Header
View tracker

Som rubriken lyder har jag långhelg då vi har utvecklingssamtalsdagar måndag - halva onsdag, så himla skönt!

Både i fredags och i lördags träffade jag mina favorittjejer, Klara och Elin. I fredags var vi mestadels hemma, tog det lugnt och käkade gott. Senare vid typ 12 på natten så kom några kompisar och hämtade upp oss och körde en sväng så vi var hemma runt 02:00 sen. På lördagen så lagade vi kvällsmat tillsammans och sedan cyklade vi in till stan för att möta upp några men sen drog vi hem igen. Så det blev en lugn helg som faktiskt var ganska skönt då jag fortfarande är lite trött sedan jag hade influensan i nästan två veckor för en vecka sedan. Fick inte träna på hela förra veckan för läkaren heller så ni kan ju ana hur mycket spring jag har i benen, haha!

Imorgon hade jag tänkt att jag inte skulle sova bort hela dagen och faktiskt vara lite effektiv. Tänkte dra till gymmet på förmiddagen och köra ett lätt cardiopass för att mjukstarta igen. På eftermiddagen måste jag plugga då jag har matteprov på onsdag eftermiddag. Dessutom ska jag finslipa lite på mitt muntliga nationella tal som jag snart ska redovisa.

Lite bilder från helgen ser ni nedan. Så härligt med vårväder så brillorna & sneakers kan åka fram!!

Kram på er

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Fick tidigare en kommentar om att det skulle vara intressant att se hur en "vanlig träningsvecka" ser ut för mig. Samt lite tips. Jag går idag på Aspero Idrottsgymnasium, Gym & fitness och inom där har vi teorilektioner om hur man tränar bäst (för sig själv då), tränar skadeförebyggande och mycket om kost. Men bara för att jag studerar det är jag verkligen inget proffs och mina tips är de jag intalar mig själv när jag tränar och ger andra när de frågar, alltså MINA åsikter.

Jag är just nu inne på mina "hypertrofi" veckor. Hypertrofi är den perioden där man bygger muskler och tightar till kroppen helt enkelt. Det gör jag i fem veckor (har två veckor kvar) och sedan går jag över på 2 veckor med maxstyrka. När jag kör maxstyrka så tror många att det är där man bygger flest muskler men man gör endast få reps och hellre fler set där. T.ex 3repsx4sets. Man tightar bara till musklerna då eftersom att man bygger de största under hypertrofiveckorna. Jag kör endast 4/5 veckor hypertrofi åt gången då jag inte tränar för att bli "stor" eller få en massa muskler. Målet är att träna mig stark men att behållarn "lean" kroppsfigur. Innan jag började på hypertrofin så körde jag 15-20 veckor med grundträning. Grundträningen är jätteviktig, speciellt om man inte har tränat så mycket tidigare. Det är även under den perioden man tappar mest fett. Under grundträningsperioden kör man många reps med vikter som känns bra, inte för tuffa men inte för lätta heller. Man ska iallafall klara ca 16-20 reps x 3 sets.

Men såhär ser en träningsvecka ut för mig (ungefär, då de ibland ändras pga plugg osv.)

Måndag: Min favorit dag, CARDIO!!! Jag brukar inleda min vecka med 40-45 min på crosstrainern. Jag väljer att köra minst en dag i veckan med bara cardio då jag styrketränar de flesta andra dagarna. Tycker förresten om cardio mest då jag känner mig så fräsch efter ett riktigt svettigt pass där det känns att man "bränt" helgens onyttigheter. ;-)

Tisdag: Beroende på hur jag känner mig och hur mycket jag har i skolan är detta antingen min vilodag eller så kör jag all in. Om jag känner mig stark och ska till gymmet så brukar detta vara min dag i veckan jag kör pass. Då brukar jag först köra 30 min tabata och sedan 45 min indoor striding och sedan gå av mjölksyran i typ 10 min på löpbandet.

Onsdag: Idag har jag gym på skoltid på morgonen. Onsdagar är min legday. Då kör jag alltid ben och även lite bål/rygg tillkommer även när jag kör marklyft. Men största fokus är ben/rumpa.

Torsdag: Även denna morgon har jag gym på skoltid och då brukar vi köra pass. Det är olika varje vecka så det kan vara allt från bodypump,tabata,GRiT, yoga, TRX-pass till core. Så denna dagen ser träningen alltid olik ut.

Fredag: ALLTID vilodag. Speciellt om jag tränat både måndag,tisdag,onsdag & torsdag.

Lördag + Söndag: På helgerna varierar min träning beroende på om jag ska hitta på någonting på någon utav dagarna. Men brukar oftast köra överkropp på någon utav dessa dagar då jag brukar ha träningsverk i benen efter veckans pass. Så lördag/söndag är mage, axlar, biceps/triceps, rygg, bröst och bål.

Som man ser så lyckas jag få in ALLA de olika muskelgrupperna under veckans gång och det är viktigt med variation då det är rena självmordet mot sin kropp att träna hårt med träningsverk. Att köra benpass två dagar i rad inom hypertrofin/maxstyrkan skadar mer än hjälper då musklerna bara bryts ner. Allt arbete dagen skulle vara i princip i förgäves. :-)

mina tips för att få ut så mycket av sin träning som möjligt är att:

-Köra minst ett pass i veckan med BARA cardio. Inga maskiner/styrketräning. Det är skönt och skadar inte kroppen att bara göra av med energi/kalorier. För kalorier är samma sak som energi. Idag låter "kalorier" som någonting illa, som man ska undvika. Hade man däremot sagt energi till folk istället så låter det annorlunda, eller hur?

- Är du "stor", tro inte att det enda som bryter ner fett är cardio träning hela tiden. Styrketränigen hjälper dig också på traven.

- ÄT. Utan energi kan du inte göra av med någon utan musklerna tar stryk istället då. För någonting måste ju kroppen ta av?

- Träna inte med träningsäerk. Självklart kan du ju ut att promenera eller jogga en liten sväng om du känner för det men att träna med träningsvärk gör mer skada än nytta, tro mig.

- Vila. En dag på soffan kan ge mer än ett tufft pass på gymmet, faktiskt! Är du trött, känner dig krasslig eller har ont i kroppen så ger du kroppen tid att läka. Istället för att riva upp den ännu värre på gymmet.

- Ät en stabil men nyttig frukost. Protein är jätteviktigt! I inlägget nedan så skrev jag ett inlägg om min "frukost smoothie." Den är verkligen att rekommendera, speciellt om du vill ha någonting nyttigt men som mättar och ger energi. Ska du träna hårt så släng i ett ägg eller lite nötter också om du vill. (Man känner ej smak av ägget). Gärna en grov macka också om du får i dig det. Jag får tyvärr inte i mig en macka alla dagar och tål inte grovt bröd med mycket fiber i så de dagar jag får i mig en macka så äter jag ljust, lättuggat bröd som t.ex. en bit av en hönökaka. Men det är endast de morgnar jag har gym direkt som jag äter en macka till frukost, annars blir det bara smoothie.

-Drick inte en massa celsius och andra energidrycker. Tro det eller ej men celsius ingår faktiskt inom den kategorin då det innehåller skit det med. Om du tvunget ska dricka någon sådan dryck så välj Nocco. Den har iallafall inte taurin i sig och välj den koffeinfria. Samma sak gäller alkoholen, alla vet att alkohol och träning är den sämsta kombinationen.

- Är du ny på gymmet så be någon att hjälpa dig med ett styrkeprogram! Det finns att hämta gratis på alla gym så att du kan fylla i och ha med dig när du tränar för att komma ihåg ordningen och vilka maskiner du ska köra och med vilken vikt. Be inte någon halvkunnig förälder som tränade lite gym i tonåren utan antingen någon på gymmet eller någon som vet lite. Kanske som mig, jag som är ett sånt proffs!! ;-) Hahah ironi. Men jag har gjort mina själv och bett min PT på gymmet att titta på dem så de är ok, vilket de varit hittills. Jag har avslutat min grundträning och är på slutet av min hypertrofi at the moment.

- Sätt mål. 

Så ska du börja träna så ska din planering ha dessa riktlinjer:

1. Grundträning - 15-20 veckor. 16-19 reps x 3 set. "Lagom" vikt för att klara dessa utan att känna att man ska spy efteråt för man är så trött. Här ska du mest sätta tekniken och bränna fett. Här bygger du även upp grunden för din uthållighet. Ca 30 sek vila mellan varje set.

2. Hypertrofi - Ca 5 veckor. Time to build muscels! Denna tiden är roligast (enligt mig) för efteråt ser man skillnad om man tränat rätt. Här ska du köra så du typ spyr, nej men nästan! Så mycket vikt du klarar av för att klara 10-12 reps x 3 sets. Se till att du behåller tekniken bara nu när det blir tyngre. Ett bra tips är att du ber någon filma eller kolla så att du inte skakar,tappar trepunkts hållningen eller svankar/skjuter fram en höft eller liknande. Det kan vara svårt att märka själv nämligen. Kör inte för snabbt. Vilan är ca 2 minuter mellan varje set.

3. Maxstyrka - 1-3 veckor och 1 - 4 reps x 1-5 sets. Här "tightar" du till din kropp efter att ha byggt muskler i några veckor. Här kör du som det låter, det du max klarar av väldigt få gånger och du ska vila mellan 5-10 minuter mellan varje set.

Hoppas detta var ungefär ett sådant inlägg som du önskade.

Likes

Comments

View tracker

Ny dag nya möjligheter.

Började min morgon med att göra mig en smoothie till frukost, as usual. Är inte så hungrig på morgonen så ett glas smoothie brukar vara det enda jag får i mig då och speciellt när jag går upp tidigt till skolan. Har en sån taskig IBS mage och den är alltid värst på morgonen då det under natten bildads syra i min tarm, därför är det vanligt att jag mår illa på morgonen också eller när jag ätit någonting för fett t.ex pizza, friterat, mycket laktos, gluten eller vitlöksås/aioli. 

Tänkte först dragit ut på en löprunda nu när jag ätit men benpasset gav nytta igår kan man säga då mina lår, rumpa och baksida lår är sköra som porslin så jag unnar mig en vilodag då jag bara kommer bryta ner det jag tränad igår annars i och med att jag har träningsvärk. 

Min "every day" smoothie:

- 1 dl Naturell kvarg

- ! dl Hallon

- 1 dl blåbär

- 1 Banan

- Ca 1 dl mjölk

Alltså en väldigt simpel och nyttig smoothie. Ska jag ha gym direkt på morgonen brukar jag även slänga i ett ägg ibland. 

Choose kindness and laugh often.

Likes

Comments

Jag är så lycklig. Att äntligen kunna säga det igen efter en väldigt lång tid (jag snackar inte om dagar eller en vecka) känns så underbart. Hela min vecka har jag spenderat med mina fantastiska vänner.

I månadgs åkte jag och tjejerna till Göteborg för att shoppa och komma ifrån Halmstad lite. Vi åt en supermysig lunch på Vapiano och gick runt i butikerna. Vi var där ifrån 12 på förmiddagen tills vi tog tåget hem vid fem i sju på kvällen. Jag köpte en massa fina blusar och ett par yoga pants. Om man känner mig väl så vet man att jag verkligen älskar gulliga blusar så för min del var shoppingen väldigt lyckad!

I tisdags så tog jag sovmorgon till 11 och sedan gjorde jag mig iordning för en jobbintervju som gick väldigt bra. Blev kallad till provjobb direkt, kul! Sedan tog jag bussen till mammas jobb och då åkte vi till Väla vid 3 ungefär. Det var dock inte så mycket rolig shopping där tyckte vi så det blev bara inhandlat lite underkläder och en tröja till mig.

I onsdags så skulle jag äntligen få träffa min soulie, Nellie!! Eftersom att hon bor i Falkenberg så ses vi inte så ofta men det är så skönt att hon är en sån vän som det inte spelar någon roll hur länge sedan det var man sågs för det känns alltid som man sågs senast igår när man träffar henne. Det är helt sjukt egentligen att vi träffades av en slump i Dubai förra året och hållit kontakten. Åh, vad jag är glad för det. Hon finns verkligen alltid för en. Jag önskar att det fanns fler som henne.

Idag så startade jag dagen med ett mördar-benpass på gymmet vid 11. Skakade i princip när jag gick till bussen sedan, SKÖÖÖNT! Mår så mycket bättre i hela kroppen när jag tränat och i psyket med för den delen, haha! Sedan åkte jag hem och kollade några avsnitt TVD och sedan åkte jag med Jossan ner till Laholm och red ut med henne. Jag red hennes storhäst "Strumpan" som bara är 6 år men beter sig snarare som tre år ibland. Men hon är så gullig. Däremot trodde jag att jag skulle få käka grus idag... Hon ville nämligen inte riktigt springa på alla fyra utan ville antingen stå på bakbenen eller på frambenen. Då hon nästan är 170cm i mankhöjd så blir hon ganska "stor" & stark när hon väl vill busa som blir lite tufft för lilla mig. Men jag skrattade mest åt henne när hon skulle bocka hela tiden. Trots hennes busfasoner är hon en utav de finaste hästar jag suttit på.

Nedan kommer lite blandade bilder från veckan.

Glöm aldrig att ta hand om de ni älskar och ta aldrig någon för givet.

Likes

Comments

Eftersom att mina veckor inte är särskilt händelserika (under skolterminerna) så får jag väldigt lätt en såkallad "bloggtorka". Idag är det dessutom en sån dag där iallafall jag behöver lite extra inspiration, motivation och quotes som stämmer in bra. Det är ju trots allt fredag imorgon och helg! Men här kommer lite bilder från we heart it, där kan ni följa mig om ni vill se vad jag gillar för bilder.


Likes

Comments

Idag är det min favoritdag schemamässigt i skolan. Började 12 slutade 14, perfekt! Hade egentligen planerat att gymma med Emma idag men eftersom att jag har gym imorgon-bitti och på torsdag morgon igen så lät jag mig själv att ta "a day of" idag. Har inget skolarbete eller planer på att göra något mer än att ta hand om mig själv, vilket jag är dålig på i vanliga fall. Brukar vanligtvis stressa mig igenom veckorna för att hinna med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt (effektiv?) och brukar sällan bara ligga hemma en eftermiddag och kolla serie eller vila.

Men nu äntligen är det dags för att beta av några avsnitt av min favoritserie, The vampier diaries. 

Likes

Comments

Sju månader senare var det helt enkelt dags igen tyckte jag tydligen. Sju riktigt omtumlande månader som jag aldrig hade kunnat ens föreställa mig för ett år sedan skulle sett ut som de gjorde. Jag började gymnasiet, Aspero Idrottsgymnasium. Jag både slutade och började älska mig själv igen och man kan jämföra senaste halvåret med en karusell, ibland uppe på toppen och ibland nere på botten. Tappade en massa vänner som är främlingar för mig idag - samtidigt som jag lärt känna en massa nya, härliga och roliga människor - vilket jag är oerhört tacksam för.

Men här står (ligger rättare sagt ner) jag starkare och självständigare än aldrig förr. Har idag insett att min lycka inte ska kunna påverkas av andra och slutat tolerera skitsnack och insett att alla är inte värda att lägga ner tid och energi på. Den största faktorn av skitsnack är ju avundsjukan - eller har jag fel?

Jag har även slutat rida, iallafall för ett tag framöver. Min älskade Cooper åkte den 1 Januari till Danmark till hans nya ägare. Första gången på åtta år jag inte står som hästägare vilket känns konstigt och lite tomt. Men samtidigt så är det väldigt skönt att slippa åka ut sent om kvällarna och stressa hem för att hinna plugga. Dessutom får jag nu tid att lägga fokus på att gymma som jag tycker är så himla roligt!

Kommer inte att uppdatera bloggen dagligen utan bara när jag känner att jag har någonting intressant att skriva om. Ser ingen mening med att lägga upp ett inlägg "bara för att göra det".

Ta hand om er.

Likes

Comments

... & nu var sommarlovet slut och dags för skolan igen. 

Insåg redan samma kväll som jag skrev mitt senaste blogginlägg att denna sommaren kommer jag inte ha tid att blogga eller så skulle jag helt enkelt glömma bort det. Det blev alltså en ganska väntad bloggpaus för min del men inte för er eftersom jag inte skrev ut det officiellt utan valde att låta er märka det istället, haha. 

Denna sommaren har varit väldigt bra, trots att vädret varit kasst cirka 7 av 10 veckor. Men under dagarna har jag mestadels spenderat tid med min kära pojkvän Alex eller så har jag varit på stranden med mina kompisar. Kvällarna har till mer än 50% spenderats i Hugos källare med mina vänner och en (oftast) bra film. 

Men imorgon börjar min första dag av mitt första av tre år på gymnasiet, Kattegatt gymnasiet. Jag ska gå ekonomilinjen och har hamnat i en relativt bra klass känns det som. Inte fått med mig så många av mina närmsta vänner vilket är ganska skönt faktiskt. För jag vet att vi kommer hålla kontakten även fast vi inte går i samma klass för nästan alla gick ändå i olika klasser på min förra skola. Jag känner personligen att jag vill träffa fler och lära känna nya människor och har därför valt att gå in "helt fördoms fri" redan från början och inte döma folk så enkelt utan att lära känna dem. Så tidigare idag åkte jag och mamma för att köpa nya anteckningsböcker till mig & en ny kalender. Det känns både positivt och negativt att börja skolan igen eftersom att det finns både för och nackdelar enligt mig... 


​Fördelar:

​*​Kommer tillbaka till rutinerna

*Blir mer motiverad till både vänner och ridsporten

*Brukar faktiskt ha bättre koll på min "ekonomi" under terminerna & spontan handlar knappt någonting. 

*Får längta lite efter min älskling & det blir mer uppskattat att träffa varandra de få dagar under skolveckorna vi kan.


​Nackdelar:

​*TIDIGA MORGONAR(!!!!) Är världens morgontröttaste för er som inte vet det och måste helst duscha i iskallt vatten i 15 min för att vakna ordentligt. 

*Stress, blir alltid så himla stressad hela tiden när skolan börjar och nojjar i onödan över allt som går att nojja över...

* Blir även väldigt trött mot eftermiddagen och har då väldigt enkelt att bli på antingen dåligt humör eller så blir jag väldigt pratig och jobbig.

*Har även ett jädrans morgonhumör så finns risk att jag typ dödat halva skolan med min blick innan ens lektionen börjat. Och ibland uppfattar även många mig som sur när mitt face är som en sten på morgonen haha, but I promise kära kattegattelever, jag är inte arg någonsin typ. Har bara ett "resting bitchface". :-)


Men nu lämnar vi skolaaaa, (dubbelmoral när den börjar imorgon?​??)


Idag vaknade jag vid elva och låg och segade mig fram till halv tolv typ. Sen åt jag frukost och åkte med mamma för att köpa skolmaterial. Hade redan bytt om till stallkläder så därifrån åkte vi direkt till stallet. I stallet tillbringade vi ca 5 h och under alla de timmarna så red jag medan mamma fixade sysslorna och sedan tvättade vi av båda vattengravarna/vattenmattorna och körde ut ca 1500 liter vatten (!!!!). Så nu är de välfyllda och så gott som nya. Blir hårdträning på vatten nu fram tills Baltic Cup i danmark om två veckor. Hoppar ju stora touren och förra året blev det ett rejält och livsfarligt missförstånd mellan mig och Bosse på just den vattengraven där i Herlufmagle så vi vill alltså komma väl förberedda iår. Vattengraven där är mellan 3m till 3:20 m bred så vi har byggt en stor som är 4 meter där man rider an och 3:4om bred att hoppa över. Så vi verkligen känner oss redo för danmarks tuffa banor. Vi har även en liten där vi brukar värma upp som är 3 meter framifrån och är mellan 2,60m & 2,80m bred. Hugo klippte även hela gräsbanan idag så den är kortklippt och jätte fin! Imorgon är det nämligen lite genrep inför baltic. Det blir en relativt stor bana och båda vattengravarna ska vara hoppade med bra känsla innan jag går in i stallet och beger mig hemåt. 


Vi hörs & så länge bjuder jag på lite bilder ifrån sommaren, KRAM

Bild från Svenska Mästerskapen 2015 där jag slutade som 20 bäst i Sverige av 60 deltagare. Bilden är från kval 2, 125cm/msvb+5.

Älsklingen och jag var i Båstad

Hanna, pappa & jag på SM i Eskilstuna

Liseberg med mina kära vänner & pojkvän

Galna C som jag ridit åt Pia

& världens bästa kille.

Likes

Comments

Hejsan!
Ikväll är det ju avslutningsmiddag för alla niorna så nu kvart över 8 fram till 12 ungefär ska vi i kommittén fixa iordning allt inför den. Wii, känns verkligen som sommarlov redan & det ska bli så kul ikväll.

Igår morse hade vi ju klasskamp med resten av niorna och otroligt nog vann min klass, 9B. Haha, det var helt otippat för vi brukar annars vara sämst på sånt. Men det va kul!

Jag skrev ju i tidigare inlägg att jag skulle göra naglarna igår. Här kommer lite bilder som togs under gårdagen. Salongen vi gjorde naglarna på heter Brilliant Nails & de blev verkligen jätte fina!

Kram

Likes

Comments