HEJ VÄNNER

Väckarklockan ringer, jag spärrar upp ögonen och springer upp för att spy. Det är som värst nu, jag har ingen lust att åka dit, inte idag och inte heller imorgon. Om jag försvann skulle ingen bry sig, det är ju ändå ingen som ser mig. Men jag tänker inte göra det enkelt för dem, jag tänker inte visa mig svag. Det är ju det de vill.

Skolan är viktig för mig, den ger mig all kunskap jag behöver för att vara lika smart som mina föräldrar. Mamma säger alltid att det är viktigt med studier för att få en bra framtid. Men det är inte roligt att studera med ett icke fungerande socialt umgänge. Jag är ett enkelt mål i skolan. Mina klasskamrater njuter av att se mig må dåligt, gör jag inte som dom säger blir jag slagen/kränkt. Lärarna ser vad som händer, varför gör de ingenting åt det? De säger att jag inte kan koncentrera mig, att jag inte deltar, men hur ska jag kunna delta om ingen lyssnar på mig? Allting jag säger är meningslöst. Killen bakom mig säger att jag ska vara tyst, att min existens stör honom. Helt plötsligt lyfter jag upp min bok och kastar den på honom. Läraren blir rasande och ber mig att lämna klassrummet. Jag är rädd, vad har jag gjort?! Hela klassen kommer att hata mig. Här ute finns ingen som ser och ingen som kan hjälpa mig om det händer någonting, jag är inte lika trygg längre. Jag viskar för mig själv att han förtjänade det, för allt illa han gjort mot mig på rasterna och i klassrummet.

Jag pratade aldrig med någon i skolan om mina problem. Varje gång jag sa ifrån/sökte hjälp så tog ingen mig på allvar. Detta var en hemsk ständig känsla som jag fick leva med under årskurs 4–7 i grundskolan. Detta är tyvärr ett vanligt förekommande problem för barn i skolan, som få vill prata om. Jag och många andra har fått uppleva detta som i sin tur utvecklades till ett självskadebeteende, för att man kände sig otillräcklig. Med detta vill jag uppmuntra alla er som lider av någon form av psykisk ohälsa att det är okej att vara annorlunda. Det är okej att vara ledsen och det är så otroligt viktigt att se sina goda och bättre sidor före de sämre. Våga prata med personer som står dig nära. För det viktigaste av allt är att inte vara ensam. Våga vara er själva, vi föds som original, dö inte som kopior.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

  I found a new home
HEJ VÄNNER

Förra året besökte jag Mallorca för första gången i mitt liv. När jag åkte dit hade jag inga större förväntningar. Jag tänkte njuta av solen, äta god mat och det var det. Jag var inte alls inställd på att utforska ön. Vi hyrde en lägenhet i Santa Ponca (ligger ca 20 km väst om Palma de Mallorca) och en hyrbil.

I samma sekund som jag klev av planet och såg det vackra landskapet som varierade något så otroligt i form och storlek, blev jag genast nyfiken. Det kändes som att ön talade till mig. Jag fick en obeskrivlig hemkänsla. Jag visste att resan inte längre skulle vara som jag hade planerat den. Tidigt nästa morgon smög jag ut på balkongen för att skåda ut över viken och bergen i bakgrunden. Det dröjde inte länge förrän jag hade bestämt mig att bege mig dit ut, se allt som ön har att erbjuda. Jag satte mig i bilen (tillsammans med min syster) och körde dit de olika vägarna tog oss. Jag stannade upp i några byar för att fotografera, Valldemossa är min personliga favorit, berikad med vacker natur och gamla byggnader, placerad mitt bland bergen. Det fanns så många fina platser på ön. Det jag tyckte väldigt mycket om var hur landskapet varierade.

Denna upplevelse gav mig en helt ny syn på livet och varje kväll kände jag mig upprymd och inspirerad. Mallorca är en fantastisk ö. Vissa platser är som gjorda för en och jag tror att jag har hittat mitt lilla paradis på jorden. Vill tillbaka för att utforska mera, jag hoppas att få den möjligheten snart, kanske efter min praktik i Italien. Om ni någon gång reser dit är hyra bil ett måste. Lägg två dagar på att utforska ön, stanna en stund i varje by och gå runt. Det är en spektakulär upplevelse och ett minne för livet.

Likes

Comments

HEJ VÄNNER!

Han väckte mig med försiktiga pussar på kinden. Än idag kan jag ångra lite att jag var så elak mot honom på morgonen, men han vet att jag inte är en morgonmänniska så han tog det bra. Han är fin, min pojkvän, på alla sätt och vis. Dagarna gick så fort för oss, jag önskar att jag kunde spola tillbaka tiden eller åka iväg igen. Tyvärr, så kommer ju vardagen ikapp oss alla. Det är därför man drömmer sig iväg, och dagar som dessa minns de fina stunderna och minnena.

Det var vår första resa ihop, första av många fler. Direkt efter min student for vi mot Spaniens östra kust, Barcelona. Där stannade vi i tio dagar. Bara vi två. Visst hade jag hemlängtan, jag hade aldrig varit hemifrån så länge. Men han fick mig till att känna mig trygg och älskad. I hans famn är jag som hemma. Sättet han lägger sin blick på mig säger mer än vad ord kan förklara. Jag minns en kväll specifikt. Jag bar en röd fodralklänning. Tillsammans med solbrännan satt klänningen som en smäck. Han väntade otåligt på mig utanför badrummet och ropade ofta på att jag skulle skynda mig, eftersom jag tog bra tid på mig att göra mig i ordning. Men så fort jag klev ut till honom försvann alla hans ansiktsuttryck, efter en stund fick han ur sig orden om att jag var vackrast i världen och han var så lyckligt lottad över att få kalla mig för hans tjej. Obeskrivlig lycka, och omedelbar värme rakt in i mitt hjärta.

Vi såg så mycket av vackra Barcelona, men ändå hann vi inte se allt på tio dagar. Vilket endast ger oss anledning till att åka tillbaka. Det bästa av allt var att få se allt med honom. Tillsammans växte, och växer vi tillsammans. I fyra år har jag fått kalla honom för min. Fyra år av en oändlighet.

Även om vi aldrig badade i havet spenderade vi många kvällar på stranden. Han är min livskamrat, men även min bästa vän. Han känner mig ibland bättre än mig själv, och har ibland tänkt åt mig i förväg. Men det är väl det kärlek går ut på? Trots våra olikheter och kontraster så är vi som gjorda för varandra.

Snart ska vi se Italien ihop. En resa som jag vet kommer ge oss båda nya perspektiv på att leva, arbeta och älska. För det spelar ingen roll när och vart vi ska, med honom vid min sida blir allting bra.

All kredd går till min kära Felicia som "gästblogga" idag, ni kan följa henne här; http://nouw.com/tosevskas eller @tosevskas

Likes

Comments

HEJ VÄNNER!

Idag var en bra dag, väldigt lugn och mysig. Mestadels av dagen spenderades utomhus, tillsammans med min flickvän och våra gemensamma vänner. Vädret har varit obeskrivligt fint, vi tog tillfället i akt att fika utomhus för första gången i år. Nu känner man verkligen att våren/sommaren är på gång. Längtar till alla de mysiga sommarkvällar med god mat, uteservering, ett empatiskt umgänge, korta nätter och romantiska kvällspromenader. Synd att sommaren i Sverige är så kort, (tänk om man bara kunde loopa den tid på året man tycker bäst om). Sommar är en vansinnigt stor motivationskälla för mig.

Igår publicerade jag ett inlägg om hur viktigt det är att vara äkta, men jag glömde nämna hur viktigt det är att vara sig själv för att finna lyckan. Jag tänkte avsluta inlägget med en kort beskrivning av vad lycka innebär för mig.

Vad är det som hindrar dig från att känna lycka?

Är det situationer du genomgår? Misslyckade mål? Eller kanske en svag finansiell ställning? Är dessa eller andra omständigheter det som hindrar dig från att vara lycklig? I så fall kommer du konstant söka efter det som fattas dig, utan att inse att lycka inte har något att göra med allt detta. En stor procentsats styr du själv över. Det betyder att det spelar roll hur du uppför dig och hur du väljer att agera.

Vi måste lära oss att älska oss själva, acceptera oss själva och leva med oss själva. Dessa är nycklarna till att upptäcka lyckan som finns inom oss alla, oavsett vilken situation vi ställs inför. Vår attityd till livet ändras när vi blir medvetna om att personlig nöjdhet inte är så vansklig som vi blir lärda. Den beror inte konstant på vad som händer omkring oss.




Likes

Comments

   
YOU ARE PERFECT EXACTLY AS YOU ARE
    
HEJ VÄNNER!

Du får mig, hela mig, för allt jag är. Är jag svag i dina ögon? Kanske ignorant och korkad? Är det vad du tänker om mig? Vem är du som tar dig rätten att döma mig? Du känner inte ens mig! Bara för att du förändras betyder det inte att jag också ska det.

Varför ska jag vara falsk och oärlig för att bli omtyckt om jag inte mår bra med mig själv i längden? Den sanna jag kommer ändå alltid fram i slutändan och när det händer blir man sällan förlåten. Utsidan kan variera, håret och stilen till exempel. Sådana förändringar kan jag förstå, men att byta personlighet i jakt på framgång eller en bättre social status. Nej. Var passionerad, acceptera dig själv/andra och sluta döma.

Jag vågar att vara nyfiken och står för det jag tycker. Ibland säger jag saker som förändrar andra personers uppfattning om mig. Både positivt och negativt. Jag försöker skapa en bild av mig själv som jag sedan kan leva upp till. Jag är på jakt efter autenticitet.

Tyvärr är det många som är i en situation där de inte får stöd i att bli sedd och hörd för den person den är. Det är viktigt att få bygga upp självkänslan i sin egen takt och att få lära sig att man är värdefull precis för den man är och inte den man kan bli. Var äkta och våga begå misstag.

Bjuder på ett gammalt foto från Barcelona. Har inte kunnat fotografera till bloggen på grund av förkylningen, ska göra mitt bästa för att bli frisk snart. Tack till er som läser och ha en fortsatt bra dag!

Likes

Comments

I don't want to feel this way anymore
HEJ FOLKET!

I går måndags kände jag mig lite grötig i halsen och idag har det börjat småvärka lite och allt känns allmänt dåligt. Tycker ändå att min kropp har lyckats försvara sig bra mot alla förkylningar som härjat bland familj och vänner under den senaste tiden.

Dagen i sig har varit seg och produktiviteten är inaktiverad tills vidare. Skriver det här inlägget liggandes helt utslagen i badkaret med lite ljusterapi i bakgrunden. Förhoppningsvis hjälper det mig att koppla av och ladda batterierna inför morgondagen. På tal om något helt annat. Är det bara jag som tycker att Nouwappen är dålig om man vill omarrangera rubrik, bild och text i inlägget?

Är du intresserad av foto & redigering? Igår publicerade jag ett inlägg om hur du med störst enkelhet proffsredigerar dina bilder. Kika gärna på det! Tack för er tid, sköt om er!

Likes

Comments

Contains affiliate links
HEJ PÅ ER!

Jag gissar att du har en hel del digitala bilder, som du vill förfina och dela på sociala medier eller printa och hänga upp. Det finns en uppsjö av extremt bra bildredigeringsprogram. Jag använder Adobe Lightroom & Adobe Photoshop. Men som sagt, det finns massor av program, verktygen i dessa är liknande och resultatet blir ungefär samma. Ska försöka gå igenom basics idag så att alla kan förstå och prova sig fram!

Denna metoden kan användas vid redigering av inrednings/landskapsbilder. Jag vill påpeka att mina bilder är tagna i RAW-fils format. Skillnaden här är att man har möjlighet att plocka ut bildinformationen direkt från sensorn innan den konverteras och komprimeras till en JPEG eller TIFF. En komprimering innebär alltid en sorts förlust av information som försvårar egen framkallning.

Vi börjar i sektionen som heter "Basic eller grundläggande", här tänkte jag att vi skulle få fram kontrasten och ljuset i bilden. Börja med att höja exponeringen för att släppa in mer ljus, eftersom min bild var väldigt mörk och odetaljerad vågade jag lägga på lite mer än vad jag vanligtvis brukar. Jag höjde exponeringen med +1,21 enheter.

Kontrast; +40 enheter för att få fram skillnad i färg och ljusstyrka som i mitt fall gjorde fåglarna urskiljbara gentemot bakgrunden. Sedan har vi högdagrar och skuggor. Det första alternativet stärker bakgrunden och separerar de olika detaljerna. För att skilja åt moln och himmel minskade jag högdagrar till -100 enheter och eftersom min bild inte behövde några skuggor ökade jag dessa till +100 enheter.

Jag fortsätter med att höja vita till +80 och sänka svärta till -70 för att stärka färgen och förtydliga dess ursprung. Vid detta moment är bilden ren och detaljerad, men den är fortfarande tråkig och färglös. Detta ändrade jag i inställningar för mättnad/nyanser, jag la på följande färger; Blå, röd, lila och magenta. Sedan minskade jag orange med -87 enheter för att det inte skulle se ut som att fåglarna fick en spraytan behandling. De kunde förbli vita när jag sedan la på en rosa/gul nyans för högdagrar och skapar en så kallad solnedgångs effekt.

Dessa parametrar är grunden för en detaljerad och proffsig landskapsbild, de fungerar också tillsammans med andra typer av bilder men rekommenderas INTE för porträttfoto. Jag hoppas detta var någorlunda informativt även fast jag drog det väldigt kortfattat. Tack till alla er som läser dagligen, önskar er en fortsatt bra dag!

Likes

Comments

HEJ ÄLSKLING!

Idag skriver jag till dig!

Den 19:e mars för fyra år sedan blev du min. Jag kommer ihåg nervositeten när vi skulle göra det officiellt. Vi väntade ett tag. Dina föräldrar tyckte inte att du var redo och det respekterade vi genom att ta små steg fram. Vi började träffas på dina håltimmar. Jag uppskattade varenda sekund av dessa. Varje gång våra blickar möttes kunde jag inte sluta le. Din kärlek gjorde mig kapabel till vad som helst, jag var redo att offra allt för dig, kunde gått genom eld och vatten. Starkare än någonsin tillsammans med dig, fick mitt liv äntligen en mening.

Det är lustigt för idag, fyra år senare känner jag fortfarande likadant. Vi har växt till något vackert och skapat en varm och utvecklande relation. Jag kan inte sluta tänka på vår fantastiska resa till Barcelona. Den varma dagen du simmade i poolen på våran takterrass och log åt mig, sa jag till mig själv; Henne vill jag tillbringa resten av mitt liv med. Jag kommer för alltid att vara tacksam mot dig. Du tog mig rakt upp och ner som jag är och gav mig ditt stöd. Mitt hjärta är för alltid ditt. Jag älskar dig min fina skatt!



Likes

Comments

don't compare yourself to others  that's when you start to lose confidence in yourself
HEJ VÄNNER!

Idag ska jag fortsätta min enkla guide för hur ni kommer i form till sommaren. I detta inlägget kommer jag att beskriva olika träningstekniker som hjälper dig att förbränna fett, öka styrkan, utveckla muskler och förbättra konditionen. Allt jag tar upp i det här inlägget är baserat på egna resultat och böcker som jag läst under de senaste åren. Var skeptiska och kommentera gärna om det finns något som ni vill tillägga. Innan vi dyker ner i de olika metoderna vill jag bara säga att det är viktigt med vila. Överträning leder till att träningen blir extremt tråkig, styrkan försvinner, muskelpumpen likaså, och när du beslutar om att förbränna fett och bygga muskler under en period på två månader, finner du dig själv närmast konstant sjuk – eller åtminstone på gränsen till det.

Träning

Tips 1: Bekanta dig med cardio acceleration

Den här tekniken kommer att påskynda fettförbränningen samtidigt som du utvecklar dina muskler. Denna metoden kombinerar styrketräning och intensiv cardio i ett tempofyllt pass. Istället för att vila mellan varje set ska du nu hålla igång kroppen med olika cardio-övningar, det vill säga; Om du gör 8 knäböj med stång bak och vilar normalt en minut innan du påbörjar ett nytt set, ska du nu tillägna den minuten åt cardio. Jag menar inte att du ska släppa stången och springa till löpbandet som befinner sig på andra sidan anläggningen. Stanna kvar vid din station och gör övningar som; Hoppa hopprep, dumbbell cleans och step-ups. Det enda kravet är att du rör på dig i en minut.

På så vis förbränner du fler kalorier och förbättrar din kondition. Är du en nybörjare? Minska tiden till 30 sekunder och vila den resterande tiden för bättre återhämtning.

Tips 2: Fokusera på fria vikter och stora rörelser

Hitta övningar som aktiverar så stor andel muskelmassa som möjligt och håll er till dem. Dels så lär ni er att bättre koordinera kroppens muskler så att ni kan utnyttja större muskelmassa i lyften. Och dels så lär ni kroppen att inte motarbeta sig själv. De klassiska övningarna är marklyft och knäböj, följt av bänkpress, press och chins/ryggdrag. Vilket också oftast är de övningar vi kan förflytta absolut störst mängd vikt.

Tips 3: En ordentlig nattsömn

När jag säger en ordentlig nattsömn menar jag ca 8 timmar per natt. Planera in sömnen för en lugn, avslappnande och stressfri sömn. Många studier har visat att runt 8 timmar är den optimala sömnen. Du kan inte ta igen förlorad sömn, därför är det viktigt att se till att sova tillräckligt per natt. Enligt forskning så utsöndras ett ämne som heter kortisol vid stress, dålig sömn, samt vid lågt blodtryck. Kortisol är som rena motsatsen till växthormonet testosteron, som bygger musklerna.

Detta var andra delen av hur du kommer igång inför sommaren, tänk stort och var målmedvetna. Jämför er inte med andra på gymmet! Ta bilder och jämför med era egna resultat och använd er personliga utveckling som motivation.

Tusen tack till alla er som uppskattar mina inlägg. Lycka till med er träning och ha en fortsatt bra dag!

Likes

Comments

       A DREAM BECOMES A GOAL                      WHEN ACTION IS TAKEN                     TOWARD ITS ACHIEVEMENT 
HEJ VÄNNER!

Idag vill jag ge några bra tips på hur ni kan komma i form inför sommaren. Allt jag tar upp i det här inlägget är baserat på egna resultat och böcker som jag läst under de senaste åren. Var skeptiska och kommentera gärna om det finns något som ni vill tillägga.

Kost och träning går hand i hand, slarvar du med kosten försämras prestationen och muskeluppbyggnaden, det dröjer också längre att uppnå slutresultat. Gör du tvärt om och slarvar med träningen, får du ingen snygg/platt mage etc.. Utan kanske det motsatta.

KOST

Börja med att ändra din frukost! Tänk på att inte få i dig för mycket fett redan på morgonen, äter du kvarg? Välj en lättare variant (låg i fett). Ät proteinrikt, koka äggen redan dagen innan för att spara dyrbar tid på morgonen. Våga att variera mellan olika frukostar för att hitta er favorit. Hoppa inte över frukosten och ät den så fort du vaknar. Tips på proteinrika måltider hittar ni här; http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-nyttig-frukost/

Tips 1: Undvik vita kolhydrater!

Undvik helst kolhydrater som är, eller kan vara, vita. Följande livsmedel är förbjudna, förutom inom 30 minuter efter ett avslutat träningspass, (glöm inte att det är viktigt med återhämtning) allt vetebröd, ris, spannmål, potatis, pasta, tortillas och stekt mat med panering. Om du undviker att äta ovannämnda livsmedel och allt annat vitt, kommer du vara på den säkra sidan.

Tips 2: Använd några få recept om och om igen

Oavsett om ditt mål är muskelmassa eller fettminskning ska du försöka utgå från några recept som du kan återkomma till gång på gång. Det finns tio-tusentals produkter i det genomsnittliga svenska snabbköpet, men bara en handfull av dem gör dig inte fet. Blanda ingredienserna från följande lista och konstruera varje måltid så att det ingår en från vardera av de tre grupperna.

Proteiner

  • Äggvitor med 1-2 hela ägg för smakens skull (är äggen ekologiska kan man slänga i hela ägget tillsammans med äggula)
  • Kycklingbröst eller lår
  • Biff (helst från gräsuppfödd boskap)
  • Fisk & fläskkött

Baljväxter

  • Linser
  • Svarta bönor, Pintobönor, Röda bönor, Sojabönor

Grönsaker

  • Spenat
  • Blandade grönsaker (inklusive broccoli, blomkål eller andra korsblommiga grönsaker)
  • Surkål, kimchee, sparris, ärtor och gröna böner

Dessa ovanstående livsmedel påverkar din fysiska utveckling positivt. Du kan äta dessa när du vill. Gör det enkelt för dig och välj ut fyra måltider och försök upprepa dem så ofta du bara kan. Lunchar du på stan? Var försiktig med vad du stoppar i dig, förvånansvärt nog har jag funnit att mexikansk mat (efter att ha bytt vita kolhydrater till grönsaker) är ett av de kök som bäst bidrar till denna diet. Ät mexikanskt!

De flesta som går på kolhydratfattig kost klagar på låg energi och därför är det jätteviktigt att man lägger till baljväxter i den dagliga matlagning för att få i sig kalorier. Ät fyra måltider dagligen inkl. frukost och justera dessa efter ditt schema men se till att äta den första måltiden en halvtimme efter du vaknat.

Tips 3: Drick inte kalorier

Drick stora mängder vatten och osötat te, kaffe men även andra kalorifattiga drycker. Begränsa dietdrycker till högst 16 gram per dag om du kan, eftersom aspartam kan stimulera viktökning.

Tips 4: Ha en "Cheatday" en gång i veckan

Ät vad du vill, drick vad du vill. Paradoxalt nog ökar dramatiska toppar i kaloriintaget på detta sätt en gång per vecka en fettminskning genom att se till att din ämnesomsättning (sköldkörtelfunktionen och omvandlingen av T4 till T3, etc.) inte växlar ned på grund av långvarig kaloribegränsning. Just det: Att äta ren skit kan hjälpa dig förlora fett. Det finns inga gränser den dag av glupsk njutning. Det finns absolut ingen kaloriräkning i denna diet, vare sig den här dagen eller någon annan.

Detta är den första delen av hur man kommer i form till sommaren. Jag uppskattar verkligen om du på något sätt visar att det här inlägget har varit hjälpsamt och intressant för dig. Jag lägger ner väldigt mycket tid på research och planering för att göra det praktiskt och tänkvärt. Alla ni som läser från början till slut; Ni är guld värda! Imorgon publicerar jag den andra delen som handlar om träning och olika övningar för utvecklande av muskler. Hoppas att ni har haft en fantastisk fredag!! Godnatt på er! 😊

Likes

Comments