Vässa den gamla rubanken och måla furudörren. För nu kommer några bokstäver i följd.

Koh Rong (Den stora ön) har verkligen levererat. Vi kom i land och gick några steg åt höger. Där möts vi av en kille som säljer på oss en bungalow hos Happy Bungalows för 40$. Lite dyrt men vi ville verkligen ställa väskan och ge oss ut till stranden. Efter väldigt många dagar i städer så ville vi borra ned fötterna i sand och dyka i vattnet. Efter borrandet och dykande så blev det inte mer än att äta lite och vila.

Getterna gäspar och tupparna gal. Nästa dag blir också sol och bad. Vi byter även boende till ett billigare vid namn Rising Sun Guesthouse. Kostade 10$ natten och var helt ok. Senare på kvällen så ger vi oss på ett pub crawl. För att göra det lätt för alla så skrev dom 3 saker på armen.
Dit namn, glad eller sur gubbe beroende på om man var singel eller upptagen och favorit position i sängen.
Vi träffar folk som ska på ett båttur dagen efter. Vi bestämmer oss klockan 01.00 att den ska vi också på.

Täta djungler och ljummen luft gör att man vaknar till. Klockan är 08.00 och vi tar oss ned till frukost. Vi ger oss iväg till båtturen vid namn Adams Adventure. Den pågick från klockan 9.30 till 20.30 och kostade 20$. Det är dom bäst spenderade pengar vi lagt på en båtresa. Det var cirka 20 personer som anslöt. Vi åkte runt hela Koh Rong och stannade flera gånger för att snorkla och bada. Fina koraller och underbart fina stränder fick vi skåda. Det bjöds även på mat, frukt och kakor under hela dagen. Stannade vid en fiskebåt och hämtade färsk fisk som grillades senare. Blev även en tur in i en kambodjansk fiskeby. Där kunde vi se hur dom lever och även köpa deras produkter. Så som rostade nötter,kokosnötsolja och mycket mer. Vid sista stoppet så hade vi skådat solnedgång och nu var det kolsvart ute. Adam sa till oss att vi skulle hoppa ner i vattnet och veva med armar och ben. En grönt sken uppdagades medan vi tog simtagen. En kemisk reaktion i planktonen uppstod. En svårslagen upplevelse. Ingen tur är den samma med Adam. Allt beror på folket och hur väder och vind är. Åker vi tillbaka till Koh Rong skulle vi gjort det igen!

Vindarna viskade och ännu en dag var i rullning. Startade lugnt med ett dopp och en massa sol. Senare på kvällen ser vi hur folk springer på stranden och greppar hinkar och vattenflaskor. Vi får reda på att det brinner upp i djungeln. Inte så långt ifrån där alla byggnader är. Vi tar oss bortåt och försöker hjälpa till. Efter en svår terräng och tunga vattenbehållare så står vi öga mot öga mot denna brand. Med spadar, yxor och vatten gör alla vad dom kan. Som tur var så var vinden på våran sida och efter några timmar så var det under kontroll men inte helt släckt. Folk sa att dagen efter så var det fortfarande glödande i djungeln, men som sagt under kontroll. Det var även dags för oss att lämna ön och bege oss till den mindre av dom 2 öarna. Koh Rong Sanloem

Med en inbromsande dieselmotor glider vi in mot kajen. Vi möts av en lugn strand med inte lika många hus. Vi finner oss ett billigt rum för 7$ hos en liten dykshop. Det vi inte visste var att vi fått i oss något riktigt konstigt. Magen började krångla och det blev inte mer än 1 natt på denna ö. Orken var slut och det hade säkert vart en fin upplevelse att se denna ö. Men vi beslutade oss att ta oss till fastlandet och vila ut denna matförgiftningen 1 dag.

Med starka tabletter bestämde vi oss för att ta oss vidare på hojarna nästa dag. Det som vi trodde skulle ta ca 4h blev istället 6h. Siktet var inställt på Phnom Penh. Efter ca 16 mil av 22 så bestämmer sig Patriks motorcykel att krångla igen. Då kanske man undrar vad det var denna gången. Det var inget mindre än kedjan. Kedje-jä!%!n. Som TUR var så hade vi precis haft ett stop för att köpa vatten. Så Patrik hann 150m och kedjan hann 100m. Dom som ägde stället där vi köpte vatten hade en verkstad 1km in på en grusväg. Där blev det snabbt lagat och vi kunde glida vidare ca 1h senare.

Checkade in på Base Villa Hostel i Phnom Penh. Vi hade blivit rekommenderade detta och det är väldigt bra här. Kan varmt rekomendera om ni ska åka hit.

Vi kommer även att sälja av våra motorcyklar här. Det har vart ett jävla kul äventyr med dem. Men nuff is enough och fortsätter med andra färdmedel.

Vi vet att det blir väldigt långa inlägg. Men får ändå inte med allt som händer tyvärr. Vi vet även att det är mycket roligare med bilder också. Men tyvärr så har internet inte vart så bra.
Tror vi fick med lite bilder denna gång.

Hoj!

Kan erkänna att vi är lite dåliga på uppdateringen med bloggen. Men det har vart mycket resande på sista tiden. Men jag ska försöka ta vid där vi slutade förra inlägget 😊

Vi vaknar runt 7 tiden för att komma med en buss som ska ta oss uppåt i Vietnam. Med trötta ögon stiger vi på bussen som ska ta oss till Halong Bay. Runt 5 timmar senare kommer vi fram till en hamn som huserar många båtar och väldigt mycket turister. Vi kliver ombord på en båt modell större som ska ta oss runt bland alla små öar. På bussresan dit fick vi även reda på att vi har blivit uppgraderad från vår 3-stjärniga båt till en med 4.

Väl på båten så kör dom lite info om resan. Sedan blev vi serverade en väldans massa olika små rätter.
Vädret bjöd på ett molnigt och regnigt väder hela resan. Ska lägga upp lite bilder på resan sen.

Tuffade vidare med båten tills vi kom till några grottor. Väldigt fint men väldigt turistigt. Lampor med olika färger och en gångstig mitt i grottan tog bort charmen lite. Men som sagt väldigt fint att se. Senare på kvällen var det karaoke på båten. Kungligt avslut på den dagen 😊

Nästa dag tog vi tag i ett par paddlar och paddlade in i en vik som bjöd på mäktig utsikt samt några apor som klättrade på bergen.

Tog nya tag och begav oss till våra bungalows som vi skulle övernatta i. Väldigt lugn vik som även avslutades lugnt. Vi träffade ett par från Malmö som vi spöade i 3 raka biljardmatcher 😄

Innan vi drog tillbaka till hamnen så besökte vi en pärlfarm. Dom visade hur man stoppar in massa gött i musslan och sen fick man se om det blev någon pärla eller inte 😄
Man kunde även köpa sig örhängen,ringar eller halsband där.

Väl i hamn så väntade bussresan tillbaka till Hanoi. Jag tycker helt klart att man ska åka och kolla här. Hade velat åka samma resa igen med fint väder.

Vi bestämmer att vi tar ett flyg till Ho Chi Minh och köper oss ett par riktiga räcers. Sagt och gjort så står vi i Ho Chi Minh med varsin 100cc och riktigt snitsiga hjälmar till det.

Efter många turer fram och tillbaka om vi ska åka till Phnom Penh eller om vi ska ta oss ned mot kusten. Så blev det iallafall kustvägen. Vi gjorde helt rätt val. Efter många timmar på skinnsadeln så får vi stanna till i en liten stad vid Vietnams södra kust.

Nästa dag startar och några lampor byts på Patriks motorcykel. Det var några mörka mil som avklarades dagen innan (pheww) 😄
Vi rullar mot gränsen när plötsligt kommer ett riktigt gött hål i marken som Patrik då kör ned i. Detta resulterar i att pakethållaren med väskan bak knäcks. Inget man kan göra åt då. Så man slängde på sig väskan på ryggen och letade efter någon som kunde svetsa. Hittade en trött kille i en sliten verkstad som tog på sig att svetsa lite. Resultatet av detta blev att han kortslöt motorcykeln. Så nu hade Patrik en hel pakethållare men ingen blinkers,tuta eller elstart. Skit tänker Patrik men fortsätter mot gränsen. Precis innan så kommer ett en upphöjning i vägen som då gör att pakethållaren går av igen. Många svordomar och en halv motorcykel åker vi över gränsen till Kambodja.

Inga konstigheter vid gränsen. Man stämplade ut från Vietnam och sen åkte man vidare 100m till Kambodjas gränspolis.
Man skriver under lite papper och har med sig en snögg bild på sig själv. Slänger fram 35 dollars och ler lite. Efter många stämplar så har vi 1 månad att vistas i Kambodja.

Vi kickar igång våra monstermaskiner och drar i mörkret mot en stad som heter Sihanouk. Detta blir vårt stopp innan vi beger oss till ön Koh Rong som vi befinner oss på nu.

Väl i sihanouk så tänkte vi att se till så motorcyklarna är i tipp topp när vi kommer tillbaka från Koh Rong. Så vi slängde oss på och åkte några meter innan vi blev stoppade av polis.
Man får tydligen inte ha ljus på på dagen. Samt att man måste ha hjälm. Vi hade gjort fel och dom kunde se mellan fingrarna på detta om vi la en överkomlig summa på deras bord. Sagt och gjort så smäckte vi varsin 20dollar på bordet och åkte vidare till verkstaden. Hittade både en Honda-verkstad och en proffesionell svetsare som gjorde ett bra jobb. Så nu är allt i tipptopp igen för vidare resa.

Många berättelser som inte kommer med här. Men då har ni inget att fråga sen när vi kommer hem igen 😊
Öarna här har inte någon superuppkopling, så bilder dröjer lite till.

Kan tillägga att Koh Rong är jävligt nice. Hit tycker vi att man ska åka både för att ha lite fest och avslappning på fina stränder.

Tack och bock för denna gången!

Ja då drar vi igång en blogg bara sådär!

Vi har vart ute på resande fot sedan den 5:e januari. Så nu har vi lite berättelser att ta igen tror jag bestämt.

Vi kan börja lite smått från början när vi båda bestämde oss för att försöka få ledigt från jobbet så länge som det var möjligt. Svaret blev 6 månader och inte en minut mer. Tackar! Sa vi och skrev under det gyllene pappret.

Sen så var det bara att jobba på i ungefär 4 månader till innan det bar av. Kan vart dom längst månaderna i mitt liv iallafall (Patrik)

Vi bestämde att Filippinerna fick bli den första destination för vårat resande. Landade i Cebu och tog en taxi till ett resort bort i bort. Det blev 2 dagar där för att rätta till jetlagen 😄

Boracay var nästa resemål. Där mötte vi upp 2 svenskar och en amerikan som vi umgicks med hela vistelsen innan dom åkte hem till Sverige igen. Amerikanaren skulle vidare till en ö som heter Siargao. Ett paradis för surfare. Sagt och gjort så reste vi med han. Vad som skulle blivit 1 vecka blev till 2 veckor. Det var helt enkelt för bra där för att bara stanna 1 vecka. Surfandet/folket/maten/underhållningen var grym. Rekommenderar starkt att åka dit för många anledningar 😀☀️

Sedan bar det av till Cebu igen. (Cebu är ett nav i flygningen inom Filippinerna) Där fick vi sova ett par dagar i ett hus som en kompis hade. Vi träffade henne i Siargao och hon erbjöd oss husrum om vi åkte förbi Cebu.

Efter några dagar så tog vi väskorna och åkte till Malapascua för att få oss ett dykcertifikat för 18m. Efter 3 intensiva dykdagar med Fun & Sun Dive Travel så var det i hamn. Synd att tyfoner hade förstört mycket av korallen något år tidigare. Men det fanns allt gott om saker att se ändå.

Vi spände livremmarna och tog oss till en ö som heter bantayan. Vi åkte mestadels dit för att vi hade hört att det fanns svensk mat på ön. Vi hade vart ute i 1 månad vid det här laget och kände att köttbullar och mos hade inte suttit helt fel. Det var helt klart värt att åka dit och ladda om dom svenska magarna. Stället heter Blue Ice och ägs av en svensk som heter Anders.

Vi krokade våra armar och åkte vidare till Dumagete. Där slängde vi oss in i en motorcykeltaxi och drog upp mot casaroro falls. Backarna var så branta att vi fick gå 1 kilometer uppåt. Motorcykeln klarade helt enkelt inte våran vikt och började rulla bakåt😁 Men det var helt klart värt att kämpa sig upp och se vattenfallet och utsikten. Dagen efter steg vi upp tidigare än tuppen för att ta oss till kusten. Där försökte pricka in en båt med fler folk så det blev lite billigare. Men efter 1 timmes väntan fick vi nog och körde på en privat båt som körde över oss och väntade hela dagen på oss. Det man kan göra där är dykning och snorkling. För mycket mer var det inte. Dagen efter gled vi i tofflorna och begav oss till Twin Lake. 2 st små sjöar uppe i bergen. Dit tar man sig enklast med bus och sen står det locals som kör upp dig med motorcykel.

Ny dag, klockan ringer och vi beger oss till busstationen. Där väntar en 6 timmar lång bussresa tillbaka till Cebu. Där får vi husrum hos våran kompis igen innan det bär av till Vietnam och Ho Chi Minh.

Sagt och gjort så lyfter planet mot Vietnam. Där möter vi upp ett heltaggat gäng som är redo för semester och bravader.

Blir i Ho Chi Minh i 2 dagar och känner på stadspulsen (Den var hög! 😁)

Lirkar på semesterbyxan och drar vidare till Phu Quoc. Detta är verkligen en ö under uppbyggnad. Stora resort och hotell som byggs överallt. Samt en stor motorväg genom hela ön. Vi checkade in på Richies resort och gled ner i poolbaren. Dessa dagar på denna ön är heeelt grymma!

Ladda termosen och vrid om locket! För nästa stop är en skräddarstad. Hoi An heter denna gamla och fina stad. Här kan man sy upp allt från tåvärmare till flygplansskydd till privatjeten.

Det blev iallafall så att alla sydde sig något gött till kroppen. För oss så fick det bli kostymer som våra köra vänner fick ta med hem till Sverige. Tack som fan! 😘

När semesterfolket hade dragit hem så blev det the dos compadres igen. Vi tog oss vidare för att kolla in Hanoi. Där befinner vi oss för närvarande också. Imorgon tidigt så bär det av till Hanoi Bay. Blir en båttur på 3 dagar och 2 nätter.

Detta va en väldigt komprimerad historia från våran resa. Vi kommer ha mer detaljerade inlägg framöver. Kommer även slänga upp bilder från våran resa so far.

Just nu så tror jag att vi håller här. Tack för att ni kollade in och läste.