Bonsoir x
Idag är det 3 veckor, 21 dagar kvar tills jag flyttar hem till Sverige. Är mer ledsen än excited faktiskt, är inte redo att lämna allt här. Jag hade kunnat stanna ett år till, men samtidigt känner jag mig klar här och hade inte velat stanna. Det jag kommer sakna mest är faktumet att vara utbytesstudent, alla förmåner du får, att bo i ett annat land och ha utländska kompisar. Sen kommer svenska vardagen, mörkt när man åker och kommer hem från skolan, regn, kyla, känslan av ändlöst med inlämningar, trötta morgonar och att ha ansvar för saker och ting igen. Men det är ju ändå att vara hemma, med min älskade familj och kompisar. Friheten. Hur mycket jag än känner mig hemma i kära Frankrike, så kommer det aldrig att vara som hemma i Sverige.
Så även om jag är ledsen att lämna allt bakom mig, att det aldrig kommer vara detsamma även om jag kommer tillbaka och hälsar på, så är jag glad att äntligen få komma hem. Dessa 10 månader har verkligen gått fort, jag har aldrig längtat hem eller ångrat att jag åkte. Det bästa året i mitt liv!

Igår var min sista onsdagseftermiddag i skolan så jag, clarisse och iris åkte till simbassängen och var där i typ tre timmar vilket var jättekul! Vi bastade och allt och sen spenderade en underbar kväll på internatet och spelade spel osv.

Imorgon är sista dagen i skolan (😭) och vi slutar runt lunch. Då lämnar jag min resväska hemma hos Alex för jag ska vara där tills måndag, och sen ska vi äta lunch på en Kinarestaurang med några andra människor! Nice nice.

Bisous

I söndags hade min värdpappa sin 50 årsfest och det kom runt 30 personer. Vi har planerat denna fest i flera månader och hela helgen förberedde vi allt. Det var riktigt kul och vi har gjort massor av roliga saker och ätit god mat. Har massor av bilder på datorn men kan bjuda på de Jag har på telefonen iallafall.

Hejhej!
Igår kom jag hem från en femdagars-resa till Paris med Victoria. Vi har haft såå kul men nu är vi jättetrötta!
Jag var i skolan i måndags och på tisdagsmorgon kl 6:43 lämnade tåget till Paris. Var framme kl 10 och vid hotellet ca en timme efter. Mötte upp Victoria där och sen gav vi oss ut i Paris. Vi var på en konsert på onsdagen också.
Nu är det bara 2 veckor kvar av skolan, jättetråkigt faktiskt .. min resa hem är bokad den 5 juli, dagarna går för fort. Jag ska njuta så mycket jag kan.

London var jättekul och lite kaotisk! Dagen började i skolan klockan 5.00 och det var väl lite stressat haha, vi fick väcka internatvakten två gånger som fick komma och öppna bambadörren och skolporten för oss. Hon var inte så jätteglad ;) sen gick vi med vår lärare till tågstationen och tåget till Nantes gick 6:26. Sedan bytte vi till tåget till Paris kl 8, var i Paris runt 10. Vi åkte tunnelbana till en annan station och tog tåget till London därifrån. Rätt kul att åka tåg till London faktiskt, ny upplevelse!
Väl i London åkte vi direkt till Tower Bridge och tog lite foton, sen till hotellet/vandrarhemmet och lämnade av vår packning och fick middag (trekantsmackor med snacks och äpple) innan vi åkte till Shakespeares The Globe för att se på Romeo och juliet! Vi stod längst fram vilket var rätt jobbigt eftersom teatern höll på i tre timmar.
Teatern har inte fått så höga betyg men jag tyckte den var helt okej. Den var gjord så att den skulle vara modern och lite komiskt vilket kanske var lite roligare för oss yngre, men inte de äldre som satt på läktarna.
Sedan var det skönt att åka tillbaka till hotellet, jag somnade på en gång runt midnatt.
Dagen efter åkte vi till big ben och promenerade till Buckingham palace. Vi avslutade förmiddagen vid Tate Museum innan vi åkte till stationen och tog tåget hem igen!
Väl i Paris så missar vi tåget till Nantes (!) men som tur var så fick vi platser på ett tåg en timma senare, bara det att tåget till La Roche Sur Yon missade vi ju med så föräldrarna fick hämta oss i Nantes.

Sedan var vi lediga fredag ända till tisdag så en skön långhelg att vila upp sig på. Denna vecka är det composition, alltså typ kursprov. Det är en compo varje höst och vår, och proven är på något av allt du haft den terminen. Så du måste ha lärt dig allt. Det är rätt jobbigt haha, i Sverige så i svenska och engelska tex så är det ju inte på något vi gjort och haft prov på utan det är något helt nytt men som man ska klara med kunskaperna man fått under skolåret. Som tur är dock så fick jag redan mina ämnen i historia geografi så det gick helt okej idag på proven. Imorgon har jag prov i bild, men lärarn blir glad av att jag bara skriver någonting på franska. Han tror fortfarande att jag inte talar franska haha. På eftermiddagen är det sen engelskaprov, No worries.

Bisous!

Först av allt så vill jag säga att valet att åka på detta utbytesår är det bästa valet jag gjort, jag skulle inte byta det mot något annat.
Det har gett så mycket, jag har växt som person på så många sätt och jag träffat några av de bästa personerna i världen och det är jag så tacksam för.
Att det bara resterar mindre än tre fulla månader av elva stressar mig lite smått. Jag har haft det bästa året i mitt liv och jag kan inte säga att jag ångrar någonting eller önskar att jag kunde ha ändrat något. Jag har gjort allt som jag trott vart bäst då, och jag har tagit allt i min takt och upptäckt själv.
Jag har aldrig riktigt haft hemlängtan, snarare så fick jag redan ångest när andra månaden var passerad för det gick så fort. Jag älskar Frankrike, kulturen, människorna, vädret. Det är det första året på länge där jag mått såhär bra och utan stress och vart såhär lycklig hela året om.

Nu är det 6 veckor kvar till sommarlov och jag både längtar och fruktar det. Längtar för att slippa lektioner och tidiga morgonar och måsten, men fruktar för det innebär ju att mitt skolår är slut. Jag kommer sakna att gå till skolan, kvällarna på internatet, rutinerna och tryggheten, att inte ha någon stress. Det är en stor del till varför jag har älskat detta utbytesår så mycket, jag har inte behövt vara särskilt stressad inför skolarbete och prov. Detta för att mina betyg inte räknas och jag inte behöver få godkänt, det är bara för 'skojs skull' och bara för att lära mig språket. Jag har sluppit att gå runt och tänka på allt plugg jag måste göra hela tiden, alla inlämningar, läxor, prov. Jag vet att trean kommer vara ett jobbigt skolår så därför njuter jag till Max nu.
Jag tänker ofta när jag vaknar på helgmorgonar hur skönt det är att jag inte behöver plugga, eller gå upp tidigt för att gå till jobbet. Att jag kan ligga i sängen hela dagen och kolla serier om jag vill. Det är en sån lättnad och det tar jag inte för givet, haha.

Nu är jag iallafall påväg till London med min litteratur engelska. I eftermiddag ska vi på Romeo & Julia teater, imorgon besöka lite sen åka hem igen haha. Men kul ändå fastän det är så kort!

Bisous

Efter att ha spenderat en underbar vecka i Spanien med hela min familj och firat min mammas födelsedag, så är jag tillbaka i Frankrike, sista veckan innan skola igen.

Måndag:

Direkt från flygplatsen körde min värdpappa mig till min värdmammas syster där resten av familjen var. Vi hängde där i några timmar och fick fina chokladägg fyllda med mer chokladägg inuti.

Tisdag:

Klockan 7:45 åkte vi hemifrån för att bege oss mot Vannes, en kuststad i Bretagne (norra Frankrike). Vi tog färja över till Île Aux Moines och spenderade hela dagen där. Vi hyrde cyklar och cyklade runt ön, åt på en fiskrestaurang, sov i en halvtimme mitt på stranden, och upptäckte den otroligt vackra ön. På kvällen åt vi på en kinarestaurang påläggen hem.

Onsdag:

På eftermiddagen åkte jag och mina värdsystrar till byn och köpte tidningar, fika och lite smink. På kvällen gick vi på spontanbio och såg La Belle et La Bête (skönheten och odjuret) som var superbra. Fortfarande ovant att se dubbat på franska men det funkar.

Torsdag & Fredag

Inget särskilt hände utan jag var bara ute i det fina vädret, solade och läste en ny bok på franska, samt spelade sims.

Lördag:

Min lilla värdsyster, hennes kompis och jag åkte till skogen för att göra Accrobranche, vilket är när man klättrar på rep och linbanor osv uppe i träden. Vilket var superkul! Jag har jättemycket träningsvärk i hela kroppen idag, speciellt i armarna och magen. Vi spenderade hela dagen där och åt pique-nique och på kvällen såg jag på en film.

Idag, söndag:

Idag har jag inte gjort något speciellt förutom att packa resväskan inför internatet, men ikväll ska jag faktiskt följa med mina värdföräldrar när de ska rösta för idag är ju faktiskt presidentvalet i Frankrike! Väldigt spännande tycker jag.

Nästa vecka:

I höstas så hade min skola ett utbyte med USA och några fick åka dit i två veckor, så nu är det amerikanarnas tur att få komma till Frankrike. De har spenderat ca 5 dagar i Paris redan och i torsdags så kom de hit till La Roche. Min värdsyster är med i utbytet så hon har spenderat torsdag-lördag tillsammans med dom. Hela nästa vecka kommer det vara massor av aktiviteter med amerikanarna så Clarisse frågade min mentor (och ledare för utbytena) om jag fick följa med vilket jag fick. Så jag har bara lektioner imorgon måndag, och på onsdag (men bara förmiddagen som vanligt). Resten av dagarna ska vi ut och göra saker, åka båt och till stranden osv, vilket kommer bli suuperkul. Och skönt att missa lektionerna förstås! Så kommer vi tillbaka sen på kvällen till internatet. På söndag åker jag med min värdfamilj till Paris, vi ska på dop! Det ser jag fram emot.

Bisous

Hejhej! Onsdag idag = inte lektion för någon på eftermiddagen. Det är också runt 20 grader idag med strålande sol ❤ snart helg med ska bli så skönt. Ska vara hos min pojkvän hela helgen👍🏼 veckan därpå blir det lov, så underbart!

Salut!
Redan slut på månaden?! Tiden bara flyger iväg. Om två veckor ska jag till Spanien med min familj❤ ska äntligen fixa mobilabonnemang också haha, bättre sen än aldrig i guess. Min killes mamma ska hjälpa mig med det.

Igår var det riktigt varmt, så jag och min värdsyster låg i solen hela dagen! Och min värdpappa lyckades till och med doppa sig i poolen (som dock är iskall). Haha, riktigt härligt var det! Denna veckan kommer det bli fint väder igen och på onsdag runt 20 grader. Så skönt.

Hejhej!
Sedan i fredags har det vart underbart väder! Soligt och upp till tjugo grader. Har till och med fått lite färg på armarna. Helt underbart. Gått runt i Linne och suttit i skuggan med linne utan att frysa (!!) och det har vart helt fantastiskt. Detta gör att jag vill stanna i Frankrike föralltid.
Minus några dagar, så är det fyra månader tills jag åker hem igen! Men detta vädret känner jag att jag verkligen inte vill hem, kommer känna likadant i sommar med! Det är så himla underbart och det är bara mars. Det är ljust länge och tidigt och det är varmt. Det älskar jag!