På lördag förmiddag började vi köra mot Orlando. Bilresan var ganska dryg, pga mycket trafik, men det gick hyfsat ändå. Vi stannade efter lite mer än halva vägen, på ett ställe som heter Fort Pierce. Där gjorde vi dock inte så mycket, eftersom vi kom dit på eftermiddag/kvällen och åkte sen vidare nästa förmiddag, efter ett dopp i poolen på hotellet.

Mitt på dagen kom vi fram till Orlando och jag blev direkt avsläppt vid Disney world. Jag besökte Disney två dagar och de andra bara en dag, eftersom det är sjukt dyrt men jag har ju årskort där. Jag började med att besöka Animal kingdom då det fanns en berg-och-dalbana jag jättegärna ville åka där och så hade jag hört av Anne att den nya Avatar attraktionen där var jättebra. Båda var verkligen amazing men tyvärr började jag må lite illa efter att ha åkt dem. Jag åkte därför vidare till Hollywood studios där jag köpte lite mat och sen åkte två attraktioner. Sedan tog jag båten till Epcot eftersom bussen till vårt hotell gick därifrån. När jag kom till hotellet var jag väldigt trött så gick och la mig direkt.

På måndagen åkte vi som sagt också till Disney world, men denna gång till Epcot. Vi gick runt på de olika länderna som är uppbyggda där, åt lunch i Italien och åkte sedan en hel del attraktioner. Tyvärr kunde vi inte åka den sista så det började spöregna och åska. Vi åkte då tillbaka till hotellet och tog det lite lugnt ett tag innan vi åt middag på Red Lobster. Det har varit sjukt varma dagar i Orlando också, men man ska inte klaga när det är så kallt i Sverige haha!

Nu sitter jag på planet mot LA. Är så taggad på att komma fram och se LA!!

Nu har en vecka av semestern passerat och jag tänkte börja med ett inlägg om Miami och Key West. Jag flög från Newark förra tisdagen och landade runt 5.30 i Miami. Eftersom det var Fourth of July (USA:s nationaldag) var det jättemycket folk ute på Miami beach (där vårt hotell låg) och folk var ute och festade m.m. Vid nio var det även fyrverkerier nere på stranden som jag såg på efter jag checkat in på hotellet och ätit middag. Tyvärr hann inte min pappa och låtsasmamma se fyrverkerierna då de landade för sent. Det var i alla fall kul att ha upplevt då Miami har ett av de största firandet i USA.

På onsdagen började vi dagen med att bada i havet. Det var så varmt och skönt i vattnet, tror aldrig att jag någonsin badat i havet när det varit så varmt. På eftermiddag gick vi runt lite på Miami beach, kollade i butiker osv. När det blev för varmt ute gick vi tillbaka till stranden för att bada. Sedan gjorde vi oss i ordning för att äta middag. Vi åt middag på en kubansk restaurang (Miami ligger jättenära Kuba) och det var supergott!

På torsdagen åkte vi på en hop-on hop-off bus runt Miami och Miami beach. Det var kul att få se hela staden med det blev sjukt varmt uppe på bussen då det var 32 grader och sol. Vi stannade till vid hamnen där det var massa stora båtar. Sedan stannade vi till i Little Havanna där vi åt mat på en kubansk restaurang (igen). Även på denna restaurang var det jättegott. Sedan åkte vi vidare på bussen och stannade till i downtown Miami innan vi gick till bussen som tog oss tillbaka till Miami beach. När vi kom tillbaka tog vi ett snabbt dopp i poolen innan vi tog en liten nap då vi var så trötta efter dagen. Sedan gick vi ut för drinkar, då vi sett vilka sjukt stora drinkar de hade på alla restauranger nere vid havet, och middag. Ni kan ju se på bilden hur sjukt stora de var!

På fredagen började vi köra mot Key West direkt efter frukosten. Vi stannade på en resturang som låg vid vattnet och hade superfin utsikt, vilket ni kan se på bilden. Maten var också väldigt god så det var ett lyckat stopp. Sedan körde vi vidare mot Key West. När vi kommit fram och checkat in badade vi lite och sedan gick vi runt i Key West. Vi åt sedan middag nere vid vattnet där de även hade en Sunset celebration som vi kollade på, med lite uppträdanden m.m. Det är typ ett känt ställe att se solnedgången på och kallas för Mallory Square.

Tänkte berätta lite om min sista helg i New Jersey, då jag inte hunnit det än. Började skriva det här inlägget för ett tag sedan men det blev aldrig publicerat. Fredag kväll var jag som sagt inne i city och firade midsommar. Tyvärr var det så mycket trafik på vägen in, eftersom det var fredag eftermiddag, så bussen tog en timme längre än vanligt vilket gjorde att jag missade början av firandet. Jag träffade i alla fall Sofia där och även en del andra svenskar jag känner och det var väldigt trevligt där. Det var massa människor som dansade runt midsommarstången och de sålde svensk mat där, så vi åt svenska köttbullar till middag. Just när det slutade (klockan åtta) började de verkligen att spöregna så vi tog skydd inne på Starbucks ett tag och sedan började vi bege oss hem. Även om vi inte hann vara så länge inne i city var det kul att ha fått uppleva midsommar där.

Lördagen spenderade jag i RIdgewood tillsammans med Anne. Vi åt brunch på Pancake house och sedan hängde vi hemma hos henne eftersom hon var ensam hemma. Sedan åkte jag en sväng till gymmet och sedan gick vi ut för en sen lunch. På kvällen träffade jag majoriteten av svenskarna här i Ridgewood en stund på Cheesecake factory. Söndagen spenderades inne i NYC. Jag åkte in själv men träffade en tjej som bor i Brooklyn där, vilket var väldigt trevligt. Det var Pride-parad lägst 5th avenue, så vi kollade på den. Vi kollade även i lite butiker längst 5th avenue samt besökte svenska kyrkan där. Var en bra "sista" dag i city och vädret var också väldigt bra.

Jag har nu arbetat klart som au pair!! Känns så konstigt att året redan är slut och att imorse var sista gången jag såg min värdfamilj. Kändes väldigt awkward att sägs hejdå till familjen, eftersom jag vet att vi aldrig kommer ses igen och jag inte har trivts så jättebra med dem. Det känns i alla fall väldigt skönt att jag inte kommer jobba något mer för dem och att jag istället har en härlig semester framför mig, även om det känns sjukt tråkigt att lämna Ridgewood och alla kompisar i närheten. Är som sagt väldigt blandade känslor och jag tror inte ens att jag fattar det än att jag ska åka nu.

Senaste veckan har mest bestått av att tvätta, packa och rensa bland mina saker (förutom att jobba då). Jag lyckades otroligt nog få plats med allt i mina väskor, trots att jag är lite orolig för övervikt. Kändes så konstigt när jag packat ner allt och mitt rum stod tomt. Har även träffat några kompisar innan jag for, igår kväll åt jag middag tillsammans med Anne på Cheesecake factory och imorse tog jag en sista frukost på Pancake house tillsammans med Lenka och Celine. Har träffat så många snälla och trevliga personer under året så kommer verkligen att sakna många härifrån. Överallt jag varit senaste veckan har jag också tänkt: det är sista gången jag ser det här, sista gången jag kör förbi här, sista gången på gymmet (och som jag träffar alla stay-at-home mammor som jag brukar prata med där), sista gången jag handlar här, sista natten i "mitt rum" osv. Känns så overkligt på något sätt, har inte insett tidigare att jag faktiskt ska åka tillbaka till Sverige.

Idag tid jag i alla fall tåget till Long Island där jag ska bo hos Sofies värdfamilj i några dagar, vilket är jättesnällt av dem och det ska bli kul att se hur det är här! Vi låg bara i poolen i några timmar, sedan åt vi middag på Panera bread och sedan har vi sett på film. Nu är det dags att sova, planerna för morgondagen är lite oklara men på söndag ska vi i alla fall in till city!

Tänkte berätta om de två senaste helgerna, då jag inte skrivit något de två senaste veckorna. Helgen för två veckor sedan var jag inne i city båda dagarna. På lördagen träffade jag Mareike och vi gick runt lite i Central Park och hade sedan picknick där. Det var väldigt fint väder, så det var väldigt skönt att sitta där. Tyvärr behövde jag åka hem redan klockan två då jag behövde jobba på kvällen. Kvällen var väldigt lugn dock, vi beställde hem mat och såg på tv.

På söndagen hade jag ett au pair möte där vi såg New York Yankees spela mot Baltimore. Det var kul att ha varit på en riktig baseball-match, men ärligt talat var matchen väldigt tråkig. Det hände inte mycket alls. Dessutom var det sjukt varmt, 35 grader och strålande sol där vi satt, så vi stod bara ut i 1,5 timme innan det blev för varmt (och tråkigt). Istället åkte vi in till Manhattan. Även denna dag satt vi mest i Central Park mest innan det var dags att ta bussen tillbaka.

Förra helgen åkte jag och Mareike till New Haven för att besöka Yale university, något jag velat göra väldigt länge, då det är ett av USAs mest kända universitet. Det var väldigt roligt att besöka det, även om jag blev lite besviken ändå. Liksom på Harvard var det väldigt öde där, men jag tror det beror på att det är sommarlov. Vi tog i alla fall en guidad tur där, vilket var intressant. Vi kollade även runt lite i New Haven men det var inte så mycket att se där. Till sist åt vi middag på Ikea som otroligt nog fanns i den lilla staden. Vi körde bil dit och tillbaka, vilket tog ca 2 timmar enkel väg, men vi turades om att köra så det gick bra.

På söndagen åkte jag in till Manhattan igen (Som vanligt) tillsammans med Anne och Mareike. Vi skulle på en brunch där men det var inte bra alls så istället köpte vi med oss lite mat och satte oss i Washington square park. Även denna dag var det sjukt varmt ute. Vi stannade inte så länge i city, så var ganska onödigt att åka dit, men vill passa på att vara så mycket som möjligt i city nu innan jag åker hem.

Glad midsommar!🌸

Vet att jag har varit dålig på att skriva på senaste tiden, och har egentligen inget att skylla på då jag har haft tid, men har bara prioriterat annat. Det har varit väldigt fint väder senaste veckorna så har passat på att vara ute mycket. Idag är det som sagt midsommar, och jag får sluta tidigare för att åka in till Manhattan, där de har ett av världens största midsommarfirande. Det ska bli väldigt kul att se och ska också träffa massa kompisar där!

Barnen slutade skolan i onsdags och är nu hemma hela dagarna vilket innebär mer jobb för mig. Men det är inte så jobbigt, vi hänger mest i poolen eller så är barnen inne och spelar tv-spel. Idag är det dock bara exakt en vecka tills jag lämnar New Jersey, vilket känns sådär. Det ska bli skönt med semester och lite skönt att komma hem till Sverige igen, men samtidigt kommer jag sakna att vara här såå mycket! Men det är inget att göra åt nu, jag kan ju inte stanna här längre. Jag ska i alla fall passa på att njuta här nu sista helgen och det blir fullt upp då jag har mycket som jag vill hinna med!

I helgen var jag i Boston tillsammans med Sofie. Vi tog bussen dit klockan nio på lördag morgon från Port authority och kom hem kockan tio på söndagskvällen, så vi var väldigt trötta när vi kom hem. Det har varit en väldigt bra helg och vi har ändå hunnit med mycket, trots att vi bara hade ett dygn i Boston. Hotellet/vandrarhemmet som vi bodde på var dock inte bra alls. Rummen såg ut som en fängelsecell och luktade illa, standarden på hela hotellet var väldigt dåligt och det var som en byggnadsplats utanför, men det var ju bara en natt så det fick gå bra ändå. I lördags när vi kom fram checkade vi först in på hotellet och sedan tog vi tunnelbanan till Harvard square där Harvard University ligger. Det var väldigt dött där eftersom det var lördag, men det var väldigt kul att se universitetet, då det är ett av de mest kända universiteten i USA. Harvard ligger i Cambridge, en förort till Boston, så vi gick runt där ett tag också. Det var en väldigt mysig liten stad. När vi kom tillbaka in till Boston åt vi middag på Cheesecake factory och sedan var vi så trötta att vi gick tillbaka till hotellet och somnade tidigt.

På söndagen vaknade jag väldigt tidigt, då sängarna var väldigt obekväma och det var väldigt högljutt utanför vårt fönster. När Sofie också vaknat gick vi till Boston public garden och Boston common som är två kända parker i mitten av downtown Boston. Sedan åt vi frukost på Starbucks innan vi gick till downtown crossing där det var shopping m.m., det var som Bostons Times square. Vi ville till Primark, som är en jättebillig affär med kläder och andra små saker. Jag köpte dock inget förutom små reseförpackningar att ha schampoo m.m. i, eftersom jag verkligen inte får köpa något mer här nu innan jag åker hem. Sedan gick vi till hotellet för att hämta ut väskorna och efter det åt vi lunch på Cheesecake factory igen haha. Vi tog sedan en uber ner till hamnen i närheten av där busstationen låg. Vi var dock där alldeles för tidigt, då vi hade tänkte gå runt en stund vid vattnet, men det var inte så bra väder så vi struntade i det. Vi besökte i alla fall Boston tea party museum, som vi hade hört talas om, även om vi inte gick köpte biljetter för att gå in på själva museumet. Sedan gick vi mot själva stan igen där vi satte oss på Starbucks för vi var så trötta och hade ont i fötterna, innan vi gick till busstationen för att ta bussen hem. Vi båda var så trötta, då vi gått upp tidigt både lördag och söndag, så vi halvsov på bussen hem. Väl framme tog jag sedan bussen till Ridgewood och sedan en uber hem, så klockan var närmare elva innan jag kom hem och somnade direkt.

I lördags sprang jag som sagt The Color Run tillsammans med Mareike och Anne. Även Madde och Sanna var med i vårt lag men de startade tidigare. Det startade klockan nio så vi fick gå upp väldigt tidigt på lördagen, då loppet var i Queens, så det tog nästan två timmar att ta sig dit. Det var i alla fall en väldigt rolig upplevelse med väldigt mycket folk och alla var väldigt glada och taggade. Dock gick de flesta de 5 kilometrarna vilket gjorde det svårt att springa. Anne och Mareike ville även gå en del, så vi växlade mellan gång och löpning. Det är dock inte ett lopp man gör för själva löpningen, utan för att det är roligt och en hel upplevelse. Det var fyra olika färgstationer som man sprang igenom, en gul, en rosa, en lila och en grön, så vi hade mycket färg på oss när vi kom i mål. Just före målet var det även en maskin som sprutade ut massa skum på oss. Efter att vi sprungit klart var det musik, tävlingar och folk fortsatte att kasta färg på varandra. Man fick även sjukt mycket gratis saker/snacks, så vi plockade på oss hur mycket som helst och var så mätta när vi åkte därifrån. Här kommer massa bilder från loppet:

Idag är det Memorial day här i USA, vilket är en federal holiday och innebär att de flesta är lediga, och det var även jag. Jag visste dock inte innan att jag skulle vara ledig, så annars hade jag kunnat hitta på något. Men har haft fullt upp hela helgen, så det har ändå varit skönt med en lugn dag. Jag har mest varit hemma och sett x antal avsnitt av Gossip girl. Det är så kul att se om serien nu när jag varit på de flesta ställena i New York på riktigt, så känner igen mycket! Träffade i alla fall Anne för en sen lunch/tidig middag här i Ridgewood och sen gick vi en liten promenad, det var skönt att komma ut ett tag.

Igår var jag inne I New York med Anne. Vi gick mest runt i Central Park, gick en sväng som vanligt till Svenska kyrkan där vi även träffade Celine och Corinne och åt sedan hamburgare på mitt favoritställe i New York. Vi hyrde även roddbåt i Central Park i en timme, något som jag velat göra väldigt länge. Det var väldigt kul att ha gjort det då jag sett det på film innan och vädret var helt underbart, så det var en kul upplevelse. Även i lördags var jag inne i New York. Först sprang vi Color run i Queens (mer om det i nästa inlägg) och sedan satt vi en lång stund i Bryant Park, sedan i Central park och avlutade med middag på Panera bread innan vi begav oss hemåt. Älskar att bara vara inne i city, speciellt nu när det börjar bli sommar!

Idag är det exakt en månad kvar till min sista jobbdag, can't wait!!

Nu är verkligen sommaren här, det har varit otroligt varmt senaste veckan, upp emot 35 grader! Det har verkligen varit skönt, men tyvärr hade de inte öppnat upp vår pool ännu så jag kunde inte bada haha. Har dessutom varit väldigt förkyld hela veckan, så har inte kunnat göra så mycket. Det har nästan varit för varmt, det har knappt gått att vara ute i solen och det har varit alldeles för varmt för att sova, men man ska inte klaga. I helgen var det däremot kallare, bara runt 15-20 grader.

I fredags kväll var jag på bio med Madde, Sanna, Carolina, Frida och Maya och vi såg filmen Everything, everything,  den var väldigt bra! På lördagen tog jag det lugnt på morgonen innan jag träffade Anne för en lunch på Pancake house. Jag åt dock en turkey burger där, men den var väldigt god! Sedan åkte vi och gjorde manikyr och pedikyr och jag blev väldigt nöjd med naglarna. Sedan åkte vi vidare till Woodbury outlet för shopping, hade en del saker som jag vill passa på att köpa innan jag åker hem till Sverige. Jag köpte ett par springskor från Nike, två tröjor och en skjorta från Tommy Hilfiger, två t-shirts från Ralph Lauren och en t-shirt från Calvin Klein. Vi åt även middag där och sedan hem, och jag gick och la mig ganska tidigt då jag skulle upp tidigt på söndagen. Jag tog nämligen bussen 8.17 in till Manhattan för att träffa Sofie där. Det var väldigt kul att träffa henne igen! Vi gick först en lång promenad I Central park, sen åt vi brunch/lunch på Le pain quitidenne, och sedan gick vi till Svenska kyrkan där vi träffade några andra. Sedan gick vi en sväng till Bryant park och köpte även med oss sallad från Panera bread som vi åt i parken. Två av Sofies kompisar kom även förbi men jag hann inte träffa dem så länge då jag skulle ta bussen hem.

Jag har inte skrivit det tidigare men min värdfamilj har bestämt sig för att avsluta au pair programmet den sista juni. Det betyder att jag kommer att komma hem till Sverige tidigare än planerat. Jag kommer dock resa i juli, först en vecka till Florida där jag ska möta upp min pappa och sedan till LA en vecka där jag ska möta upp Mareike. Ser fram emot båda resorna så mycket och är så taggad. Nu är det bara 6 jobbveckor kvar för mig alltså! Ska bli så skönt att sluta jobba och dessutom så roligt att resa, men samtidigt vill jag verkligen inte åka hem, så därför var det lite tråkigt att jag måste åka hem tidigare.