RESANS...

Här kommer en resumé över resan, det ni glömt bort eller det vi kanske missat att berätta, enjoy! RESANS:

Zlatan-vinnare: Ricky! Tävlingen gick ut på att under resans tid underteckna så många kvitton som möjligt med "Zlatan" istället för ens namn. Tappade räkningen vid 7-1 ledning till Rickys fördel.. Grattis! Tyvärr ingen vinst i potten.

Pinsammaste: Vi gjorde missen att ta med vår käre norske vän Ole ut för shopping i Taupo, Nya Zeeland. Han försökte pruta i ett land med lika fasta priser som Sverige. Pinsamt!

Farligaste: Hyrde vespor i Kho Samui. Joann hade aldrig kört tidigare. Vanligaste dödsorsaken för turister i Thailand. Enough said.

Skräckupplevelse: Snorkeltur i Kho Tao, tror att platsen "Shark bay" kallas så enbart för att locka turister med tomma löften.. Namnet visar sig ha en logisk förklaring. 1,5 meter haj. På tok för nära.

Bästa: Nya Zeeland.

Värsta: Kuta Beach, Bali. Försäljare överallt, äcklig strand, för mycket folk, tät trafik, hästar med vagn bland bilar och stress. Tre nätter var tre för mycket!

Roligaste: Mojo surf.

Coolaste: Black water rafting, Waitomo, NZ. Bästa extremaktiviteten.

Bästa flygplats: Singapore. Rullband, gratis wifi, engelsktalande personal och godis vi känner igen!

Överraskande workout: Klättring på kinesiska muren!

Mest efterlängtade: Svensk mat och godis.

Bästa uttryck: Outregeous

Knäppaste konversation:
- Do you have wifi?
- No, but mushrooms!

Galna chill: Gili och Kho Samui.

Bästa glass: Cold Rocks(?). Som Ben&Jerrys fast man får välja allt själv. Amazing!

Adrenalin/mardröm: Nevis bungy i Queenstown väckte som bekant blandade känslor. Bästa adrenalinkicken för Ricky och värsta mardrömmen för Joann. (Inträffade i januari så vill ni se videorna igen, kolla januari i arkivet.)

Skada: Rickys brännmanet andra av femte dagen på Mojo Surf. Resulterade i åtta timmar på Brisbanes sjukhus.

Jobbigaste flygresa: Bangkok till Beijing med mellanlandning i Shanghai. Efter 14 timmars väntan på flygplatsen får vi besked om nästan fem timmars försening. Missad anslutning i Shanghai, i princip en hel dag av fyra i Peking förlorad.. Ersättning? 220 bath var (50 kr) att köpa mat för. Och såklart en ny flygbiljett till Beijing.

Coolaste djur: Koala!

Bästa köp: Regnjacka

Bästa dryck: Passion pop! Som Asti på Systemet fast billigare. Lyckan då vi fyndade fem flaskor för 20 dollar (ca 140 SEK) en regnig dag i Airlie beach. Obeskrivlig.

Mest överskattade: Milford Sound, NZ. Åtta timmar tur & retur i buss för en två timmars färja med fjord och landskap du kan hitta i Norge. För alla icke-skandinavier var dock detta det vackraste de upplevt.

Låt: Six60 - Don't forget your roots

"Är vi fula eller snygga?" - Ett japanskt par på Bali som satt utanför ett tempel och blev fotograferade av vänner. Vi flyttar oss för att inte vara i vägen varpå vi blir omringade av paret och deras vänner. Vi skulle vara med på bild. Tydligen.

Nej tack - Hotellägaren i Padangbai, Bali, försöker skicka med oss en pet-flaska hemmagjord 70%ig Arrack (balinesiskt brännvin) till Giliöarna. Vi tackade nej.

Träningsvärk: Mojo Surf. Sju surflektioner + ett galet styrkepass på fem dagar.

Bakfylla: Ricky stoppas, bakfull, två gånger på samma dag på olika flygplatser i Australien, för att undersökas för kemiska ämnen på kroppen. Sades vara slumpvis utvalda personer men man har ju sina teorier.

Bästa bok: Hypnotisören av Lars Kepler.

Värsta bussresa: Fraser Island. 38 personer i buss på en sandö utan vägar. Trasig AC. Missnöjda resenärer. Då gick bromsarna sönder.

Ovärda dryck: Vatten. Omöjligt att få i sig tillräckligt i 35 graders värme.

Hejdå-present: Kinder och cola från Matt i Peking! Se föregående inlägg.

Bästa massagen: Thailand.

Överraskning: Då vi letade upp Backman-familjen på deras hotell i Khao Lak. En nyvaken Fredrik i kalsonger utbrast "vafaan, det är ju ni!"

Vi har haft tre fantastiska månader med äventyr, skratt, nya vänner, nya erfarenheter och massa annat tok. Vi tackar för oss och återses snart i Sverige. All kärlek är bra kärlek!

Idag var det ännu en dag full med shopping. Vi hittade h&m och converse som vi letat efter i hela Peking! Vår käre vän holländaren var vid vår sida hela tiden. Efter shoppandet begav vi oss tillbaka till vandrarhemmet där vi mötte två norskor, drog med oss hela gänget ut och käkade. När vi kom tillbaka sa vår käre holländare att han hade en överraskning åt oss... HAN HADE KÖPT KINDER OCH EN VARSIN COLA ÅT OSS!!! Den enda vi träffat på resan som har gett oss en hejdå present!!! Sitter och njuter av det nu på vandrarhemmet. Sån trevlig kille!

Imorgon blir det hemfärd, vi har planerat allt in i minsta detalj. Kläder att resa i, kläder att byta om till i Helsingfors och böcker att läsa. Det enda vi har kvar att göra är att se till att Joann packar klart...

Ses imorgon Sverige och tack Mathias för presenterna!
Ricky

Dag 1 blev vi upphämtad av en ung kinesisk dam med relativt goda engelskakunskaper. Vårt hostel har nyligen flyttat från en lokal till en annan och hon hade irrat runt en bra stund på morgonkvisten och var fly förbannad när hon till sist hittade åt oss. Hursomhelst, vi gick ut, mötte upp vår chaufför (som inte kunde engelska alls men lät glad på rösten och verkade mysig) och gav oss iväg.

Vårt första stopp var himmelska fridens torg. Världens största torg fick vi veta. Det var massa viktiga lokaler överallt omkring, regeringshus och sådär, men själva torget var mest stort och platt. Därifrån gick vi in i den förbjudna staden och gick omkring i en timme. Förstod vi guiden rätt har det bara varit öppet för allmänheten sen 80-talet. Det var himla stort och många fina imponerande byggnader.

Sen fick vi se hur de tillverkade smycken från en Jeda(?)-sten. Vi fick även massa olika kinesiska rätter till lunch på det här stället. Åkte förbi en silkestillverkning, de visade oss alla steg från silkesmask till färdigt king size-täcke.

Stoppet efter var muren! Vi var vid platsen Bandaling. Den var inte platt och lättpromenerad som undertecknad förväntat sig. Nej, här var det tal om att klättra! Vi hade 1,5 timme på oss innan vi skulle åka vidare. Hann klättra lagom mycket, ta bilder samt köpa en återhämtande glass. Det var svettigt ska ni veta, efter tre månader utan träning. Benen skakade som aldrig förr. Men det var himla coolt, det tog visst 1000 år att bygga den och det förstår man ju med all den klättringen.

På vägen tillbaka åkte vi igenom OS-byn och stannade till vid ett teställe. Förutom oss hade de även lurat dit Rysslands president när han besökt byn tidigare. De verkade mer glada över hans besök än vårt, märkligt. Efter detta stopp blev vi avsläppta på vandrarhemmet igen. Pratade med de andra som sover i vårt rum och fick med oss en ung man från Holland ut på byn i jakt på jeans. Det är vääldigt kallt här. Vi gick dock vilse ganska fort så vi handlade bara kinder på 7 och middag på Donken innan vi gick tillbaka. Och det var vår första Peking-dag det.

Igår, dag två, stod shopping på schemat. Vi provade gå en stund innan vi kom överens om att ta en taxi istället. Åkte till gågatan och besökte några mall där. Hittade varsitt par jeans rätt fort så det var ju lyckligt. Handlade lite mera och sen tog vi tunnelbana till himmelens tempel. Holländaren från vandrarhemmet följde med och uthärdade en shoppingdag med två tjejer och hade önskemål om att se templet. Vi kom in på området och gick nästan lite vilse, det var enormt, och när vi var vid templet och skulle in dit hade det tyvärr hunnit stänga. Men trötta i benen efter shoppingturen åkte vi nöjda hem, åt mat och chillade på rummet. Nu har dag tre precis börjat och vi ska fortsätta med shoppingen!

Facebook är spärrat av regeringen här i landet förresten. Så ni kan nå oss på viber, textme eller Skype. Annars landar vi ju faktiskt på Arlanda 15:55 på måndag. Vi hörs! /Joann

Tjo!

Igår efter lite försenade flyg, missade flyg och en massa väntan kom vi fram till Peking. Trötta och less som vi var upptäckte vi inte så mycket då utan hittade bara en otrevlig restaurang, bytte restaurang, åt, duschade och sov sedan på det här jätte söta vandrarhemmet vi bor på.

Just nu sitter vi och fryser rumpan av oss medan vi väntar på frukost. Efter frukost ska vi bege oss ut på tur och kika på muren, ett torg och någonting mer... Frugan som har koll på allt det där, för mig kommer det bli mer som en överraskning.

Tjohej
Ricky

Nio timmar to go, varit här i över fem timmar. Går dock ingen nöd på oss (än så länge). Spela Rumble med oss vetja, ni hittar oss genom att söka på JLing och ricky1. Let's play! /Joann

Jag åkte på magsjuka eller nåt liknande igår så dagen har spenderats på rummet. Frugan har googlat symptom, fått i mig vatten, tömt spyhinkar och varit en fantastisk vän som vanligt. Nu har jag inte kräkts på över 12 timmar och fått i mig soppa. Börjar bli människa igen. Tack bästa Ricky! /Joann

Halloj alla blogg älskade vänner! Då vi ofta får påtryckningar (enbart från min bror) att vi bloggar för lite vill vi här komma med en förklaring till det. Anledningen till det är att vi faktiskt inte gör något, eller det var ljug, vi gör en sak: chillar galet! Vi börjar chilla galet i sängen på morgnarna sen tar vi med oss chillandet till frukost för att senare chilla galet på stranden i fyra timmar. Efter fyra chill timmar på stranden chillar vi med lite lunch innan vi chillar galet i poolen ca 2-3 timmar. Galet chill med middag innan vi chillar galet i sängen. Bara en massa med chilla galet alltså! I skrivandet stund chillar vi galet vi poolen.

Kläm kläm
Ricky

Kära föräldrar, svärföräldrar, män, syskon och andra oroliga själar: ni kan andas ut! Vi överlevde nämligen dagens vespa-utflykt.

Personalen som hyrde ut såg oerhört nervösa ut när jag frågade hur man egentligen kör och det kom till deras kännedom att jag aldrig kört förut. De såg ut som de tänkte avblåsa hela köpet ett tag. Sen visade de hur det går till och upprepade bara "careful, careful" medan de bekymrat skakade på sina huvud.

Men det gick ju såklart galant! Vi stannade till vid ett ställe där de hade akvarium/tigerzoo och gick in och kikade lite. Tigrar är fantastiskt fina djur alltså. Vi tog dock inte risken att gå in i buren och ta en bild med en av de trots att möjligheten fanns. Säkerheten först, som vanligt! Ni har verkligen ingenting att oroa er för alltså.

Sen fortsatte vi vår tur och åkte runt hela ön innan vi var tillbaka på hotellet och åt lunch. Poolchillat största delen av eftermiddagen och åkte en liten kvällstur till med vespan in till byn för middag. Hööörs! /Joann

Hej Markus!

Idag har vi hyrt en varsin vespa och åkt runt hela ön! Helt fantastiskt var det Markus! Hände inte en ända olycka! Vi stannade på ett zoo och tittade på fiskar och tigrar. Du skulle ha varit med Markus! Det hade du gillat! Nu hänger vi vid poolen och har en nice tid. Ha det bra på jobbet Markus!

(och ja, detta inlägg är till min storebror Markus som vill ha sin tid i rampljuset)