Från Coffs Harbour åkte vi över natten till Sydney, vilket tog 8 timmar, men kunde sova ganska mycket så det gick bra.

Kändes som att komma hem när vi kom till Sydney. Vi satt på McDonalds och åt frukost tills dem i lägenheten vaknade. Vi hade sån tur att vi fick bo i min gamla lägenhet. Sofie och Linn var nämligen på en liten roadtrip så det var två sängar lediga. Det var jätteskönt att komma till lägenheten efter alla hostel. När Aissata vaknat och kunde öppna åt oss dumpade vi väskorna och åkte till stranden. Ville visa Amanda min favoritstrand, Balmoral beach, och såklart pressa sista dagen i solen. Njöt verkligen hela dagen, kommer sakna stränderna, havet och värmen!
På kvällen var jag nere i Olivias lägenhet och fick uppdatering på allt som hänt medan jag varit borta och sa hejdå till dem. Känns så konstigt att jag åker och alla andra jag kom med ska stanna.

Idag när vi vaknade och slog på tv:n fick vi en liten chock. Några män hade tagit massor av folk som gisslan på Lindt café här i Sydney. Det ligger verkligen mitt i stan och folk stod tryckta mot fönstren och blev tvingade att hålla upp en flagga från Islam. Då förstod man att det var någon typ av terrorattack. Gatorna runt om spärrades av och stora byggnader runt om evakuerades. Även operahuset evakuerades och Harbour bridge stängdes av. Under större delen av dagen gick varken bussar eller tåg. Sen stängde de av luftrummet över Sydney och jag blev så himla orolig över att vi inte skulle kunna flyga hem! Men sen visade det sig att det var för att helikoptrarna skulle kunna flyga där och alla flyg gick fortfarande, men var tvungna att ta en liten omväg runt Sydney. Efter att vi suttit framför tv:n och kollat på nyheterna i mer än 3 timmar vågade vi oss ändå ut. Var nere i Darling Harbour och sen inne i stan, men kunde inte märka något av "attacken". Polisen valde att bara stänga av gatorna och byggnaderna precis runt om och på eftermiddagen satt de igång all transport igen, för de menade att terroristerna ville att hela staden skulle stanna upp och därför ville de att Sydney skulle fortsätta som vanligt som en demonstration. När vi lämnade Sydney hade 5 gisslan lyckats rymma och jag hoppas verkligen att det här slutar bra! Det är så sjukt att de har tagit sig till Australien! Australien har aldrig varit utsatt för något sånt här tidigare, men tydligen har de kontaktat Obama för hjälp. Håller tummarna för att det inte blir något större av det!

Så efter en hektisk dag och nervositet över att vi inte skulle kunna åka hem sitter vi nu i gaten och ska snart gå på planet mot Hong Kong. Tror det var bra att jag inte hunnit tänka så mycket, idag, för jag vet att jag kommer sakna livet, folket och värmen här.
Men jag är samtidigt så glad över att komma hem till jul och till alla jag saknat så! Det är en lång resa hem nu, men att veta att Victor väntar på mig på flygplatsen gör den här resan så lätt! Har drömt om det nästan varje natt sen jag bestämde mig för att åka hem och nu är det dags!
Ses i Sverige!

Olivias lägenhet hade gått all in på julpynt.

Bye bye Aussie och tack för de här månaderna. Vi kommer ses igen!

Sent i torsdagskväll kom vi fram till Coffs Harbour. Tog en taxi till vårt hostel/motell Hoey Moeys. Fick ett rum för 6 personer, men det var bara jag, Amanda och en tysk tjej, så det var väldigt skönt!
På vädret hade de visat att det skulle regna båda dagarna så vi blev glatt överraskade när solen sken på morgonen! Gick ner till stranden som vi hade för oss själva. Lång och fin strand, men det blåste så mycket så jag hade sand överallt. Har aldrig sett så stora vågor heller! Framåt eftermiddagen blev vädret sämre så var och handlade och bara tog det lugnt.
Nästa dag vaknade vi till regn och var tvungna att checka ut vid 10. Vår buss gick 11 på kvällen så hade lite tid att döda... Vi hade hört att det skulle vara en marknad inne i stan, så vi knallade in dit och fick med oss en kille från Tyskland som vi träffade vid frukosten. Efter att vi gått i en timme in till stan visade det sig att det inte var någon marknad, men fanns ett köpcenter så strosade där ettag. Sen gick vi till botanic garden för den var känd för att vara bra i Coffs Harbour, och den var mysig. Efter det gick jag till hamnen och upp på muttonbird Island. Det var väldigt fin utsikt därifrån, men när jag kom upp till toppen började det hagla haha. Så det blev inte långvarigt. Resten av eftermiddagen och kvällen satt vi mest och väntade på att få åka med bussen för det spöregnade ute. Vi fick skjuts av hostelet till busstationen och i samma shuttlebuss var det massa australiensare från en svensexa. Så himla roligt! Bra avslut på en regnig dag :)

Nu känner jag mig som en riktig australienare.

Att jag ens gick in i Botanic garden...

Hittade en liten palmbit :)

I måndags kom vi till Byron Bay och stannade där i tre nätter. Det är en riktig hippiestad. Alla är väldigt avslappnade, det var folk som spelade musik överallt, happy herbs butiker och många affärer med fina och lite udda kläder. Stranden är enormt fin och de är även kända för sin fyr, eftersom den ligger på Australiens östligaste punkt.

Vi bodde på Aquarius. Det var ett riktigt mysigt hostel med bar, fräscht kök, hängmattor och massa spel. Vi bodde i ett rum med 10 personer, men rummet hade ett loft, så vi var 5 st som bodde där uppe. Det var jag, Amanda, två tjejer från Frankrike och en tjej från Schweiz.

Första dagen kom det in ett riktigt oväder. Har aldrig hört blixten slå ner så nära och åskan hördes verkligen! När det värsta dragit förbi gav jag mig ut och sprang. Har aldrig sett en sån fin himmel förut!

När vi kollat vädret hade de visat regn och åska alla dagar i Byron Bay så när vi vaknade och solen tittade fram andra dagen blev vi väldigt glada! Hängde nere på stranden tills ovädret kom in på eftermiddagen.

Tredje dagen var det också sol när vi vaknade! Jag gick ner till stranden och Amanda hade surflektion. Den dagen var riktigt skön på stranden. Måste ju jobba på brännande nu de sista dagarna :) Åt också den godaste mangoglassen jag någonsin ätit, så god! På kvällen hängde vi nere i baren på hostelet med en av de franska tjejerna från vårt rum.

Sista dagen gick jag upp halv 5 och knallade upp till fyren för att få se soluppgången. Eftersom det är Australiens östligaste punkt är det ju också där solen går upp först, så det var därför ganska häftigt att se. Gick i mörker i 40 min upp till fyren, men när jag var framme och solen gick upp var det så värt det. Så fint!

Igår åkte vi vidare från Brisbane till Surfers paradise. Det spöregnade i Brisbane när vi åkte, sen tog resan bara en timme, så det regnade även i Surfers Paradise... Den här staden är klassad lite som Australiens Miami, med höghus, mycket restauranger och klubbar och en lång strand. Så jag var inte på mitt bästa humör när vi kom hit och det regnade... Åkte i alla fall till vårt hostel Sleeping inn och det är riktigt mysigt! Ett lite mindre hostel med pool och trevlig personal. Hostelet är uppdelat i små lägenheter. Så vi bor i en "lägenhet" med 12 andra tjejer. Det är 3 sovrum, men jag och Amanda hade sån tur igen att vi fick ett eget! Delar vardagsrum, kök och badrum med de andra.
När det var uppehåll från regnet igår gick vi till stan och stranden och strosade runt. På kvällen var det en stor backpacker utekväll som hostelen arrangerar, så där var vi med. Hade lite lekar på hostelet först och sen var vi på fyra olika klubbar. Det var riktigt kul!

Idag vaknade vi till regn, så tog det lugnt på förmiddagen, men sen sprack det upp så vi gick ner och hängde på stranden. Det var så nice och stranden är otrolig, du ser inte slutet på den åt något håll. Ikväll hade dem erbjudande på steak för oss på hostelet på en restaurang, så vi käkade där. Sen följde jag med ett par från Irland ner på en marknad som var nere vid stranden. Det var mysigt att gå och kolla på allt konstigt. De hade allt från krokodilfötter till torkat kött och smycken. Efter marknaden fick vi på 7D bio. Det var en kort film som utspelade sig på kinamuren med massa effekter. Det var 3D film, stolarna rörde sig, det kom dofter, vind, regn osv. Riktigt häftigt!

Som backpacker får man ta vad man har. En plattång funkar perfekt som strykjärn.

Igår var vi på Australia Zoo som ligger ungefär en timme utanför Brisbane. Det var riktigt stort! De hade parken uppdelad i världsdelarna med olika djur, men det som var roligast var ju att se de australienska djuren som man inte sett än. Höll i en alligator, kunde gå runt och sitta bland massor av kängurus och klappa koalor.
De hade även en show med häftiga fåglar, ormar(vågade faktiskt titta lite) och alligatorer. Mäktigt att se! Dessutom hade de ett sjukhus för vilda djur, som jag såklart ville gå in och titta på. Man kunde gå runt och titta in i operationssalarna. I en sal var det en koala som låg med gips och hade brutit armen, och i en annan en koala som fick syrgas. Så söta!

Mega sköldpadda

Den här skulle jag vilja ta med mig hem :)

Känguruselfie

Cassowarries

Dingos, som vi är glada att vi inte såg på Fraser Island. Ser ut som rävar, men är livsfarliga.

Emu

I torsdags åkte vi till Brisbane, som är den största staden i Queenslandstaten. Det är kul att man får se så mycket olika saker längs östkusten. Från tält till storstad. Vi bodde på YHA hostelet och blev glatt överraskade när vi kom dit. För det första var hostelet sjukt fräscht och hade utsikt över hela Brisbane! Sen hade det varit en storm tidigare i veckan som förstört mycket, b.la hissen, så vi blev uppgraderade till ett eget rum. Hade ett rum med två enkelsängar och eget badrum, så himla lyxigt! Kändes verkligen som hotell! Kom vid lunch så på eftermiddagen var jag ute och kollade runt. En del som kallades South bank var jättemysig med restauranger, teatrar, en mega lagun och barer. Var även inne stan och kollade runt i affärer. Mysig stad, som också påminde mycket om London med en flod genom hela staden och ett pariserhjul.

I måndags åkte vi ut till Fraser Island. Var inte så taggad innan, mest för att jag var nervös över att vi skulle sova i tält med alla farliga djur runtomkring. Men det blev några kanon dagar! Vi var fyra bilar som åkte ut tillsammans och i vår bil var vi åtta personer. Det var jag och Amanda, en tjej från Skottland, en kille från Irland, en tjej och en kille från Tyskland, en kille från Finland och en från San Fransisco, och vi hade så kul tillsammans! Det var en så häftig känsla att åka längs vattenbrynet med nervevade rutor och dunka bra musik! Vi körde alltid i sand, eftersom hela ön är gjord av sand. Andra dagen vågade jag köra, på fel sida dessutom, men det gick riktigt bra! På dagarna åkte vi runt på hela ön och såg häftiga ställen som sjöar mitt ute i öknen, världens mest fotograferade vrak, en sjö med sköldpaddor osv. Kvällarna och nätterna spenderade vi på ett camp med 160 andra packpackers. Vi lagade mat tillsammans i grupperna och spelade ölspel. Alla drack goon, det var påsar överallt och det behövdes! Under tältet fanns en madrass på 1cm, så det var som att sova på marken, hade goonpåsen som kudde och dragkedjan till vårt tält gick sönder... Så utan goonet hade det inte blivit någon sömn. De tre dagarna ute på ön utan täckning och sand överallt blev iaf en väldigt häftig upplevelse!! Ångrar inte att vi gjorde det!

Efter Whitsundays hade vi efterfest med alla från båten inne i Airlie Beach, det var kul! Men vi är nästan som pensionärer hela högen, blir inte så sena kvällar ;) Igår åkte vi vidare mot Rainbow beach och kom fram imorse efter 14 timmar på bussen. Är lite slitna idag, men har kunnat slappa på den sjukt fina stranden. Har även varit på info möte om Fraser Island som vi åker ut till imorgon, och är lite nervös för alla djur som dingos och ormar, och för att sova i tält i två nätter... Men får jag bara sova ordentligt inatt kommer jag nog vara taggad imorgon, vi ska ju faktiskt till världens största sandö!