På universitetets main campus ligger en liten park som heter Okuma Garden. Bilden nedan är tagen från 8e våningen i byggnad 3, på vänster sida syns Okuma garden. Det går till och med att se Tokyo Skytree härifrån., som är "pennan" som sticker upp.

Runt i Okuma garden finns det små shrines och bland annat en stor gräsmatta.

Det är så vackert med höstfärgerna! Bilderna som är publicerade i detta inlägg är helt utan redigering!

I mitten syns byggnad 3 där den första bilden är tagen, där har jag japanska lektioner på torsdagar.

Får inte nog av hur vackert det är! Ärligt talat vet jag inte hur många bilder jag har på parken och alla dess vackra färger....

...så för att avsluta detta inlägg får ni en awkward bild på mig.

Japan, Utomlandsstudier, KAUexchange, Tokyo, MountTakao

Ännu en strålande dag med solsken och vad passar inte då bättre än lite äventyr upp för ett berg?! Sasha och jag bestämde att destinationen fick bli Mount Takao,som ligger ca 1h tågväg väst om centrala Tokyo. Själva berget är endast 600m högt men när det är klart väder går det att se Mount Fuji. Under hösten och våren är Mount Takao jätte populärt. Under hösten på grund av alla vackra höstfärger där löven är brandgula och röda och under våren eftersom det är sakura säsong (cherry blossoms).

Hela berget omringades av små statyer som den till höger ovan. Dessa är "skyddsänglar" och finns oftast på kyrkogårdar. Just denna typen av "skyddsängel" är för barn.

Här syns toppen av Mt. Fuji, denna gången med snö på! När vi satt på tåget till Mount Takao kunde vi se Mt. Fuji klart och tydligt men tyvärr hann molnen omringa berget innan vi hade kommit till Mt. Takaos topp summit.

Här börjar klättringen nerför...... Väggen vi gick var ganska krokig, fylld med trädrötter och det fanns absolut inget staket... Det är svårt att se på bild men bilden nedanför till höger visar på ett ungefär hur det såg ut. Längs sidorna på gången gick det rakt ner, kändes tryggt och säkert utan staket.

Efter att ha kommit ner igen var vi bra möra i både ben och fötter! ...och självklart extra hungriga efter sushi! Det blev till att hoppa på tåget tillbaka till Shinjuku och vidare till Takadanobaba för att äta på det vanliga stället.

All eloge till det japanska folket som klär sig precis som de vill och att de vågar vara sig själva! Men ibland undrar man vad människan tänkt. Till exempel människan till vänster som absolut varken tittade i spegeln eller på termometern imorse.

Det är mitten av november och under dagarna(om det är fint väder) kan det bli 17-19 grader varmt men på morgonen är det som mest 9 grader.

Känns märkligt att vi konstant mötts av småtjejer som har korta kjolar och är barbenta, helt sjukt.

Idag åt jag surprisingly 7 tallrikar istället för 6st. Herre, vad gott det är.

Världens bästa sushiställe som heter Hamazushi och där kostar varje tallrik 108 yen, vilket motsvarar 8kr. Detta ställe kommer jag definitivt sakna om två månader.

Fun fact: I parker finns oftast bänkar avsedda endast för en person. Detta på grund av att japaner vill vara ensamma och njuta av naturen. Konstigt nog, får man plats med två rumpor om man trängs.

Japan, KAUexchange, Student, Okinawa, Mat, Utomlandsstudier

Torsdag

Klockan ringde kl 5:25 och kl 6:06 satt jag på tåget på väg mot Takadanobaba. Där mötte jag Sasha och tillsammans tog vi oss till Narita Airport. Genom att åka med JR Yamanote line och Keisei Limited Express var vi framme ca 2h senare. Som tur var reste vi endast med ryggsäckar fyllda av badkläder, sandaler och shorts vilket gjorde morgon rushen på Keisei okej.

Vi reste med JetStar som flyger ifrån Terminal 3, gick som en räls att komma igenom security. När vi väl bordat planet frågade jag flygvärdinnorna vänligt om de kunde säga till om min jordnötsallergi. Tyvärr meddelade dom att det gick emot JetStar's policy men jag fick en mask och vi fick flytta längre bak i planet där det var färre människor.

När vi kom fram till Okinawa stod solen högt och termometern visade 26 grader, som vi längtat efter värme! Vi gick vidare till Monrailen som går igenom Naha och tog oss till vår AirBnB lägenhet. Väl incheckade och i lägenheten bytte vi om till kortbyxor och badkläder innan det bar av ner mot stranden.

Lägenheten låg på fjärde våningen och var ungefär lika stor som mitt rum i Tokyo, 18 kvm. "Sängarna" var futon beds och bestod därför endast av en liten madrass, detta är typiskt japanskt.

Stranden låg mitt i centrum men var oerhört ren och sanden var vit. Det var en hel par som hängde vid strandkanten och herre vad alla skulle ta kort hela tiden... Det händer alltså inte bara i Karlstad! För er som inte förstår vad jag menar med detta så är det så att stora busslaster med bland annat japaner kommer till Karlstad och dom tar kort på allting, och jag menar verkligen allting.

Bredvid lägenheten låg en 24h mataffär och vi bestämde oss för att köpa sushi. Det är helt otroligt vilken bra sushi man kan köpa i affärerna här!

Fredag

Vi vaknade med blå himmel, sol och underbar värme. Om vi gick utmed vägen där lägenheten låg kom vi till Tomari, som är Nahas färjeläge. Där köpte vi biljetter till Tokashiki Island med snabbfärjan Marine Liner. En tur och retur biljett kostade strax under 5000 yen. Efter ca 40 minuter var vi framme vid den tropiska ön som ligger väst om Okinawa. Innan vi bestämde oss för att åka till just denna ön hade vi fått tips om att åka till en av de privata stränderna istället för turist stranden, vem vill inte ha en strand för sig själv?

Vi tog taxi ifrån färjeläget till Tokashiku Beach, eller The Turtle Beach som den också kallas. Taxin kostade bara 300 yen! Snacka om att det är rejält mycket billigare än i Tokyo. När vi kom fram till Tokashiku Beach fick vi betala hotellet (som ägde stranden) 500 yen för att använda toalett, duschrum och strand. Sjukt värt. Vi var i princip ensamma på stranden, vilket gjorde att när det väl kom folk så la sig dom alltid långt borta ifrån oss! Stranden var fylld med koraller och vattnet turkost.

Vi hyrde snorkel för 500 yen och traskade ut i vattnet för att uppleva. Under ytan ibland korallreven fanns alltifrån alla möjliga sorters fiskar i alla tänkbara färger och dessutom sköldpaddor! Att åka hit är definitivt ett måste om du besöker Okinawa! Vi spenderade hela dagen i på stranden och vid kl 16 kom taxin och plockade upp oss, som nu såg ut som tomater, för färjan hem.

Lördag

23 grader och blåst. Usch, vi som hade tänkt att åka till östra sidan av Okinawa.

Vi bestämde oss för att sumpa den planen och begav oss på fots mot Shurijo Castle. Ett palats belägget högt uppe på ett berg.

På eftermiddagen strosade vi runt på Kukosaidori, som är den största gatan i Naha. Här köpte vi typiskt Okinowiask glass (som man för övrigt kan köpa överallt i Tokyo också men det är inte samma sak) och strosade runt i butiker. Här upptäckte vi väldigt många små sake (risvin) affärer som sålde sake med ormar i. Det är nämligen så att ormsorten Habu finns endast på Okinawa och är väldigt giftig. Finns till och med ett ormmuseum här på Okinawa........Det besökte vi icke.

Japaner älskar sin lila sötpotatis och vill gärna göra allt möjligt med den. Varför inte tillverka ännu mer *host* konstiga *host* sötsaker med konstiga innehåll? Överallt fanns det små kaffer som sålde sötpotatis tarts. Och eftersom japanerna folkas runt dessa så var även vi tvungna att smaka. Tyvärr kan jag konstatera att det var en besvikelse men det var kul att testa!

Japan, Student, Tokyo, Odaiba, RainbowBridge, TokyoBigSight
Jag tillhör Department of Modern Mechanical Engineering vid Waseda och min supervisor fick massvis med biljetter till Tokyo Motor Show som han sedan av ut till de studenter som tillhör hans labb. Kalas med gratis!

Tokyo Motor Show hålls för 45:e gången och håller på i ca en vecka vid Tokyo Big Sight. Det finns alltifrån bilar, motorcyklar, husbilar, lastbilar och diverse andra motordrivna fordon.

Det var väldigt många "moderna" bilar, vissa fula och somliga lite fulare.

Som svensk blev jag glad när jag såg både Scania och Volvo group.

Eftermiddagen avslutades med att vandra mot Regnbågsbron och käka lunch.

Imorgon åker Sasha och jag till Okinawa i tre nätter!

Japan, Student, Tokyo, Dorm, Mat
Ägget ovan till höger var rått.........
Det gröna är Mochi och är en typ av efterrätt i Japan. Vad jag har förstått så är det mosat ris som sedan blandats med vatten, konsistensen är av den sorten att jag ej klarar av att äta den. Denna typen vi fick är smaksatt av grönt te, därav den gröna färgen.

Alla i min dorm tycker att jag är konstig som inte gillar det men fy säger jag bara, rekommenderas ej om du är svensk.

Eller så kan man äta snabblunch genom att köpa olika onigiri sorter, som i princip är risbollar med olika smaker, eller färdiga mackor med olika fyllningar.
...men som många vet föredrar jag sushi överallt annat. Idag (måndag) har min kompis Sasha visat mig ett rullbandsushiställe som ligger väldigt nära till skolan och mitt i Takadanobaba. Varje dish kostar 100 yen, underbart!!!

Japan, Utomlandsstudier, Shrine, Tempel, Kyoto, Shinkansen

Under lördagen tog vi Shinkansen Nizomi till Kyoto (fick till och med 20% studentrabatt yay). Kyoto ligger ca 50 mil väst om Tokyo och med Nizomi(som är det snabbaste tåget) i 300 km/h tog det inte lång tid innan vi var framme!

I Kyoto finns det endast två st tunnelbanor så där åker man buss istället och det funkade alldeles utmärkt! Eftersom det regnade kopiöst fanns att gå till fots inte på kartan.

Under lördags kvällen gick vi öster ut och kom till Nishiki Market och sedan till Pontocho Area, hur mysigt som helst! Det gjorde absolut ingenting att det regnade.

Fun fact: Det finns verkligen japaner som är vitsminkade och går runt i kimono, vi stötte på några när vi befann oss runt Pontocho Area.

På väg tillbaka till hotellet gick vi utmed en av de större vägarna i ca 30 minuter, och gissa vad? Vi behövde inte ens använda våra paraplyn för det var tak över trottoaren!

På söndagmorgon ringde mitt alarm 6:30, jag hade glömt stänga av det.. Ack. Vi tog oss ner till frukosten och började planera dagen. Eftersom varken mamma eller jag har internet utöver hotellets wifi fick vi googla oss fram vilka bussar vi kunde ta och vart de gick och sedan spara. Som de planeringsfreak vi bägge är funkade det kanon.

Efter två bussturer var vi framme vid Fushimi Inaria-Taisha shrine som är beläggen på ett berg. Nedanför ser ni den icke-skalenliga bilden som ledde oss till toppen. Man kan säga att definitionen av torri-portar finns här med över tiotusentals längs klättringen till toppen! emellanåt var stigningen väldigt brant och ibland väldigt plan, men det forsade alltid hur mycket regnvatten som helst. Drygt två timmar senare med dyngsura skor och kläder var vi återigen nere och tog bussen till Kizakura, a.k.a risvins distriktet.

Efter att ha vandrat runt i Kizakura hittade vi en liten "mall" med massvis med restauranger och affärer. Här fyllde vi våra magar på ris, misosoppa, sirloin, sallad och öl innan nästa äventyr, klädbyte på hotellet.

Efter klädbytet bar det av norr över mot Kinkaku-ji temple eller guldpaviljongens tempel. Templet byggdes först som en villa åt en f.d shogun. Byggnaden består av bladguld(!) och har fågel Fenix i brons på toppen. Det var väldigt vackert men lite väl turistigt.

Efter detta begav vi oss till Nishijin Textile Center för att titta på Kimonos. Det var uppiggande att mötas av starka färger och fantastiska mönster i den dystra kalla kvällen. Vi strosade runt och kände på alla möjliga tyger innan vi begav oss hem, dyngsura såklart.

Nästa morgon var det dags att bege sig hemåt igen!

Innan jag tackar för mig denna gång så undrar jag hur många av er som vet vad en tyfon är? Det är nämligen så att anledningen till varför det har regnat såna kopiösa mänger beror på att en tyfon var på väg in över Japan.

Sweden abroad skriver "Tyfoner är tropiska stormar som motsvarar orkan i styrka. När en stor tyfon närmar sig avstannar flyg, tåg och busstrafik lokalt. Om du vet att en tyfon är på väg bör du hålla dig inomhus." http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Tokyo/Reseinformation/Reseinformation-Japan/

Under mina 7 veckor i Japan har jag redan upplevt en och annan tyfon och för oss som är från kusten är lite regn och vind ingenting speciellt. Det brukar bara blåsa lite extra när det regnar, ingenting märkvärdigt egentligen. Men denna gång var annorlunda. Varningar gick ut via skolor och nyheter om att vara försiktiga och försöka att hålla sig inomhus, vilket inte är så bra när det är val och folk skall gå och rösta.. Jag fick 3-4 st varningar av Waseda om att de första lektioner på måndagsmorgon skulle ställas in (tyfon som sjukdom är absolut inget själ till frånvaro) och resterande lektioner för dagen skulle annonseras senare.

Den nämndes till och med på nyheterna i Sverige dagen innan den slog till. Den nådde Kyoto natten till måndagen men nådde Tokyo tidig måndagsmorgon. Vi väcktes av SOS alarm vid 2:30 tiden om att tyfonen nått Kyoto, det susade som tusan utanför fönstret och regnet piskade mot glaset.

Dagen därpå var allting som vanligt; tågen gick, flygen gick, bussarna gick osv. Det var dessutom strålande solsken som alltid efter en stor tyfon. Det gjorde mig extra glad för det innebar att jag fick möjlighet att se Mount Fuji, som är Japans högsta berg (och vulkan), när vi satt på Shinkansen tillbaka till Tokyo. Mount Fuji ligger 100 km söderut från Tokyo och kan ses från stan ibland men endast på mycket klara dagar från höga byggnader.

Japan, Tokyo, Shinjuku
I förra veckan kom mamma tillbaka till Tokyo för en liten minivacay!

Regnperioden i Japan är under juni och juli men innan en storm kan det komma ett och annat stänk. När mamma kom i onsdags hade det redan regnat i över en vecka.. och det visade sig att hon prickat in fel helg vädermässigt men vi gjorde det bästa vi kunde! Vi drog iväg till 100 yen affären och införskaffade oss ett till paraply.

Under torsdagen efter att jag hade haft min oändligt långa japanska lektion åkte vi ner till Shinjuku för att strosa runt. Där besökte vi ett samurajmuseum beläget i Kabukicho, Shinjuku. Inte nog med att vi fick se vapen och dräkter som var över 400 år gamla, vi fick även en japansk historia lektion! Åker ni till Tokyo rekommenderas ett besök här starkt, det var super intressant!

Det fanns allting ifrån vapen, masker, hjälmar till dräkter. Men ack så små alla var. Det är ganska intressant hur shogunen och samurajer målades som stora och feta när det i själva verket var tvärtom. Generellt upplever jag att mina meter över havet är extremt högre än japanernas, titta bara på samurajbilden ovan till höger!

Vi fick sedan även ta på oss kläder och fota... Kanske inte de vackraste bilderna men det var kul att testa.

Japan, Tokyo, Mat, Asakusa, Tempel, Shrine

I söndags begav Hinako och jag oss till Asakusa och besökte Tokyos äldsta tempel. Exakta årtalet det byggdes är ingen som vet men det sägs ha byggts någon gång under 600-talet! Hinako är en japansk tjej i min dorm som flyttade tillbaka till Japan efter att ha bott i Tyskland i några år. Hon är dessutom från Tokyo!

Vägg i vägg med templet ligger även en Shrine som det oftast gör. Vad är då skillnaden mellan ett tempel och en shrine? Japans största religioner är buddhism och shintoism, buddhister går till templet och shintoister går till shrines. Oftast praktiseras shintoism i kombination med buddismen och det är därför en shrine oftast ligger vägg i vägg med ett tempel. Hinako agerade personlig guide (vilket är väldigt skönt då allting är på japanska) och berättade hur man skulle gå tillväga när man skänkte pengar och bugade i templets huvudbyggnad.

Eftersom det var söndag och Sensō-ji är en välkänd turistattraktion var vi inte ensamma som ni ser i bilderna. Det kryllade av folk. Det var massvis med turister men även icke turister som tex kvinnor iklädda i Kimono, man har faktiskt möjlighet att testa om man vill men det har varit 27 grader svettigt, varmt idag så det kändes ej aktuellt.

Vi gick igenom en stor grind (bilden under till höger är ingången med kvinnor i Kimono). Tyvärr var grinden under maintenance och dold av byggställningar och skynken. När vi gått igenom grinden möttes vi av massvis med småstånd där allting ifrån små maträtter till flipflops till vinkande katter såldes.

Denna bullen heter Sweet Bread och är Japans egen semla! Det går att köpa den med eller utan fyllning. Fyllningen består mestadels av glass och diverse annat, det syns lite i nedre delen av bilden. Det fanns så otroligt många (konstiga) kombinationer att vi bestämde oss för att dela på en utan fyllning. Ni vet såna där mandelkubb som stoppar i nyponsoppan? Precis så smakade den, fast den var mjuk. Definitivt värt att testa och kostade bara 15kr för en hel.

När det regnar i Tokyo, regnar det verkligen, alltså skyfall. Det går därför att köpa paraplyer överallt, och idag lyckades vi hitta dom minsta än! Vi vet fortfarande inte vem som skulle använda dessa. Många japaner använder sina paraplyn som parasol men dessa är genomskinliga...

Går man en bit bort från Sensō-ji tempel kan man skåda denna syn som är på bilden under. Det är bland annat Tokyos Skytree, som är 634 meter högt. Tokyo Skytree är belägen en ca 20 min promenad ifrån templet. Men det får bli en annan gång!

Japan, KAUexchange, Tokyo, Utomlandsstudier, Student, Waseda

Jag har nu varit i Tokyo i en månad! Gud vad fort tiden går och herregud vad mycket jag redan varit med om.

För drygt två veckor sedan valde jag kurser. Själva ansökningen och hur allting går till administrativt har varit extremt krångligt och det gör att jag just nu är anmäld till alldeles för många kurser. De kurser jag har valt att läsa(och satsa på hehe) är Japanska 1, Environmental Energy Conversions Engineering/Advanced Topics in Environment and Energy Conversion Engineering, Thermal Design of Space Systems, Thermal Reaction Engineering och Sensing in Embodiment Informatics.

Som jag tidigare nämnt, är de flesta av mina kurser på Nishi-Wasaeda förutom japanska kursen som är på Main Campus. Nedan är lite bilder av hur Nishi ser ut.

Till höger är den absolut högsta byggnaden på Nishi-Waseda. Detta mönstret återkommer på samtliga byggnader tillhörande Waseda University. Tyvärr har jag för tillfället inga bilder på Main Campus men det kanske dyker upp!

Japanese comprehensive level 1

Och nu är jag ju i Tokyo, klart jag måste läsa japanska! Det finns två olika varianter som jag hade kunnat välja: Japanese for beginners eller Japanese comprehensive 1. Den först nämnda är endast 1,5h i veckan och den andra är 7,5h i veckan, phew det är många timmar. Jag har dock ett annat ämne under tiden som Japanese for beginners är så det fick bli Japanese CL1 trots att jag inte besitter den förkunskapen som krävs.

Första lektionen var kaos. Vi blev tilldelade ett dubbelsidigt A3 papper med totalt 210 tecken på. Shit, jag kunde zero. Efter lektionen åkte jag hem och började råplugga.

När jag började i 8an på Henry David Thoreau Middle School sa studievägledaren att det var en dum idé för mig att läsa spanska. Hon sa att jag inte skulle klara det. Det på grund utav att jag fortfarande läste kurser som var ESL(English as a Second Language) baserade och att det skulle bli för svårt för mig att lära mig ett tredje språk. Gissa vem som tog sig igenom 4 nivåer av ESL på endast 2 år när man bör ha ett år för varje level? Gissa vem som hade straight A's under hela spanska kurser? Gissa hur första veckan av japanskan har gått? Finemang.

Idag, en vecka senare, kan jag med gott samvete säga att jag kan all Hiragana och Katakana som finns i den japanska skriften. Dessvärre ingår även ett tredje teckenalfabet (samma alfabet som kineserna använder)och det kan jag inte, men det ingår inte i kursen så det löser sig!

Katakana カタカナ

Hiragana ひらがな

Kenji 漢字

Jag har japanska 3 gånger i veckan: 9-12:10 på tisdagar och torsdagar och 9-10:30 på lördagar. Ja, jag har lektion på lördagar. Det är faktiskt inte så farligt som det låter, speciellt inte när det gäller tunnelbanan för rusningen existerar inte på helgerna som på vardagarna. Tyvärr går jag ej miste om för smockfulla vagnar på tisdagar och torsdagar, men det e väl därför yrket Train pushers (押しや) finns. Kort och gott trycker de in folk under rusningstrafiken, härligt va?!

Environmental Energy Conversions / Advanced Topics in Environment and Energy Conversion Engineering

En av mina core kurser heter som rubriken lyder! Denna kursen är jag ensam tjej i, shocker. Det är min egen supervisor som undervisar denna kursen och än så länge har vi gått igenom olika motorer, ganska likt det jag läste när jag hade kursen Termodynamik i 2an på KAU. Lektionen består utav att läraren ger oss material som han sen även har en powerpoint på som vi går igenom tillsammans och sen får vi problem som är relaterade till powerpointen.

Igår, fredags, hade vi en vikarie som pratade japanska under hela timmen när han förklarade de olika ekvationerna som användes för att lösa Brayton Cycle baserade motorer så som gasturbiner. Det kändes skönt att jag hade ett hum om hur jag skulle använda dom sen innan! Jag har ingen formelbok och igår hade alla mina klasskompisar varsin, och gissa vilket språk den var på? ....så den kunde jag icke använda.

Thermal Design of Space Systems

Jag har än så länge endast haft en 30 minuters lektion av denna kurs och ärligt talat vet jag inte riktigt vad som väntar... Men i grund och botten verkar det vara en ganska ren maskinkurs. Vi får helt enkelt se!

Sammanlagt är vi 6st elever och jag är såklart den enda tjejen här med.

Sensing in Embodiment Informatics

Denna kursen är däremot väldigt annorlunda. Det är nämligen så att vi jobbar med robotar. Vi har tre stycken olika robotar som i princip är färdiga utseendemässigt som vi skall programmera och lära saker. Jag har under veckan därför försökt sätta mig in i Python för att lära mig grunderna, som tur var är min första uppgift att designa ett av huvudena.

I våras var Tekla(teknik-tjejföreningen jag är styrelsemedlem i på KAU) med i ett projekt för att öka teknikintresset av flickor mellan åldrarna 8-12 år. Där fick jag bland annat lära mig att använda ett program som heter Sketchup där man i princip CAD:ar olika objekt som sedan går att 3D printa. Huvudet jag nu skall designa skall delvis 3D printas och jag håller just nu på att lära mig använda programmet Solidworks. Det är verkligen lättare än vad det låter.... Förhoppningsvis blir huvudet inte allt för fult....

Vi är ca 10st elever och av dessa är vi faktiskt två tjejer!

Thermal Reaction Engineering

Som många av er kanske vet skriver civilingenjörsstudenter sitt ex-jobb sista terminen i 5an. I japan håller man på med den från och med att man börjar sin master. Det är till och med så att många fortsätter på sitt kandidatarbete.. Kursen Thermal Reaction Engineering är således en seminariekurs där studenterna tillhörande min supervisor's labb redovisar sin progress, vad de nu arbetar med och ställer frågor till var och en efter presentationerna. Just nu har jag absolut ingen aning om vad jag ens gör där eftersom jag skriver mitt ex-jobb om 1,5 år och att jag dessutom har en annorlunda akademisk backgrund.... Hoppas dock att detta kommer lösa sig till veckan när jag träffar min supervisor.

Även här är jag ensam tjej av ca 12-15 elever.

Varje byggnads botten ser ut som bilden till vänster, varför vet jag inte och jag tycker att det är extremt märkligt.

Fun fact: Det är rökfritt på hela skolan, endast i tillåtna områden får man röka.

Japan, Tokyo, Utomlandsstudier, Nerima, Student, Mat

Innan jag berättar om vad jag äter om dagarna skall jag berätta om en incident som hände i måndags. Jag fick i mig jordnötter för första gången i Tokyo. Önska att jag kunde säga att det var när jag var ute på stan men dessvärre hände det på min dormitory. Tack gode gud för att det inte var en så allvarlig reaktion.

Som jag nämnt innan serveras det frukost och middag, det görs även på andra dormitories (som ägs av samma bolag) vilket betyder att kökspersonalen följer samma matsedel och recept. Under måndagens middag så serverades det någon kinesisk rätt, men hur skall någon som jag förstå att det är en kinesisk rätt och inte japansk?

Min första dag på KamiShakujii pratade jag med kökspersonalen och berättade om min allergi och hur allvarlig den är. Vi kom överens om att innan varje måltid skall jag fråga om jag kan äta, vilket jag även gör och gjorde denna gången. Dessvärre visade det sig att dom inte hade koll då det fanns jordnötter i den kryddblandning som är används ibland. Kryddblandingen är som tomatpuré kan man säga, det vill säga att de antagligen inte använde mycket.

Många som känner mig väl vet att jag inte äter stark och kryddrik mat eftersom det påminner om en allergisk reaktion, och som jag nämnt i tidigare inlägg är det inte världens roligaste happening. Maten som serverades under måndagens middagen var väldig stark, tyckte jag, och jag åt därför inte upp. Det var nog tur för för första gången någonsin satte sig inte allergi reaktionen i min andningen. Jag fick alltså inte andnöd vilket jag alltid får. Jag hade inga problem med att andas men hela kroppen exploderade och kliade. Sen skall jag inte sticka under stolen men mitt hjärta pumpade som i ett 100m häcklopp, jag var livrädd. Men kort och gott, jag mår bra och efter att ha proppat kroppen full på allergitabletter gick reaktionen ner och jag slapp att använda min adrenalinpenna och åka till sjukhus. Phew, vilken tur att det inte blev värre.

Jag har även varit i kontakt med damen som har ansvar för kökspersonalen samt maten för min dorm och med den nya Dorm Managern. Ingen av dom pratar såklart engelska utan endast japanska men fick massvis av hjälp av andra boende så det löste sig. Förhoppningsvis, var det första och sista gången något sådant här hände. Fingers crossed.

Nedan är lite bilder på mat som serverats, glömmer tyvärr bort att ta kort ibland så är inte så många!

Till höger har vi Mac som avnjuter en typisk japansk frukost bestående av fisk, misosoppa och några märkliga groddar. Egentligen fuskar hon då hon även tagit flingor, yogurt och juice.

Här har vi motsvarighet till Macs frukost, western breakfast. Den består av lite äggröra, kålblad, lite hackade krovbitar, yogurt, kaffe, juice och såklart lite bröd.

Gissa vem som åt detta?

Ytterligare en frukost! Den består av amerikanska pannkakor (vad jag tror) med Maple sirap, kaffe och någon soppa med korvbitar! Extra western idag.

Jag var dessutom den enda som åt pannkakorna med "besticken" och den enda som inte åt pannkakorna som dubbelmackor.

Måltiden som innehöll jordnötter visas här. Självklart serverades misosoppa med ris till. Vad allting annat var är ännu fortfarande oklart, som många andra måltider som serveras här.

Tisdagens middag bestod av jätte nudlar i misosoppa med kyckling och purjolök, broccoli och blomkål, aubergine med riskaka och någonting blandat med citron.Till efterrätt var det någon sorts pudding, smakade lite som chiapudding på sätt o vis.

Pga citron blandingens konsistens och att det såg ut som saliv/spott rördes inte denna.

Fun fact: Det går alltså att köpa nudlar i alla dess storlekar och färger i matbutikerna.

Har idag besökt en butik där allting kostade 100 yen, vilket motsvarar ca 8kr. Underbart. Det kändes som det var dags att införskaffa sig lite mer krimskrams och då passar det perfekt! Jag har bland annat införskaffat mig mina första egna chopsticks. Yay, japan-poäng till mig!

Jag köpte även lite värmeljus som jag letat desperat efter sen jag flyttade hit då det är väldigt mörkt i mitt rum när det blir mörkt och lamporna är inte de mysigaste. Äntligen lite mys.

Onsdagens frukost har vi ovan! Idag fanns inget val mellan western eller japansk frukost förutom att på den icke japanska sidan fanns bananer. Frukt och grönsaker är generellt dyrt i Japan så jag försöker äta så mycket som möjligt när jag får chansen. Förutom banan serverades någon grodd-historia med morötter och rotfrukter och något som smakade fisk (vi vet fortfarande inte vad det var). Det fanns även vitt bröd att rosta, inte det roligaste brödet men det slinker ner, och någon konstig pudding. Jag har börjat förstå att japaner äter väldigt mycket i pudding format, vilket är en konsistens som jag har svårt för emellanåt och skippar då gärna denna smörliknande klump. Och sist men inte minst, misosoppa och ris.

Till lunch köpte jag två stycken hämtlådor med sushi, dom kostade ca 60kr tillsammans! Lever i sushiparadis! Jag har även invigt ett par av pinnarna men det tur att jag har en IKEA skål att hälla soya i.

Kvällens middag var superb. Det serverades någon typ av sötpotatissallad, friterad kyckling, kål och självklart misosoppa och ris!

Fun fact: Imorse serverades det spagetti och köttfärssås som västerländsk mat och lax som den japanska rätten. Det är nog inte första gången middagsmat kommer serveras till frukost.