Bali

Våra två (och en halv) dagar spenderade vi i Sanur.
Sanur i sig är inget vidare, men vi valde att bo där eftersom det är nära flygplatsen och hamnen som vi skulle ta båt ifrån, till ön Nusa Penida. Vi tog en dagstur till ön, hyrde moppe och utforska denna ö.
Vi var på ön i 6 timmar vilket vi tyvärr kände var lite för lite. Ön var stor så vi hann bara med tre stopp och hann inte vara där så länge... Vi hade gärna stannat där en dag till. Det var otroligt dåliga vägar (om man ens kan kalla de vägar) vilket fördröjde tiden väldigt mycket också, något som de jobbar med på ön för fullt som tur är.

Detta var det sista vi gjorde på vårt äventyr, ett perfekt avslut. Just nu sitter vi på flygplatsen i Bangkok i väntan på vårt flyg till Sverige som går om 6 timmar...... Vi hade tänkt åka till Singapore på slutet också men bestämde oss för att vara längre i Bali istället, något vi inte ångrar alls!!

När vi landat fyller Paulina och då ska vi fira henne, får bli en och annan sängfösare på planet så vi orkar det, haha. Sedan blir vi hemma i 5 dagar innan vi sticker upp till SÄLEN och gör vår andra säsong där, vilka kontraster. Från 30+ till 10-!!

Det har varit en fantastiskt bra resa och vår favorit av de länder vi besökt är utan tvekan BALI. Men det bästa vi gjorde på hela resan var helt klart Kawasan Falls när vi hoppade mellan vattenfall och laguner, oförglömligt och svårslaget.

GODNATT FRÅN BANGKOK

Bali

Efter Gili gick resan vidare tillbaka till Bali, denna gång till Canggu som är en ganska stor, men mysig, "stad" i Bali.
När vi väl hade kommit fram till Canggy åkte vi runt i taxi i cirka en timme för att hitta vårt hotell. Det var lättare sagt än gjort, så vi fick strunta i det hotellet och ta ett annat helt enkelt.

Det vi hann med under våra två dagar här var detta:
- Vi festade med Sälen-tjejerna som vi mötte upp även här. Canggu är ett väldigt bra partyställe.
- Vi åt, som vanligt, jättegod mat.
- Gabriel hyrde en surfbräda och gav sig ut för att surfa en eftermiddag.
- Gick och kollade i klädaffärer.

Canggu var väldigt roligt då det var mycket turister där och det hände mycket hela tiden. Det var mycket bra festställen, barer, bra mat och surfing. Men det var inte så fina stränder på detta ställe tyvärr.

Bali

I Söndags anlände vi till Gili Trawangan. Vi spenderade två nätter där och sedan tog vi en båt över till Gili Meno, där vi befinner oss just i detta nu. Under dessa fyra dagar har det tyvärr inte varit jätte bra väder. Det verkar som att regnperioden kommer lite tidigare i år.
Under dessa fyra dagar har vi hunnit med detta:

- Hyrde cyklar och cyklade runt hela Gili Trawangan. Detta tar max en timme.
- Gick ut och åt middag med tjejkompisarna från Sälen och festade på kvällen.
- Tog en båt över till Gili Meno och hade världens bästa bakisdag. Vi åt pizza vid stranden, sov middag och beställde massage på rummet.
- Sista dagen (idag) har vi snorklat på förmiddagen. Sedan har vi strosat runt, ätit gott samt solat lite på vårt lyxiga hotell på eftermiddagen.

Gili Trawangan är en livlig ö med massor av fest och turister. Gili Meno kallas för "smekmånadsön" då den är väldigt lugn och mysig med fina stränder.
Imorgon går båten till Canggu, ett surfställe i Bali.

Bali

Vår resa i Bali startade i Uluwatu. Första dagen hyrde vi moppe och åkte direkt till Dreamland Beach för att möta upp våra kompisar från Sälen, som var så snälla och hjälpte oss ta ut massa pengar i gengäld att vi swishade.

I Uluwatu stannade vi 3 nätter och detta var vad vi hann med:

- Spenderade två hela dagar på Dreamland Beach. Bästa och finaste stranden i Uluwatu tyckte vi.
- Besökte andra stränder, ex. Padang-Padang Beach som KRYLLADE av apor. En apa försökte bita Paulina när hon skulle klappa den, haha.
- Åt middag på världens finaste ställe med havet och solnedgången som utsikt, Single Finn heter stället.
- Ätit massa god mat och framförallt frukostar. Maten här är väldigt fräsch och god.
- Sista dagen tog vi båt över till Gili Trawangan.

Filippinerna

Igår (Onsdag) var det meningen att vi skulle ta flyget till Bali. Tills vi upptäckte att våra bankkort är borta. Paniken som uppstod går knappt beskriva, vi hade knappt några pesos (Filippinernas valuta) kvar och nu inga bankkort så vi kunde ta ut pengar. Vi missa det flyget men hade som tur var två vänner här i Cebu som vi åkte till och swisha dom och fick pengar, samt bokade ny resa till Bali. Hade vi inte haft dem vet vi inte vad vi hade gjort..

Just nu sitter vi på flygplatsen och väntar på vårt flyg. Vi skrev i Facebook gruppen "Svenskar i Bali" och vädja om hjälp av någon vi kunde swisha som kunde ta ut pengar åt oss. Det var som tur var flertalet snälla människor som svarade och ville hjälpa oss. Vi har ett tjejgäng vi känner ifrån Sälen som ska hjälpa oss när vi kommer till vår första destination; Uluwatu som även dem befinner sig på. Vi ska även träffa en tjej på flygplatsen som ska hjälpa oss ta ut pengar. Tacka alla gudar som finns för goda medmänniskor.

Det blir en spännande resa med en telefon och två bankkort mindre. Men det kommer säkert gå bra. Vi håller tummarna.

Filippinerna

Tre nätter blev det på ett jätte lyxigt och mysigt hotell på ön Panglao. Bohol Beach Club kan vi verkligen rekommendera. Alltid leenden, dom pricka in städning när man var iväg och åt eller liknande så man märkte inte av dem men det var hela tiden städat, man fick lyckokakor och citat varje kväll och en fantastisk frukost och mat hade de. Ett perfekt slut på vår resa här i Filippinerna.

- Första dagen vi kom var vi till Chocolate Hills och körde fyrhjuling. Höga kullar som varit i miljontals år, när ön var under havet.
- Vi gjorde även många stopp på vägen och kollade på tarsiers (spökdjur på svenska), världens minsta apor.
- Sista stoppet var det bästa. Då åkte vi ZIPLINE tillsammans högt upp i luften över skog och hav.
- Andra dagen solade och bada vi nästan hela dagen. TIlls vi fick solsting, haha... Finaste dagen på vår resa hitills.
- På kvällen käka vi middag med två kompisar från Sverige som också är ute och reser.
- Resterande 2 dagar har det regnat och då har vi tagit det lugnt och vilat.

Idag har vi åkt båt över till Cebu som vi nu befinner oss i på ett hotell. Supertidigt imorgon ska vi ta flyget till BALIIII.

Filippinerna

De 4 senaste dagarna har vi spenderat på Siquijor Island. En liten ö nedanför Cebu.
Detta är vad vi hunnit med.

- Besökte Lugnason Falls. Ett stort vattenfall som tyvärr var brunt när vi besökte det pga att det regnat så.
- Besökte Enchanted balete tree. Ett stort dött trä med en damm man kan sitta i där fiskar äter dina döda hudceller på fötterna. FIskspa.
- Sov två nätter i Salagdoong. Där var väldigt öde och hade inget internet, men jätte fin strand och vatten.
- Paddlat kanot med genomskinlig botten.
- Snorklat, solat och badat på Salagdoong.

Nu har vi mellanlandat i Dumaguete i väntan på en ny båt m. avgång imorgon som ska ta oss till Panglao. En liten Ö där vi ska bo på ett jätte fint hotell i 3 nätter innan vi beger oss till Bali.

Filippinerna

Vår första destination i Filippinerna blev Moalboal som visade sig bli en väldigt bra start på vår trip till Filippinerna.
Under våra tre första dagar har vi hunnit med:

- Snorkling i det kristallblå havet. Vi såg allt ifrån färgglada korallrev till stora sköldpaddor och fiskstim.

- Canyoneering till Kawasan Falls. Det absolut roligaste och häftigaste vi gjort hittills på denna resa (och överhuvudtaget i våra liv). Vi gick i floderna mellan de 8 olika vattenfallen och hoppade ner för dem. Sista vattenfallet var det högsta, och vi båda hoppade 15 meter ner i den blåa lagunen.

- Badat med Whalesharks i Oslob. Vi var så nära att vi kunde röra en valhaj som väger runt 15 ton och är ca 12 meter lång.

- Åkte färja och båt från Oslob till Siquijor Island där vi befinner oss just nu. Imorgon väntar äventyr på denna ö.

Kuala Lumpur

Våra 3 dagar i Kuala lumpur var grymma! Det är en otroligt stor stad med sjuka byggnader och köpcenter som är öppna till 22 på kvällarna. Vi hade önskat vi hade fler dagar men kanske blir något återbesök framöver.

Under våra tre dagar i Kuala Lumpur hann vi med:
- En hel del shopping.
- Besökt Twin Towers (jätte stort köpcenter inuti)
- Var på en matmarknaden Jalan Alor med massa spännande mat.
- Paulina lyckades slarva bort sin telefon..
- Åkte upp i KL-tower där utsiktsbilden är tagen. Magisk utsikt.
- Var på Sunway Lagoon. Jätte stor nöjespark med zoo, karuseller, vattenpark, bungyjump m.m.
- Slutligen den fjärde dagen begav vi oss tidigt till flygplatsen för avfärd mot Filippinerna, där vi befinner oss just nu.

Nu ska vi sova, klockan är 00.30 här medans i Sverige är den just nu 18.30. Tjingeling.