Märkte att jag helt glömt bort att fotografera på Phi Phi med kameran. Tog nästan bara med min iPhone som senare under resan blev stulen, he he. Dessa bilderna ger verkligen inte Phi Phi rättvisa, det var ett underbart ställe som både var fint men också kanske det roligaste stoppet på hela resan. Vi tog oss hit med en speed ferry från Ao Nang. Minns inte riktigt hur lång tid det tog men skulle tro runt 6-7 h. Vi bodde på ett rätt unket hostel, vilket en ser rätt tydligt på bilden. Det var dock bättre på insidan än utsidan! Det var ett 24-bäddars dorm med tre toaletter. Sängarna var absolut helt ok, de hade i alla fall vita lakan (TIPS, bo alltid på hostels med vita lakan. Är de mörka eller färgade kan det gömma sig icke så trevliga kryp). Toaletterna däremot, no comment. Vattnet fungerande då och då, hår överallt och fullt av mygg. Vi brydde oss som sagt inte så mycket om boendet, utan försökte komma undan så billigt som möjligt bara det hade ett bra läge. Vi befann oss ändå knappt på våra hostels förutom när vi sov. Det positiva med vårt dorm på Phi Phi var att det låg mitt i centrum men ändå en bit ifrån stranden, så musiken lät inte jättemycket in. Det var nämligen på stranden det var fest ända in på morgonen. Det var också positivt att bo med 21 st andra backpackers som delade med sig av tips och positivitet. Många britter, sköna och galna sådana.

Här på Phi Phi var det mest snorkling, solande och dans som stod på schemat. Vi vandrade även upp till Phi Phi's viewpoint lagom till solnedgången. Hur vackert som helst! Ön ser otroligt liten ut därifrån och man ser dess konstiga form tydligare. Det är två stora vikar på motsatta sidor av ön, kan man säga. Det blir som två stora C mot varandra, där landremsan mellan är centrum. Det blev så tydligt att tsunamin 2004 lyckades förstöra stora delar av ön, eftersom alla restauranger och barer låg på remsan mellan, vilket inte alls ligger högt över vattennivån. Oerhört tragiskt. Nästan alla ställen vi besökt har fått byggas om från grunden och vill inte ens fundera över hur många invånare och turister som gick bort den dagen. I alla fall, på vägen upp till utsiktsplatsen skådade man alla möjliga djur och det var inte den enklaste promenaden efter att ha gått och lagt sig vid soluppgången dagen innan. Väldigt värt det dock! På kvällarna var det som sagt på stränderna där alla backpackers och andra samlades. Det bjöds på eldshower, akrobatik och dylikt varje kväll. Klara var minst sagt förtjust i och imponerad av dessa "eldkillar". Elin och jag också så klart, de var utomjordiskt viga och kontrollerade. När de började bli färdiga var det dags för buckets, mycket mojitos. En måste dock verkligen ha koll på sin bucket, vilket är en drink i en slags mindre hink. Ställ inte undan den utan att ha uppsyn, det är enkelt att stoppa ner något otrevligt men det var ingenting vi var med om. Festerna på stranden var bland det roligaste i Thailand, utan tvekan. Jag som älskar att vara barfota dansade lyckligt i sanden tillsammans med mina två kvinnor och andra lyckliga ungdomar. Bästa, bästa stället. Hit hade jag velat återvända med hela tjejgänget.

Phi Phi Island var kort och gott en riktigt fartfylld paradisö. Vill en ha lugn och ro ska man bo på andra sidan ön, där finns det vackra stränder och mindre ungdomar. Vill en ha fart och fläkt, som vi, ska en bo på andra sidan ön. Minns inte vad ställena hette, men det är inte svårt att hitta. Det är bara att fråga sig fram, ön är inte särskilt stor som sagt. Elin och Klara åkte ut på scuba diving, det rekommenderade de starkt! Det finns flertals företag på plats en kan boka det genom. Kort och gott, jag älskade Phi Phi.

Nästa stopp efter Bangkok var alltså Krabi, Ao Nang. Vi tog oss hit sent med flyg och taxi som körde ca 2h under bäcksvart himmel och mitt ute i ingenstans. Vid ett mellanstop på en slags turistbyrå bokade vi hostel för kvällen. Vi ville mest hem och sova så det blev ungefär det första bästa. Vi checkade senare in på vad som komma skall bli det lyxigaste och största rummet vi haft på hela resan. Två dubbelsängar, balkong, pool (inte jättefräsch förvisso, så den skippade vi) och väldigt mysig personal. Här sov vi gott. När solen steg upp igen fick vi dock ta vårt pick och pack för att leta efter nytt boende de kommande dagarna. Enligt vår budget tänkte vi inte lägga mer än 100k/natt, helst mycket lägre än så. Efter lite vandrande och checkande på hostelworld.se (TIPS!) hittade vi ett av de billigaste men som också låg nära stranden bara några tiotals meter ifrån vårt första boende. På iRest spenderade vi tre eller fyra nätter, i ett rum utan fönster och med 4-bäddar, men en fjärde sambo dök aldrig upp så det var vi tre. Tur var väl det för det luktade inte kardemumma i vårt instängda och fuktiga rum som vi hängt upp tvättade kläder på linor korsandes i hela rummet. Tips, tvätta inte svettiga och smutsiga kläder med Y3. Häng dessutom inte upp det på tork i ett redan fuktigt rum. Ingenting blir bättre, kan jag lova. Det första vi gjorde efter detta var därför att lämna in tvätt på ett ställe intill. Detta gjorde vi under hela resan eftersom tvätterier finns överallt och är oerhört billigt.

I alla fall, vad gjorde vi i Ao Nang? Vi åt mängder av frukt, crepes, nudlar, smootihes, majskolvar och annat gott som det bjöds på överallt. Vi solade och badade på stranden precis nedanför hostelet. Vi tog en thaimassage eller två när vädret svek, särskilt en dag då himlen i princip öppnade sig och skapade översvämning på kanske max 10 min. Åskan och blixtrarna var precis ovanför, aldrig i hela mitt liv hört så högljudda smällar. Bra stund att ta en oljemassage på. En annan dag begav vi oss iväg på en halvdagstur på en longtailbåt, dessa båtar går inte att missa. Finns överallt längs med stränderna. Vi skulle hoppa av på fem stycken olika öar, har jag för mig. Minnet sviker lite så här ett halvår efter. Denna tur var magisk! Så härligt att åka båt, även fast motorn låter som ett jet-flygplan. Stranden i Ao Nang var lite av en besvikelse men stränderna på öarna utanför var underbara. Kritvitsand, höga berg runtom och kristallklart vatten. Man måste åka på en sådan här tur om man befinner sig i Krabi, finns ett flertal olika rutter en kan välja mellan. Mina favoritöar var Poda Island och Tup Island. Ett minus var dock att det var så oerhört mycket turister överallt, vilket en kunde bli lite less på. Vi hade nämligen prickat in det kinesiska nyåret, perioden då många familjer i Kina åker iväg på semester. Äsch.

Ao Nang blev alltså en detox- och relaxresa för oss efter Bangkok. Välbehövligt och väldigt mysigt. Vårt stopp härefter skulle nämligen bli ett mer fartfyllt ställe, Phi Phi Island, backpackarnas ö.

Jaha, här har det ekat tomt sedan någon vecka innan jag ens begav mig iväg till Asien. Värst vad bra det gick med uppdateringen. He he. Nåväl, jag skyller på ett hektiskt schema, dålig wifi-åtkomst och så småningom min stulna iPhone, vilket gjorde det hela en aning komplicerat. Så här cirka ett halvår efter att jag kommit hem tänkte jag i alla fall posta ett urval av de foton vi tagit under resans gång i kronologisk ordning. Låt oss börja med BANGKOK; trafikens, templernas och säljarnas stad.

Det enda hotellet vi sedan innan hade bokat var just detta i Bangkok, Dang Derm. Detta var placerat precis i mitten av gatan Khao San Road, den icke-sovande gatan. Här var det full fart från soluppgången till, ja, soluppgången igen. Tuc tucs, det vill säga de små bilarna utan rutor, var placerade överallt med hetsiga förare som mer än gärna ville köra en om ens en meter. Dessa små rara bilarna med blommor hängandes i taket hade de utan tvekan trimmat till maximal hastighet. Mycket bra tips till den som har bråttom och som inte har tålamod till bilköer, för där slinker rackarna utan problem emellan. Festsugna turister och invånare var det också gott om längs med hela Khao San. Gatan dominerades av olika barer som på kvällen skulle konkurrera med varandra genom att spela så hög musik som möjligt. Hade man kommit hit i tron om att få lugn och ro, nähedu. Det behövde vi dock inte oroa oss för. Med några pad thais i magen och en bucket eller två i handen stod vi under de senare timmarna dansandes med nöjda leenden. Vad som gjorde det extra roligt var att en inte dansade och festade inne på klubbar eller barer, utan alla dansade och minglade runt på själva gatan. Musikens volym räckte flera kvarter om man säger så.

Dag 2 begav vi oss iväg på sightseeing med en ytterst pratglad tuc tuc-förare. Vi besökte under dagen olika monument, tempel, buddhas, matmarknader och så vidare. Med facit i hand skulle jag nog inte vilja påstå att Bangkok är den vackraste staden jag sett, förutom inne på tempelområden. Där var det magiskt. Det var dock något fascinerande med alla dessa elledningar som hängde i princip överallt och som tjöt samt sprakade något enormt. All denna trafik där ingen går efter regler, bara ögonkontakt och sin magkänsla. Säljare som står och övertygar en om att denna väldigt äkta Gucci-väskan har ett CHEAP CHEAP PRICE, ONLY FOR YOU.

Kortfattat, Bangkok första rundan var en väldigt rolig start på resan. Vi mötte flera härliga invånare och andra turister som jag har kontakt med än i dag. Maten var otroligt god för ett så billigt pris, en pad thai kostade oftast runt 8 sek. Pulsen var hög dygnet runt och med andan i halsen, en lycklig och nöjd sådan, begav vi oss sedan vidare söderut. Nästa -> Krabi.

Så, nu har vi en ungefärlig plan på städer vi ska besäka. Det kommer troligtvis komma till platser eftersom vi kommer färdas kollektivt inrikes, vilket kommer leda till en hel del vilostopp. Vi börjar alltså i Bangkok, sedan beger vi oss ner mot Krabi -> Phi Phi -> Koh Lipe -> Langkawi -> Kuala Lumpur -> Bali -> Gili T -> Vietnam (från Hanoi till Ho Chi Minh) och sen åter tillbaka till Bangkok. Är så peppad.

Nyss köpt minneskort till min nya kamera så försöker lära mig de olika funktionerna. Det är en Sony A5000 kompakt systemkamera med ett 16-50mm objektiv. Med tanke på mitt usla minne på iPhonen kommer denna användas flitigt på resan och nittionio procent av alla bilder kommer vara tagna av den.

Endast 2 veckor kvar till avresa från Copenhagen till Bangkok. Med en ungefärlig resrutt och en packningslista in progress börjar en smått få lite resfeber. I prick nio veckor, sextiotre dagar, är vi iväg. Ska bli FANTASTISKT att slippa vintern i Sverige för en gångs skull. Vi droppar iväg en hel del vänner och bekanta på liknande resor så vem vet, kanske stöter på Håkan Hellström på en strand på Bali. Hade ju vart trevligt att skåla en fruktdrink med honom. Nåväl, tänkte skriva ihop en mer detaljerad plan på destinationer et cetera när vi kvinnor styrt upp det lite ordentligare de kommande dagarna. Hörs då!