Parallellt med all teori flyger man även så mycket som möjligt, och redan efter 20 timmar kommer du få flyga helt själv, första gången enstaka start och landningar. Det du tidigare gjort med instruktör kommer du även att få öva på själv och fortsätta nöta in procedurer.

När du har flugit ensam ett antal timmar är det dags att ge dig ut på "cross country flygning". Detta innebär att du under 25 timmar kommer kunna få flyga till andra flygplatser och ställen förutsatt att du håller dig inom de antal timmar du totalt får flyga under en dag. Du ska även flyga en längre sådan flygning där du ska stanna på två andra flygplatser än hemmabasen.

Jag har alltid tyckt det varit så spännande att se min hemstad från ovan, då man flugit med större flygplan, så det var självklart att jag skulle flyga hem till Östersund under denna långflygning.

Det är mycket planering, man ska ta ut punkter från kartor, räkna på distanser, tid och bränsle och även ringa till flygplatsen för att få tillstånd att komma dit eller se om det finns möjlighet att tanka där.


Det blev då dagen jag skulle åka, vädret såg toppen ut på hemmabasen i Västerås men lite sämre norrut, enligt meteorologen skulle det bli bättre under dagen och jag bestämde mig för att åka. Efter en timmes flygning landade jag i Borlänge för att ta en snabb paus. Kollade senaste metar´n(väderrapport som publiceras var 30:e minut från varje specifik flygplats) för Östersund och det såg inte bra ut alls. Ringde min instruktör och bestämde att jag skulle vänta till nästa rapport kom och bestämma mig då. Nästkommande rapport såg bättre ut och jag beslutade mig för att fortsätta norrut.

Under flygningen begärde jag även att få de kommande väderrapporterna av flygledaren så att jag kunde vända tillbaka om det blev sämre.

Rapporterna blev bättre och bättre och tillslut fick jag syn på hemstaden, fjällen bredde ut sig på ena sidan och jag såg den lilla ö jag växt upp på och som jag snart skulle få landa på. Jag fick "cleared approach" av flygledaren och styrde mot stan, svängde sedan in mot flygplatsen och fick syn på banan.

På marken träffade jag min familj. Vi åt lunch innan jag gick igenom säkerhetskontrollen och blev utsläppt till mitt plan. Vinkade till mamma och mormor medan de såg mig lyfta och svänga söderut med fjällen i bakgrunden.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

När man flyger kan man använda sig utav två regler, antingen flyger man visuellt(VisualFlightRules) eller med hjälp av instrument(InstrumentFlightRules).

I början av utbildningen flyger vi visuellt, detta eftersom det inte kräver lika mycket kunskaper om regler och så vidare och man kan även göra lite som man vill uppe i luften, alltså åka åt det håll man vill och ligga på olika höjder utan klarering. Detta kan dock endast göras i okontrollerad luft, annars krävs det att man har en klarering (alltså en typ av godkännande) för att göra det man vill. Under första fasen i utbildningen har vi flugit visuellt, både med instruktör och även helt själv.

Senare under utbildningen kommer vi även att lära oss flyga med hjälp utav instrument, detta kan endast göras tillsammans med instruktör eftersom man flyger genom moln etc. Då man flyger på instrument får man hjälp av flygledartornet att hålla separation mot andra flygplan och man kan också få en kompasskurs man ska svänga för att komma dit man ska. När du flyger med ett bolag med stora plan så är det med hjälp av instrument de flyger från A till B.

Likes

Comments

Hej, Albin heter jag.
Detta är en chans från mig att dela med mig till min släkt och vänner och även andra om vad jag gör om dagarna på pilotutbildningen.

Jag går en integrerad trafikflygarutbildning på Scandinavian Aviation Academy, där jag om drygt ett år kommer kunna flyga upp för ett CPL(commercial pilot license). Detta kommer innebära att jag får flyga större flygplan på den kommersiella marknaden.

För drygt ett år sedan startade ansökningsprocessen för klassen YH-16. Man skickade in betyg och även ett flygpsykologiskt lämplighetstest som ska göras innan för att få en fingervisning om hur lämplig man är som pilot.
Sedan var det bara att vänta otålmodigt tills man fick ett mejl att man var inbjuden till intervju på skolan i Västerås.
Där fick man dels träffa en instruktör från skolan som mest undrade om flygplansrelaterade frågor, såsom varför man vill bli pilot, hur insatt man är och vad ens mål är. Sedan träffade man även en psykolog som testade ens stressnivå och som även gjorde andra bedömningar.

Sedan åkte man hem igen, ångrade sig över vad man sagt på intervjun och fortsatt otålmodigt väntade.

Tillslut, så fick man ett till mejl, där det stod att man var antagen till utbildningen, och det innebar en flytt till den okända staden Västerås, där jag nu bott och pluggat i lite mer än ett halvår.

Så häng med på denna resa med mig!

Likes

Comments