Min första vecka i restaurangen har nu gått och vilket tempo det har varit! Det är helt annorlunda jämfört med reception. Från att stå helt still i 1 månad till att alltid röra på sig. Det är en rolig omställning. Men jobbet i restaurangen är väldigt roligt och alla kollegor är jättesnälla och hjälpsamma. Det jag får göra är att bära ut mat, ta hand om disk, städa och hämta/fixa det servitörerna ber mig om. Språket blir mest på engelska med servitörerna. Men de börjar prata på spanska och om jag inte förstår tar de det på engelska. Och i kökets är det bara spanska som gäller, vilket är kul och en utmaning.

På min lediga dag i tisdags åkte jag även till Playa de Palma. Där var det väldigt fint. Det är fortfarande väldigt kallt i vattnet så det var inte många som badade men det var väldigt många som åkte wakeboard och vindsurfade.

I veckan hann jag även med båda träningarna med laget. Eftersom de hade gameweek kunde jag inte vara med så mycket när de spelade teams. Men i tisdags fick jag vara med defenseoch hjälpa de , så jag fick spela runningback och de skulle läsa spel och flöda till bollen.
I Torsdags var det mest inriktning på special teams och då fick jag även hoppa in lite som returner och det gick jättebra!
I slutet var det lite teams som gällde. Jag fick spela både WR och LB, vi spelade även med seniorerna vilket var en utmaning.
I Söndags hade killarna match, eller rättare sagt de spelade semifinal. De spelade på hemmaplan Son Moix mot Black Demons med fullsatt läktare. Tyvärr blev det en förlust med 7-13 men det var en riktig jämn match.
Det var riktigt kul att se matchen och vara där. Det var mycket event runt omkring. Eftersom de var så pass mycket människor som kom o kollade var det folk som skrek och hejade, man hade tröjor där det stog "Go Voltors" och spelarens nummer i ryggen. De hade pompoms, musik, speaker. Det var galet!
Jag fick även träffa en gammal spelare som har spelat i voltors och även i Madrid med deras damlag och i spanska landslaget.

Idag måndag är jag ledig. 3 veckor kvar tills man åker hem till Sverige.

// Ebba

(Och som vanligt är jag väldigt dålig på att ta bilder.)

Idag har vi redan varit på Mallorca i 1 månad, så nu är det bara 1 månad kvar innan vi åker hem till Sverige igen. Nu är det även tid att byta plats för mig och Jonathan, så jag ska vara i restaurangen och Jonathan i receptionen. Vi ska även byta från svarta till vita kläder.

Idag var min lediga dag och då passade jag på att åka till Magaluf för att göra något annat än att stanna i Palma. Jag tog bussen in som tog ca 50min. Väl i Magaluf gick jag runt och kollade i affärer, kollade på beachrugby, det var tydligen någon turnering så det var väldigt mycket aktivitet och folk runt det vilket var väldigt roligt att se. Sedan la jag mig på stranden och solade lite.

De veckor jag har vart i receptionen har jag fått hjälpt till med incheckning och utcheckning, hjälp gästerna med deras bagage, tagit emot telefonsamtal, hjälp mina kollegor med hotellshopen som vi har, gjort "covertura" vilket är att man skriver lappar till alla gästerna där det bland annat står om vilket väder det ska bli kommande dag och "dagens quote." och hjälpt gästerna med turistinformation och frågor som de undrar över. Med andra ord

Imorgon börjar jag som sagt i restaurangen kl. 10:00, vi får se hur det går :D

// Ebba

Nu var det länge sedan det vart en uppdatering, sorry för det.

I söndags kom min mamma, morfar och hans sambo till Palma för att hälsa på mig och turista i några dagar. Jag såg till att få ledigt två dagar för att kunna turista lite jag med.

Vi såg b.l.a katedralen La Seu som var en otroligt härlig upplevelse! Lunchen åt vi på en klassisk mallorquinsk restaurang, Celler Sa Premsa. Där får man en tre-rätters dagens meny för bara 12 euro ink. dryck. Maten var enkel men väldigt god, snabb service och bra bemötande. Restaurangen ligger väldigt centralt men bort från all turism.

(http://www.cellersapremsa.com/)

Framåt kvällen tog vi en sväng ner till strandpromenaden och sedan gick vi upp till de gamla kvarteren bakom katedralen. Där upptäckte vi "Banys Árabs" som är ett tusenårigt gammalt arabiskt bad. Där finns en vacker innergård med blommor och ett citronträd, fullt av citroner. Badet används förstås inte i dag utan består av gamla stenbyggnader från 900-talet.

I hörnet på Placa Del Mercat ligger en fantastisk tapas restaurang som heter Tirso. Där avslutade vi dagen med en flaska cava och små pinchos (bröd med olika toppings av t.ex. anka, lax, sardeller och nötkött).

Kram

/Jonte

Nu har det gått en vecka som vi skrev sist. Vi har haft fullt upp om dagarna så bloggen har hamnat lite efter.

Men i alla fall, jag, Ebba, har lärt mig lite mer om rutinerna i receptionen som att svara i telefon/mail, hjälp gäster med turistinformation, bagage och information om hotellet. I Fredags fick jag även vara med i Restaurangen där Jonte var min lärare så jag har lite koll på vad jag kommer att få göra där nästa månad.

I Tisdags var jag även på min 2:a träning. Den gick hur bra som helst, jag körde denna gång med juniorerna och alla var jättetrevliga och släppte in mig bra i laget. Vi började träningen med lite indies, sedan gick vi vidare på att blocka, 1 + 1 och i slutet körde vi teams. Denna träning körde jag Wide Receiver och jag kände att jag låg på killarnas nivå. Eftersom nästan ingen i laget kunde någon engelska fick jag verkligen träna på spanskan men det gick bra det med. Efter träningen fick jag höra utav head coachen att jag gjorde ett väldigt bra jobb och att det var roligt att ha mig i laget.

Igår Lördag var vi lediga så vi städade lägenheten, gjorde en storhandling på mat och sen åkte vi Porto Pi och shoppade lite.

Jag börjar 14:00 idag och jobbar till 22:00 så imorse när jag vaknade tog jag en springrunda på strandpromenaden och nu ska jag snart börja göra iordning lite mat.

Primera Semana

Nu har vi varit här i en vecka och det har gått väldigt snabbt.

Från att det har varit spännande och nytt så känns det ändå som att vi har kommit in i en jobb-rutin. Men det är en sak som fortfarande känns konstigt, vi ska vara här i 9 veckor, det är alltså 8 veckor kvar. Helt sjukt.

I alla fall, så har veckan varit bra. Den större delen av tiden har vi spenderat på hotellet och jobbat. För mig, Jonathan, så känns det bra, jag har kommit in i rutinerna som "runner" på restaurangen och nu flyter dagarna bara på.
Och för mig, Ebba, känns det också bra. Jag har kommit in i gruppen i receptionen och alla är väldigt trevliga och välkomnande.

På hotellet så snackar jag bara mer och mer spanska, det är ett måste eftersom det är språket som alla väljer att snacka på med mig. "Usted necesita aprender español rápidamente!" - Du måste lära dig spanska snabbt! Får man höra från chefen, men som sagt, jag försöker så gått det går :)

Ida, Nicole och Philip svängde förbi i torsdags och sov över för att turista lite i Palma. Det verkar som att det går bra för dem på hotell Esplendido i Port De Sóller.

Nu sitter vi här i lägenheten och tänkte börja på gymnasiearbetet, men det slutade med att jag började skriva på bloggen istället.

Uppdaterar mer under veckan!

Hasta pronto!

Godmorgon!

Igår var jag, Ebba, ledig hela dagen. Så vid lunchtid var jag ute på en springrunda. I vanliga fall tycker jag inte om att springa men det var en härlig känsla nu när man sprang vid vattenbrynet.

Efter springrundan gick jag runt i staden och kollade lite i affärer och försökte lokalisera mig själv samt hitta rätt buss jag skulle ta på kvällen till min första träning med ett amerikansk fotbollslag de har här, Mallorca Voltors.

På kvällen hade jag bestämt med en kille i laget att han skulle hämta upp mig vid busshållplatsen för att visa hur jag ska ta mig till träningsanläggningen.
När vi var framme presenterade han mig för alla och vi fixade fram axelskydd och hjälm till mig. Jag fick träffa junior headcoachen samt senior headcoachen. Just denna träningen skulle jag träna med herrseniorerna men de andra träningarna kommer jag nog att spela med juniorerna.

Träningen började 19:30 med lite fys och tävlingar i ca 1 timme. När vi började köra lite spel fick jag spela som outside linebacker vilket var helt nytt för mig. Men det gick bra och det var roligt, jag tror jag gjorde ett bra jobb i alla fall :')

Träningen slutade 21:30 och jag fick skjuts hem av en kille som bor typ 5 minuter från oss.

/ Ebba

(Hann inte ta några bilder där jag tränade, men de kommer nästa gång jag är där!)

Portixol

Godmorgon!

Tack för att så många av er är intresserade att följa våran blogg här i Spanien under våran praktik!

Igår var det våran första dag på praktiken på Portixol.

Jag, Jonathan, hamnade i restaurangen och Ebba i receptionen. Vi började med en rundtur runt på hotellet sedan introducerade Virginia (våran kontaktperson) oss till all personal. Alla var väldigt tillmötesgående och trevliga, fick ett väldigt bra intryck.

Inte nog med det, det fanns några svenska också. Jag fick möta Lukas som jobbar i restaurangen, han är svensk och bor på Placa Mercat, där vi också bor. Han visade mig lite hur det fungerar i restaurangen och vilken roll jag hade nu i början.

Just denna dag så jobbade vi 17:00 - 21:00 vilket blev en introduktionsdag. Jag fick duka några bord och Lukas visade mig runt i restaurangen hur och vad man ska göra som "Runner". Runner är som "Nisse" i Sverige. Man plockar tallrikar, hämtar mat, tar disk och massa assistent arbete mm.

Alla på hotellet har en inställning att lära oss nya spanska, så jag fick höra av Lukas att alla kommer snacka spanska först, sedan om jag inte förstår så går de över till engelska så att jag lär mig varje gång. Lukas gör samma med mig.

Mycket mer än så hann jag inte. Slutade 21:00 och tog bussen hem.

/Jonte

Jag, Ebba, fick som sagt börja med att vara i receptionen. Efter rundturen vi fick av vår chef fick jag sätta mig ner och läsa om hotellets policy. Jag och min chef gick igenom vad som förväntades av mig som receptionist och vad som skulle göra nät en gäst kom, t.ex. komma ut och möta dom, ta deras väskor och bära upp de på rummet samt visa runt på hotellet.

Jag fick stå med i bakgrunden och se hur de arbetade samt lära mig lite om bokningssystemet och hur de gör för att göra en restaurangbokning. Det är väldigt annorlunda än det vi är vana med i Sverige så det blir kul att lära sig något nytt. :)

De tre timmarna jag jobbade gick väldigt snabbt så mer än så hann jag inte med. Är förväntansfull inför nästa pass jag ska jobba vilket kommer bli på Onsdag.

/ Ebba

Nu är vi äntligen framme i Palma, Mallorca!

Kaffe, på kaffe och mer kaffe så klarade jag den tidiga morgonen och begav mig till flygplatsen. Flyget gick 07:00 så vi bestämde oss för att äta lite frukost.

Med en skön långfilm och musik så gick resan väldigt fort. Vi landade 10:40 och hämtade ut bagaget. Taxi 10 minuter och vi var framme vid Placa Mercat i centrala Palma där vi ska bo.

Vi bor på våning 4, viket är högst upp i huset. Trappan upp dit var ovanligt liten och våra väskor väldigt stora. Det blev alltså ett hårt träningspass för att lyfta upp bagaget men vi klarade det tillslut.

Lägenheten vi ska bo i är väldigt fin. Den har 2 våningar med 4 rum, kök och en stor altan. Vi kom alltså igår , Söndag och på Söndagar så stänger många affärer tidigt. Supermercado som är motsvarigheten för en vanlig mataffär i Sverige som stänger 14:00. Vi hade absolut inga varor hemma, så det var bara att gå direkt mot affären.

Väl nere vid gatan så möter vi plötsligt någon som är väldigt lik Lillemor (våran spanska lärare) och de visar sig vara hennes syster som bor precis över gatan. Vi frågar om det finns någon mataffär i närheten och det är bara ett fåtal öppna nu, men hon visste en väldigt bra bara några minuter bort. Den blev det. Och vi skyndade oss dit.

Det blev en storhandling, men behövlig för att klara oss åtminstone några dagar.

Senare på eftermiddagen så provgick vi till hotellet Portixol där vi ska jobba. Det tar en stund men var en väldigt skön promenad. På vägen hem så testade vi bussen, den går varje 10e minut så det är bra.

Mycket mer än så orkade vi inte med så det blev mest att packa upp allting och sova tidigt.