Hej!!
Sist ni hörde ifrån oss så skulle vi lämna Koh Tao för att bege oss mot nya äventyr, Chiang Mai.
Vi har hunnit med att vinka av vår goa hyresvärd PingPong, lämnat vårat kära Koh Tao (vilken sved lite extra), tagit en båt från piren på Koh Tao till Chumpon. Denna resa tog ganska precis 3 timmar, och när vi kom fram intogs middag innan de var dags att kliva på bussen mot Bangkok. 8 timmars resa & vi anlände mitt i natten, trötta och slitna för att hitta närmsta taxi som kunde ta oss till tågstationen här i Bangkok. Sagt och gjort, och nu är vi på plats på stationen för att vänta in nästa färdmedel som ska ta oss sista biten till Chiang Mai. Tagga 11 timmars resa!!!

Syns i Chiang Mai ❤️

Hej! Idag har vi bara legat på stranden och inte gjort något märkvärdigt så vi tänkte ge lite tips på restauranger här på Koh Tao.

Imorgon åker vi vidare till Chiang Mai och resan är beräknad att ta lite mer än ett dygn... Vi hörs när vi är framme!

Coffee Maina, det ät ett café där dom serverar frukost för ett bra pris där dom har allt mellan frukt och pannkakor till English breakfast etc.

Om du vill ha lite mer europeisk mat så är Café Del Sol perfekt! Fräscht, modernt och väldigt god mat. Lite av den dyrare prisklassen men man får det man betalar för.

Thai Food Long House ser inte så inbjudande ut men har väldigt god mat, dom serverar bara thaimat och man får skriva ner sin beställning själv. Budgetalternativ!

Bro & Sis, det ligger precis vid havet och dom har happy hour varje dag mellan 17-21. Väldigt goda hamburgare och drinkar!

Hej på er!!
Idag startade vi upp dagen med en lååång frukost medan de regnade ute. När himlen sedan klarnade upp så bestämde vi att resterande del av dagen fick bestå av strandhäng som har varvats mellan dopp i havet & solande på strandkanten. (Vi tar vara på varje solchans vi får)

Vi har även blivit eniga om att vi blir kvar här på Koh Tao ytterligare två nätter innan vi beger oss vidare till nästa ställe. Koh Tao är helt fantastiskt, så det var ett enkelt beslut!!

Nu blir det middag och livemusik på en mysig bar som avslut på en bra dag!

Hej kära ni!
Senast ni hörde från oss var vi på Koh Samui, nu har vi förflyttat oss till en helt ny & spännande ö, nämligen Koh Tao. Resan hit gick som på en räls, smidigt och lättsamt. Speedboat i 1,5 timma, sedan anlände vi på ön. Kanon va?!
Första intrycket av Koh Tao var fantastiskt, nära, fint, rent & vänligt. Detta intryck lever även vidare efter första natten på ön.

Idag har vi iallafall roat oss med att åka på en heldags snorkling runt ön. När alarmet ringde imorse tog vi alla oss upp snabbt för att äta lite frukost och göra oss redo innan vår skjuts kom och hämtade oss.
På plats fick vi varsitt snorklingsset & sedan hoppade vi på båten som skulle ta oss till första stoppet: shark bay, platsen där vi (om vi hade tur) kunde få se hajar, vilket vi tyvärr inte hade. Resan fortsatte och vi hann med totalt fyra stopp att snorkla på innan de var dags för de sista: Koh Nang Yuan. Finaste stället av de alla, här hade vi två timmar på oss att spendera på ön. Såklart hann vi med utsiktsplatsen (som är ett måste när man är här) & sedan sol och bad!!
En toppendag med andra ord!!

Hej från ett riktigt regnigt Koh Samui!

Imorse vaknade vi av att regnet öste ner och när vi gick ner till byn för att äta frukost såg vi att det är översvämning på gatorna och vattnet har runnit in i folks hus. Eftersom vädret inte är på våran sida så fick maten stå i fokus idag. Vi har vandrat från restauranger, caféer och matmarknaden hela dagen, matkoma deluxe!
Nu låter vi bilderna tala för sig själva

Godkväll allihopa!
Vår dag började med att vi bestämde oss för att ta en taxi in till Ban Ko Phluai, som ligger ca 15 min bilfärd från där vi bor, för att äta frukost och sedan bege oss mot ett av öns vattenfall.

Mätta och belåtna gick vi sedan en sväng på stan i regnet för att kolla in shoppingutbudet. Men de fanns inte så mycket som föll oss i smaken så vi gick till närmaste café istället för att ta något drickbart. Klockan slog för mycket för att göra en utflykt till ett vattenfall idag så vi sköt fram den idén och tog en taxi tillbaka till hotellet.

Vi hann inte mer än komma till vårt rum innan vi bestämde oss för att ge oss ut på en annan utflykt, denna gång till en utkiksplats. Så vi knöt på oss träningsskor och började traska iväg. Efter någon kilometer stöter vi på en irländare som frågar vart vi var på väg, väl där visade de sig att vi va på väg till en utkiksplats som var på tok för långt bort för att gå till den här tiden på dygnet. Så vi blev tipsade om en ny utkiksplats och fick sedan skjuts av den snälla irländaren dit vi skulle gå ifrån. Men försök nr 2 till en fin utsikt blev inte heller så lyckat, även här hann vi gå några kilometer fram tills en flock med hundar kom springande mot oss och vi bestämde oss (blev rädda) för att vända.
Med trötta ben och hungriga magar slog vi oss ner på en restaurang för att sedan avrunda dagen med ett dopp i poolen.

• Frida

Godmorgon på er!
Nu befinner vi oss för tillfället i vår bungalow på det nya boendet. Vi anlände på Koh Samui och vårt nya boende igårkväll runt 20-tiden. Efter vi hade checkat in och lämnat av oss våra väskor var vi alla utsvultna då vi rest hela dagen med bara snacks med oss.
Resedagen gick relativt fort. Först åkte vi båt från Koh Mook över till Trang pir—>minivan till Trang centrum—>bil från centrum till bussterminal—> minivan till Surathani—>minivan till Donsak pir—> färja till Koh Samui. Totalt slutade denna resa på 11 timmar, för totalt 1050BAHT per person!! (Ca200kr!!!) så värt.

Här på Koh Samui har vi nu bokat boende för tre nätter, ett fräscht boende med poolutsikt, egen toa och dusch & även A/C!!!

Nu ska vi snart bege oss ner i samhället för lite frukost & sedan rivstartar vi dagen med lite äventyr.

Hej på er därborta!!

Sist ni hörde ifrån oss så skulle vi ta en speedboat från Koh Lanta till en helt ny ö, Koh Mook. Sagt och gjort, detta gick himla fort och nu har vi förflyttat oss samt även hunnit sova över en natt på öns vandrarhem ”Koh Mook hostel”. Under gårdagen utforskade vi ön för att se vad som fanns att erbjudas. I följd la vi oss på stranden för att göra ett tappert försök till att få himlens mörka moln att öppna sig en aning, så solens strålar kunde skymta fram så vi får lite färg på våra bleka kroppar.

Dagens väderprognos har dock varit lite mer lockande, efter mycket kikande på olika väderleksrapporter igårkväll så kom vi fram till att dagen skulle bli riktigt lovande. Klockan ställdes tidigt imorse för att få så många soltimmar som möjligt. Vi klev upp & regnet öste ner, men inte hade vi några sura miner för de. Vi begav oss till stranden och tur var väl de, för sol blev de minsann (ett tag).

Imorgon ger vi oss ut på resande fot igen, då är vår nya destination Koh Samui. Denna lilla tripp beräknas ta runt 8timmar, så imorgon håller vi tummarna på regn & rusk.

Hejhej!
Nu har vi redan varit på resande fot i 1 vecka (!!), dagarna bara rusar förbi här borta.
Idag har vi utforskat den södra delen av Koh Lanta. Vi tog en tuktuk till stranden Klong Dao där vi fick se hur Olivia bodde för några år sedan samt hennes skola. Efter en öl eller två vid en strandbar så tog vi en promenad till Saladan som är "centrum" på den här ön. Där strosade vi runt på en marknad och köpte sedan mat från en tuktuk.

Nu är klockan runt 8 och vi har slagit oss ner på en bar vid piren här i Saladan för ytterligare en öl.
Imorgon ringer alarmet tidigt för då är de dags att förflytta sig till nästa ö, nämligen Koh Mook!

Hejhej!!!
Idag lämnade vi våran bungalow för ett boende närmare stranden & civilisationen. Vi blev skjutsade till vårt nya boende: P.T Lanta guest house. Där vi checkade in, lämnade våra väskor och begav oss ner på stranden för en lunch. Efter lunchen så gick vi en promenad längs strandkanten tillbaka in till samhället där vi växlade pengar och kikade lite i affärerna som fanns längs vägen. Väl framme på vandrarhemmet igen tog vi oss en välförtjänt liten powernap i hopp om att det skulle sluta regna, när vi vaknade till liv igen så var vi piggare, men regnet öste ner istället för att duggregna som det tidigare gjorde. Vi tog vårt pickpack och sprang till närmaste affär där vi fyndade varsin regnponcho och vandrade sedan ner till stranden igen, men denna gången för att få i oss lite middag.
Nu har vi fått i oss både mat & efterrätt. Mätta och belåtna är vi nu alla 3!

Återstående tid av denna kväll kommer vi troligtvis spendera på vandrarhemmet med en bra podd i lurarna eller dylikt.