Header

Hej alla fina! Jag hade en härlig helg med härliga vänner och vi dansade och skrek rösten av oss, typ. Det var lite problem då vi sov i en matsal i en skola (där borden nog var undanplockade), men det uppstod problem när vi kom under fund med att vi skulle vara närmare 70 personer i samma utrymme och när vi var 50 var det redan helt fullt. Till sist fick vi det löst så att alla fick ett ställe att sova på.

Jag sov mer eller mindre 5h varje natt så kan lätt säga att på måndagmorgon var det lite jobbigt att stiga upp.

Ja, förresten! Världens bästa pappa fyller år idag! Eftersom jag sov hemma från helgen till måndag väckte vi pappa med sång, morgonmål och lite presenter.

Imorse hade jag äntligen min kontroll tid till fysioterapeuten och jag får börja redan litegrann med bollen, jonglering, passningar och sånt! Är så glad! Kommer den här veckan mest ännu att jogga (då det inte känns riktigt 100 ännu), göra olika koordinationshopp och gymma, samt såklart börja få tillbaka touchen med bollen!

Den här veckans träningar ser alltså ut så här:

Måndag: 2 x 5min jogga, olika koordinationshopp och bålen (tränade 1h)

Tisdag: Morgonträning, fotboll för första gången på jätte länge! Kommer göra lätta saker

Onsdag: Morgonträning, kör igenom
mitt gymprogram (samma som rehabprogrammet)

Torsdag: Morgonträning med boll! Samma på tisdag.

I helgen försöker jag vila bra. Kanske köra vattenlöpning någon av dagarna. Annars om det känns som för lite träning sätter jag in extra pass på eftermiddagen, där jag mest koncentrerat mig på bål och mag-/ryggmuskler!

Nu kör vi igånf en ny vecka, vi hörs! xoxo

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hej alla söta! I dag är det torsdag och den här veckan har varit lite jobbig faktiskt. Jag har tränat och gjort mest läxor, inget annat speciellt egentligen. Det har nog kändes som att den här veckan har gått ovanligt sakta då jag sett framemot fredagen och helgen så himla mycket! Vi ska nämligen med hjälpledarna till en Åbo på en stor gospelmusik festival och denna årliga resa har blivit en av höstens absoluta höjdpunkter! Fy, vad vi har planerat och funderat på vad man ska ha på sig (det är november så det är super kallt ute men super varmt inne på arenan, älska Finland), vad man ska äta i bussen och ha med som mellanmål (vi serveras mat bara tre gånger under hela dagen), vad man ska sova på och allt annat mellan himmel och jord!



Fredagen blir för min del vila med träningen, räknar med att jag kommer få dansa loss hela helgen! 

Vi hörs kanske under helgen med lite bilder och sånt, men om inte, kan ni ju ta och följa mig på instagram och snapchat; @paulajaskari 

xoxo​

Likes

Comments

Hej på er! Det var en stund sen jag senast skrivit här. Jag har äntligen blivit av med febern och har fått träna igår och idag! Kroppen känns fortfarande lite trött och stel efter ett gympass igår. Cyklade även idag så kommer att köra lite yoga / strech imorgon efter ett gympass på morgon.

Förra helgen va super skön och vi var mest med familjen och firade också farsdagen! Jag har även övningskört med pappa lite. Satt också upp på Windi och jobbade igenom honom i skritt. Det är en evighet sen jag har ridit honom och det kändes super bra att ”vara hemma” igen.

Vi har alltså ny period i skolan och jag kan lätt säga att jag har stressat ihjäl mig redan i förväg för den här perioden. Jag har massa jobbiga kurser... gäller att hålla motivationen uppe för att sen fira jul med bra betyg. (eller åtminstone såna som jah inte behöver gråta över haha)

Lite snapshots från helgen ska ni få se!

Likes

Comments

Hej på er. Jag hoppas att ni mår bättre än vad jag gör. Den här veckan gick åt febern helt klart. Är väl överlycklig om jag är i skick för att träna på lördag eller söndag, men före det blir det nog knappast av. Har inga krafter kvar...bläh. Dagarna har mest gått åt till att dricka te och försök till att läsa till biologi provet (och hälsa för den delen). Gick ju sådär med det... Nu är jag åtminstone på gång.

Tvättade mina converse i hopp om att de skulle bli vita, men de blev dom verkligen inte. Har fått kolla runt lite på nya skor åt mig, men har inte riktigt ännu bestämt mig hurudana jag vill ha. På tal om skor har jag också kollat runt på olika nike sandaler då mina björn borg sandaler gick sönder i somras efter drygt en månads användning. (fast jag tror att Osku och pappa töjde sönder dem :D ) Ska i alla fall ha nya sandaler och har lite beslutsångest inför vilka som är finast. Jag visar er sen då jag bestämt mig vilka som blir mina!


Bilden är stulen från soccergrlprobs insgtagram för kanske runt ett år sen, för relaterar extremt till bilden... dom slides:en var ju grymt snygga hahah. Min inre dressyrryttare säger att det aldrig kan finnas för mycket bling bling :)

Nåja, ska väl fortsätta med studierna..och städa eftersom vi har städgranskning imorgon. Vi hörs! xoxo

Likes

Comments

Febern har lite gått ner under natten, men mår inte riktigt prima ännu. Det visade sig att pappa också är sjuk, så jag fick föra ut hästarna nu på morgonen.

Måste snart ta tag i att läsa till biologi provet...

Likes

Comments

Hejsan och god söndag på er allihopa! (stelt)

Igår var jag med babe och kollade på den nygjorda filmen Okänd soldat som hade premiär 27.10. Den var ju verkligen grym! Men samtidigt, väldigt tuff och jobbig att se på. Jag gillar dessutom inte att bli skrämd så hängde i Oskus arm i hela 3 timmar. Men om ni har möjlighet att gå och kolla på den - gör det!

Idag söndag har vi fixat i stallet, varit till simhallen och tränat och nu ska vi käka lite middag. Babe åkte hem lite före vi åkte till simhallen. Är så himla trött...och jag borde läsa ännu lite läxor och fixa skolarbeten. Annars imorgon och tisdag kommer jag vara tvungen att sitta och verkligen plugga. Har periodens sista prov på torsdag. Vill kämpa för att få bra, men vill nog vila också lite. Måste också försöka läsa en hälsa-kurs här nu under må/ti då jag är ledig eftersom jag tentar den kursen i slutet av nästa period och den perioden jag kommer att ha då är årets tuffaste. Många kurser, mycket träning, tidiga morgnar, mörkt ute när man ska till skolan och mörkt ute när man kommer hem från skolan. (och ska iväg på träning) Så - vill få den kursen undan, om jag bara hinner.

Ah justde, måste kolla en hel del bilskola teori- videon också. Mitt huvve exploderar av saker som måste göras nu känns det som....


​Mätte febern nu på kvällen och fick konstatera att jag inte ens kan minnas när den varit så hög. Blä, blir väl vila imorgon då. Känns ju riktigt trögt då jag verkligen vill göra allt för att vara i absolut bästa skicket då jag får börja spela igen. Suck.


Hörrni, vi hörs snart igen! Gonatt från en lite besviken och trött tjej. xoxo

Likes

Comments

Heej alla sötnosar! Här ser ni min outfit idag (+converse). Älskar jeansjackan, den har min pappa använt som tonåring haha. Hade den med en vit flufdig fleece under så den var lite mer ”vintrig” och lite mysig sådär! Hade också på mig min svarta favoritbyxor. De är kanske lite finare men tyckte att det gick att ha dem också sådär.

Jag har skrivit mitt andra prov idag, modersmål. Det gick helt okej, har lite svårt att säga. Nu har jag en lång helg framför mig, har nämligen ingen skola på måndag och tisdag eftersom vi har provvecka och jag skriver inget prov då. Fredag-söndag spenderas med Babe som kom hem idag från militären!😍 Vi planerar in en liten dejt till kanske imorgon, då den moderna versionen av Okänd Soldat har kommit till bion och vi vill se den! Annars ska jag väl också iväg och simma på söndag.


Nu ska vi gå sova, gonatt påer! ❤️

Likes

Comments

Jag går ju på idrottsgymnasium i Vörå (på fotbollslinjen då för er som inte visste!), så vi har ledd träning tisdag,onsdag och torsdag morgon. Sen tränar vi antingen med tränare här vid skolan på eftermiddag, med klubblagen eller själva. Men idag ska ni få höra lite mer specifikt om hur mina morgonträningar ser ut.

Klockan ringer oftast mellan 6.30 och 7.30. På vintern då vi tränar fotboll en period i Vasa, (25minuter bort) har vi redan mat 6.50 vilket innebär att man då stiger upp tidigare än vanligt. Nu när jag har rehab-träning, har jag alltså riktigt lyx med att stiga upp lite efter 7.10 och för mig känns det som en liten sovmorgon, haha. Jag har blivit på senaste tiden riktigt dålig på att gå lägga mig i tid, så att stiga upp om man sovit under 8,5h är ibland jätte jobbigt...Här är en av de punkterna som jag absolut måste bli bättre på, att gå sova i tid! Men det underlättar att alla kompisar ska också iväg och träna, så man är ju inte ensam om att stiga upp fast man är lite sliten.

Jag kör ju mitt rehab-program tre dar i veckan och resten av dagarna har jag cykelprogram . På helgen vilar jag ena dagen och försöker vattenlöpa andra dagen.

Mitt rehab aka gymprogram innehåller mycket stärkande övningar för benen, för att bygga upp efter skadan och minimera risker för nya skador. Jag gör stabiliserande övningar som att stå på balansbräda, men också utfallssteg och vanliga knäböj (för att stabilisera knäet). Efter det har jag en liten övning med gummiband och därefter styrka. Styrkedelen innehåller benpress, träning för vader, baklår med hjälp av en gy-boll (superövning!) och "bencurl" för framsida lår i maskin. Jag gör också en lite knasig övning för insida lår med en stol....

mitt hår idag efter träning ser ju bara för löjlig ut! Det var super jobbigt att försöka le på den bilden, jag var helt slut efter mitt pass haha. Hatkärlek till gy-bollen,verkligen.


Jag var klar klockan 09.00 med min träning och vi pratade med tränaren & Annie om att det känns nästan som att man tjuvtränar då man är färdig med sin träning före vissa har stigit upp :) Det passar mig verkligen, känner mig på hugget och har tankarna endast åt träningen. Det jobbiga är att träna direkt efter skolan. Då hinner man inte få i lugn och ro koncentrera sig på träningen, utan kanske har läxor och annat som måste göras.

Efter morgonträning gör man sig redo för skolan och oftast börjar jag 10.50. En gång i veckan brukar jag börja klockan 13, så man hinner superbra träna och göra lite läxor innan skolan. Tyvärr är jag mästare på att stressa mig så det känns som om att man inte hinner med någonting!

Ungefär så ser mitt upplägg ut just nu, har inte mer än en träning /dag. Det känns super lite då man är van med två pass om dagen, därav båda dessutom var alltid närmare två timmar. Nu har min träningsmängd gått ner från 16h till 6-8h i veckan (beroende på hur mycket jag drar ut på mina pass). Har också försökt få till lite fotboll, men det ända jag kan göra är bollkontroll sittandes. Det kan ju inte jämföras med riktigt bollträning, men det är rätt så svårt! Det är en ny liten utmaning att ta tag i under tiden jag inte får spela.

Nu är jag riktigt sugen på att få höra hur ni tränar? Alltid roligt att kolla lite hur andra gör. Om någon har bra tips på svåra övningar för bålen som jag kan göra på gymmet, letmeknow!

xoxo

Snapshots ifrån förra veckan

Likes

Comments

Det känns som att det finns jätte mycket saker som jag vill hinna med i mitt liv och massor med saker jag vill uppleva, men här är ett litet urval av dem! Någon gång i mitt liv vill jag alltså:

  • spela/lira fotboll men någon av de spelare jag ser upp till (har fått till en viss del göra det redan)
  • spela fotboll för ett lag som jag alltid drömt om att spela för
  • göra ett andra försök (och lyckas!) med vegan week
  • Åka på en interrail i ungefär en månads tid (troligtvis efter gymnasiet, längtar!)
  • vara med på ett professionellt photoshoot
  • Åka på safari
  • "skinny dip" i solnedgång
  • släppa baby-köldpaddor i havet (ja, it's a thing!)
  • stå under ett vattenfall, eller typ gå bakom den i en grotta, om det är möjligt
  • gå på drive-in bio

Ja, ni hör. En hel del saker varav vissa känns lättare att uppfylla än de andra men det ska bli så kul att få börja bocka av från listan!

​xoxo

Likes

Comments