1. Den bästa staden som vi har besökt än så länge är...

Linnéa: YAMBA!!!!

Joanna: Yamba & Byron Bay men har höga förväntningar på Fraser med!

2. Det mest pinsamma som hänt var den gången...

Linnéa: När jag rapade i tron om att rummet var tomt men det låg visst en kille i e n utav sängarna.

Joanna: när bikinin åkte av mitt under surf lektionen i Yamba...

3. Om vi går till affären köper vi alltid...

Linnéa: mjölk och chips.

Joanna: mjölk och chips.

4. Våra nattliga äventyr brukar gå ut på att...

Linnéa: desperat hitta ett ställe som säljer cola för det är alltid mitt i natten som vi vill ha en kall cola.

Jonna: köpa cola!

5. Om jag fick välja vad vi skulle laga för mat då skulle jag välja...

Linnéa: Toast med extra mycket skinka, ost och grillkrydda. Sa jag extra ost?

Joanna: Köttfärsås med extra mycket ketchup.

6. Om vi hade så bra internet så vi kunde kolla på film så hade jag helst velat se...

Linnéa: Pocahontas 2 eller en fet skräckfilm.

Joanna: SKAM!

7. Mitt bästa tips till att överleva de extremt höga vågorna i Surfers paradise är...

Linnéa: Att dyka så långt under dem och hoppas att en undervattenström inte tar tag i mig och slungar mig bakåt. Vill helst inte dö av att få huvudet islaget i botten...

Joanna: att dyka ned när vågen är fem meter bort. Ta tag i botten och pusha upp dig men glöm inte att spänna nacken.

8. Om jag får klaga på något med att resa i ett varmt land så är det...

Linnéa: att vi måste ha AC om man ska kunna sova för man tar hellre på sig tjocka kläder än att ligga i underkläder och svettas sönder samtidigt som man inte kan sova.

Joanna: glider ur flip-flopsen, haha.

9. Om jag får säga något positivt med att resa i ett varmt land så är det...

Linnéa: det är aldrig kallt...?

Joanna: att jag går runt i 30 graders värme när det är minus i Sverige.

10. Låten jag lyssnar mest på just nu är...

Linnéa: Call my name - Cheryl

Joanna: allt som är norskt typ.

11. Podden jag lyssnar mest på just nu är...

Linnéa: CREEPYPODDEN FÖR TUSAN DEN ÄGER!!!!

Joanna: We´re alive - a "zombie" story of survival ( och Creepypodden så klart!)

12. Den bästa boken jag har läst här i Australien är...

Linnéa: The reader (grät en skvätt med...)

Joanna: Färjan.

13. Om vi går in på NightOwl så köper vi alltid Frozen cola och smakerna jag tar är...

Linnéa: bubblegum och raspberry.

Joanna: hälften cola och hälften bubblegum.

14. Av Whitsundays eller Fraser Island så gillade jag mest...

Linnéa: Båda upplevelserna var så häftiga men om jag måste välja, då väljer jag Fraser Island.

Joana: Det var lika bra.

Hej där.

Vi har hunnit med så mycket sedan sist vi skrev. Just nu är vi i Townsville, en stad som det inte händer jättemycket i men det är helt okej ändå.

Vi har varit i Airlie Beach i 3 veckor innan vi kom hit. Det var en liten stad där allt låg på en gata i princip. Varför vi var i den staden var för att åka på vår Whitsundays resa. Den åkte vi med via en båt som heter Avatar. Det var en katamaran liknande segelbåt, mycket större dock än en katamaran. Vi snorklade på flera ställen och besökte som sagt den berömda stranden Whitsundays. Vi sov en natt i segelsäcken (där seglet ligger när det inte används, vet inte namnet på det) och vi sov alltså under bar himmel. Det var underbart!

Vi har hunnit med en del nu, vi tar som sagt allt väldigt långsamt för vi gillar inte att stressa runt. Hellre ta det lugnt, hinna se allt än att åka från ett ställe till ett annat varannan dag.

Hejsvejs, snart kommer det ett till inlägg såklart!

Hallå där. nu var det ett tag sedan sist!

Vi har hunnit med så mycket sedan vi var i Rainbow Beach. Så vi börjar med att berätta om Fraser Island! Det var en underbar upplevelse! Vi fick simma i Eli Creek som är ett sötvattendrag som leder ut i havet. Det var så kallt där i att vi inte ville gå upp för det var ju så varmt i luften. Man kunde åka med strömmen i en 500 meter och det var så underbart. Några hade ringar att flyta på medan andra bara flöt omkring.

Vi var även vid 2 sötvattensjöar. Den första var väldigt kall men inte vacker alls. Det som är häftigt med den sjön är att den kommer man inte kunna besöka om några år. Sanden trycker undan sjön och snart kommer sanden lägga sig över sjön och då kommer den vara puts väck.

Den andra sötvattensjön vi besökte var Lake Mckenzie. Den var både kall, vacker och underbar. Den har vi bilder på och vi kommer låta dem göra jobbet istället för att skriva om den.

Vi var på Fraser Island i 3 dagar, 2 nätter. Vi sov i tält och åkte bil runt ön. Det som historienörden Linnéa tyckte var coolt att se (Joanna tyckte det var kul att se det med) var SS Maheno Shipwreck. Det är ett skeppsvrak som ligger på Fraser Island.

Utsikten var även väldigt fin, vi fick några fina bilder på havet och stranden.

Innom kort kommer det fler inlägg, där allt kommer stå om Airlie Beach, Whitsundays, Townsville och mycket mer!

Okej, så samhället Rainbow Beach är egentligen en uppsamlings ort för alla som ska till Fraser Island känns det som. Vi ska inte åka till Fraser Island härifrån och det tycker alla som vi pratar med är lite konstigt. Men vi vill stanna på så många stopp vi hinner med och Rainbow Beach är ett stopp som vi tänkt stanna på sedan länge.

Stranden här är underbar. När vi igår var och badade så var det så stark ström så Linnéa vågade inte gå för långt ut medan starka Joanna simmade och plaskade överallt. Vågorna var inte lika höga som vi är vana vid så det var tråkigt. Stranden var annars fin och i morse tog Linnéa en löptur längs stranden.

Det finns absolut INGET att göra här förutom att ligga på stranden. Idag ska vi åka vidare mot Hervey Bay för att därifrån ta vår tur till Fraser Island.

Fraser Island är en gigantisk sandö. Med sötvattensjöar och fina stränder är vi taggade att spendera 3 dagar och 2 nätter där. I TÄLT!!! (och man får tydligen inte gå ut ensam och kissa mitt i natten för då kan man bli attackerade och uppätna av Dingos, men ssssch säg inte det till våra mammor) Det lever tydligen Dingos där som är en vildhund. De ska tydligen vara lite mysiga.

Ses och hörs!

Efter Brisbane åkte vi till Noosa för att fira Australia Day. Det är alltså deras nationaldag. Vi åkte med vårar hostel till ett bushparty och var alltså på en fest mitt ute i skogen. De bjöd på grillat och ja, det var väl helt okej. Vi testade alltså en ny sak men bushparty är inte vår grej. För lite musik, för lite pool (som de sa att det skulle finnas men ej fanns) och för mycket mygg. Något som vi gillade var att testa på att använda oss utav tjänsten Uber. Billigt och vi behövde inte sova i skogen. Win-win.

Annars var Noosa helt okej. En småstad med mycket turister. Just nu är vi i Rainbow Beach och allt om detta samhälle kommer i nästa inlägg!

Ja, som sagt har vi kommit till storstaden Brisbane. Ja, den största staden vi varit i förutom Sydney då. Vi kom med en Greyhound buss vid klockan 14 och fick gå hela 3km till vårt hostel i 33 graders värme och 20kg väskor, två matpåsar och en extra väska. Det var tufft men eftersom vi är så biffiga klarade vi det utan att klaga. Efter det gick vi runt i den delen av Brisbane vi bor i. Vi hittade ett ställe vi ska bada på, shoppinggatan och marknaden som påminde om Surfers. Området vi bor i heter Southbank, om det säger er något.

Vi ska nog gilla det här med, vårt hostel är lite konstigt men det blir nog bra. Man har ett kylskåp på rummet och ingen AC när det som sagt är 33 grader utomhus och solen ligger på fönstrerna så det blir ännu varmare inomhus. Så när vi klagar till er där hemma om att det är för varmt, då menar vi att det är så varmt att man inte kan sova i rummet. Det är för varmt för att leva i rummet. Det är alltså varmare än 33 grader i rummet, snarare runt 40. Utan AC blir det så fuktigt och så varmt att vi vaknar en gång i timman. Så nästa gång vi bokar hostel ska det ha AC! Om det finns så klart...

Imorgon har vi inga planer och även om vi skulle haft det så ska vi inte avslöja det för er, det brukar ju alltid ändra sig ändå hehe.

Okej så vi har precis lämnat Surfers Paradise och (ja vi vet att vi alltid skyller på internet) internet var kasst. Men nu är vi i Brisbane med bra internet och ska berätta allt om Surfers Paradise.

Vi bodde först på ett ställe som vi trodde var någons hem vid första anblick. Sen visade det sig att det var ett hostel med uppblåsbar pool, hemskt kök och dåligt internet. Där stannade vi bara tre nätter. Det var mer än nog för oss. Vi förflyttade oss ca fem hus upp och hittade ett hostel som var några snäpp bättre. Där var internet lite bättre, poolen var inte uppblåsbar. Det var inte det bästa hostlet vi varit på men det dög i krig.

Stranden var underbar, vågorna var så hemskt starka att vi var helt säkra på att vi skulle dö. När vi överlevde en första våg skrattade vi som bara den och blir dränkta av en andra våg som vi inte alls hade sett. Vi förstod snabbt varför det kallas för Surfers Paradise.

En dag när vi gick på marknaden bestämde vi oss för att göra en henna. Det blev så fint så.

Ja, alltså har tiden i Surfers handlat om stranden, gå på kvällspromenader och ätit chips (som vanligt, salt&vinäger äger). Vi avslutar detta inlägg med en charmig bild på oss själva! hejsvejs.

1. Hur spenderar du helst en ledig dag?

Joanna: Stranden, alternativt Greyhoundbussen.

Linnéa: Ja, stranden är inget dåligt svar! Men om jag inte får säga det så svarar jag att ligga i sängen och skriva.

2. Favorit mat?

Båda: UNCLE TOBYS FRUKOSTFLINGOR, DET LILA PAKETET!!!!

3. Vad ser du fram emot att besöka?

Joanna: Hawaii (inget bestämt än men jag vill dit)

Linnéa: Alice springs här i australien, annars vill jag till Peru och besöka Machu Picchu!

4. Vad har varit bäst än så länge under resan?

Joanna: Yamba, THICKSHAKES

Linnéa: Spot-x surfcamp!

5. Vad är det första du ska göra när du kommer hem?

Joanna: Träffa Olle!!! <33333 Sen ska jag äta köttbullar och kebabpizza hemma hos farmor (vid olika tillfällen)

Linnéa: Be farmor komma upp med äppelpaj och vaniljsås (den pajen är underbar), mysa med familjen, med MIN ÄLSKADE KATT SKADE och bara njuta av alla nära och kära. Sen kanske jag ska springa ett varv runt spåret mitt i natten, bara för att jag kan utan att bli invirad i spindelnät.

Så igår kväll drog vi till en bar som vi hört väldigt mycket bra om. Den hade balkong och ett dansgolv, inte stort alls men det var verkligen i vår smak. Dansgolvet och musiken var bättre än vad folk har sagt. Vi har hört att musiken tydligen ska vara jättedålig men vi gillade den. Det var house musik, bra drop och bra låtar! Så vi rekommenderar The Sticky Wicket väldigt mycket för då musiken!

Idag ska vi gå till stranden igen och sola. Vi har även en bok var som vi läser. Joanna läser Färjan av Mats Strandberg och Linnéa läser Vassa föremål skriven av författaren till Gone girl, Gillian Flynn.

Det börjar bli lite få bilder här men det beror på att Joanna tar alla bilder, måste skicka dem till Linnéas Facebook så att vi får bilderna till datorn. Det tar helt seriöst 3 dagar att göra. Så bilder kommer väl!

Idag har vi haft en lugn dag. Vi var tvungna att byta rum (vi blev inte alls ledsna för det eftersom våra rumskompisar var groteskt äckliga, låg i Joannas säng och åt kebab, förvarade mat på rummet istället för i köket och snarkade otroligt högt) så vi fick ett rum längre bort bara. Vi var först inne i rummet och fick välja sängar själva, så nice.

Vi har varit på jakt efter en ny bikini väldigt länga nu och vi båda två hittade en var som vi blev totalt förälskade i. Joanna köpte en blå med ett häftigt mönster och Linnéa en i gräddvit med blommor på. Efter det gick vi till stranden med en crêpes var. Joanna tog en caramel&almond medan Linnéa tog en med jordgubbar&Nutella. När vi satt på stranden såg vi hur livvakterna började vissla upp alla som badade. När alla var uppe åkte två ut med en surf rescueboat (livbåt?) och kallade in alla surfare i vattnet. Vi hörde från två bakom oss att de misstänker att en haj är i vattnet. Vi har hört från Shane i Yamba att hajar har setts till runt om i Byron Bay. Vi förstår inte vad som fick dem misstänksamma förrän en kille bärs upp från stranden på en bår och in i en ambulans. Det var så mycket folk runt omkring han att vi inte såg hur illa det var med honom. Efter ett tag gick vi men nu vet vi i alla fall hur det går till här i Byron Bay om en haj syns till! Värt att tilläga är att igår simmade vi så nära delfiner att vi nästan kunde ta på dem. Det var två "flockar" av dem och de var så vackra och majestätiska.

Efter det skulle vi gå till Woolworths för att köpa cola. När vi går förbi Greyhound säljaren och han säger "HEY!" och vi svarar med ett otroligt coolt "Haay!" så stannade han upp. Han ser på oss och utbrister: "And you are from Australia, right?" vi börjar skratta och håller med honom, fortsätter gå och skrattar lite till.

Alltså en händelserik dag trots att inte så mycket hände. Ikväll ska vi utforska en bar och hoppas på en väldigt god natt sömn när vi väl ska sova. Inatt vill vi sova utan någon som snarkar så högt att det överröstar musiken i hörlurarna. Vi vill sova utan att vakna varje timma för vi är rädda att ett monster har kommit in i rummet innan vi inser att det är snarkningarna. Vi vill kunna sova gott helt enkelt. Joanna är även glad att hon får sova i en fräsch säng där den inte har delats av två killar som har slabbat ned den med kebab, chips och svett. (De åt och sov alltså i hennes säng...)

Inom en snar framtid ska vi åter bege oss till fyren som ligger en mil bort från vårt hostel. Från fyren är det en 360 graders vy över hela Byron Bay och havet, ja du kan se allt alltså. Vi ska gå dit innan solen har gått upp, njuta av soluppgången med en fantastisk utsikt och ha en mysig picknick. Sen ska vi ta ett morgondopp i havet och njuta av solen.