Idag rullar vi hem mot Umeå. Det var 45 dagars sedan vi var hemma sist. Men det verkar bli kortvarigt, för vi kommer förhoppningsvis få våran lägenhet uthyrd från början på augusti. Så nu blir det hem och packa ihop alla kläder osv sedan får vi se var vi hamnar i augusti.

Efter 45 dagar med semester börjar man bli lite lat när det gäller rutiner att kliva upp tidigt och lägga sig i tid. Men nu har vi beställt oss för att kliva upp i tid varje morgon samt att sova innan 12. Ska bli skönt med lite bättre rutiner igen.

Det som är skönt med att vara hemma från Thailand är att man får vara uppklädd och fräscha till sig. Där var det så fuktigt hela tiden och svårt att känna sig fräsch. Fördelen med Sverige är att man kan känna sig fräsch än fast det är mitt i sommaren.

Idag ska vi fira Linneas kusin som konfirmerar sig. Direkt efter det blir det att fara raka vägen till Sundsvall. Där en det sensommar, en festival med Steve Angelo osv. Blir nog hur roligt som helst.

Just nu är vi några dagar i Stockholm. Vi bor i Danderyd hos Linneas släckningar.
Vi glider mest runt här bland olika affärer och äter gott. Det enda som fattas är värmen från Thailand! Sjukt kallt här i Sverige.

Är just nu påväg hem till Sverige. Känns både skönt med ändå tråkigt att lämna Thailand efter 30 dagar.
Men nu ser jag fram emot 5 dagar i Stockholm sedan bär det av till Sundsvall i några dagar.
Efter denna långa semester blir det att ta tag i livet och jobba några veckor innan vi flyttar till Spanien. Än så länge har vi inte hittat någon bra lägenhet där. Vi har börjat fundera på att köpa en liten lägenhet där men de flesta är väldigt dyra.. så vi får se hur det slutar kanske får bo i tält på stranden.

Förresten res aldrig till Koh Samui. Ön är jättefin, ungefär som övriga Thailand. Men flygplatsen är ett skämt, den är utomhus i den stekande solen, sjukt drygt då man ska resa i 20 timmar och för måsta stå i 45 gradig värme i några timmar. Stackars den som måste sitta bredvid mig nu på flygplanet ;)

Nu är det klart. Linnea har fått jobb i Marbella och vi har även fått flera som är intresserad av vår bostadsrätt i Umeå. Planerad flytt blir i September och vi kommer vara där på obestämd tid. Känns grymt roligt att prova bo utomlands ett tag!

Minns tillbaka då jag och L var i Madagaskar ifjol.

Allt började med att L satt och kolla på lite annorlunda resor. Då hittade hon Madagaskar. Vi fastnade för att göra den resan direkt för att det kändes lite galet och spännande att fara dit. Vi hade aldrig förut hört talas om någon som hade varit där. Vi började med att leta information om var man skulle bo osv. Men det var inte lätt att hitta info om ön för det är nästan ingen som varit där. Men efter många om och men så bokade vi en flygbiljett ner till Madagaskars huvudstad. Vi hade sedan bokat några dagar på ett hotell, hotellet låg på en ö som heter Nosy Be. Nosy Be har varit en gammal fransk koloni, så språket var franska och det var vanligt att fransmän for dit och turistade.

När vi väl landat i huvudstaden så möttes vi av den mest gamla och oorganiserade flygplats jag någonsin varit med om. Det var folk överallt jättelånga köer, bagagebanden rullades för hand. Men det kom fram en snubbe som vi betalade ca 10kr då tog han oss förbi passkön som var ca 200m lång gjorde så vi fick gå förbi passkontrollerna och allt. När allt det var gjort bokade han flyg åt oss ner till ön Nosy Be.

Jag har aldrig varit flygrädd någonsin. Men flygresan från Madagaskars flygplats ner till ön Nosy Be är den absolut läskigaste jag någon gjort. Planet var jättegammalt det skakade otroligt mycket och inte nog med det så hade jag tyvärr läst före att flygbolaget var svartklassat vilket innebär att det avrekomenderas stark att åka med dem.

Tillslut kom vi fram till vårat hotell som vi hade bokat och det var faktiskt väldigt fint. Ungefär samma standard som ett Europeiskt hotell. Maten var relativt billig med tanke på att vi bodde på den dyraste stranden i hela Madagaskar. Runt stranden låg det ganska många hotell och det var ganska välorganiserat. Det fanns många utflykter och upplevelser att göra.

En dag tog vi en båtutflykt till en ö där det fanns Lemurer. Lemurer finns bara på ett ställe i hela världen och det är i Madagaskar. På den ön fick vi även hålla i en stor boaorm, se spindlar, och se jättestora landsköldpaddor som var över 100år. Efter utflykten på den ön så blev det snorkling i en vik. Där var det jättefin och vi fick se några havssköldpaddor där.

En annan utflykt som vi gjorde var att vi fick en privatguidad tour på fyrhjuling runt ön. Då fick vi ställen där det varit gamla vulkanutbrott, se naturen riktigt nära osv. På ett ställe stannade vi för att gå in i djungeln till fots. Våran guide förde oss till en sjö där det fanns massa krokodiler. Vi lyckades smyga så vi bara var någon ynka meter ifrån krokodilerna det var riktigt pirrigt i magen. På vägen hem passerade vi genom några byar där lokalbefolkningen bodde. Det var faktiskt ganska jobbigt att se hur alla dessa människor levde och bodde. De lever så otroligt fattigt och har knappt råd med mat för dagen.

Efter resan i Madagaskar så fick man reflektera ganska mycket över hur folk i världen har det. Hemma i Sverige så behöver man aldrig fundera hur man ska lyckas få mat för dagen, hur man ska överleva om man blir sjuk, om man ska ha råd med vatten till sina barn. Medan där så fick de verkligen kämpa varje dag för att få ihop mat, vatten, tak över huvudet. Resan gjorde att jag känner mig lyckligt lottan som är född i ett så bra land som Sverige.

Kan verkligen rekommendera att resa till Madagaskar ifall du vill ha ett riktigt äventyr. Landet har otroligt mycket att erbjuda trots att det är så lång efter i utvecklingen. Om ni ska fara dit kan jag rekommendera att inte fara in till huvudstaden. Det var så otroligt sjukt fattigt där, vi vågade knappt gå utanför hotelldörren utan livvakt. Men däremot så var det otroligt vackert på ön Nosy Be. Vi läste även på att det är en del som köpt en privat guide som tagit dem genom landet med bil till ön Nosy Be och det hörs ha varit en otrolig upplevelse.

Igår hittade vi en liten mysig resturang som ägdes av en italienare. Vi beställde in en charkbricka med massa parmaskinka och olika ostar OTROLIGT gott 😋😋 till det blev det vin och någon drink. Hur mysigt som helst.