Header

Hej på er fina ni!

Har haft en rätt usel dag som förhoppningsvis kommer vända...

Började dagen med att fixa mig, ta mina vitaminer och spy. Yes ni hörde rätt, finns nog inget värre. Skulle precis gå ut genom dörren när min mage helt plötsligt ballade ur. Tror att det beror på att jag åt vitaminerna på tom mage... Aja baja. Bestämde mig för att stanna hemma och har i princip bara legat i min säng fram tills nu.

Tänker sätta på Kate Moss- newkid och planera allt in i minsta detalj direkt efter att jag har skrivit detta inlägg. Har som vanligt en fullproppad helg som inkluderar cirka 0 vila. Efter det så ska jag plugga, meditera, gå till gymmet och träna styrka och avsluta med ett yogapass. Det borde nog få upp mitt humör lite:))




Puss / Perdica

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Kort sammanfattning av vad ni har missat:

Jag har fått ett jobb som jag absolut adore.

Är sjukt produktiv och målmedveten. Har insett så mycket saker (låter som Kylie Jenner...) som har ändrat min syn och mitt tankesätt kring det mesta i mitt liv. Har dock som nackdel varit väldigt frånvarande i mina vänners liv då jag har fokuserat mycket på mig själv och mitt mående. Bortsett från detta så är jag stolt över slutsatserna jag har tagit och kommer förhoppningsvis att kunna dela med mig av dessa till er.

• Har försökt mig på en plantbaserad kost så långt det går. Vill verkligen försöka att få både mig själv att må så bra som möjligt, men även göra det jag kan för miljön.

• Har insett vad jag vill göra rent karriärsmässigt. Vilket jag kort och gott kan sammanfatta som att jag vill att folk ska se upp till mig och min karriärskurva såsom jag ser upp till många andra. Lite halvflummigt nu när jag tänker efter... men det är målet, vill inte begränsa mig själv- vill bara lyckas inom det jag gör.

• Har bokat en resa nästa vecka som är otroligt välbehövlig, som ni såklart ska få följa med på.

• Är i en process att färga mitt hår. Så jag har ljusat upp det rätt mycket för att snart lägga i lite slingor och få "balayage".

Åh herregud vilket tråkigt inlägg kände jag nu. Men det är ändå saker jag vill dela med mig av så att vi inte behöver börja om på ruta ett. Kommer inte uppdatera lika sporadiskt som i våras utan lite mer när jag känner för det. Tror att innehållet blir mer äkta (haha vem tror jag att jag är) om jag bara lägger upp det jag vill dela med mig av.

Hoppas att ni mår bra och att ni vill följa mig ännu en gång.

Puss


/er Perdica

Likes

Comments

¡Hola! Amigos. Guess who's back? Ni ba: kan ha varit den dummaste frågan eftersom vi läser detta inlägg. Hursomhaver så har jag varit i en sån dålig svacka alltså. Haft huur mycket i skolan som helst, gråtit mig själv till söms typ varje kväll. Skojar inte ens. Menmen, får väl se det från den positiva sidan att det snart är över(!!) och att jag faktiskt har skött min kost och träning väldigt bra denna perioden. Ni ba: ah GG att du sitter med en milkshake på bilden. Men äsch, det är ju ändå fredag;)

Idag så hade jag biologiprov och sedan så gick jag och fikade med några från klassen för att efter det köpa present till @sandralunman som har födelsedagsferre imorgon!! Kul!

Hade tänkt att träna idag men helt ärligt så cravar jag fetaste målet från Max atm och mitt gym ligger precis bredvid så jag skippar nog träning idag... Hahaah SÄMSTA ursäkten. Jaja, nu ska jag iallafall fortsätta att göra ingenting resten av kvällen, såååå skönt!

Likes

Comments

Ber om ursäkt för ett såpass långt inlägg, idag är bara en sån dag som jag känner att all min energi är slut. Och ändå sitter jag här o skriver en 1 mils lång text.. Haha.

Är så himla slut. Vill ibland tro att jag lever ett jätteroligt liv fullt med saker som händer hela tiden. Visst, ibland kanske det är så. Men dagar som dessa, eller rättare sagt perioder, är sådana som man måste stå ut med för att sedan kunna belöna sig.

För mig så har det inte alltid varit självklart med att vilja ha toppbetyg. Har tänkt "äsch, det kommer lösa sig" ungefär 70% av tiden. Sedan insåg jag att fan, det kommer det kanske inte alls göra. Enda sen dess så har jag verkligen lagt ner min kropp och själ i mina studier för att kunna försäkra mig om att min framtid kommer vara så som jag föreställer mig den.

Det jag dock inte hade haft i åtanke är hur mycket tid, kraft, ångest och stress som tillkom ifall man vill nå A i alla ämnen. Det är en ständig kamp mellan att prioritera och få ihop sitt schema, samtidigt som man ska leva life som ungvuxen. Det är ju nu våra glory days är, right? Well... för mig har det i princip aldrig varit ett måste att festa exakt vaarje helg och aaalltid hinna träffa varenda bekant jag har. Dock så är det klart att jag vill göra det ibland. Så för att få ihop allt och samtidigt inte gå in i väggen och må piss så brukar jag planera.

Under perioder som dessa så planerar jag exakt varenda steg jag tar. En planering kan se ut som på bilden ovanför. Planerar vad jag ska göra den dagen, vad jag ska plugga, hur mycket jag ska plugga etc. ALLT. På så sätt så hinner jag förbereda mig inför kraschen som lärarna aldrig tycks lösa. 3 prov på en vecka liksom... cmon...

Så mitt tips till er som inte är 100 på hur ni ska hantera allt i skolan; PLANERA. Skriv upp hur många sidor ditt prov är på och dela sedan upp det. Typ 30 min per dag, fast då måste du börja plugga redan 2 veckor innan. På så sätt så har du tid att lära dig allting mer ingående, samtidigt som du inte känner att du dör när provet börjar närma sig och du har 818 andra saker att göra.

Vägen till framgång är inte enkel, men det ska den enligt mig inte vara heller. Den som kämpar, den kommer att komma långt i livet för att den har lärt sig om kämparglöd. Glöm inte det.

Likes

Comments


Ex, Ex
Ex, Ex
Ex, Ex
Ex, Ex

Saturday night and the streets are filling up
Saturday night and my mates are calling up
Wondering where I've been, where I've been
If I'm ever coming out again, out again

Guess I don't see the harm in just a couple drinks
Guess I don't see the harm in having two or three
Probably do me good, do me good
'Cause I think of you more than I should, than I should

They think they're trying to help introducing me to someone else
I play along 'cause I haven't got the heart to tell 'em

That if I dance with somebody
I might want somebody else
And if I want somebody
I might fall in love and forget what it was to be
Wrapped in your arms so tightly
To be your man so tonight I'll be
Dancing alone 'cause I'm afraid if I forget then you'll just become an Ex

Ex, Ex
Just another Ex
Ex, Ex
Just become an Ex

Now I remember why this was a bad idea
Now I remember even less than when we got here
Memories, memories
I feel you slipping away from me, away from me

I almost wish they'd play the song we used to sing
I almost bought some other girl your favourite drink
Had to stop myself, stop myself
Had to drink the lemon drop myself, drop myself

They think they're trying to help introducing me to someone else
I play along 'cause I haven't got the heart to tell 'em

That if I dance with somebody
I might want somebody else
And if I want somebody
I might fall in love and forget what it was to be
Wrapped in your arms so tightly
To be your man so tonight I'll be
Dancing alone cause I'm afraid if I forget then you'll just become an Ex

Ex, Ex
Just another Ex
Ex, Ex
Just become an Ex
Ex, Ex
Just another Ex
Ex, Ex
Just become an Ex

If I dance with somebody
I might want somebody else
And if I want somebody
I might fall in love and forget what it was to be
Wrapped in your arms so tightly
To be your man so tonight I'll be
Dancing alone 'cause I'm afraid if I forget then you'll just become an Ex

Ex, Ex
Just another Ex
Ex, Ex
Just become an Ex
Ex, Ex
Just another Ex
Ex, Ex
Just become an Ex

Likes

Comments

Söndag! Helt sjukt hur denna veckan har gått. Idag så ska jag inte göra så mycket, eller egentligen så ska jag väl det. Men inget roligt, haha. Bara massa vanliga och tråkiga grejer. Ska först bege mig till gymmet direkt efter att jag har postat detta inlägg. Sedan så har jag såå mycket plugg som väntar på mig. Kemi, fysik och matte, looove naturlivet (läs hatar). Tänkte även planera kommande vecka antingen ikväll eller imorgon och visa er hur jag planerar, eller hahah. Bilder på min kalender, nice Perdica, skit kul. Aja, let's start the day (kl 13, GG)

Likes

Comments

Så! Nu, äntligen kommer del 1 av min träning. I denna delen tänkte jag bara dra igenom lite kortfattat hur jag har kommit dit jag är nu och hur jag gör. Det kommer komma lite mer inlägg där jag går in mer ingående på just kost och träning, men until now- Leggo!!

Disclaimer, är inte proffs på något sätt vilket jag även tror att alla vet. Detta är ett väldigt efterfrågat inlägg och det är anledningen till att jag skriver detta. Gick dessutom genom eld och vatten för att ta bilderna så hehe be kind.


1. Steg ett, hur klyschigt det är låter är att älska och acceptera din kropp. Detta steget är så himla viktigt, för gör du inte det så kommer du aldrig att bli nöjd över det du har åstadkommit genom träningen.


2. Sätt upp mål. Att ha kortsiktiga och långsiktiga mål är enligt mig bland det viktigaste för att hålla motivationen igång. Vad vill du uppnå med din träning? Viktnedgång? Viktuppgång? Må bättre? Vara hälsosam? Skriv upp 1 månadsmål och tänk efter varför du vill träna. Personligen så hade det dels och göra med att jag ville bli mer fit, men även må bättre då skolan gör att man mår väldigt dåligt i perioder. Dessutom så hade jag en idrottsuppgift som handlade om att jag var tvungen att börja träna, sagt som gjort så tog jag tag i det haha! Och idag så är målet att bli stark och att må bra.

3. Kosten är A och O. För att kunna gå ner i vikt (om detta är ditt mål) så MÅSTE du bränna mer kalorier än vad du får i dig. Träning har i princip ingen inverkan på din viktnedgång ifall du äter mer än vad du bränner. Dieter och sådant tror jag inte på. Min deff (=definiera kroppen) består bara av att jag äter bättre och räknar mina kalorier. Använder mig av appen Lifesum rekommenderar!! och ligger på ett underskott på drygt 500 kalorier. Appen räknar själv ut hur mycket du ska få i dig baserat på din vikt, längd och mål. Men annars så kan du lika gärna räkna ut ditt basala dagsbehov och sedan subtrahera med 500. Sen är inte kaloriräkning allt, du måste även få i dig alla vitaminer och näringsämnen som du behöver så tänk även på det. Är målet viktuppgång så är det bara att äta mer, men räkna även där kalorier! Man vet oftast inte hur mycket eller lite man stoppar i sig.

4. Själva träningen. När det kommer till träningen så tränar jag själv 3-6 gånger i veckan. Tränar i princip endast styrka men även någon gång i månaden ett gruppass. Att träna mycket är inte A och O, men att hålla igång träningen är superviktigt! Är du nybörjare så ska du inte gå in jättehårt i början. Börja med 1-2 gånger per vecka i någon månad, efter det så kommer du själv känna efter hur mycket din kropp orkar och ifall du vill öka antalet träningspass. Om du inte kan övningar så finns youtube! Följer massa människor därifrån, rekommenderar Linn Lowes och Hanna Öeberg. Men dela även in dina träningspass i olika muskelgrupper. Kör överkropp ena dagen, och underkropp andra. Se till att göra lika mycket av båda och på varje sida haha! Du vill ha en balanserad kropp och kommer att skada den ifall du inte har det.

4. Motivation, hur håller man den uppe?

  • följ massa instagramsidor som "är" det målet du försöker uppnå.
  • Följ träningssidor på fb med mera.
  • skaffa dig en träningskompis, då kan ni prata träning och deffa tillsammans. Men främst pusha varandra till att nå era mål!
  • Införskaffa dig snygga träningskläder. Det är alltid kul och man blir såå motiverad att dra till gymmet när man känner sig extra fräsch.
  • Håll ut! Såfort du börjar se resultat så kommer du garanterat att bli motiverad. Se dock till att inte kolla på vågen, utan mät dig själv för tydligare resultat!
  • Planera din träning och se till att du har tid för den.
  • Det är alltid jobbigast att börja med träningen. Efter drygt 4 veckor var då jag faktiskt började tycka att det var kul, och tro mig. Jag var den laaataste människan när det kom till träning. Kan jag, så kan du haha! Så kämpa i 4 veckor, sen kommer du inte kunna hålla dig för att du hela tiden vill träna.
  • Läs på om träning. Då känner du dig automatiskt mer insatt och driven till att fortsätta, detta kan du göra genom till exempel youtube eller träningssidor!




Wihooo vi är i MÅL! Första träningsrelaterade inlägget är ute. Om ni vill ha fler av detta slaget så säg gärna det till mig så att jag vet, även vad för saker det är ni vill veta! Puss på er, hoppas att ni fick lite mer motivation inför att komma igång <3

Likes

Comments

Jacka- Zara, Polo- Åhlens, Byxor- Lindex, Skor- Vagabond, Bälte-asos, solglasögon- Asos


Haha, alltså min rubrik? Varför Perdica? Tänkte på den där "under the coconut tree we stay" men eftersom vi lever i exotiska Sverige fick det helt enkelt bli ett körsbärsträd. Aja, saksamma! Detta var outfiten för today, blåsigt värre alltså. Gud vad det var svårt att fota. Har under de senaste dagarna varit sjuk och bara pluggat så har inte känt att jag har något att skriva om, därav inga inlägg. Ber om ursäkt för det, men nu är det helg och massa tid för bloggande finns! :)

Likes

Comments

1. Vad har du på dig just nu?

En handduk haha! Kom nyss från gymmet


2. Vilket är ditt bästa stilknep?

Accessoarer all the way! En väldigt simpel basoutfit kan bli såå najs med typ ett bälte och lite smycken! Inlägg om accessoartips kommer!

Även det faktum att hellre lägga pengar på något lite dyrare som man kommer ha i flera år än att köpa massa småköp som slutar med att man endast använder typ 1 gång.


3. Vad har du i din handväska just nu?

Plånbok, pass, mina Valentino solisar, marshallhörlurar, pennskrin och läppbalsam från Carmex!


4. Vilken trend är ett absolut måste för dig i sommar?

Volanger all the way! Och färgerna ljusblå, dustpink och gult. Äääälskar också jeanstrenden <3


5. Vilken trend hoppar du över?

hmm.. Alltså är lite av en allätare när det kommer till mode. Men skulle nog säga diadem, inte för att det är någon vidare trend. Men tycker bara det ser lite för gulligt ut, vilket inte alls passar min stil haha.


6. Beskriv din stil med max 5 ord

Kaxig, cool, stilren, uppklädd och brillor haha! Har nästintill alltid på mig solbrillor eller vanliga glasögon bara :))


7. Om du bara fick bära plagg från en och samma designer under resten av ditt liv, vilken designer skulle det vara?

Men Gud vad svår! Kan inte välja en... så får bli Fendi och Dior!


8. Vilka plagg suktar du efter just nu?

Är jättesugen på ett par Fur Loafers från Gucci eller ett par boots från Balenciaga!


10. Ditt sämsta köp?

Mina Michael Kors väskor måste jag säga. Tröttnade på de så otroligt snabbt och hade hellre velat lägga pengarna på annat. Så hojta till om du är sugen på att köpa en MK väska från mig!!


Likes

Comments