Is you last name really "Blank"?

(~anonymous non-swedish teacher questioning G's name)

Likes

Comments

Studentliv

Ibland sker oväntade saker när man umgås med människor under en längre tid. Man lär sig något nytt om människor varje dag. Det är inte alltid positiva erfarenheter, men det är en del av livet. De flesta erfarenheter är positiva, och så finns ju dem som gör tiden här extra rolig. Som lyfter mig (bokstavligt och mentalt ;) och får mig att skratta varje dag. Det är tack vare dem som jag kan släppa mindre problem och missförstånd. När det blir just strul och missförstånd så är det extra viktigt, i alla fall för min del, att minnas varför jag faktiskt är här. Min utbildning är större och viktigare än alla människor här och alla missförstånd som sker. Och jag kommer inte låta något komma i vägen för den.


When tempted to fight fire with fire, remember the fire department usually uses water.


Black Friday i förrgår. Vet ni vad jag har köpt? En TV och en ny säng. Så nu kan ni alla komma och hälsa på närhelst ni vill! ❤

Likes

Comments

Pilotutbildning

Finally så har jag kommit tillbaka upp i luften igen (!) Imorse så fick jag träna på climbing turns, slow flight och stall recovery. För er som inte vet vad stall är så innebär det i princip att man stegrar planet till den punkt där det tappar lyftkraften, och istället dyker neråt. Låter obehagligt men är inte så farligt då vi gör det på ca 5500-6000 fot, så man har rätt så lång tid på sig att göra en recovery. Målet är man ska tappa så lite höjd som möjligt. Det var intressant att träna Slow Flight också, då flyger man med så pass låg fart att minsta förändring i pitch eller load factor gör att man direkt går in i en stall. När man flyger så pass långsamt så blir dessutom planet mer känsligt, så man får bara göra små, små korrigeringar.

Skolan är stängd torsdag o fredag, för på fredag är det Thanksgiving. Då har jag med andra ord tre dagar på mig nu (är nämligen ledig imorgon med) att göra hemuppgifterna, göra klart Stage 1, 2, 3 i DLS och även ta tag i min gymträning igen. Sjukt pepp!

Sorry för bristen på bilder ide senaste inläggen. Ska bättra mig...

Likes

Comments

Pilotutbildning, Studentliv

Från att ha varit en person som aldrig är sjuk eller har särskilda problem med hälsan (bortsett från det jag själv drar på mig via träningen då) så känns det nästan som jag har blivit rena måndagsexemplaret till människa de senaste veckorna. Förkylning i 6 veckor, ont i en tand och nån nerv i benet som spökat (?) har fått mig att verkligen ifrågasätta mig själv på en helt ny nivå. Just nu känns skolan rätt överväldigande dessutom då jag ligger lite efter med flygträningen (pga förkylningen) och så fick vi veta igår att vi har 56 instuderingsuppgifter (som helst ska vara klara imorgon) till vårt första oral test som är inför vårt första solo, jag har lite grejer kvar att avsluta som jag skulle gjort när vi kvar i Sverige egentligen (men inte hann), och idag började Stage 3 på PPL så jag har 30 sidor att läsa till imorn med. Bye social life...

Likes

Comments