Bangkok, Thailand

Jag ber om ursäkt för dålig uppdatering senaste tiden! Det var mycket i skolan innan jullovet och efter Fredrik lämnat och sen bar det av till Thailand för att spendera jul och nyår med familjen.

Jag åkte hemifrån Kamishakujii med 5:20 tåget. Jag trodde att det skulle vara relativt tomt eftersom det var lördag och dessutom helgdag för att Kejsaren fyller år den 23e december, jag hade fel. Tåget var smockfullt och resan till flygplatsen var jobbig men jag hann utan några större problem. Dessutom flög jag endast med handbagage och fick se Mount Fuji ovanifrån!

Flyget till Bangkok tog ca 7h och väl på marken möttes jag av Linda och pappa. Helt sinnes att jag inte träffat dom sen i september. Efter att vi satt oss i bilen förväntade jag mig ytterligare minst en timme på grund av den fantastiska trafiken Bangkok oftast erbjuder, men även här hade jag fel! Underbart. Väl hemma åkte vinterkläderna äntligen av och sommarkläderna på!

Julafton

I Sverige startar vi alltid julafton med tomtegröt och det gjordes även denna julafton. Men skall jag vara ärlig kändes det lite konstigt att äta gröt i 25 graders värme.. Resten av dagen tog jag det väldigt lugnt medan Linda, Joel och Joels flickvän Sofia begav sig ut på tursitäventyr. Jag kände att jag behövde en dag att återhämta mig trots att jag inte hade jetlag.

Juldagsmiddagen bestod självklart av kalkon och serverades på terrassen och till efterrätt åt vi nyponsoppa gjord på egna nypon från -97. Det kändes nästan som vi befann oss i Kullavik. Dessvärre blev det ingen Kalle Anka i år men för mig som ändå alltid somnar var det kolugnt.

Juldagen

Idag var det dags för utflykt till Jim Tompson's House för hela familjen. Vi vandrade ner till Khlongen och tog båten några hållplatser. Detta är samma båt som Fredrik och jag tog till Golden Mount i september. Här kunde vi se hur de tog fram silke från "silkeskokongerna". Det var en mysig utflykt och tog inte allt för lång tid, kanon när det är dövarmt.

'Efteråt satte vi oss ännu en gång på khlongbåten men gick istället av vid Bobae Market. Det är en grossist marknad dit folk över hela Bangkok åker för att inhandla kläder och prylar att sälja vidare på andra ställen i Bangkok..

Annandag jul

Idag var det dags för klippning. Äntligen. 600 baht senare var mitt hår 8 cm kortare och kändes betydligt fräschare. Idag var det dessutom inte i närheten av så varmt som det brukar vara så mamma och jag passade på att vandra runt Benjakitti Park lite. Linda och jag passade även på att springa runt på Terminal 21 som är ett stort köpcenter med olika städer som teman på varje våning. Dom har till exempel en våning som heter Tokyo där det är mycket japanskt och en våning som heter Istanbul osv.

Kvällen blev lugn och spenderades självklart ute på terrassen där det för övrigt inte finns ett enda mygg! Sedan blev det lite packning inför onsdagens resa till Hua Hin!

Här står jag med mina sumobrottare på Tokyo våningen i Terminal 21!