Efterisolering

De fleste vil vist gerne spare penge, især hvis man ikke skal gå på kompromis med noget der vedrører besparelsen. Bor man i et ældre hus, kan det ofte være en god ide og en god investering at efterisolere. Isolerings metoderne er i dag betydelig bedre end for 30-40 år siden og er der ikke gjort noget ved huset siden det blev bygget, kan der være store gevinster at hente i form af gode besparelser på varmeregningen. Oveni besparelsen får man så et varmere hus, bedre indeklima og en god fornemmelse af at man har hjulpet en lille smule med til et bedre miljø.

Isoleringsmetoder.

Når vi taler om efterisolering er der især to metoder der bruges, nemlig hulmursisolering og loftisolering. Har du ingen isolering i hulmuren er det den metode der giver den største besparelse af de 2 metoder. Men oftest er det rentabel at tage begge dele på en gang.

Hulmursisolering

Hulmursisolering er den isoleringsform der forrenter investeringen bedst. Et typisk parcelhus kosterca ml 8- og 14.000 kreller ca 100 kr pr m2. Fra dette beløb kan så pt. fratrækkes statstilskud og håndværkerfradrag så omkosningen bliver ca 40% lavere. Investeringen kan være tjent hjem efter allerede et par år og derefter firgiver besparelsen penge til andet forbrug eller opsparing. En efterisolering af hulmuren er idag en nem proces, hvor der sprøjtes isoleringsmateriale ind gennem små 22 mm huller i fugen. Der benyttes oftest et granuleret produkt af styrolit, papiruld, glasuld eller stenuld.

Loftisolering

På loftet kan der også gemme sig gode muligheder for besparelser på varmeregningen. Der kan hentes besparelser på helt op til 25% af varmeregningen og oveni det får man et varmere hus og mindre udledning af co2. Idag bruger man typisk papiruld til loftisolering . Papiruldet sprøjtes direkte ind på loftet i et tykt lag og det lægger sig overalt uden sprækker og revner, hvor der kan komme varme op igennem. Efterisolering af loftet koster ligeledes omkring kr 100 pr m2 plus evt omkostninger til gangbro mm. Også her får man statstilskud og håndværkerfradrag som reglerne er i dag.


Har du et ældre hus er det bare med at komme igang og få lavet investeringen og begynde at spare gode skattefri kroner. Som en bonus får dit hus en bedre energimærkning og dermed en højere salgsværdi hvis det en dag skal sælges.

Når du alligevel skal til at rode rundt oppe på loftet er det måske en god ide og få tjekket tagkonstruktionen. Skal der udskiftes noget på dit tag, spær eller lægter er det nemmere at få en tømrer til at gøre det inden der bliver foretaget isolering.


Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - Klik her

Likes

Comments

Ja så gik den ikke længere, min gamle ejendom er lige blevet solgt og nu skal jeg flytte for første gang i 19 år. Udover alle de forskellige tiltag jeg skal have taget omkring flytning af telefon, forsikring, afmelding af strøm og vand osv osv. Ja så skal jeg jo også have flyttet alt mit habengut, møbler, tøj, redskaber og ikke mindst ragelse.

Jeg har forhørt mig i familien hvad man gør nu til dags når man vil flytte og det var falktisk godt vi lige fik vendt den sag. Jeg troede jeg skulle have fat i en flytteforretning og lade dem om det, men det viser si at man kan leje en smart flyttecontainer, man kan få stille til rådighed i en periode lige ved ens fordør. Det er da smart tænkte jeg, så kan jeg gå og pakke og sortere i ro og mag og kun få det med som jeg virkelig vil have og skal bruge.

Ikke nok med det, For det firma der udlejer flyttecontaineren, udlejer også depotcontainer som jeg kan bruges til alt det ragelse der er for godt til at blive smidt ud, og som jeg vil gemme indtil jeg finder ud af hvad jeg skal med det. Det kan være jeg laver et loppemarked, eller at børnene kan bruge noget af det på et senere tidspunkt.

Så jeg flytter, med hjælp fra ungerne på en ny moderne og fleksibel måde og det synes jeg faktisk er rigtigt smart.

Likes

Comments

Mit tag ligner noget fra det ydre univers, fuldstændig overbegroet med alger og lav. man skulle tro jeg havde startet et gartneri med speciale i taggrønt, men det er nu ikke selvforskyldt. Jeg har i flere år truet med at gøre noget ved det, men nu er det blevet så meget at jeg tror der skal professionel hjælp til.

Min kære nabo, der i øvrigt er yderst pertentlig og har fuldstændig styr på sit liv, råder mig til at hyre et algefjernefirma, der kommer og sprøjter noget ukrudtfjerner på, der så skal få alt grønt til at gå ud og visne. Jeg har aldrig prøvet, men min alt vidende nabo siger det er sagen og det eneste at gøre.

Vi har et firma i nærheden der gør den slags, fandt jeg ud af da jeg søgte på nettet. De kører overalt , så det er da oplagt at bruge et lokalt firma. Priserne skræmmer mig ikke, under 1.000 kr for hele taget, og så skal jeg ikke selv gøre noget.

Jeg har nogle fine roser til at stå langs med huset og blev faktisk lidt nervøs om de kunne tåle vandet de bruger til algerne, men efter en opringning blev jeg beroliget, at det kunne de sagtens og det skulle jeg ikke tænke mere over. Så hermed er der bestil algebehandling af taget til næste uge. Virkningen ses så godt nok først om et par måneder, men nu har det været sådan i mange år, så det går nok.


Likes

Comments

Jeg er allerede ved at gøre klar til min sommerferie der i år starter allerede i starten af juni. Det bliver skønt med nogle dage uden de store bekymringer og med bilen fyldt af de gode ting. Turen går nordpå til det nordlige Sverige, hvor der skal vandres og slappes af i et pænt mix.

Jeg har telt og udstyr med, så jeg regner med at overleve i den lidt barske natur, hvor jeg selvfølgelig forventer at se nordlys og håber på ikke at se bjørne. Jeg har fået hund siden sidst, så den skal jeg have med i bilen Jeg har købt et smart hundegitter hvor hunden kan opholde sig sikkert for både den og os der sidder foran i bilen. Hunden er en brun labrador der et halvt år nu. En sjov alder hvor der er gang i den, så det bliver dejligt at holde ferie med den. For at kunne tage nogle længere ture når vi kommer frem har vi valgt også at tage vores 3 cykler med. Det gav mig dog noget hovedbrud inden jeg fandt en måde at transportere dem på, men der hvor jeg købte hundegitteret var der også et stort udvalg af cykelholdere . Jeg valgte en løsning hvor jeg både kunne have 3 cykler på trækkrogen, men samtidig ikke behøvedes at tage dem alle af når hunden skulle ud af bagsmækken. På cykelholderen var der en smart anordning som gør at man kan vippe alle cyklerne bagover og derved få adgang til hunden bagi bilen.

Jeg er klar til ferie og arbejdet med at klargøre bil og udstyr er tilendebragt så der kun er tøj og mad til rejsen der skal pakkes. jeg regner med at opleve et og andet spændende de 14 dage jeg skal være i det nordligste og mon ikke jeg får blogget lidt om det også. God sommer herfra.

Likes

Comments

Jeg vil her skrive om et projekt jeg har været i gennem næsten 6 år.

Siden 2008 har jeg sammen med min søn drevet et møbeloutlet i et stort butiks lokale. Det gik strygende, og efter kun et år valgte vi at flytte i nye lokaler der lå centralt i byen, sammen med Bilka, JYSK m.fl.

Også i de nye lokaler gik det over stok og sten, lige indtil finanskrisen for alvor tog greb om danskernes pengepung. Alle blev ramt af den opbremsning der skete i forbruget, dog var vi ikke de værst ramte da vi havde en masse gode og ikke mindst billige møbler.

På det tidspunkt havde vi en simpel hjemmeside, hvor vi lagde billeder op af de forskellige møbler vi fik ind i butikken. Der skete så det da finanskrisen satte ind, at vi begyndte at få henvendelser fra kunder alle steder i landet der gerne ville købe vores billige møbler og de spurgte ind til om vi ikke kunne sende dem med fragtmand. Det kunne vi da bestemt og det blev flere og flere af disse henvendelser.

I efteråret 2009 tog vi så den beslutning af vi da skulle have en webshop med salg af møbler. Meningen var egentligt at vi ville fortsætte vores outlet projekt online, men en ny mulighed opstod. Vores leverandør der var i voldsom vækst på det tidspunkt, havde opbygget et kæmpe lager for at kunne betjene sine kunder i ind og udland. De havde også lavet et webshopsystem så vi som forhandlere kunne bestille den vej.

Vi fik derfor lavet en aftale med firmaet at vi kunne trække møbler fra dette lager efterhånden som vi solgte dem på vores webshop. En alletiders ide, da vi så blev fri for selv at lagerføre det meget store udvalg. Der var på det tidspunkt ingen møbel butikker der havde fået den ide og vi var first mover på godt og ondt. (Idag 2017 er der over 50 butikker der gør det på samme måde - I Danmark !)

Vi lavede webshoppen selv fra bunden, dog med hjælp fra en designer. Men alle aftener blev brugt gennem hele efteråret med oprettelse af varer, undersøge fragtmuligheder, sætte os ind i lovgivning om e-handel og meget andet der dukker op når man ikke har en manual at kigge i.

Hvad kunne vi sælge i shoppen?, ja det var det store spørgsmål. Ja vi var sikre på at møbler som borde, stole, reoler, skænke og lignende ville være det oplagte, men vi var selv meget skeptiske omkring varer som sofaer, senge og elevationssenge, madrasser og andre lidt dyrere møbler. Der tog vi heldigvis fejl, det viste sig hurtigt at kunderne uden store betænkeligheder købte store sofaer og en masse elevationssenge som var vældig populære på det tidspunkt.

Det gik derefter kun en vej. Vi fik flere leverandører og udvalget blev stort og omfattende. Omsætningen steg derfor også år efter år. Vi valgte ret hurtigt at forlade de dyre butikslokaler vi var i og lejede os istedet ind i et billigt lagerlokale, hvorfra vi kunne styre foretagenet. Det gav så ret naturligt lidt flere penge på bundlinien, hvilket man jo aldrig skal sige nej til.

Nu er vi jo iværksættere, altså mig og min søn, så efter at have fået butikken helt op at køre gennem de næsten seks år, valgte vi at skifte branche og solgte derfor webshoppen. Shoppen var velfungerende med temmelig stor omsætning så den var hurtigt solgt. Butikken kører i bedste velgående idag, efter samme koncept som vi startede det med. Der bliver også lavet en masse nye tiltag som jeg følger med i fra sidelinjen og glæder mig over.

Skal man starte en webshop, skal man have en god ide til hvordan man skiller sig ud fra mængden. Men man behøver altså ikke være first mover, da der er en masse usikkerheder forbundet hermed. Det vigtigste er at man tror på ideen og man kan gøre noget andre ikke kan, ihvertfald på det tidspunkt man starter.

Man kan se møbel butikken her , hvor der allerede er mange flere lækre møbler, end da jeg solgte for bare et år siden.

En webshop kan man starte på mange måder, og har man lange udsigter til at få etableret selve shoppen, kan man jo begynde at lave noget forebyggende synlighed. Man finder det domæne man gerne senere vil lave en shop på og putter en WP hjemmeside på den. På den hjemmeside kan man feks skrive om jagtvåben og våbenskabe, hvis man senere vil have en butik der sælger tilbehør til jagt og jægere, på den måde får man opbygget popularitet og kendskab til siden allerede inden shoppen bliver offentlig. Dermed kan du allerede fra dag et have besøgende på webshoppen. Start så tidligt som muligt, gerne flere år i forvejen og skriv et indlæg så tit du har lyst.


Likes

Comments