Schweinfurt

Då vi ansåg att de inte fanns så mycket mer att upptäcka i Schweinfurt begav vi oss under förmiddagen till Frankfurt. Här möttes vi av ett något varmare klimat och flertalet ståtliga byggnader. Dagen spenderades till största del i diverse klädbutiker. Inte förrän de stängt tog vi oss till Main Tower, vilket är en av de högsta byggnaderna i staden och för den delen även Europa i hopp om att åka upp till dess utsiktsplattform. De visade dock sig att attraktionen stängt för dagen och vi planerar därav att återkomma imorgon bitti.

Schweinfurt

Efter att gruppen fått ett mindre manfall på två personer, kvarstod endast två tappra krigare kvar i Schweinfurt. De andra bestämde sig för att fly staden för nya upplevelser, denna gången i Frankfurt. Denna tragiska förlust firade vi, Filip och Gustav, med lite mer sightseeing i soliga Schweinfurt då det fortfarande fanns mycket kvar att upptäcka.

Nedan får ni se några vinnande skulpturer i diverse konsttävlingar som ägt rum och en SKF skulptur utanför SKF:s kontorshus. Ni får även se bilder på floden Main som flyter genom staden.

Nu njuter vi av de sista timmarna på hotellet och inväntar avfärden imorgon. //Filip & Gustav

Gent

Idag har vi varit ute och ätit spareribs med personalen från företaget som tagit hand om oss under vår vistelse i Gent, som en liten avskedsmiddag.

Här har vi gänget.

Jolanda till vänster och Kirsten till höger.

Patrick till vänster och Sandra till höger.

August till vänster och Kamal till höger.

En av mina (Lukas) 3,5 spareribs.

Det blev en del ben från Kirstens och mina spareribs.

Kirsten tog hem priset för flest uppätna spareribs, han landade på hela fem stycken!!! Rätt stor marginal ner till tvåan som var jag och jag åt endast 3,5...

Ha det bra! /August och Lukas

Bratislava

Denna helgen har vi (Lotti, Christina, Emelie) tillbringat lördagen och söndagen i Budapest. Lördagen bestod av mycket sightseeing och avslutades på topp med spa, vilket är ett måste när man är i Budapest. Söndagen bestod även den av mycket sightseeing men även en del matprovning där vi fick prova på den ungerska matkulturen. Sammanfattningsvis har vi haft en toppen minisemester!

Påväg till Budapest

Framme på Budapest tågstation

S:t Mattias kyrkan som låg precis utanför vårt hotel.

Bild på Lotti och Christina från fiskarbastionen även den utanför hotellet. I bakgrunden ser vi parlamentet.

En bild på Emelie och även här parlamentet i bakgrunden

Bild på utsikten samt S:t Stefans basilika

Bild från Vajdahunyad-slottet

Spaet vi var på

​Här provar vi på chimney cake med olika smaker

Gruppresa

Andra delen av gruppresan har gått som började på Torsdag. Torsdagsmorgonen åkte vi från York till Sherborne med tåg som tog sex timmar! Väl framme var det bara att vila upp till morgondagens besök på Tetra Pak.

Fredagen efter besöket på Tetra Pak tog vi ännu en tågresa till ett annat hotell fast denna gången till Bristol istället, där vi ska tillbringa hela helgen i. Hotellet var helt fantastiskt som ni ser på bilden nedan!

På lördagen, dagen efter vi anlände till Bristol, spenderade vi mycket av tiden till att shoppa eftersom det fanns ett shoppingcenter precis utanför hotellet. Vi åt god mat i en italienskt resturang och hade det väldigt kul. Efter middagen kom många av oss överens om att gå på bio för att se Deadpool som vi alla tyckte om.

​Ha det bra! /Robin och Johannes

Warrington

Nu har de äntligen blivit dags för oss från Warrington att göra sitt första inlägg här på bloggen. Vi har skjutit på det såhär länge för att bygga upp spänningen, men nu anser vi att den rätta tidpunkten har infallit så här kommer det.

Jag och David har nu varit stationerade i 2 veckor i staden Warrington. Vi har under denna tiden överlevt allt ifrån galningar som kör på fel sida av vägen till det underbara engelska vädret, vi har haft turen att uppleva både regn, hagel och snö under tiden vi har varit här. Tydligen var detta den första snö som fallit över Warrington denna vintern, så vi fick ju en del klagomål från de vi arbetar med att de var vi som tagit med oss det dåliga vädret.

På tal om arbetsplatsen så jobbar vi på en Perstorp ägd fabrik som tillverkar Caprolactone, eller som man mer vanligtvis kallar de, capa. Capa är en sorts plast material som har en hel del anvädningsområden, tex. lim, färg och skor. Vi har under dessa 2 veckor fått en överblick över hur hela företaget fungerar då vi har varit runt på alla olika avdelningar utom underhåll vilket väntar oss nästa vecka. Vi har tyvärr inga bilder från arbetsplatsen då det råder fotoförbud på området.

Under denna 2-veckorsperiod så har vi även upptäckt att ingen av oss är speciellt vältränade och den jobbiga vandringen på 30 min till jobbet varje morgon har satt sina spår på våra arma kroppar. Vi har även upptäckt att vi inte ska klaga på kollektivtrafiken där hemma då den i jämförelse med den de har här i England är i princip gratis.

Annars har vi inte direkt något speciellt att berätta, fritiden spenderas till mesta del av sömn då man är väldigt mör efter att behöva gå i en timme varje dag.

Nedan följer några bilder som vi har tagit under vår resa, uppmärksamma att ingen av oss är speciellt fotografiska av oss så ni får nöja er med den lite sämre kvalitén på våra bilder.

David redo för en dag på jobbet.

Albin lyssnar på en (allt för) lång säkerhetsgenomgång

David uppskattar det engelska vädret

David är glad efter att ha ätit lite kyckling

Albin är inte så glad när han inte får sin mat

Vi hade faktiskt sol en dag så bestämde oss för att ta en naturbild,

Detta var väl alltid vi hade för denna gången, vi får se om det kommer något mer från oss denna resa.

Haaadeee// Albin och Davvan

Schweinfurt

Efter att ha tagit sig till uppsamlingspatsen och låst cyklarna väntade en fem timmar lång bussresa. Väl framme möttes vi av en minst sagt mäktig arena och oräkneligt mycket folk. Under avnjutning av BM-godis tittade vi på matchen, som förvånsvärt nog slutade med förlust. Hur som helst var det fräckt att se några av världens bästa spelare och stämningen var svårslagen. 12 timmar efter avfärden var vi tillbaks på hotellet och intog då sängen för ett par timmar innan de bar av mot fabriken på nytt.

Greetings from England!

Äntligen har gruppresan kommit igång! Vi har nu tillbringar två dagar i York. Första kvällen (måndagen) invigdes med en mindre kulturell måltid på Donken tillsammans med Ann-sofie. Efter det var det bara raka vägen tillbaka till hotellet för att vila upp inför morgondagens stora äventyr. Dagen efter (tisdagen) inleddes starkt med en full english breakfast! Efter det begav vi oss till centrum för att kolla på York Minister och få en guidad tur. York Minister är en kyrka och den är som man säger på engelska, ENORMOUS. Eftermiddagen var ytterst lärorik då vi besökte Yorkshire Museum där dom visade upp allt från romerska fynd till Ann-Sofies borttappade halsband som hon tydligen tappade bort för 11 000 år sedan. ha-ha

Idag (onsdag) besökte vi York University och fick känna oss hemma i labbrockarna. Vi skulle nämligen få testa på att göra färgen Indigo vilket blev en total succé! De färgade tygerna vi gjorde kommer på bild här under. Elias och Conny hade bokat en restaurang som heter Bombay Spice och precis som namnet avslöjar så serveras indisk mat där. Mycket gott och hur bra service som helst 5/5.

Haaa deeee, de tre musketörerna signar ut!

Svävar bland molnen

Power

​De tre musketörerna

Bratislava

I Söndags efter en lång men bra första vecka i Slovakien bestämde sig team Brati för att ta en tur in till Wien. Efter ca 1 timmes tågresa var vi framme i Wien där vi ägnade dagen åt att gå runt och titta på de gamla byggnaderna samt några sevärdheter så som en katedral och ett kejsarpalats. Dagen var lyckad och vi kände att vi gärna hade kunnat komma tillbaka någon annan gång när affärer och butiker också var öppna. Nedan kan ni se bilder från våran dag i Wien

Några otroligt skickliga gatumusiker vi stötte på mitt i centrum

​En bild på Karlkirche

Stefansdomen, en katedral

De gamla bygnaderna

Några bilder från Hofburg, kejsarpalatset

Bratislava

Vi har nu haft praktik i lite mer än en veckas tid och det vi har gjort hittills är en fin trälåda som vi byggt. Vi fick även igår åka på ett studiebesök på ett kärnkraftverk 14 mil utanför Bratislava, färden dit bestod av rädsla för livet och adrenalin på grund av att vår förare körde ganska vilt. Men vi överlevde både resan dit och hem.

På studiebesöket fick vi bland annat gå runt på ett museum liknande ställe där man fick läsa och prova på olika saker om kärnkraftverk. Turen bestod också av en 3D-film om jordens begynnelse och fram till 2125.

Här står Carl och jag vid reaktorn. (Prank bild)