Header

Gjett hvem som sov til kl. 13 i går og som ikke fikk noe som helst fornuftig ut av dagen?

Søndag var jobbdag for min del, og den tok på så hardt at jeg var helt utslitt i går. Allikevel straffer jeg ikke meg selv, av og til har man godt av å koble helt ut.
Dermed starter uken en dag senere for min del, jeg har fri helt til helgen og har masse å gjennomføre innen den tid:

  • Planlegge, planlegge, planlegge.
    Fremtiden lover godt når jeg som 20-åring må skrive ned alt jeg skal gjøre ellers glemmer jeg det, eller hva? Det går mot eksamensperioden for meg siden jeg er privatist, og det begynner virkelig å bli snaut om tiden. I tillegg må jeg få satt opp både morgen- og kvelds-rutiner jeg ønsker å gjøre slik at jeg får mer energi, motivasjon, og tid da dette sparer meg for all annen surring jeg finner på. Jeg ønsker også å få mer tid til å trene, og trening er ikke noe man bare automatisk har tid til, man må ta seg tid til det.
  • Søke jobb.
    Etter eksamenstiden er over kommer det til å være mange blanke dager som jeg ønsker å fylle med jobb, og da trenger jeg mer enn den deltidsjobben jeg allerede har. Har ingen planer om videre studier foreløpig, og da kommer det godt med å ha penger til både reiser og å spare til senere i livet.
  • Blogge.
    Jeg har så mange ideer og innlegg inne i hodet som jeg ikke klarer å vente med å få ut! Uken kommer for det meste å gå med til eksamenslesing, og når jeg ikke gjør det vil jeg forhåndsskrive innlegg til bloggen. Denne uken kommer det innlegg om hvordan lykkes med privatisteksamen, pluss en liten detox-rutine for kroppen før man begynner med grønn og skjønn hudpleie💚 I går brukte jeg også litt av dagen til å rydde i kosmetikkhylla, og lagde en liten krukke med bryn og vippe-serum jeg skal teste ut før jeg lager innlegg om det. Stay tuned!



​Håper du hadde en fin start på uken, og god tirsdag! Allerede i morgen er det hump day, og så er vi halvveis til helgen igjen. Få ut fingeren og gjør det du har utsatt lenge, så kan du ta helg med god samvittighet.  

Hva skal du få gjort før helgen kommer?


Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments

Farene i kosmetikkbransjen

De siste par årene har jeg blitt mer opptatt av hva jeg velger å putte på huden min, og hva slags konsekvenser det kan ha å ikke være bevisst på nettopp dette. Jeg liker ikke å være den som drar frem «fyfy» pekefingeren når jeg ser andres potensielt skadelige hudpleierutiner, men jeg klarer ikke å dy meg.

Menneskekroppen, kanskje det mest avanserte maskineriet noen gang laget, er dekket av hud fra topp til tå. Dermed utgjør huden vår kroppens største organ. Visste du at opptil 60% av ingrediensene i produktene du smører på huden din tas opp i kroppen? Dersom du nå ser på innholdsfortegnelsen til ansikts-kremen din, har du peiling på hva den i det hele tatt inneholder, eller rettere sagt; Hva du inneholder etter å ha brukt den?


Det enkle er ofte det beste

Helt siden jeg kom i puberteten har jeg slitt med kviser og uren hud. Jeg vasket, skrubbet, og dampet men til ingen nytte. Alt fra Proactiv til Clear Start, til alle andre slags ulumskheter (som jeg liker å kalle dem), jeg har prøvd det og ingenting nyttet. Huden ble bare mer og mer uttørket, etterfulgt av kraftige kviseutbrudd. Det var ikke før jeg var i 18-års alderen jeg begynte å interessere meg for naturlig hudpleie, og etter å ha prøvd meg litt frem så huden min faktisk klarere ut. Jeg er nå 20 år, og har aldri hatt finere hud. Så klart er acne hormonelt i tenårene og har sammenheng med menstruasjonssyklusen hos oss kvinner, men jeg merker stor forskjell om jeg sluntrer unna med andre kommersielle billig-produkter.
Det man ofte gjør er å tenke at man skal vaske bort, smøre bort, osv. Se heller på huden som en svamp. Når du først oppdager hvilke bruksområder forskjellige naturlige, plantebaserte ingredienser har, vil huden trekke til seg og ta i bruk de næringsstoffene den får.

Jeg vil også råde dere til å se på andre faktorer som kosthold, trening osv. Husk at alt starter innenfra, og huden din gjenspeiler helsen din. Få gjerne satt opp en legetime for å avklare at det ikke er eventuelle allergier som gir utslag i huden dersom du er mye plaget med fet/tørr hud.


Hvordan velge trygge, naturlige produkter

Å finne frem i jungelen av produkter, og å luke ut verstingene du ikke vil bruke på kroppen kan være vanskelig i starten. Selv om det er kjedelig, så bruk god tid på egen-studier ala. Google rundt dette temaet. Man kan lage sin egen hudpleierutine med både rens, toner, og fuktighet (jeg kommer til å lage en serie om hvordan man gjør dette selv, med oppskrifter, stay tuned!) eller finne gode, troverdige merker å kjøpe fra. Selv anbefaler jeg Chagrin Valley Soap And Salve som jeg startet min naturlige reise med, de har gode drøye produkter som blir billig på sikt. Jeg kjøper fra dem en gang i halvåret for ca. 1000kr, det vil si jeg bruker totalt 2000 kroner på hud- og hårpleieprodukter i året. Det er lite sammenlignet med ansiktskremer som kan koste opp til 500kr per stykk og som ikke varer like lenge.
(Dette innlegget er ikke sponset btw 😉)
Det du kan starte med selv er å være på utkikk etter visse ingredienser hver gang du gjør et kjøp, her er en liste over verstingene du burde unngå:

Alkohol: Veldig uttørrende, fungerer som oppløsningsmidler. Merkes med ethyl alcohol, ethanol, alcohol denat, SD alcoholl, isopropyl alcohol, isopropanol, lanolin alcohol, cetearyl alcohol, cetyl alcohol, stearyl alcohol.

Aluminium: Ja du leste riktig, finnes ofte i deodoranter og brukes for å hindre huden i å svette. Veldig omstridt hvor farlig det er, men jeg velger å unngå aluminium da det har blitt koblet til brystkreft. Merkes med aluminium chloride, aluminium chlorohydrate eller aluminium zirconium.

Mineraloljer: Blir brukt for å legge en beskyttende hinne utenpå huden for å sperre fuktigheten inne. Dette er faktisk restene etter råolje(motorolje). Merkes ofte med mineral oil, paraffin oil, paraffinum liquidum, parafin, petrolatum, petroleum, vaselin.

Parabener: Veldig omstridt hvorvidt farlig dette er, pga vi ikke vet langtidsvirkningene av parabener velger jeg å unngå dem. Hormonforstyrrende, reduserer fruktbarheten og læringsevne. Satt i sammenheng med kreft. Brukes som konserveringsmiddel. Merkes med methylparaben, butylparaben, sodium methylparaben, ethylparaben, propylparaben, isopropylparaben, isobutylparaben.

Silikoner: Brukes for å gi den glatte anti-wrinkle følelsen, og blankt hår. Kunstig fremstilt, lager en beskyttende hinne som ikke slipper andre stoffer inn slik at du må fortsette å påføre produktet for å holde huden fuktet. Dimethicone, cyclomethiconee eller diphenyl dimethicone.

Sodium Laureth Sulfate (SLS): Brukes i alt som skummer, som såpe, tannkrem osv. Benyttes fordi det er en billig kilde som renser bra, er derimot veldig uttørrende slik at huden i gjengjeld overproduserer talg for å gjenopprette fuktbalansen.
➡Fører til heftige kviseutbrudd og flass. Merkes også med natrium lauryl sulfate.

Triklosan: Finnes i tannkrem, deodoranter, og produkter mot uren hud. Gjør bakterier resistente mot antibiotika. Merkes også med triclosan.

Det finnes mange andre stoffer å være obs på så jeg anbefaler som sagt å gjøre research selv, men her er de aller viktigste å unngå. Parfyme er også verdt å merke seg dersom du reagerer på det, jeg bruker parfyme men selv om jeg ikke er allergisk så er det ikke bra for kroppen. Skrik ut om du vet om noen naturlige, økologiske parfyme-produsenter!

Bilder fra WeHeartit










Likes

Comments

Hei! Jeg er ei jente på 20 år med stor interesse for naturlige, trygge hud- og hårpleieprodukter og en naturlig livsstil. Selv har jeg fått merke forskjellen på kroppen etter å ha byttet til renere produkter og bedre mat, og ønsker med denne bloggen å spre informasjon og inspirere andre til å velge naturlig. Riktig mat, trening og en god hud- og hårpleierutine mener jeg er helt essensielt for å føle seg bra både innvendig og utvendig.

Her kommer jeg til å dele informasjon om naturlige, trygge produkter for hele kroppen, og i tillegg komme med oppskrifter på hvordan man kan sette sammen sin egen skjønnhetsrutine med hjemmelagde midler. Alle oppskriftene jeg publiserer her på bloggen har jeg testet ut selv dersom ikke annet er oppgitt.

Ellers kommer jeg til å poste oppdateringer på andre prosjekter jeg foretar meg på veien mot en bedre livsstil, som f. eks at jeg fra og med i dag starter å spise paleo og trene fast tre ganger i uken. Jeg har den siste tiden druknet i skolearbeid og jobb, men den beste motgiften mot utmattelse er jo nettopp trening.

Nå skal jeg på jobb, og etter det er det bare å dra seg på treningssenteret og fylle opp energilagrene!

Treningsklær fra Stronger.
A424A938-D251-488F-A965D07E60C5D7F4-03D768E3-C058-49EE-8021E52C71A1B3CE
<a href="http://www.bloglovin.com/blog/14768433/?claim=48q47t54se7">Follow my blog with Bloglovin</a>
Ha en fin dag!

Likes

Comments