Petra's

Idag är en sån där härligt kreativ dag som jag önskar jag hade fullt av. Har jobbat hemifrån och verkligen fått gjort hur mycket som helst. Så härligt!

När jag var klar med det jobbrelaterade öppnade jag den första lektionen i min inredningskurs. Klickade mig igenom hela vägen och landade i min allra första inlämningsuppgift.

Den handlade om att utifrån vissa kriterier bedöma en byggnad som man tycker om och därefter skissa den enligt en viss metod. Funderade en stund innan jag bestämde mig för att ta mig an uppgiften med mitt förra "riktiga" hus.

Älskade det där huset och det var sorgligt att lämna det i samband med skilsmässan. Som tur är kan jag lätt skaka av mig det som är jobbigt och ta nya tag. Är inne på mitt tredje boende på lika många år nu!

Ikväll har jag letat i min fotoskatt efter bra bilder som visar huset ur lite olika perspektiv. Hittade ett gäng! Bilden i det här inlägget är från en helt vanlig dag i maj 2013.

Ska bli så roligt att ta sig an uppgiften!

Inlämning sker om två veckor.

Petra's

Det är många prylar att hålla ordning på nu när jag ska studera här hemma. Håller som bäst på att ordna till min lilla arbetshörna vilket är ett rent nöje med tanke på att det är inredning som jag ska läsa!

Tidningsställ i metall och skrivbordsförvaring Bigso i återvunnet material  (!) hittade jag på Åhlens för 279 respektive 99 kronor.

Skrivbordet står mörkt så en bra arbetslampa som är både snygg och funktionell behöver införskaffas. Och så behöver jag en bra stol att sitta i så jag slipper få ont i ryggen. Snygg, smidig och ergonomisk ska den vara.

Tipsa gärna!

Petra's

Intresset för färg, form, design och inredning har varit en stor del av mig så länge jag kan minnas.

Har inredningsbloggat sedan oktober 2010 men har längre än så funderat på att fördjupa mina kunskaper för skojs skull. Nu är det dags!

I veckan påbörjar jag grundkursen i inredning på distans via inredningskurser.se.

Eftersom jag kan lägga takten själv och fokus är på jobbet planerar jag vara klar med kursen nästa höst. Om det funkar för mig att kombinera distansstudierna med att jobba heltid kommer jag fortsätta utbildningen och bli certifierad inredare med säljkompetens eller certifierad inredare- och homestagingkonsult.

Antagningsbesked och inloggning till kurssidan kom på mailen i söndags.

Allt material som hör till kursen kom hem till mig igår; pennor, papper och pannåer, allt från mattonbutiken.

Ska bli så kul!

En gammal ljusslinga från tidigare trädgården får pryda vardagsrumsväggen.

Blev riktigt mysigt!

Petra's

Celle härstammar från 1500-talet och skonades från andra världskrigets bombningar vilket gör den unik. Korsvirkeshusen står kvar och en av de få synagogorna, som överlevde Kristallnatten 1938, finns här.

Slottet är från 1500-talet och när vi var där var det bröllop på gång så vi fick se det från utsidan från den vackra slottsträdgården.

Efter ett par timmars rundvandring och shopping i Celle tog vi en fika och påbörjade därefter vår hemfärd. Den här gången via Puttgarden där vi självklart stannade till för att fylla på vin- och likörförrådet ytterligare@

Båtresan över till danska Rödby tog 45 minuter och det var klarblå himmel och sol hela vägen!

Vi körde via Köpenhamn och Malmö och var hemma strax efter midnatt.

Moseldalen var ett otroligt vackert område och ögonen har verkligen fått sitt den här resan. Och vädret var fantastiskt, sol nästan hela tiden och runt 30 grader varmt. I efterhand hade jag önskat oss en dag till så vi verkligen hade kunnat fått sett mer av exempelvis Trier med sin intressanta historia.

Hursomhelst, jag är jättenöjd och glad för de här dagarna. Hoppas mitt resesällskap håller med och vill åka med mig fler gånger!

Petra's

Jo då, vi promenerade upp de 750 metrarna till borgen i Bernkastel-Kues. Det var varmt och klibbigt men så värt det när vi kom upp och såg de makalösa vyerna ovan.

Borgen på nära håll.

Raka rader med vinstockar fyller dalgången i Moselregionen.

På väg till Cochem passerade vi mysiga Ellenz.

Bad K hitta en parkering så vi kunde kolla in en liten by på andra sidan floden som jag tyckte såg mysig ut. Vi promenerade ett par hundra meter tillbaka och möttes av den här lilla bilfärjan som gick till söta byn Beilstein.

Där, i byn som var söt som socker, fikade vi med kaffe och glass innan vi åkte tillbaka med den lilla färjan och fortsatte färden mot Cochem.

I Cochem virrade vi runt i de små gränderna mellan korsvirkeshusen en bra stund innan vi åt en enklare lunch på första bästa ställe vi hittade när magarna sa ifrån.

Med oss från Cochem fick vi flera flaskor vin efter att ha provsmakat hos två av traktens vinproducenter. Blev både vitt och rosé. Jag köpte även två balsamvinäger, en vit och en röd, som var jättegoda.

När vi kände oss färdiga med Cochem satte vi av mot Koblentz. Eftersom vi skulle vidare mot Celle stannade vi inte till där nån längre stund utan bestämde oss för att köra vidare.

Vi åkte till via Köln, Dortmund och Hannover. Det var en underbar kväll och som passagerare var det mycket vackra vyer som passerade. Fick bita mig i tungan för att inte störa K som drog på rejält på Autobahn.

Vi var framme i Celle vid 22-tiden och återigen visade det sig att jag prickat in ett jättefint boende till ett bra pris via booking.com. Hotellet Intercity var nyrenoverat och fräscht samt låg bra till mitt i stan.

Efter att K parkerat bilen åt vi varsin medhavd bensinmacksmacka och sen var det nattinatt!

Petra's

Vi hade bestämt starta dagen med en timmes båttur längst med Mosel och sen köra ner mot Trier.

Det visade sig vara ett bra beslut. Himlen öppnade sig strax efter vi klivit på båten och släppte ner dagens enda regnskur. Som tur var satt vi under tak!

Att åka på floden gav ett annat perspektiv på dalgången än att se den från bil.

Där det inte var vin var det en enorm grönska. Så vackert!

Efter båtturen smet jag in på turistbyrån i Bernkastel-Kues och köpte en engelsk guide över Moselområdet. Den hade information om nästan alla små byar som vi passerade vilket gjorde att vi kunde hålla utkik efter platser och byggnader av betydelse. Det blev mycket högläsning och pekande från passagerarsätet men chauffören höll oss kvar på vägen!

Vidare på färden mot Trier passerade vi många små mysiga byar, många som härstammade från 1200-talet. Många av dem med lämningar från romartiden, som här i en trädgård i Piesport.

När vi satte oss på en bänk vid flodkanten i Piesport för att insupa allt vackert omkring oss kom en hel svanfamilj på besök.

I vår guide kunde vi läsa att Trier har anor från tusentals år tillbaka och var sätet för Västromerska riket. Eftersom vi kom på eftermiddagen hann vi dessvärre inte se allt som var sevärt vilket var lite tråkigt att inse och något att tänka på om man åker tillbaka.

Vi tillbringade i alla fall en lång stund i den vackra och stämningsfulla Liebfrauenkirche vilket jag är glad för. Och så besökte vi självklart den pampiga domkyrkan vägg i vägg.

Vi besökte också Hauptmarkt.

Innan vi lämnade Trier tog vi en kaffe med utsikt över Porta Nigra, svarta porten. Det är den största romerska stadsmuren norr om Alperna har jag googlat fram i efterhand. Den är också ett av UNESCO:s världsarv tillsammans med andra byggnader i Trier som härstammar från romartiden men de får vi som sagt se på vid nästa besök.

På vägen tillbaka körde vi fel och hamnade tillfälligt i Luxemburg vilket vi hade skojat om tidigare under dagen då vi passerat flera skyltar som pekade dit. Vi snirklade oss ut och hamnade på rätt väg tillslut!

Det var tidig kväll när vi kom tillbaka till Bernkastel-Kues så vi svidade om för en av de mest fantastiska middagarna på länge inne på det vackra rådhustorget. Där bestämde vi oss för att promenera upp till den gamla borgen innan vi skulle åka vidare dagen efter mot vårt sista stopp före hemresan, Celle.

Petra's

Vuxensemester förra veckan ihop med K och då tog vi oss en tur neråt Europa, närmare bestämt Tyskland och Moseldalen.

Min första bilsemester och jag tyckte det var så spännande. K hade laddat upp med kartböcker och annat smått och gott för att hitta rätt i det tyska vägnätet. Jag laddade med kaffe och fika för första etappen.

Vi valde att köra via Öresundsbron till Köpenhamn och kom in i Tyskland via Flensburg. Första övernattningen gjorde vi på ett litet guesthouse i Tarp. Inget höjdarställe precis men det var ju bara en natt (och billigt!).

Andra etappen gick på Autobahn via Hannover (den västra vägen) och vidare ner mot avfarten mot Koblentz och Moseldalen. När jag började kika på hur man bäst tar sig an Moseldalen var en av rekommendationerna att utgå från Bernkastel-Kues så det var vårat etappmål dag 2.

Mellan Koblenz och Bernkastel-Kues körde vi längst med den slingrande Moselfloden. Det är lätt att förstå varför så många älskar att besöka trakten både med bil och cykel. Det är så bedårande vackert med alla vinodlingar på dalgångens slätter och alla pittoreska små byar som ligger utmed floden. Vi passerade den ena efter den andra av mysiga små byar som vi bestämde oss att besöka under våra dagar här.

Hotellet, La Dolce Vita, bokades på morgonen via booking.com och när vi kom fram var vi så glada över att vi fick rum just här. Det var så himla mysigt!

Rummet vi fick hade utsikt över berget och den romerska borgen som lyste så fint på kvällarna.

När vi parkerat och packat upp oss tog vi oss ut i Bernkastel-Kues för att ta oss en titt. Det var en superfin kväll och vi hann precis se solen glittra vackert i Moselfloden.

Blev helt förälskad i den lilla byn med korsvirkeshus, kullerstenar och alla vackra blommor som var och vartannat fönster var dekorerade med. Det var som att befinna sig i ett vykort!

När vi kom tillbaka till hotellet hade solen gått ner bakom bergen men det var fortfarande varmt ute så vi satte oss på uteserveringen för lite mat och vin. Och så bestämde vi oss för att vår nästa etapp blir söder ut, ner mot Tysklands äldsta stad Trier.

Sista dagen på semestern tillbringade E och jag i grannstaden Göteborg.

Mysigt med en stund av dotter- och mammamys!

Petra's

Varje sommar de senaste åren har vi varit i Skrea utanför Falkenberg ett par dagar. I år var inget undantag!

Hittade en mysig liten stuga via Blocket, 150 meter från stranden, och där var vi hela förra veckan. Till min dotters stora fasa skulle det bli en hel vecka utan trådlöst internet och med bara fyra tv-kanaler. Själv var jag mest orolig för att vi inte skulle ha något rinnande vatten utan skulle behöva nyttja områdets serviceanläggning till både det ena och andra. Är glad att säga att vi har klarat oss mycket bra båda två 😊

Vi hade också tur att kunna träffa flera av våra goda vänner som också var i Falkenberg samtidigt.

Härligt!

Förutom onsdag och fredag som var helt fantastiska var det inte något badväder att tala om. Men det var varmt hela veckan så vi kunde vara utomhus nästan hela dagarna.

Vi var nere vid havet flera timmar varje dag och för dem som älskar havet behövs inte så mycket mer.

Fick med mig E på flera strandpromenader och vi var på stranden flera kvällar när solen gick ner.

Älskar solnedgången, det är så vackert!