Hej på er! Och glad alla hjärtans dag!

Nu har vi ÄNTLIGEN tagit oss ifrån Koh Phangan. Det känns skönt att ha tagit sig därifrån med tanke på hur snuskigt allt var efter full moon. Nu är vi istället på Koh Tao!

Just Full Moon var liksom både bra och dåligt. Kul att få vara en del av den där gigantiska strandfesten, att få måla sig själv i de där starka neonfärger som man sett så många andra göra och att få träffa Jenny, Sara och Marielle såklart. Mindre kul att tappa bort sig och att Jenny blev bestulen på alla sina saker. På det stora hela var det absolut en kul upplevelse, men för min del blir det en engångsgrej.

Vi valde att lämna Koh Phangan redan dagen efter full moon. Det var på ett sätt extremt skönt att ta sig ifrån just då eftersom man slapp se hur äcklig omgivningen var efter gårdagen, men det var en mardröm att transportera sig när man mådde som man gjorde. Vi glömde dessutom att ta åksjukepiller innan avresa med express boat. Resten kan ni lista ut själva!

Vi har alltså hamnat på Koh Tao. Väl framme med den hemska båtfärden hoppade vi in i en taxi som tog oss till Ban's diving resort. Där vi ska ta vårt open water dykcert! Riktigt peppad. Turligt nog blev vårt rum också uppgraderat! Där har vi bekväma sängar, balkong och egen toalett. Låter rätt basic, men det tas inte för givet efter dessa dagar på Koh Phangan.

Efter det lilla vi sett av den här ön känner vi oss båda rätt frälsta. Väldigt mycket fräschare än Koh Phangan. Folk är aktiva och GÖR SAKER kontra Koh Phangan där man enbart festar. Känns bara som att det finns en skön vibe här.

Vi planerar att vara kvar här ett par dagar efter att vi tagit vårt dykcert. Vi skulle vilja ha ett par beach days för att varva ner lite innan vi far vidare mot Malaysia. Så om någon skulle undra hittar ni oss på Koh Tao framöver!

Puss på er ♥

Nu är vi på Koh Phangan! Den 9e steg vi upp 4 på morgonen för att hinna med en buss som lämnade Bangkok 06:00. Den körde oss ner till Chumphon och därifrån tog vi en färja ut till Koh Phangan. Det var SJUKT varmt och vi satt dumt nog på top deck under hela båtresan på 3,5 timme. Såklaaaart skulle jag bränna mig innan vi ens nått fram till ön, men det var bara lite på armen och i pannan. Kunde varit värre med mitt pigment! När vi väl kommit fram hoppade vi in i en shuttle bus som droppade oss i Haad Rin. När vi försökte hitta till vårt hostel stötte vi på ett par backpackers från Australien som pekade oss i rätt riktning (Tips från andra backpackers är to die for här har vi insett) och vi var äntligen framme efter en hel dags resande!

Väl framme på Road trip hostel träffade vi våra rumskamrater. Vi bor med två danska tjejer i vår ålder som är supersköna och gulliga! Vi kunde i princip inte haft mer tur med våra roommates känner jag. Våra hostelsängar är hårdare än sten men vi bor verkligen mitt i smeten så känns dumt att gnälla.

Vi gick ut med våra roommates första dagen. Först gick vi till Same Same. Det är ett guesthouse/restaurang/bar/klubb där många hänger inför Full moon. Hela tanken är att det ska vara backpacker friendly så det är trevligt att ha det precis utanför dörren. Sedan köpte vi med oss en bucket och stack ner till stranden med ett helt gäng danskar. Det var så jävla kul och alla var så obrydda. Folk hoppade hopprep och körde limbo med brinnande rep liksom. Det var på den nivån. Folk är så dumma i huvudet men så roliga på samma gång! Älskar det.

Gårdagen blev såklart rätt meningslös eftersom vi vaknade typ 12. Så igår stack vi bara ner till stranden och hade en beach day. Köpte lite slappa shorts och en strandväska på vägen och kikade på lite full moon kläder.

Idag har vi däremot varit lite mer produktiva! Jag och Hanna steg upp i gryningen och klädde på oss träningsuniform. Vi powerwalkade längs stranden ett par gånger och körde lite styrkeövningar. Det var skönt att musklerna fick jobba lite efter en slapp dag igår.

Det är i ärlighetens namn inte bara bra känslor man får av att vara här. Man känner sig nästan lite äcklig när man går på stranden och ser vad vi skandinaver ställer till med. Hur mycket skit vi lämnar efter oss och hur lite vi respekterar lokalbefolkningens hem. Även om det ska bli fett att få vara en del av det, så hoppas jag för lokalbefolknings skull att full moon stängs ner inom de kommande åren. Det är ju liksom vårt påhitt, inte deras. Finns rätt mycket dubbelmoral att hämta ur denna text, men man blir ju lite tvådelad när man ser sånt här. OCH ALLA GATUHUNDAR! Stackars. Man vill ju bara klappa och ta med varenda en hem :(

När vi kände oss klara med vår workout åt vi yoghurt med frukt och müsli och drack apelsinjuice på det billigaste stället vi kunde hitta. Våra roommates hade en hel dag planerad och vi hade också planerat att ta oss ut till vattenfallen, men eftersom det väntades regn så fick vi improvisera lite. De letade på sina kartor och hittade en viewpoint inom gångavstånd, så vi bestämde oss för att hikea dit!

Det var ingen lätt uppgift kan jag säga! Det var brant som sjutton, gruset gjorde att det var snorhalt och i och med att det varit så dåligt väder här på Koh Phangan på sistone så var det stora rinnhål i backarna. Vi höll på att ramla flera gånger men lyckades ta oss upp oskadda till slut!

Och det var det värt! Alltså! Kolla! Fan vad vackert. Kan inte fatta att mina kommande månader kommer bestå av sådana här vyer. Är så himla glad över att jag åkte på den här resan och att den kommer fortsätta så länge till. Så himla glad.

Hejj!

Ber om ursäkt för dålig uppdatering men vi har tyvärr haft så fullt upp att det inte funnits tid för det. Nu regnar det dock här så jag tänkte att det passade bra att kika in lite snabbt!

I onsdags tog vi oss äntligen ut till Grand Palace. Denna gång steg vi upp vid 7 på morgonen för att hinna iväg innan det blev smockat med turister och innan den värsta värmen kom. Frukosten på vårt hostel var ingen höjdare så vi stannade till på ett litet café i Silom. Därefter gjorde vi samma resa som dagen innan: Skytrain + express boat. Är fortfarande i chock över hur billigt allt är, framför allt att transportera sig den sträckan! (86 bath tur & retur = 24,20 kr!!!)

Och sedan var vi framme! Turisterna var lite ett oundvikligt fakta trots att vi gick upp så tidigt. Men köerna vi fick stå i var inte överdrivet långa så det kändes ändå skönt! Väl inne kände vi oss ganska virriga. Vi fattade liksom inte riktigt vad som var vad på det där jättelika området. Vad var Grand Palace och vad var Emerald Buddha? Fråga inte oss! Men otroligt fint var det i alla fall. Så jävla imponerad över hur man kan ha byggt något som detta. Det sista vi gjorde var att gå in i ett tempel med skor. Vi lyckades med andra ord göra det enda man absolut inte fick göra; vanhedra Buddha. Heja oss!!

En sak vi reagerade på är hur sorgperioden i landet verkligen syns här vid vissa tillfällen. Bilder på kungen finns i princip uppsatta överallt, men just utanför Grand Palace var det hur många svartklädda sörjande thailändare som helst. De satt bara i grupp utanför entrén och såg ledsna ut. Känns nästan som man hamnat mitt i en sekt. Kändes lite obehagligt på något sätt! Men spännande att se hur sorgperioden tar form också. Vi hade ju ingen aning om hur mycket det skulle påverka eller inte när vi åkte hit.

På kvällen gick vi till CLOUD47, en rooftop bar precis intill vårt hostel. Så jävla lyxigt! Vi var här dagen innan och tyckte om det så mycket att vi bestämde oss för att säga ett ordentligt farväl till Bangkok från 47:e våningen. Så vi åt thaimat, drack Chang och såg solen gå ner över Bangkoks skyline. Känns himla dumt att klaga.

Halli hallå!

Vår andra dag i denna kaotiska stad. Vi spenderade större delen av morgonen åt att hitta ett hostel på Koh Phangan som är vår nästa destination. Det var hög tid kan jag säga! Det mesta var fullbokat och dyrt, men vi hittade ett som var helt okej. Låg 2 minuter ifrån full moon beachen, så vi känner oss nöjda!

Efter det gjorde vi ett tappert försök att ta oss ut till Grand Palace. Vi tog Skytrain till Saphan Taksin och tog därifrån Chao Phrya express boat till Tha Chang pier. Sjukt nice sätt att resa på. Det tog inte alls lång tid och kostade oss inte mer än 30 kronor tur & retur. Rekommenderar verkligen att köra på Skytrain + båt istället för taxi. Det är billigare, går snabbare och man får se Bangkok både ovanifrån och från floden! Perfekt ju.

Oturligt nog var vi inte ute i tillräckligt god tid och vi var urkassa på att hitta till tåget och så vidare. Så när vi äntligen nått fram till området stod vi där och bara "Jahapp, nu stänger ju hela stället om 30 minuter, vad gör vi nu?" Vi fick improvisera lite och stannade då till på Ama, en restaurang som låg precis utanför Grand Palace, och käkade lite pad thai. Sjukt sköna vibes därinne och god mat!

Men de där himla templen och palatsen ska ju man faktiskt se, så vi bestämde oss för att göra exakt samma resa imorgon igen men dra iväg tidigt på morgonen denna gång!

Men nu väntar drinkar på oss i en skybar här i närheten. Gotta go! Life is good hörrni🍹

Hej vänner, familj och ni andra som har råkat snubbla in här!

De kommande månaderna kommer jag att vara på resande fot i Asien och förhoppningsvis Australien med min vän Hanna. Jag startade den här bloggen så att nära och kära kan följa med i vad som händer under resans gång.

Första inlägget skrivs från Thailands huvudstad, Bangkok, och jag och min reskamrat har äntligen fått krypa ner i våra mindre glamorösa sängar på vårt hostel här i Silom. Vi har haft en låååång dag med flyg- och taxiresa. Jag som inte kan sova på flygplan hade varit vaken i 26+ timmar när taxichauffören släppte av oss utanför vårt hostel. Yikes. Och på tal om taxi: 1. Ingen pratar någon vidare bra engelska här. 2. Alla kör som dårar. Lägg ihop ett och ett så får ni fram vår taxichaufför. Men vi kom trots det fram till vårt hostel relativt problemfritt och det är ju tokbilligt att transportera sig här. Skönt!

Vi fick inte checka in med en gång så vi lämnade ryggorna i receptionen och gick på upptäcktsfärd. Vi stannade till på Starbucks för att fördriva tiden och vi kände oss så himla malplacerade! Alla var så uppklädda och propra och där satt vi med ryggsäckar, keps och svettiga fladderbyxor liksom...

På kvällen gick vi till en marknad och där kände vi oss lite mer hemma. Jag köpte fladdriga elefantbyxor som jag kan ha i templen vi ska till nu i dagarna! Sedan spatserade vi mest runt. Tittade på saker och människor. Allt är så annorlunda här. Trafiken, barerna, språket, priserna. Allt känns så jäkla kaosartat bara! Spännande, men ovant.

Och nu ska vi sova och ladda upp inför morgondagen💤🌜