View tracker

tänkte samla ihop de skissbilder jag gjort under terminen som skulle redovisas.
dock har jag dem inte så samlade som jag hoppats på så det blir påfyllning senare, men här en skiss ifrån min senaste och högst relevanta inre konflikt.

Att studera eller ägna mig åt min nyfunna hobby att äta rökt fisk med öl. Trots att jag Vet vad som borde göras är valet svårare än man tror.

Vet inte varför riktigt men den är nånting med rökt fisk som känns riktigt rätt helt enkelt och väcker ett större engagemang i mig än att studera. Detta är något jag tampats med i veckan vilket tyvärr dragit ner på skrivandet av min didaktiska sluttext.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

för att skriva ett avslutande inlägg så vill jag sammanfatta att denna terminen på hdk har varit den roligaste vi haft under utbildningen enligt mig. Arbetsupplägget har också skiljt sig mycket från hur det var att studera på pedagogen vilket blev trevlig omväxling. Att studera såhär mycket hemifrån har både haft bra och sämre resultat för mig, har lätt blivit att man tagit ledigt några dagar ibland men när man väl jobbat har de varit skönt med så mycket tid och fritt upplägg.
det har varit mycket givande att kunna arbeta inriktat på bild ämnet en såhär lång period utan att behöva tänka på andra ämnen samtidigt.
Alla olika del kurser har varit mer eller mindre intressanta och även själva idén med bloggande är något jag tycker har fungerar bra med.  
Det är inget jag haft tidigare erfarenhet av att göra men jag känner att det varit en bra metod för att dokumentera vad man har gjort, vilket jag lätt glömmer annars. Kan erkänna att jag först var ganska negativ till iden med bloggar, då detta i mina erfarenheter varit något småflickor och stockholmare sysslar med. Men jag insåg efter ett tag att de kanske hade något smart på gång.
överlag är jag nöjd med vad vi Har gjort och känner att ja kommer ha nytta av det vi lärt oss i mitt yrke, Även min förmåga att teckna har utvecklats under tiden vi läst på HDK då jag målat mer på en termin än vad jag gjort sedan jag slutat lågstadiet.



Likes

Comments

View tracker

det var ett tag sedan jag använde bloggen, blev att man tappade fokus på det efter gestaltningen var färdig.

Under veckan har jag och min grupp hållt i en lektion för klassen som vi själva planerade ihop. Vi fick även delta i alla andra gruppers lektioner.
Min grupp arbetade med modellering och lera, något jag tänkt fortsätta med i min didaktiska slutarbetes uppgift, och kommer skriva mer om när jag börjat.

Jag tycker de flesta grupper hade grymma lektioner som var kul att delta i och är aktiviteter jag troligen kommer sno delvis när jag väl arbetar med bildämnet.

Jag fick med mig en bild ifrån workshopen/redovisningen som är ifrån teckningsgruppens lektion där man skulle kladda mönster på ett papper och sedan leta efter en karaktär. Som man sedan fick hitta på lite bakgrundshistoria till och fortsatt med i nästkommande teoretiska lektion.

Likes

Comments

Jag är själv väldigt nöjd med min gestaltning och hela processen även om jag först hade räknat med att hålla på i sju veckor som sedan blev ändrat till fyra. Detta gjorde att jag inte hann färdigt med så mycket av mitt tecknande som jag först hoppats på, men processen blev mer eller mindre den samma bara aningen komprimerad. Under denna tid så känner jag att min teckningsförmåga har utvecklats då jag lagt många timmar på att både skissa och måla, men även skapat mig ett lite större perspektiv på min vardag där saker jag själv sett som normala kanske inte är det fullt ut i andras ögon. Jag försökte även att använda mig av det utforskande förhållningssätt som förespråkas i How to be an explorer of the world (2011).

Min gestaltning gick ut på att jag skulle undersöka och dokumentera min vardag i serieformat. Men för att skapa lite mer utmaning i arbetet samt skapa något roligare att rita om än hur jag sitter och studerar så ledde min gestaltning till en anställning på varv.

I efterhand kan jag erkänna att jag kanske tog mig an en lite väl stor utmaning då det var väldigt intensivt att kombinera heltidsstudier med ett arbete. Men det sägs att läraryrket är betydligt hårdare än många tror däribland troligen jag själv. Så jag tror det kan ha varit en bra träning att pusha sig själv att fortsätta med "arbetet" även efter arbetstiden är slut, vilket jag minns att min mamma gjorde mycket när hon arbetade som lärare och fixade med rättning av prov och scheman ibland på kvällarna.

Ur ett pedagogiskt perspektiv så anser jag att min gestaltningsidé kan vara en rolig skoluppgift inom bildämnet då serietecknande står med på kursmålen i LGR11 både för yngre och äldre elever. Att låta eleverna analysera och reflektera över sin egen vardag och sedan försöka översätta detta till serier, självklart med utrymme för anonymitet och konstnärlig frihet. Det tror jag kan vara både mer givande och roligt än den vanliga uppgiften man fick i skolan att "Hitta på en rolig liten serie som ni ritar ner". Dels då jag tror det är roligare att arbeta om något som har med en själv att göra, kan möjligen vara jag som är väldigt självcentrerad men jag tror många andra också tycker detta. Jag tror också det kan vara bra för eleverna att reflektera lite över sin egen livssituation och möjligen hitta saker de vill förändra.


Vi har under hela projektets gång samlats i skolan en gång i veckan för en gemensam handledning, ett moment som jag känner har varit riktigt givande och hjälpt mig mycket. Dels genom att få konstruktiv kritik på mitt eget arbete men kanske mest genom att höra om de andras processer och bekymmer. Mycket av problemen de andra stött på är saker jag själv kunde relatera till och ibland stötte på efter att ha hört de andra lösa dessa.

Detta anser jag gjorde arbetsformen till en rolig blandning på självständigt samt nån form av grupparbete. Även att kunna hjälpa de övriga i klassen känner jag har varit givande särskilt eftersom vi inte är här för att gå i skolan utan tanken är ju att vi skall bli lärare. Så att hjälpa vuxna människor med deras universitetsstudier tycker jag har varit en grym träning inför att arbeta som lärare.


Själva redovisningen var även den mycket givande både då det var kul att få visa upp vad man sysslat med under en dryg månad men samtidigt eftersom man aldrig kan få för mycket träning i att tala inför en stor grupp, vilket kommer bli en vardagssituation i arbetet som lärare.

Under större delen av min tidigare skolgång har jag ofta sett redovisningar som ett tillfälle att spexa och en balansgång mellan att underhålla mina vänner och övriga klassen utan att gå för långt från uppgiften och bli utskälld av mina lärare. Men dessa studier tar jag på ett större allvar och jag känner att jag fick anstränga mig för att kunna presentera ett seriöst arbete ordentligt även om arbetet i sig var ganska komiskt. Dock ser jag att få åskådarna att skratta minst en gång som en viktig del av en redovisning, dels för min egen nervositets skull men även för att göra presentationen roligare och förhoppningsvis intressantare att lyssna på.

Jag valde även att öppna genom att låta klassen börja med att skapa en egen liten seriefigur för att visa hur mitt gestaltningsprojekt började men också för jag tycker själv det är roligare att lyssna på en redovisning om man själv får delta lite smått. Förhoppningsvis kanske det även väckte intresse för serietecknade hos någon av de som deltog.


Referenser:

Smith, Keri.(2011) How to Be an Explorer of the World. China: Penguin books

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet LGR11.
Hämtad från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Diverse serietidingar, främst Pyton (1993) Finland: Atlantic Förlags AB

Likes

Comments

Jag har dagens inställda lektion att tacka för tiden jag spenderat på att skriva en fortsättning på sagan om hjälten Pera o den än sålänge odöpte strumpdockans äventyr!

Precis som förra sidan saknas fortfarande lite detaljer samt färg, men jag tycker det är roligare att rita vidare på äventyret än att pilla med sådant. Vilket får göras i framtiden när jag har tid, eller råd att anställa en färgläggandeillustratör.

Men här har vi första delen av resan till Danmark!

Likes

Comments

tyckte min macka såg riktigt frän ut eftersom osten såg ut som jag ställt en liten ost ovanpå mackan.
Ingen större konstnärlig tanke bakom detta, men för att va en söndag känner jag mig rätt nöjd.

Likes

Comments

länge sedan jag varit såhär produktiv, antar att de har o göra med motivation.
Men den första sidan ur sagan har jag lyckats slänga ihop, dock utan färg än så länge.

Insåg oxså att det troligen är en bra idé att byta namn på dockan i min serie ifall någon unge skulle få för sig att googla den roliga figuren som dök upp på fritids med Linnea för att visa föräldrarna, det är ändå 2015 så man vet aldrig.

Likes

Comments

under redovisningarna idag så var de en tjej som berättade hur hon med hjälp av en sockdocka och lite olika föremål lät eleverna hitta på sagor och äventyr.

Detta fick även vi prova på så under tre minuter tror jag fick vi hitta på en historia ifrån objekten: Väska, bil, båt, flagga och säkert något mer kanske kaffe? men de är dessa jag mins tydligt.
Tog mig lite konstnärlig frihet och renskrev min text från redovisningen.

Efter en stabil frukost på Irishcoffe, eller snarare sagt lagom spettsat kaffe så packades väskan med det som fanns kvar.
Ut i det fria! Men vi kom inte långt innan bilen fastnade i köer.. Ja hatar andra bilister..
Några koppar till och båtsemestern kändes inte längre så långt borta.
I brist på ordentliga segel hissar vi den gule o den blå, för att ge lite äkta sjömanna anda innan det är dags att veva igång motorn.
Det finns inte mycket som slår ljudet av en hederlig archimedes utombordare från 73, iallafall när den fungerar.
Men vårt sikte står fast trotts motgångar! Danmark, Afrika och vidare mot oändligheten, Infans och jag.

Själv tycker jag det är ett grymt intro till en riktig historia och äventyr, så jag tänker försöka illustrera denna text och förhoppningsvis även en fortsättning.

Likes

Comments