På lördagen så var det riktigt dåligt väder så vi åkte ner till Lefkas Town igen då vi ville gå lite mera på gå gatan, vilket var en besvikelse. Den var inte så stor som vi trodde och det fanns inte så mycket att kolla på utan det fanns typ bara restauranger och bagerier längst gatan. Men hittade en gammal volvo butik där nere i alla fall vilket var lite kul att se.

Vi tog bussen ner dit och käkade lunch där i staden, men lunchen var då inte bra på restaurangen vi åt på. Vi fick avdraget på kvittot men jag säger då bara usch, nästa gång kommer vi verkligen kolla hur läget ser ut runt om kring för det var bara vi där och maten såg och smakade förjävligt när vi fick den. Jag och min faster delade på en bland tallrik och mamma och syrran dem tog lika mat, det var kyckling med pommes. Jag smakade deras och det smakade salt och bränt och mitt och min fasters smakade konstigt så vi åt typ ingenting. Så hungriga gick vi där ifrån.

Där efter ville vi ta oss hemåt men det var lite svårt då bussen gick vid fem och klockan var bara efter ett. Men en man som jobbade i en kiosk var jätte snäll och hjälpte oss att ringa efter en taxi. Dem är verkligen hur hjälpsamma som helst där. Så väl hemma så gick vi och köpte med oss god lunch som vi tog med oss till hotellet och käkade där. Och sedan spelade vi kort och yatzy framåt åtta tiden då vi tog oss ut för att käka middag.

På söndagen så startade dagen bra och vi gick ned till stranden efter frukost, men jag och syrran tyckte att det blåste så mycket så vi gick tillbaka till hotellet och la oss där vid poolen. Så vi mötte upp mamma och vår faster till lunch som var vid ett tiden då vi käkade lunch. Och efter lunchen så skulle vi alla ner till stranden men jag vart jätte dålig. Fick fruktansvärt ont i magen så gick tillbaka till hotellet och där spenderade jag resten av dagen. Dem andra var kvar vid stranden och vid middagstid så var dem snälla och köpte med sig mat hem till alla så käkade vid hotellet. Jag fick ju knappt behålla något i magen då det bara kom ut lika fort igen.

Sen på måndagen så startade vi dagen på samma sätt som på söndagen och jag följde med för tänkte att det kanske går. Jag hade fortfarande ont i magen och den var inte alls återställd. Men tänkte vi bor nära stranden så om det inte funkar går jag tillbaka bara. Och det var så det fick bli, jag gick tillbaka efter en timme nere på stranden. Och spenderade sista timmarna på hotellet förutom när vi möttes upp för lunch. Vi åt nära hotellet så jag hade nära hem. Men efter lunchen var det bättre, men vi skulle ändå till hotellet och där fixade vi oss och packade klart för hemresa.

Vi åkte från hotellet vid fem och planet lyfte straxt efter sju och egentligen skulle det lyfta vid åtta med då det var sista planet hem från Lefkas till Sverige så ville dem lyfta så fort det gick så efter in checkningen var det vara att gå raka vägen till planet och kliva ombord. Det var ju bara skönt att vi åkte tidigare för då landade vi tidigare.

Sov hemma hos mamma och pappa, då jag inte ville störa farmor och farfar för att hämta Otto vid tolv på natten. Han fick bo hos dem nu när jag var borta. Och det blev inge arbete för mig dagen efter då magen fortfarande inte kändes bra. Och då ringde jag även vårdguiden och där fick jag till svar att jag fått ett virus, så jag skickade in provsvar och allt bara för att kolla så jag inte hade något som smittade. Vill ju inte åka till jobbet och smitta ner alla om det skulle vara något sånt. Så jag var hemma över en vecka innan jag slutat fått ont i magen och provsvaren kommit. Så med semestern så var jag hemma 2,5 vecka innan jag började arbeta igen.

På fredagen så åkte vi på en buss utflykt där vi fick åka ner till Lefkas Town och se lite av gamla stan och fick möjlighet att gå på gå gatan en liten stund. Direkt efter vi varit i centrum så åkte vi till ett kloster som hade en otrolig utsikt utöver staden och där hade dem även djur som man kunde kolla på. Väl där så fick man då inte ha short eller linne på sig. Så vi fick låna någon unken rock. Så nästan gång jag vet att vi ska besöka ett kloster ska jag se till att inte ha bara axlar eller för korta byxor.

Men det var kul att se och när vi skulle åka därifrån så kom det två munkar dit, lite kul att se hur dem är klädda och hur dem har det där dem är. Klostret hette även Feneromenia och det byggdes år 1634.

Det tredje stoppet på utflykten blev till en by vid namn Agios Nikitas och där ska det inte åka så många bilar igenom byn. Vilket stämde till viss del. Men det var otroligt vackert där. Men jag hade nog inte velat semestrat där en vecka då det inte var så mycket liv där och inte så många restauranger att välja bland när man skulle vilja käka mat. Men det var i alla fall värt att se det.

Sen åkte vi till en strand som vid namn Kathisma och där var det super skönt och otroligt vackert. Vi hade åt lunch här och vi tog club sandwich som vi tog med oss ner till stranden och käkade. Vi delade på två olika så att vi fick som två mackor i var men en av varje sort. Kändes otroligt lyxigt att käka vid stranden och men det var jobbigt med alla getingar som kom. Syrran var rolig och begravde en i sanden eller ja gruset. Ingen strand här har ju sandstrand utan den är små stenar eller stora stenar som strand så ett tips om ni åker till Lefkas ha bra skor till stranden, då det inte är skönt att gå barfota för länge på stränderna.

På vägen till vårat sista stopp så hade vi en otrolig utsikt från rätt höga höjder och det var så otroligt att se hur vackert allt var. Lite läskigt var det dock då det var riktigt kurviga vägar och dem låg ibland rätt nära kanten så man kunde tro att vi skulle åka ner i värsta gropen som var där.

Vårt sista stopp blev i staden Vasiliki och det är en av dem finaste städerna på ön och det kan jag förstå. Ligger en otroligt fin hamn där och en fin strand som ligger nära centrum där det är restauranger längst hamnen och affärer på andra sidan. Vi hade inte lång tid på oss där men vi gick runt lite och köpte oss en varsin souvenir och lite glass på det också. I min bägare så köpte jag en kula glass och en kula här hos dem är typ två kulor. Så man får mycket för pengarna kan man säga.

På vägen hemåt så vart det en spontan stopp där vi fick se ut över Vasiliki. En super fin utsikt. Jätte kul att vi gjorde ett spontan stopp och det var otroligt kul att få se lite mera av ön.

Under utflykten fick vi lära oss att Lefkas är döpt efter dem vita bergen och alla dessa stenar som finns. Lefkas betyder vit på grekiska. Och på stränderna är stenarna antingen vita eller vita och andra ljusa nyanser.

Väl hemma i Nidri så gjorde vi oss klara för middag och det blev detta till middag, vi var tre som tog lika mat och en som tog något annat och vi kan ju säga att ingen av oss orkade äta upp allt då det var så sjukt mycket. Man gick inte hungrig där ifrån i alla fall och jag tror att halva tallriken var kvar på alla våra tallrikar. Men som sagt det gick verkligen inte att få i sig mera.

Vi var tvungna att gå upp tidigt då vi skulle åka på en båtutflykt och den avgick kl 9:30 och vi skulle vara där till nio men vi ville vara ännu tidigare så att vi kunde få bra platser. Så det var upp tidigt och göra sig klar och ha allt packat och klart så att det bara var att göra det sista och ta packningen och gå efter frukosten.

Första stoppet blev till en känd strand, faktiskt en av dem finaste i världen. Och ja det är riktigt stora stenar och vi tyckte det inte var värt att betala för en solstol för en timme. Så stranden blev det att ligga på och jag säger bara aaaj. Så jäkla ont och jag hittade ingen skön ställning att ligga på så satt hela tiden. Båten vi åkte med poppade musik så det var rena discot på både båten och stranden och man kunde hoppa från båten om man ville. Vi badade inte här då det var så stenigt och brant ner till vattnet så man hasade sig nästan upp därifrån.

Men om ni åker till Lefkas så ska ni besöka stranden Porto Katsiki då det är jätte fint och super varmt var det också.

Andra stoppet blev Fiskardo i Kefalonia och där fick vi möjligheten att käka lunch eller om vi ville käka på båten. Var tvungen att betala vilket som. Men vi gick i land och käkade där och jag säger då satans så gott. Det var jätte fint i hamnen men det var lite finare mat och dyrare. Men helt klart värt att se och käka där någon gång.

Tredje stoppet blev Itaka och tyvärr har jag ingen bättre bild på stranden. Och vi åkte inte hela vägen in utan om man ville till stranden fick man hoppa i från båten och simma in och sedan simma tillbaka. Mamma och jag tog och hoppade i här faktiskt eller klev i från stegen, men vi simmade inte in till stranden utan vi höll oss vid stegen.

Fjärde stoppet blev till en grotta som heter Cave Papanikolis och där åkte vi in en liten bit för att kunna ta bilder och sedan backade vi ut och åkte vidare.

Femte och sjätte stoppet blev en strand på Scorpios där vi klev i land och jag och syrran tog oss också ett dopp. Sedan blev det en åktur runt Scorpios där vi fick se lite om ön och veta lite grann om den. Det är en tjej som äger denna och hon tänker sälja den för 100 miljoner euro om jag inte minns fel. Och tror det var hennes mormor som är känd som ligger begravd där också. Men jag kan ha fel om det. Men vi fick i alla fall hoppa av på ön och även åka runt den och se en bit av den vilket var riktigt häftigt.

Så det var två stopp på en och samma ö. Och Scorpios ser man från hamnen i Nidri där vi bor. Vilket också är lite häftigt att man kan se den och att den inte ligger så långt ifrån som man kanske kunde tro. Och vi var tillbaka i hamnen vi klockan 18 på kvällen så det var bara att gå till hotellet och göra sig klar för middag. Efter maten så gick vi runt på gå gatan som vanligt och sedan till hotellet för att sova då det väntades ytligare en utflykt på fredagen.

Under onsdagen så hände det inte så mycket mer än att vi drog ner till stranden och solade och badade. Vi gick längst gå gatan i Nidri som staden heter vi bodde i. Och då såg vi dessa små missar och så söta. En annan kväll så var det ca åtta stycken där och två var riktigt små, det fanns även en vuxen katt där. Troligen deras mamma. Man har sett riktigt många hemlösa katter här men dem får ändå mat av några och kärlek. Hade ju velat tagit hem allihopa men det går inte riktigt.

Och ja stranden blev det hela dagen, förutom lunch då vi gick iväg för att käka det och sedan tillbaka till stranden. Och där var vi fram tills det var dags att dra sig till hotellet och göra sig klar för middagen.

Men dessa maneter har vi sett hur många som helst av i havet. Typ alla var bruna men det fanns några som var vita också, men dem flesta bruna. Och näst sista dagen så såg vi en gubbe som gick och hämtade upp massa maneter, tappade räckningen efter 20 stycken. Så han fick upp en del kan man säga. Och ja dem kan brännas men han visste precis hur man skulle ta i dem. Men lite häftigt ändå att se dem på så nära håll.

Efter middagen så gick vi en stund på gå gatan och i butikerna som låg där. Kan säga att det var restauranger, bageri/konditori och affärer om varandra. Så det var super svårt att välja matställe, plus att nere vid hamnen som låg bara kvarteret nedanför så låg det restauranger efter varandra så mat var inge svårt att hitta kan man säga. Mätta blev vi och det var svåra val också.

Men nära vårat hotell fanns det ett konditori och där hade dem en massa bakelser och vi valde fyra olika, eller ja alla valde en varsin och sedan smakade vi en bit av varandra och alla tyckte min var godast. Och det var den men så mäktig också. Ångrar nu att jag inte köpte en till och åt. Men det är så när man är efterklok. Det var inte superstora bitar men det räckte och jag åt inte ens upp hela då det blev så mäktigt.

Och vi spenderade resten av kvällen med att spela kort och yatzy. Sedan var det sängen som väntade då nästa dag väntade med andra skojigheter.

På tisdagen så bestämde vi oss för att dra iväg att kolla på vattenfallet som låg ca 3 km ifrån där vi bodde. Vi gick tidigt då vi tänkte att det kommer säkert vara mycket folk där så om vi är först så behöver vi inte trängas. Det var en bit dit men vi såg många olika träd med lime, apelsiner, citron, granatäpple och oliver. Och även vindruvor. Det var riktigt kul att se det på nära håll tog även en lime som vi testade hemma sen. Lite surare än hemma men fruktansvärt god var den.

Men på vägen till vattenfallet så får vi med oss sällskap efter halva vägen ungefär. Så den lilla kissen följde med oss nästan hela vägen fram och så sjukt pratig den var och kelig. Men när vi kom den sista biten så var den en mindre stig och där fanns det en massa ödlor och lilla kissen hittade på en ödla och där med så försvann vårat sällskap för resten av vägen.

Väl framme så var det lite av en besvikelse då det hade torkat ut en del så var det inte mycket vatten som rann så fick överleva med att se lite vatten som rann. Men det räknas att säga att jag sett ett vattenfall vilket jag aldrig gjort så det var lite häftigt. Men nu vill jag sett ett med lite mera vatten rinnande. Sen var det bara att vandra tillbaka och väl tillbaka så tog vi och käkade lunch och sedan ned mot stranden.

Som sagt vi gick ner till stranden och där tog vi även en varsin drink, tycker den hade lite för mycket spritsmak, Efter att jag gick bar och dryck kursen så tycker jag att drinkar ska ha mera smak av frukt eller något annat och inte sprit. Men den gick ned i alla fall. Doppade bara fötterna då jag tyckte det var för kallt i havet så jag låg under ett parasoll fram tills det var dags att dra sig tillbaka för att gör sig klar för middagen.

Och vi gick och åt på samma ställe som kvällen innan då dem skulle ha en grekisk tradition där man dansar och kastar tallrikar i golvet. (var riktiga förut men nu är det gipstallrikar) Och denna tradition kallas för Bouzouki club. Och det gör jag då om för skit så kul det var. Kommer att komma upp två videos från kvällen så får ni se lite hur det gick till. Men om ni är i Grekland eller någon av dess öar och dem har denna tradition så ska ni verkligen testa då det var super kul. Och jag gör verkligen om det och det var en enkel dans att lära sig.

Vi gick upp kvart över tre på måndags morgonen (2 okt) och åkte kvart i fyra till Arlanda. Flyget gick kl 6:50 så vi skulle få nästan hela måndagen där. Vi åker till Lefkas som är en ö till Grekland.

När vi väl landat och kommit fram till hotellet så är vi alla hungriga så vi byter om och ger oss ut för att hitta ett lunch ställe. Vi hittar ett ganska snabbt, där blev den en souvlaki för mig och resten tog gyros. Gott var det och mätta gick vi därifrån och utforskade lite runt omkring oss där vi bodde. Vi var ner till stranden och jag trodde att det skulle vara sandstrand men det var det inte utan det var en mer strand med stenar. Mjuka runda stenar men gjorde ändå skitont att gå på. Plockade i alla fal några stenar och dem gjorde jag som meddelande med på ett bord på hotellrummet varje dag. Städarna måste ju ha tyckt det var lite kul att se i alla fall.

Efter vi utforskat lite drog vi oss tillbaka och vi hängde vi poolen fram till middag och vi spelade då lite kort och jag och syrran badade också, var inte sådär super varmt då dem hade haft regn veckan innan så temperaturen hade sjunkit både i luften och vattnet i poolen och havet. Men det var varmt nog kan jag säga som inte är en fantast av värmen.

Till middag blev det en Cezar sallad och vi hade turen att få en efterrätt att dela på. Det var en apelsinkaka med choklad glass. Riktigt god. En trevlig första dag helt enkelt om man bortser från en timme på flyget då det var luftgropar i en hel timme på vägen ner vilken bara gjorde ont, men sov bort det mesta av det i alla fall.

Måndag och en ny vecka har startat. Hade tänkt uppdatera er i veckan som var men har legat i soffan hela vecka. Åkte till Lefkas måndag den 2 okt tidigt på morgonen och var där fram till den 9 okt då vi kom hem på kvällen. Har inte kunna uppdaterat därifrån då internet sög verkligen. Kommer komma mer om var dag från semestern så om ni vill veta hur semestern var så är det bara att hålla utkik.

Men tänkte i alla fall ta och berätta att jag lever. Och tänkte även visa fyra olika smoothies jag gjorde igår. Kommer beskriva under varje smoothie vad dem innehåller och vad jag tyckte om dem.

Här är alla fyra och dem ser ju goda ut eller hur?

Den här innehåller rött äpple och morot och lite vatten. Tänkte att det kunde bli gott men konsistensen var lite grusig och har ingen lust att dricka grus. Annars var den god, men den åkte raka vägen ner i soporna.

Försökte även att göra en till nyttig smoothie som innehöll grönt äpple och kålrot plus lite vatten. Men den vart nästan värre i konsistensen, den var ännu grusigare. Smakade inge vidare heller. Så jag gav upp på det nyttiga och gjorde i ställer lite godare och kastade även denna i soptunnan.

En sjukt god smoothie blev detta på grönt äpple och kiwi och saft från en pressad apelsin. Super god. Gjorde även en liknande fast där tillsatte jag ett rött äpple och även saft från en pressad citron. Båda blev riktigt goda och var helt klart värda att dricka upp.

Så med detta insåg jag att jag ska bara hålla mig till mer goda ingredienser som man kan mixa ihop och det blev i alla fall två av fyra goda.

Alltså kolla deras vingar hur stora dem är.

Det här är strutsarna jag skrev om i söndags och det är lite häftigt att se dem på nära håll. Filmade även en lite bit som kommer att komma upp senare idag. Hade velat att dem sprang och att jag hann få det på film men tyvärr så gjorde dem inte det utan dem höll sig vid staketet och var rätt nyfikna på mig och ibland så böjde dem sig ner för att ta en matbit. Men kanske lyckas filma när dem springer en annan gång när jag stannar till.

När jag och syrran var små så klättrade vi mycket i detta träd. Det fanns som knölar på trädet som var jätte bra att ta tagi och sätta fötterna på. Bästa klätterträdet jag haft under mina barndoms år.