Imorgon är alltså dagen där hela kalaset avslutas. Vi var till sandvik idag och fixade det sista finliret innan presentationen.
Något vi reflekterade över är att det precis börjat kännas som vardag här och äventyret är på slutkampen. Något som vi både ser som negativt och positivt.
Vi försöker smida någon sorts plan över hur vi ska fira efter avslutat arbete, och jag kan avslöja att just nu ligger en lunch på IKEA högt på listan! Annars går fritiden ut på att leta efter lite souvenier och annat att ta med oss hem!

/Fredrik och Daniel

Nu börjar allt dra ihop sig!
Den här veckan går mest åt att färdigställa vårt jobb och göra oss redo för en presentation. Idag till exempel gick vi genom arbetet med vår handledare som tycker det ser mycket lovande ut.
Vi började också förstå lite allvaret i uppgiften när vi fick reda på att det ska vävas in i veckans "stormöte" där alla chefer kommer närvara. Men vi ska se till att fixa det! Vi är vana att lösa pressade situationer.

Vår fritid lider när vädret är emot oss (30c och moln för tillfället). Ändå blev det ett besök vid Kings Park som vi båda haft som ett måste!
I helgen firade vi dock sista helgen vid Regal, det blev tacomys och Rambo på tv.

Tjenare!

Efter flera dagar med hårt slit i värmen och djurklappning är vi nu tillbaka!

Vi har fått extra uppgifter på jobbet, tror australienarna blivit oroliga efter de engagemanget på den svenska arbetskraften! Vår nuvarande uppgift består i huvudsak att sitta och ta tid på olika processer i fabriken. Det är troligtvis inte det mest spännande man kan göra här och några adrenalinrus kanske det inte blir. Men fortfarande intressant att se hur jobbet går till!

På fritiden har vi varit till flertal parker och utforskat Australien! Höjdpunkten har varit att mysa med kängurus! Daniel försökte bli vän med en llama, men den spottade på honom och gick därifrån :)

/Fredrik och Daniel

Efter en hel del tjat på Fredrik att han inte ska bli bästa vän med soffa hela resan, fick jag tillslut ut han på en golfrunda.

När Danny, vår handledare givit oss ledigt för dagen for vi emot vår destination, strålande sol och blå himmel utan moln insåg vi hur varmt det skulle bli på vår golfrunda. Vi ger dock inte upp och åker dit i vilket fall, snart där frågar mannen med ett par år på nacken om vi var duktiga, vi började skratta och betalde bara. Efter svett och tårar och sista hålet var placerat såg vår poängtavla ut som om vi spelade om att få ihop största poängsumman och inte den lägsta, resterande golfare måste ha sett oss som en katastrof. Personligen tycker jag att det var bra spelat, vi försökte iallafall.

Med helgplaner på att träffa en känguru, en och en annan koala tackar jag för oss //mvh Daniel och Fredrik

Tänkte det var dags att visa några livstecken!
Idag slog kroppsalarmet vid cirkus 10, varpå vi skyndade oss iväg snabbt som katten för att komma till stranden (Huvudkvarteret Regal lämnades strax efter 13). Igår köpte vi varsinn surfbräda på City Beach som för övrigt snart är tom som kyrkan efter våra kort fått glöda i maskineriet. Idag var alltså den stora dagen här, vi skulle testa surfa! Efter mest ovetande vaxande och "En seglares guide till ett och två knop" var vi redo!
Secret Harbour var vårat mål, efter en trevlig resa med Rafai var vi på plats! Kortfattat kan man säga att dagen resulterade i en hel del plaskande och flertal "Hoppsan". Vi hade även tur att vår nyblivne vän taxichauffören kunde hämta upp oss, stranden låg långt ute på vischan så vi hade ingen aning hur vi skulle ta oss hem annars.

Vi lämnar en cliffhanger med att vi planerat stordåd för morgondagen och en lägesrapport kommer mest troligtvis, så håll koll med båda ögonen inför det!

/Fredrik & Daniel

Efter en arg insändare på tidigare inlägg känner vi oss uppmanade att uppdatera er läsare! (vissa verkar ha oss som deras dagliga höjdpunkt efter förståelse av insändaren)

Arbetet på Sandvik fortsätter i alla tiders fart! Vi har nu fått klart vad vår uppgift kommer att vara.
Vi ska betygsätta alla avdelningar på fabriken enligt hur bra de är på 5s enligt vår egen bedömning. Sen ska vi jämföra de bästa samt sämsta enligt vår mening och sedan försöka hitta förbättringar på båda sidor. Just nu är 7/14 avdelningar i första fasen avklarade!
Idag slutade vi redan klockan 12! I och med att det var fredag idag och den mytomspunna ökenkänguru-värmen börjat dra in över faciliteterna. Skulle rekommendera avslutningen på Lucky Luke när han rider iväg i solnedgången för att få en uppfattning hur det egentligen såg ut.

Vår spontana reaktion var såklart "Vi drar till stranden, det är ju trots allt 35+ ute!".
Fredrik satt som en ursvensk semesterfirare och smörjde kråset med inte mindre än solfaktor 30!! Dock missade han några fläckar och somnade i solen så resultatet liknar något från en tysk köttmarknad. Daniel vågade vägra solskydd till en början men smörjde in sig senare varpå han kläcker ur sig orden "hur kan jag bli bränd, jag blir aldrig bränd?". Utan att tänka på att vi är i ökenklimat i närmare 40 grader och bland de mest utsatta platserna i världen kring uv-strålning.

Kvällen avslutades med något vi fått inspiration från våra vänner på andra sidan stilla havet. Det var vi mot ett familjepack KFC kyckling inklusive allt. Det var dock en stor besvikelse efter vi sett standarden i usa och jämförelsen var lite som en fotbolls match mellan pojklag u14 och PSG. Daniel upptäckte än en gång att snabbnumret till Dominos pizzor strular.

/Fredrik & Daniel

Klockan 06:30 imorse stod taxin redo utanför hotellet. Daniel hade spanat in något bolag som körde schysta bilar, så han hade såklart fixat en sådan taxi. De är beiga och påminner lite om äldre brittisk stil, bild kommer!
Väl på fabriken fick vi en snabb genomgång och fick kika på omgivningen, vi fick dock inte gå in i produktion eftersom vi inte fått våra kläder än.
Vi fick istället sätta oss i ett spännande litet kontorsområde och fightades med pennan och pappret. Vi hade fullt med papper att fylla i och säkerhetsblad att gå igenom.
Efter tog Daniel tog en svängom på stan och Fredrik körde powernap på soffan. Under kvällen kikade vi på en park i närheten där vi spenderade lite tid innan vi gick hem och satte liv i lägenheten!

/Fredrik & Daniel

Idag hade vår handledare fixat ledigt åt oss så vi kunde ta igen oss efter flygresan. Så vi har tagit oss runt lite överallt, vad vi hunnit med är:

Fixat gymkort och tränat vid Anytime Fitness.

Hört och märkt av svenskar i området

Åkt taxi och spanat in trafiken som för övrigt är småskum, de kör på fel sida vägen och mycket påminner om trafiken i USA.

Orsaken till varför vi åkte taxi var att vi tog oss till Scarborough beach! Det var verkligen hur coolt som helst. Vår taxi chaufför skrattade dock åt oss och sa att vi valt en dålig dag för stranden eftersom det bara var 25c och lite molnigt.

Under kvällen lagade även Fredrik utsökt gourmet som verkligen satte spår inom gastronomin! Daniel agerade personligt stöd med upplyftande kommentarer som
"Ska det se ut sådär?"
"Är du säker på att vi inte ska köra pizza istället?" "Domino är fortfarande öppet!"
"Ska vi köra hemleverans eller gå de 200 metrarna till Dominos?"
"Ska du inte laga mer mat, du ska väl också ha?"
"På Domino hade de haft i löken före."

Vi väljer att inte lägga upp någon bild på maten efter olika anledningar och vi kan meddela att vi hade krångel att ringa Dominos.

Vi hittade även ett enormt träd i staden!

Nu ska vi göra oss redo till imorgon och första arbetsdagen!

G'day mates!

Det här är vår blogg om vår resa till Perth, Australien där vi är på resa med våran skola och ska lära oss om hur man jobbar på Sandviks olika fabriker i världen.

Okey så vi har haft en del strul med datorer och internet men tills vidare kör vi bloggandet från mobilerna.
Vi sitter nu på hotellet i Perth. Vår handledare Danny hämtade oss på flygplatsen igår kväll. En vild diskussion vi hade före och under resan var vad vi skulle mötas av, vi var förberedda på allt från en crocodile dundee till Sheldon från big bang theory. Resultatet var någonting mitt i, vi känner oss trygga och mycket nöjda med vår handledare än så länge! Vi har pratat om flera äventyr som ni får ta del av om ni följer oss under resan!

Vi försökte föreställa oss vilka djur vi skulle stöta på under resan och hur de skulle se ut.

Under flygstoppet i Doha utforskade vi omgivningen och hittade en potentiell strandbil som vi tänkte ta med oss, dock var vikten redan uppfylld på handbagaget och vi ville inte offra kexchokladen så det blev tyvärr ingen bil.

Daniel gick även och letade mat men hittade tyvärr bara sushi, men det var ändå en mysig stund och att äta med pinnar blev ju också en variation att fördriva tid på!