Vilken dag. Cykling, solförmörkelse, Golden gate, en val, punka, brandstation, spårvagn, uber är fantastiskt, uber är förvirrande och säkert något mer.

Väldigt spännande sista dag helt enkelt. Här kommer dagen i bilder och lite text.

Efter att ha tagit uber in till stan hämtade vi ut våra cyklar och började färden mot Golden gate bron. Pappa lika imponerad som innan om hur smidigt uber är. Tror det är i dessa ubers som pappa pratat mest engelska på hela resan. Så om ni vill höra honom prata engelska, ta en uber!

Lite av solförmörkelsen. Theo är mästerfotografen.

Väl uppe på bron såg vi äntligen en val! Bildbevis finns i kameran.

Utsikten från andra sidan bron.

Matpaus på Napa Valley burger i Sausalito.

Passade även på att köpa lite godis. Spännande smaker, inte alla som tyckte det var gott. Men lite roligt var det att plocka ihop så vi blev nöjda.

Hus på vattnet i färden vidare från Sausalito.

Längst bort var vi och punka på cykeln blev det. Gick inte ens att rulla den så vi fick ta och lägga min stackars cykel på pappas cykel och gå. Efter ca tio meter tröttnade vi på det och letade efter hjälp.

Pappa såg en brandstation som han gick in på för att fråga om hjälp. Pappa hittade en som jobbade där och de pumpade upp hjulet och försökte tejpa igen där det läckte. Med silvertejp såklart. Detta gick dock inte så bra. När brandmannen hörde vart vi skulle och insåg att det var ganska långt och att vi skulle behöva gå hela den biten med en trasig cykel erbjöd han sig att körs oss. Han spände fast alla cyklar bak på bilen och vi trängde ihop oss.

Han körde oss till Tiburon. Evigt tacksamma för detta. Därifrån gick båten sen över till San Fransisco. Men innan det hittade vi ett ställe som kunde fixa cykeln och satt oss ner för att ta ett glas och lugna nerverna.

Cykelräddaren!

Skönt med vila efter detta äventyr. Senare anslöt sig de andra Wikströms.

Fick även sällskap av lite fåglar.

Båt över till San Fransisco där vi lämnade cyklarna. Sen var vi trötta. Men vi hade inte åkt spårvagn än så det var vi tvungna att göra.

Manuell vändning av vagnen. Som tydligen är superkänt.

Fanns lite lagom om plats så vissa fick hänga på kanterna.

Lite mat hann vi få i oss innan vi skulle ta en uber hem igen. Denna gången inte lika smidigt då vi inte hittade vår uber förrän den var påväg därifrån. Men sånt lär man sig av och pappa tycker fortfarande att uber är bra.

Baseboll blev det dagen till ära. Hände inte överdrivet mycket på de 3,5 timmarna matchen varade. Vi försökte hänga med så gott vi kunde. Pappa läste lite på Wikipedia och förklarade så gott han kunde för resten av oss.

Efter det promenerades det tillsammans med de andra Wikströms. Blev lite dricka och sen lite mat.

Dagen började med något nytt. Något vi aldrig gjort förut, nämligen Uber. Vi tog en uber till en pub som var Arsenal puben i staden. Som självklart skulle visa arsenalmatchen som började vid 9.30. Väl framme efter att ha klarat av våran första resa med uber visade det sig att man var tvungen att vara 21 för att ens komma in. Theo blev alltså ett problem. Vi fick tips om att gå till ett café i närheten där de skulle ha en tv. De löste Arsenalmatchen och vi tog en trevlig frukost tillsammans där bror och fars blickar var fösta på tvn och dotter och mor fick försöka samtala utan att störa. Efter en stund gav vi som inte var så intresserade av matchen upp och gav oss iväg på egna äventyr. Tog en tur i Chinatown. Först på turistgatan med alla souvenirbutiker och sen på tillbakavägen gick vi en parallellgata där det var mest mataffärer för de som bodde där. Väldigt spännande torkade saker inkassotjänster av olika burkar. Även mycket spännande grönsaker och frukter som vi inte kände igen. Fullt av folk var det i alla fall som skulle köpa alla dessa saker. Sen tillbaka för att möta upp bror och far. De hade kollat andra halvlek på puben där Theo inte fick komma in. De hade fått stå utanför och kollat in. Tyvärr förlust till Arsenal för er som inte har koll.

Vi kollade sen in union Square och Macy's. Efter det blev vi hungriga igen. Denna gången blev det sushi i Chinatown. Lika spännande som förra gången hur alla skulle hantera pinnarna. Vi satt och övade innan maten kom och lyckades ganska bra, fram tills sushin kon för då försvann all kunskap och vi försökte bara få i oss maten.

Kollade in lite affären i Chinatown och sen lite underkläder eftersom de rena underkläderna börjar ta slut. Nu klarar några av oss att hålla oss rena fram till hemgång. Blev även lite vintage shopping. Dock endast för mig då de andra spenderade det mesta av tiden utanför på en bänk. Mamma var inne i affären som stöd.

Lång promenad till Lafayette park och vidare ner till vattnet där vi tog lite Irish Coffe på stället som tydligen var känt för att ha kommit på hela grejen med det, eller något i den stilen.

Många långa uppförsbackar vidare för att träffa de andra Wikströms. Lite middag och massa dricka blev det på ett tapasställe som var mycket trevligt. Avslutade gjorde vi på ett annat ställe med lite dricka. Sist men inte minst blev det en uber hem till sängen.

Inspirerad av Mystery spot.

Fredagen började tidigt med att vi tog bussen till en mötesplats till en lovebus. En mysig liten buss där det fick plats sex stycken passagerare. Våran chaufför var en härlig person med mycket energi som om han hade pratar göteborgska varit den ultimata på Göteborgsskämt. Han tog oss genom staden och berättade massor av intressant som jag tyvärr inte kommer ihåg nu.

Efter det var vi tvungna att fylla på med mat. Enda kravet var att jag skulle slippa ännu en veggie burger. Det blev lunch på Bubba Gump. Det enda vegetariska var veggie burger. Detta och att de spelade Forrest Gump på tvn gjorde att jag och mor blev känslosamma. Vi pratade om hur filmen slutade och kunde inte hålla tårarna borta helt enkelt.

Sen var det dags för Alcatraz. En båt tog oss ut till denna spännande ön. Vi gick raka vägen till fängelsecellerna, såklart. En spännande guidad tur via hörlurar senare var vi mycket visare. Tog en promenad runt stället och kollade in vyerna innan det var dags att bege sig tillbaka till fastlandet.

Efter många om och men blev det middag och tillslut läggdags.

Började torsdagen med lite varm choklad på sängen som snälla mamma och pappa hade fixat. Sen skulle vi till det mystiska stället Mystery Spot.

Beskrivning från deras hemsida:
The Mystery Spot is a gravitational anomaly located in the redwood forests just outside of Santa Cruz, California. It is a circular area of effect around 150 feet or 46 meters in diameter. Within the Mystery Spot you will be stunned as your perceptions of the laws of physics and gravity are questioned. But don't take our word for it, come and decide for yourself!

Förklaring från Wikipedia för den som är intresserad :
Den mystiska punkten är en gravity hill-baserad typ av optisk illusion. Fenomenen som besökarna upplever är effekterna av ett tvingat perspektiv och en optisk anpassning och särskilda optiska synvillor i kombination med platsens stegvisa lutning. Platsen är så uppbyggd att besökarna går i en stegvis alltmer lutande miljö, som förstärker upplevelsen och effekterna. Några av effekterna är identiska med de som kan upplevas i ett "Ames rum".

Besökaren vänjer sig gradvis med lutningen genom anläggningens struktur. Effekterna av tillvänjningen utnyttjas sedan i lämpliga avdelade strukturer, så att besökaren upplever gravitationens normala lagar är satta ur spel på denna plats.

Citat av Theo om stället ''waste of money''. Vi andra tyckte det var lite skojjigt.

Svårt att få med på bild men här nedan kommer några försök.

Vidare till Palo Alto för en lunch. Tog ett varv inne på Stanford University området. Lunchen var trevlig. Här kommer lite bilder på det.

Efter lite köer var vi tillslut framme i San Fransisco. Tog lite kakor och te som boendet bjöd på sen begav vi oss för att hitta en buss som skulle ta oss till kvällens destination: China Town. Hittade busshållplatsen men fick stå och vänta en bra stund. När bussen tillslut kom så sa busschauffören stop till oss, stängde av bussen och tog sin ryggsäck och gick iväg. Han lämnade oss med orden att han hade jobbat konstant i tre och en halv timma och behövde lite rast. Han gick iväg och vi stod där med en tom buss framför oss. Tillslut kom han tillbaka och vi fick gå på bussen.

Hoppade av bussen och letade upp ett ställe att käka på i China Town. Gick inte så snabbt som det låter men snabbare än vanligt. Efter maten lyckades vi även hitta den fina ingången till China Town.

Efter ett dopp i poolen lämnade vi Napa Valley och begav oss mot Santa Cruz. Mycket möjligt att det blev ett snabbt stop på en outlet som inte blev så snabbt som det bar tänkt.

Efter det full fart mot Santa Cruz. Alla blev vi positivt överraskade på stället. Vi åt lite mat och tog en promenad på piren. Alla dessa pirar. Men under piren bodde massa sjölejon så det var något nytt. Vi tror även att vi såg uttrar som låg ute i vattnet och käkade på sitt sjögräs. Vet inte vad det skulle varit för något om det inte var uttrar.

Sen lite dusch och fix så vi var fräscha till middag. Kollade kartan och började gå mot det närmsta mexikanska stället. Men innan vi kommit fram dit hittade vi ett trevligt Thai ställe med utsikt över piren så det blev thai istället.

Morgondopp i den uppvärmda poolen.

Lite bilder från rummet.

Dessa sötnosar hörde vi hela vägen in till vårt rum. Mysigt. Förutom när man försöker sova.

Nu ska jag berätta vad denna tisdagen har bestått av. Först och främst, tisdag, en vecka kvar till vi börjar hemfärden till Sverige igen.

Vi vaknade och var ganska trötta imorse efter gårdagens vindrickande och mat. Mamma och pappa begav sig iväg för att reka vinprovningar. Vi hade fått tips om ett ställe från St Helenas information. De kom tillbaka och berättade ledsamt att det tyvärr var stängt på tisdagar. De hade träffat en 85-årig man som hade varit väldigt trevlig och berättat om denna familjeägda vingården. De hade också träffat hunden! Som tydligen var jättegosig. Nästa gång vi åker hit ska vi bo på deras Inn säger mamma. Stället heter Salvestrin.

I stället för detta fick vi åka till Old Faithful Geyser. Från ett hål i marken sprutade det lite vatten varje 5-10e minut. Det var fint. Det fanns också lite djur där. Getter, får och en lama som tydligen fungerade som vaktdjur över de andra djuren. Alltid lär man sig något.

Nästa stop var Sterling Vineyards. För att ta sig upp fick man ta en liten tur med en linbana. Fina vyer var det där uppifrån och gott vin fick vi smaka på. Theo som inte är riktigt lika gammal som vi andra fick en gympapåse med lite kex och en pysselbok.

Efter det blev det lunch.

Efter det doppade vi Theo på motellet och behav oss mot nya äventyr. Denna gången för att hitta en mataffär. Först gick vi till restaurangen vi var på igår. De hade en liten shop där vi köpte lite smått och gott. Sen hittade vi mataffären med stort M där vi shoppade loss. Efter det vidare till nästa vinprovning. Denna gång på Sutter Home. Det var som pappa skulle säga, Perfect Perfect. Promenerade lite i deras trädgård full med rosor som bar döpta efter kända personer.

Tillbaka på motellet blev det lite bad i poolen och mycket vin i glasen. Härligt.

Nu sitter vi på rummet och avnjuter en gourmetmåltid i form av mat från den stora mataffären.

Hjärngympa.

Taggade inför linbanan.

Theos gympapåse med saker att hålla honom sysselsatt när vi vuxna dricker vin.

Vin och utsikt.

Dags för lunch. De bakom mamma blev livrädda och sprang iväg när getingarna invaderade. Vi var stencoola.

Vi såg en katt. Bad Theo ta kort på den. Detta är resultatet.

Massa god mat. Salladen hör till vegetarianen, såklart.

Funderar på vilka viner som ska provas.

Det blev nummer 2,3 och fyra. Till sista glaset tog jag och pappa den sista och mamma den näst sista.

Hitta sköldpaddan.

Lyxigt.

Åkt massa bil idag för att ta oss till Napa Valley. Vi bor på ett trevligt motell i St Helena. Idag har vi inte gjort så mycket mer än att åka bil och sen ett dopp i poolen. Till middag var vi på en mycket trevlig restaurang med god mat och gott vin. Lite bilder kommer här nedanför. Kommer också bilder på någonting som växte på ett träd vi gick förbi. Vi lyckades inte lista ut vad det var så tänkte be er om hjälp. Om någon vet vad det är, skriv till oss! Vi vill gärna veta vad vi snodde från ett träd. Eventuellt kommer det delas ut en belöning till den som listar ut gåtan.

Vad är detta på bilderna nedanför?

Efter att ha kollat in Mammoth lakes lite närmre fortsatte färden mot Yosemite. Första stoppet blev Mono Lake.

Här nedanför kommer lite bilder från när vi kommit in i Yosemite.

Uppe på bergen i Yosemite.

Vi hittade en sjö med en strand där vi stannade för ett dopp.

Nöjda efter ett dopp. Det var inte så kallt som det först såg ut.

Vårt boende i Mammoth lakes.

På väg in till byn.

Margarita festival med dans och musik!

Massa mat.

Söndag morgon kollade vi in de fina omgivningarna som ses här på bilderna nedan.