I juni var jag i Kos med Frida och Jess, strax efter att mina amerikanska kompisar var och hälsade på i Stockholm.
Då SAS ungdom inte flög till Kos direkt så mellanlandade jag och Frida i Aten och spenderade en natt där. Jag var väldigt nyfiken på Aten då jag har varit på Grekiska öar men aldrig på fastlandet. Jag letade upp Aten på Lonely Planets hemsida och hittade ett bra hostel och saker att göra. Hostlet var billigt men fräscht och hade mycket trevliga folk som bodde där. Vi åkte en röd buss (första gången för mig) gick runt lite, åt god mat och sen upp på taket för att ta en drink. Många var i våran ålder och gjorde sin rundresa och alla var otroligt trevliga. Vi hade en jättetrevlig kväll och blev en stor grupp som sedan gick vidare till en karaoke bar. Vi hittade några andra trevliga grabbar där som vi följde med till en inhemsk bar och hade så kul att vi nästan glömde bort att vi skulle flyga tidigt på morgonen. Det var ingen idé att sova, så till hostlet och packa ihop våra saker och iväg till flygplatsen igen.

Vi kom tidigt till Kos, Jess väntade på oss där. Jess är en Australiensare som vi träffade i Cancun, Mexiko och han reser vääääääldigt mycket. Just då körde han öhoppning och lite annat och undrade om vi ville vara med honom då hans kompis drog sig ur. Vi åt frukost och tog oss ner till stranden. Vårt hotell var väldigt centralt och vattnet var underbart! Dock var stranden stenig så man såg ut som att man var full när man tog sig i eller ur vattnet.
Den dagen var mest strandhäng och chill då Jess hade fått en förkylning.

Hela resan var mest strandhäng (jag brände mig) och några utgångar. Vi hyrde cyklar en dag och cyklade till en finare strand som hade en DJ och bar och det var bara vi och greker. Väldigt fint och jag trivdes som fisken i vattnet. Barerna på kvällen var väldigt roliga, spännande människor och billiga drinkar. Det blev väldigt galet! Det tycktes nästan aldrig sluta.
Precis när vi bokat båttur så blev jag sjuk och fick spendera dagen på rummet, säkert solsting. Men jag mådde bättre på kvällen och vi gick ut. Dagen efter så köpte jag och Frida snorklar och snorklade själva vid den finare stranden. Asså jag älskar verkligen att snorkla! Dock var det inte lika fint som Belize men vattnet var kristallklart och några fiskar fanns. Det är som en helt annan värld där nere!

Vi avslutade våran resa med en fin italiensk middag tillsammans, så sjukt gott och väldigt mysigt! Verkligen en lyckad och underbar resa!

Det var bestämt att jag och Frida skulle hälsa på Lisi i Tyskland. VI hade tur att våra flyg landade så nära varandra och Lisi hämtade upp oss i Hamburg. Vi hann mest bara äta en sjukt god pizza, bädda och snacka massor innan det var dags att sova.

Nästa dag hälsade vi på Lisis familj, storhandlade, lagade mat, tog en nap, pusslade och sedan var det dags att åka till Bremen för att festa. Vi började på en Irish Pub där alla pratade engelska. Sen vidare till en nattklubb. Väldigt roligt var de och vi hittade roliga människor. Tåg hem på morgonkvisten, åt mozzarella sticks och sov en stund.

Mer pusslande på morgonen, såg One Tree Hill, åt mat, nap och sen in till Bremen igen. Dock skjutsade Lisis kompis Rucha in oss, jag hade hört så mycket om honom. Hittade galningar på pubben som var sjukt roliga. De hade klätt ut sig och var så fulla! Vi drog till en klubb där vi tappade bort dem. Dock tröttnade vi och gick in på den klubben vi var i kvällen innan. Dansade och snackade med mycket grabbar, flera som Lisi kände. Verkligen kul kväll!

Sen var de dags att åka hem nästa dag, sa hejdå till Lisi, packade ihop och tog oss på tåget till Hamburg flygplats.
Alltid så roligt med dem tjejerna! Hoppas att vi ses snart igen! ❤

Så var det dags för min och min systers julklapp. Pappa skjutsade oss till flygplatsen i Västerås där vi tog flyget till London. Jag har aldrig varit på Stansted flygplats och den var förvånansvärt stor. Det var lätt att hitta tåget till city sen fick vi fråga oss fram med tunnelbana till vårat hostel vid London Bridge, St Christophers Inn hette de och var mycket bättre än jag väntat mig. Väldigt centralt, nära till tunnelbanan, fräscht, trevlig personal och bar med mycket folk. Dock så hade nån tagit fel säng och nycklarna fungerade inte som de skulle, men receptionen var öppen 24/7 så det var bara att säga till.
När vi kom fram packade vi upp oss, åt middag på puben under och drog till baren för att se om de fanns några roliga att prata med. Vi var ganska trötta då vi kom fram på kvällen men vi hittade några att ungås med, drog för övrigt till en svart/latino klubb. Man kände sig väldigt vit och det var mycket säkerhet.

Vi sov ut nästa dag och missade frukosten, så jag visade min syster Pret A Manger. Hon älskade de verkligen, England har mycket god mat. Sen tog vi tunnelbanan till Oxford street för shopping. Primark, Forever21, Victorias Secret mm. Vi hade bara handbagage så fick inte shoppa så mycket men var väldigt mysigt.
Till middag ville jag ha min älskade Chipotle som jag åt jämt i USA, så det var värt att ta tunnelbanan dit.
Tillbaka på hostlet bestämde vi oss för att ta en lugn kväll då vi skulle se Matthew Hussey the love and life coach nästa dag. Vi gick till baren vid hostlet och hade väldigt roligt då vi pratade med australienare och massa roliga människor. Verkligen packat på den baren, så roligt! Men vi la oss i skaplig tid ändå.

Två stopp bort med tunnelbanan var eventet med Matthew. Kan verkligen inte klaga på locationen på hostlet. 200 kr för 6 timmar nonstop med denna underbart härliga man. Kan seriöst lyssna på honom i flera dagar. Så bra saker han säger, vilken energi, så snygg och ja. Verkligen värt de! Vill åka igen eller på hans retreat, men det är för dyrt. Kan ni se honom så gör de! Hade hur roligt som helst och lärde mig massor.
Vi hade tänkt gå på pub crawl men eventet blev försenat så vi missa det, så vi tog saken i egna händer. Gick först till baren och sen vidare med tunnelbanan till klubben Fabric som jag hört gott om. Sjukt lång kö som aldrig tog slut, säkerhet och sen hade jag hoppats på att de var house musik men icke. Konstig techno. Men vi hittade några snygga Schweiziska killar att prata och dansa med så vi hade en awesome kväll ändå!
Lite skillnad på stängnings tider i London och i Sverige, vi gick kl 5 och då gick folk in i klubben. Vi väntade på att tunnelbanan skulle öppnas, åkte en bit och gick över London Bridge medan vi såg solen titta upp. Väldigt rolig upplevelse måste jag säga.
Vårat plan gick tidigt så det var bara att packa ihop grejerna, äta frukost och ta bussen till flygplatsen.
London är verkligen en underbar stad och jag skulle kunna åka dit flera gånger. Vi får se när vi ses igen!

I min familj så är det bara barnen som får julklappar så jag och mamma valde att resa istället. Budapest på ett 4-stjärnigt hotell över en långweekend. Väldigt mysigt även fast vi kände oss bortkomna på de fina hotellet.
Jag blev dock sjuk på flyget men de hindrade inte mig från att gå runt hela dagarna och upptäcka staden. God mat, fin och billig shopping samt underbara byggnader. En underbar resa att avsluta året med!

Idag var dagen vi bestämde oss för att försöka vara turister. Vi gick till Checkpoint Charlie som inte var långt bort alls. Jag åt den godaste pizzan ever på en Italiensk restaurang bredvid. Det var verkligen supergod mat där!

Vi gick vidare och skulle se Brandenburg Gate men vi var lite oense om vägen men Elina fick ha rätt så vi följde efter henne. Efter vägen såg jag några som hade kakmonstret muffins och pekade på dem. Tanten som ägde dem blev skitarg och skrek efter mig. Blev så oerhört chockad eftersom jag inte ens försökte ta dem!

Vi gick en bra bit men tillslut kom vi fram och det sytes eftersom vi möttes av massor av turister. Vi tog några kort och begav oss hem. Sen var det slut med turistandet för vår del!

Vi tog en nap eller tog det lugnt på rummet ett tag innan vi gick ner till matsalen där VM var i gång igen. Jag och Lisi köpte Kinamat och chips till middag  medan de andra åt pizza.

Det kom en tjej och pratade med oss som gjorde reklam för en klubb. Vi blev så sugna på att gå men vi var så slitna och skulle åka tidigt nästa morgon.

Vi var helt slut och somnade tidigt sen.

Upp 5 på morgonen för att packa och åka till flyget. VI sa hejdå till Lisi på hostlet för hon skulle stanna i Berlin och umgås med en kompis.

När vi gick utanför dörren kom skotten hem från en kväll ute och ba – ska ni åka hem nu?
och så gav han mig en kram och sa att det var trevligt att träffas. Både hans kompis och Elina och Frida stod som frågetecken och ba – hur känner ni varandra??
så jag fick dra den historien i väntan på tunnelbanan.

Resan hem gick smidigt och jag var hemma vid lunchtaget.

En riktigt bra och rolig resa med underbara vänner och minnen! Som jag kommer sakna oss fyra! Men vi ska försöka ses nästa år igen!

Jag vaknade upp och var jättebakis så de andra fick äta frukost och traska runt utan mig medan jag sov.

Vid lunch mådde jag bättre och vi åkte till en galleria för att äta hamburger lunch och shoppa. Gallerian hade ingen bra shopping men vi hittade en streeta som hade Forever 21 och massa andra bra affärer. Men vi gick bara på Forever 21 innan vi åkte hem.  Tog en nap, sen köpte vin och chips på supermarketet och jag ville ha mat så tog med mig från ett vietnamesiskt ställe. Det var väldigt gott! Sen gjorde vi oss i ordning i omgångar och förfestade vi matsalen igen. Där var det fullt av grabbar som tittade på fotbollen, gud vad högljutt det var! Men ganska mysigt. När matchen var slut bjöd vi in två killar att spela ölspelet med oss. En var amerikan och den andra från Schweiz.

Jag tror jag aldrig haft så roligt när jag spelat ölspelet någon gång asså shit. Dem tog det verkligen seriöst på ett helkul vis! Det slutade med att flera joinade oss när vi sen skulle gå till en klubb, och vi kom därför inte in på klubben för att vi hade med oss för många killar. Vi var nästan inne och sen blev vi utkastade. Oj, så arga vi var men vi hittade sedan en bar där vi gick in. Vi hade hur kul som helst där så det gjorde inget. Vi beställde massa drinkar, dansade rumpan av oss och pratade hela kvällen med massor med folk. När solen började gå upp tog vi taxin hem. Jag och Lisi gick till rummet och hon somna, och jag funderade vad Frida och Elina tog vägen men jag hittade dem inte så jag hittade Simon från Schweiz sittande på trappen ute och vänta på sin kompis Clint som tog tunnelbanan hem så vi snackade lite. Clint kom strax efter och när vi stod och prata dök en skotte upp så vi fyra stod och snackade länge innan vi blev trötta och gick och la oss.

Tidigt på torsdags morgon bar det av till Berlin, min snälla pappa skjutsade mig eftersom bussarna inte gick så tidigt.  Mellanlandning i Riga först innan jag kom fram till flygplatsen i Berlin där Frida och Elina stod och väntade på mig. Det var mycket varmare där än hemma i Sverige så jag tog av mig min tröja innan vi letade på informationsdisken. Gubben som sålde välkomstpaket med buss/tunnelbane biljetter var mycket konstig och vi stod där förvirrade och lite irriterade men bussen kom strax efter och vi kunde smidigt ta oss fram till hostlet vi skulle bo på. Det var mycket större och fräschare än jag hade väntat mig. Vi kunde dock inte checka in ännu så vi bytte om, låste in väskorna i ett rum och väntade på Lisi. Två killar från LA kom och snackade med oss medan vi väntade, riktig trevliga var dem och när Lisi kom och vi kramat om henne (jag har inte träffat henne på ett år och Elina har aldrig träffat henne) så sa vi att vi skulle möta killarna vid matsalen på kvällen och gå på barcrawl med dem.

Jag, Frida, Lisi och Elina tog en sushi lunch och catchade up massor. Elina och Lisi har hört massor av historier om varandra men Lisi åkte hem i juli och Elina kom i augusti så dem hann aldrig ses. Sen var Elina kvar i USA när Lisi var i Sverige för senaste midsommaren.

Vi tog oss sedan till ett supermarket för att handla vin och annat gott för kvällen. Sedan var det en nap som gällde innan vi gjorde oss i ordning och började förfesta.

Killarna kom ner sen och vi satt och pratade länge om våra minnen av USA och dem delade med sig av sina minnen. Vi kom några minuter sent till barcrawlen för vi förstod inte riktigt var det var någonstans men det stod precis vid en korsning sen såg vi. Det var en kille och en tjej som höll i det och killen var riktigt härlig! Han sjöng musikalsånger och var härligt bögig! Riktigt skön. Det började på en bar och var lite för trång och högljudd för våran smak. Vi försökte kommunicera så gott de gick. Det intressanta var de prostituerade tjejerna som stod utanför i korsetter, höga klackar och slampiga kläder. Jag har aldrig i mitt liv sett det på riktigt! Det var en ny upplevelse kan jag säga!
När vi skulle till nästa bar upptäckte vi att det var massor med amerikaner med på barcrawlet.

Nästa bar var en sport bar där vi tog varsin mojito och satt och pratade. Alla tyskar satt vid en stor TV och tittade på VM i fotboll. Den ena amerikanska killen vi va med mådde inte så bra så han gick hem, vilket var tråkigt.

På väg till ytterligare en bar så hade folket i våran grupp blivit lite lulliga så de började mingla runt lite, tre australiensare kom fram och frågade oss om vi var från Australien. - Ehh nää? Sa vi och såg ut som frågetecken. – Vi är från Sverige och Tyskland.
- Jaha, ni är blonda och solbrända så vi trodde ni var från Australien.
Och så var vi igång och pratade med flera.

Den baren blev vi ett stort gäng som tog drinkar och pratade massor, jag som är så nyfiken på Australien och vill studera där. De var från Sydney också, precis dit jag vill åka!

Nästa bar hade folk blivit fulla och grupper splittrades och alla minglade runt. Jag och killen från LA, Andrew höll ihop, han var väldigt trevlig. Kul hade vi i alla fall, träffade mycket nytt folk.

Nästa stopp var nattklubben där vi hade VIP inträde. I början var det knappt något folk alls så vi tog lite drinkar. Folk började droppa in efter ett tag och sen var det nästan packat! I Tyskland är det lite annorlunda från Sverige, man börjar inte gå ut förrän efter 12 och klubbar och barer stänger inte förrän tidigast 6 på morgonen, vilken inte är fallet i Sverige! Då man får vara glad om de har öppet längre än till 2.
Alla blev kalasfulla och hade jättekul att dansa, prata med nytt folk och dricka. Jag tror vi träffade folk från alla världens hörn. Vi splittrades och sen hittade tillbaka till varandra då och då.

När folk började försvinna från klubben och vi blev lite trötta så tog vi en taxi till hostlet men vi var hungriga så vi tänkte gå till donken men det visade sig att det var stängt! Besvikna började vi gå tillbaka när vi upptäckte att en indisk matbil öppnade för oss så vi köpte mat därifrån. Jag är inte så förtjust i indiskt sedan min tid i Indien men det fick duga. Killarna där var jättenyfikna och pratade med oss. När vi var klara gick vi tillbaka till hostlet och däckade i sängarna. Jag tyckte dock synd om de två som vi delade rum med för vi var nog inte så tysta.

Det var dock en väldigt lyckad kväll!

På kvällen på söndagen kom Nick så vi hann inte mer än att mysa den dagen.

Nästa dag var det upp och göra sig i ordning för att se standen. Han gick och köpte croissants till mig och makrons sötisen! Jag hade aldrig provat makrons förut, så det var en lyckad frukost.

Vi tog tunnelbanan till Eiffeltornet och gick runt och tog bilder där, det var jättemysigt med trädgårdar och folk som hängde. Vi ville åka upp till toppen men när vi såg kön för att ta sig upp så ångrade vi oss, så vi gick till ett hus där man kan ta fina kort på tornet istället.

Sen ville Nick gå till sitt favorit kvarter, Latin kvarteret, vilket var lite lugnare och finare folk i. Innan vi kom fram till sushi stället vi skulle äta på så hade vi gått i timmar och det var varmt. Sushin var jättegod och vatten var ett måste för min nordiska kropp.

Vi gick i lite mysiga affärer, såg Notre Dame men kön in var för lång där med! Så mycket turister! Gick vid Ile Saint Louis och Place Saint Michel innan vi blev så trötta i benen att vi tog tunnelbanan tillbaka och tog en nap. Nick träffade sedan en kompis på kvällen som han inte har träffat på 5 år så jag stannade hemma och mös framför en film.

Tisdagen var sista hela dagen i Paris och vi åt frukost ute och sedan en brunch med Nicks familj vilket var mysigt. Vi satt och pratade om vad som händer i världen och vad vi har för oss nu och lite så. Efter det så hann vi bara med Louvre, Notre Dame igen och gick längs Seine. Vi skulle till ett museeum men det var stängt så det var synd!

Vi åkte hem och vilade en stund innan vi åkte in igen för att äta god middag, lite franskt sådär. Fransmännen är jätte trevliga men inte så bra på engelska men den servitören var bra, älskade den restaurangen och maten!

Det blev sängen i tid för att förbereda för hemresa.

Det blev städning och packning på morgonen, vi tackade JB så mycket för att vi fick låna lägenheten. Men på väg till flygplatsen fick jag ett SMS om att flyget var inställt. Jag fick panik! Som tur var så fick vi bara byta och ta ett som mellanlandade i Köpenhamn vilket skulle göra att vi kom hem kl 21 istället för 17. Men det var bara att köra på. I Köpenhamn var vi hungriga och hittade ingen bra mat så vi satte oss på Olearys som var fullt. Tiden gick och vi fick varken maten eller någon gate. Det visade sig att servitören glömt skriv in vår order så vi gick gratis mat för besväret. Sweet! Gaten poppade upp strax innan och efter ca 1 timme var vi på Arlanda.

Jag saknar redan Paris, det var en sån underbar stad! Men förhoppningsvis kommer jag tillbaka. Nästa äventyr blir Berlin med tjejerna från mitt år i USA!

Jag var nyligen i Paris med min pojkvän i 5 dagar. Det var en mysig och händelserik resa må jag säga, en underbar stad!

På första dagen gick mitt plan väldigt tidigt, jag fick flyga själv då Nick (min pojkvän) hade flygit ner till Frankrike några dagar tidigare för att gå på ett bröllop. Med mellanlanding i Köpenhamn och inte mycket sömn lyckades jag ta mig fram till flygplatsen i Paris. Jag hade pratat med Nicks kompis dagen innan, han som skulle möta upp mig då Nick var i Rennes den dagen, och han hade som tur var skickat beskrivning om hur jag skulle ta mig in till stan. Det var bara att dra med sig väskan in på tåg och tunnelbana runt i en stad där jag inte förstod ett ord av vad som sades. Trotts massa konstiga namn och människor som försökte prata franska med mig så kom jag fram tillslut. Fick stå och vänta ett tag på Jean Baptiste, Nicks kompis, men han hämtade upp mig och vi dumpade mina saker i hans lägenhet. När jag berättade att jag aldrig varit i Paris förut ville han genast visa mig runt. Vi gick till garaget och hoppade på en scooter och han körde runt mig på massor av intressanta och roliga ställen.

Jag fick se den franska frihetsgudinnan, eiffeltornet, triumfbågen, operahuset, Moulin Rouge och Louvre. Vid gick längs gatan på Avenue des Champs-Elysées som hade en sida med dyra, exklusiva affärer och en med lite vanligare. Vi åt lunch på en kulle där man kunde se ut över hela Paris vilket var väldigt häftigt. JB berättade massor om Paris och Frankrike, väldig trevlig och roligt att de Paris från hans perpektiv med! Efter lunchen gick vi runt Tuillerna och hängde med hans kompisar. De var lite blyga på att prata engelska men jag tyckte de var duktigare än vad jag trodde dem skulle vara!

Efter det var det tillbaka till lägenheten för att vila och göra sig i ordning för en grillfest. Jag blev upphämtad av en taxi och JB, jag och en kille handlade lite mat och vin till festen, men på väg upp så fastnade vi i hissen och fick vänta någon timme på att bli utsläppta. Ja så kan de gå när man är tre i en hiss för två!

Festen var väldigt intim men mysig! Tjejerna satt på balkongen och drack vin, åt snacks och pratade. Jag var imponerad av att de alla verkligen ville och försökte prata engelska med mig, de var jätte snälla och trevliga. En tyckte det var jätte modigt av mig att åka till ett främmande land och umgås med folk jag aldrig träffat förut. Ja, det är det som gör livet spännande och roligt! Vi åt massor med god mat, pratade och drack i Paris natten. Runt kl 1 så åkte jag och en tjej hem, jag hade varit uppe i 23 timmar vid det laget och behövde sömn, så vi tog en taxi.

Det var verkligen en helt fantastisk dag som jag sent kommer att glömma. Tror jag blev kär i Paris.

Mary hade åkt hem och jag och Frida kände att vi hade lite sightseeing kvar som vi ville se, men i vår egen takt. Så vi begav oss till London Eye, Big Ben och Buckingham Palace. Vi gjorde även lite shopping, mat och fika. Som jag har saknat Victorias Secret och Forever 21! Och Starbucks ofc!
Kvällen kom och vi kände att vi ville se lite av nattlivet, vi bestämde oss för ett barcrawl! Göra sig i ordning och drack vin ensamma i matsalen då alla andra på hostlet var så tråkiga! Ingen försökte ens prata med oss och spelade bara spel på datorer eller mobilen. En flaska senare så drog vi på oss klackarna och knatade mor tunnelbanan. Vi var lite förvirrade var vi skulle mötas så vi fick fråga oss fram. Vi började med några barer och fick massa välkomst shottar och drinkar så vinet var lite överskattat. När vi sa att vi delat på en vin innan tittade dem bara på oss som vi var knäppa. I Sverige måste vi vara fulla innan vi går ut! Ledaren var jätte trevlig och människorna vi pratade med på ställena var super trevliga och roliga. Det sista stoppet var en stor nattklubb med mycket folk och bra musik. Vi dansade, snackade och hade kul. Men runt 3 började jag bli nöjd och vi skulle hitta hem. Vi fick fråga folk efter bussar och hittade tillslut en, och det bästa var att vi fick åka med utan att betala!
Som tur var kände Frida igen sig och vi hoppade av vid tunnelbanan så vi hittade hem.
Morgonen efter var ganska tung. Flyget gick inte förrän eftermiddag/kvällen så Frida ville gå på stan en sista gång. Några svenska tjejer gav bort dagspass på tunnelbannan då de skulle hem så de var awesome!
Mitt tåg till fllygplatsen var försenat så jag missade mitt flyg och fick boka om det med en buss till en annan flygplats. Det blev mycket tårar och förtvivlan men hem kom jag i alla fall!

Måste säga att det hela blev en bra och lyckad resa och jag vill gärna åka dit snart igen. Känner mig inte riktigt färdig med London!