Igår fick vi nycklarna till lägenheten som vi ska flytta till. Vi kollade och gick igenom ungefär vad vi ska göra och hur vi ska möblera. Vi var också till hemmavicevärden, så nu har vi garage och en parkeringsplats plus tillgång till gymmet och bastun. Nu börjar jobbet, phu, phu.
Idag har Stig fixat persiennerna och vi har skruvat ner en trävägg, det låter lite underligt, men en vägg i det rum som ska bli vårt sovrum hade träbräder uppsatta istället för tapeter. Nu är dom borta och tapeter ska upp. Vi har en till trävägg och det är i vardagsrummet men den tar vi ner lite senare. Nu ska vi försöka få sovrummet i ordning.

- Var har du köpt den där byrån?
- Den har jag inte köpt, den har jag fått.
- Har du fått den? Då är det ingen byrå, då är det en skänk

Jag har en massa läppstift i olika färger, men just idag så tyckte jag att jag ville ha ett läppstift till. Jag sminkar mina läppar varje dag flera gånger per dag så det går åt några läppstift. Därför blev det ett besök på Dollarstores för där kan man köpa smink riktigt billigt och har man tur så finns det alltid något som man vill ha. Det blev två läppstift i samma färg, ska det va så ska det va. Plötsligt så såg jag ett par sockiplast i precis rätt storlek och blev alldeles överförtjust. Nu hoppas jag Geisha blir lika glad och förtjust som jag blev, för det är till henne jag köpte dom.

Jag har nu provat en socka på Geisha och förstod genast att det inte var hennes förtjusning eftersom hon stod på tre ben och det fjärde benet som jag hade satt sockan på höll hon rakt ut, och det såg ut som om hon hade blivit gipsad. Jag får se tiden ann, när det blir snö och kallt kanske hon accepterar dom. Jag är iallafall glad för mina läppstift.

Ica bjuder på glass, för lång och trogen tjänst, jag menar lång och trogen handling.

På tisdagsförmiddagen gick vi i en promenad vid Strömsbergs Herrgård, det första vi såg var ett krokodilhuvud och sedan en massa änder. Underbart varmt och skönt väder.
På eftermiddagen blev det en utflykt till Åsens by, Sveriges första kulturreservat. På Åsens by har tiden stannat vid anno 1900 för att kunna visa oss besökare hur livet på landet kunde se ut just då.
På kvällen blev vi bjudna på mat på restaurang Wok, en promenad till piren var perfekt efter maten. Hemma igen hos Sten-Åke och Ingegerd blev det efterrätt, småländsk ostkaka som Helen köpte på lanthandel som finns i Åsens by. Mycket god med grädde och sylt.
På onsdag var det dags för hemfärd, så mycket grejer vi hade med oss som nu ska hem igen. Stig är packmästare så det är inga problem att få in allt i bilen. Elcyklarna ska med också. Puh. Vi tycker om att åka mindre vägar och det gjorde vi nu också. Det blev en Cirkel K lunch i Tranås och sedan vidare för att titta på fin natur och fina hus. Vi kolla när vi skulle vara hemma och upptäckte att det skulle bli väldigt sent om vi fortsatte efter dessa kurviga asfalterade kostigar. Så det var bara att leta upp första bästa motorvägsskylt. Det går fort efter dessa vägar men det är så tråkigt. Men nu är vi hemma i alla fall och vi har haft roliga och trevliga dagar i Jönköping.

Teklas hus och trädgård i Åsens by plus grisar och höns. Det var hö som höll på att hässjas, på gammaldags vis.

På väg till restaurang Wok och piren

Onsdag hemfärd och lunch på Cirkel K

Söndag hos Sten-Åke och Ingegerd

Måndag började med en cykelutflykt.
Vi cyklade förbi en ny byggnad som i folkmun kallas för toalettrullen, men jag tycker att byggnaden liknar en hushållsrulle i stället. På sextonde våningen finns en restaurang med vidunderlig utsikt.
Efter cykelvägen finns en tuttbuske, missförstå mig rätt, det är en buske som barn kan hänga upp sin tutte när den inte längre behövs i munnen.
Kjell-Ove och Helen kom och hade med sig en stor champagneflaska med underbart små fina bubblor. Vi spelade spel och senare på kvällen surströmming.

Vi lämnade Borensberg med minnet att det bara regnar där, eftersom vi har varit där med båt för flera år sedan och vädret var inte bättre då.
På väg mot Visingsö körde vi genom en liten stad som heter Skänninge och som jag inte visste fanns överhuvudtaget. Det är en gammal stad med gamla byggnader. Varje år i augusti arrangeras marknaden Skänninge marken, en tradition som är över tusen år gammal. På torget står Ture Lång som vakade över det medeltida Skänninge som symbol för stadens frihet, lag och rätt.
När vi kom till Gränna blåste det ganska mycket och himlen var full mörka moln som var tyngda med regn. Så det blev ingen resa över till Visingsö. Jag får ha det kvar på listan över obesökta ställen.
I stället för att ta E4 till Jönköping åkte vi på mindre små vägar och hamnade så småningom på naturreservatet Vista Kulle. En fantastisk utsikt och himlen hade ljusnat betydligt när vi var där. Sedan var det inte långt till Jönköping som välkomnade oss med sol.

Ture Lång på torget i Skänninge

Idag har vi cyklat efter Göta Kanal. Det började med att så fort vi gjort iordning cyklarna och satt Geisha i cykelkorgen kom första regndroppen. Stig som är en boren optimist sa att det blir inget regn, det kommer bara några droppar. Jag däremot som är realist och ser saker och ting som dom är protesterade och undrade om vi skulle vända då vi hade cyklat 20 m. Den här gången vann optimisten. Vi cyklade en mil, under den tiden var det regn, uppehåll, motvind, regn, uppehåll, sol och regn, uppehåll och sol. Då tog vi en paus åt vår lunch vid en rastplats och precis då ringde Margareta. Jag talade om att vi hade motvind, då sa hon att när hon hade det brukade hon önska att vinden vände innan hon skulle cykla tillbaka.🤣🤣😁🤣🤣Det var precis vad som hände, vinden hade vänt, men det regnade inte utan nu var det SPÖREGN. Den borne optimisten hade ingen regnjacka, bara en vanlig jacka, dessutom hade han mockaskorna på sig. Han hade paraply men den ville han inte använda, så han var sjöblöt när vi kom till stugan. Den som hade klarat sig bäst var Geisha, hon var inte alls blöt och vinden kände hon inte av mycket heller.
Det blev 2 mil allt som allt, och nu ska vi ta en biltur och se om vi kan fixa lite sushi till lördagsmiddag.
Imorgon bär det av till Visingsö och Jönköping.

Här börjar cykelturen

Här sitter Geisha i skydd bakom paraplyet, jag hade en extra filt med som jag kunde linda runt henne när det var som värst med regn och så var hon hela tiden skyddad av paraplyet.

Jag pratar med Margareta

Selfie med båt

Vi har tänkt cykla efter Göta kanal i morgon lördag, vi packar bilen full med väskor och cyklarna på cykelstället bak på bilen. Jag önskar ett bra cykelväder imorgon. Vi har åkt båt på Göta kanal för flera år sedan och då var det såååå kallt och blåsigt. Nu har vi tagit in på Strandbadets camping i Borensberg där vi hyrt en stuga i två nätter.

Geisha vill vara säker på att följa med, därför vill hon sitta på väskan