Nu är det juni månad och bara en och en halv vecka kvar innan avresan mot norr. Vi har inte haft möjlighet att träna så mycket som vi planerat. Livet har kommit emellan.

Vi behöver lära oss att sätta upp tält och att hantera trangiaköket. Det fick bli dagens övningar😊.

Vi fick upp tältet till slut trots att det blåste en del. Tänk att vi ska göra detta varje dag...

Trangiaköket var det inga problem med. Vi måste bara komma ihåg att köpa bränsle i Kiruna.

Snart är det dags att packa!

Igår var vi tillbaka vid Finnsjön och vandrade! Denna gången var det strålande sol och vi fick därmed se det vackra naturområdet. Vi parkerade bilen som sist men när vi skulle ta på oss ryggsäckarna var Marias väska varm...och blöt. Termosen har visst läckt och innehållet, grönsakssoppa, har hamnat i påsen som var knuten runt om, som i sin tur även den läckt. Så en del av soppan var numer i väskan (suck). Men efter att ha torkat det värsta med toapapper började vi vår vandring (Maria fick ha sina mamelucker som skydd mellan väskan och sig för att inte få soppa på jackan, också).

Det var ca 7 plusgrader vilket innebar färre lager kläder för vår del (tur, för mameluckerna fick ju ett annat användningsområde), och korvgrillande människor runt sjön. Vi hade bestämt att ha med färdig mat även denna gång och stannade till på samma ställe som sist för att äta (men denna gång fick vi se hur det såg ut). Vi satt precis vid kanten av sjön och njöt av både utsikt, sol och mat. Vi åt vår soppa och en skinksmörgås var, och sedan kaffe/te på det! Även om det var plusgrader så blev vi ganska kalla så det var gott att vi hade varmt både att dricka och äta.

Det blev även en hel del småstopp för fotograferande så det tog sammanlagt 2,5 timmar runt sjön. Men det är så vi vill ha vår kommande resa. Vi ska inte stressa oss upp och ner för Kebnekaise, nej, vi ska strosa, fotografera, äta, kissa, prata, och fotografera mera! Vi pratade om just förväntningar inför resan och märkte rätt snabbt att vi tänkt likadant: vårt mål är att upptäcka, utforska och vara i naturen :)

Vi hade från början en tanke på att gå två varv runt sjön, men då väskorna var packade med 10 (Maria), respektive 15 (Kristin) kg, så bestämde vi att nöja oss med ett då Kristin fick lite känningar i ländryggen.

Det blev en hel mor- och dotterdag igår för jag följde med mamma hem och sov över där. Så idag ägnade vi en stund åt att planera resan. Från början var tanken att vi skulle boka flygen, men i sista sekund (tack vare att Maria ringde Norrbottens länstrafik (modigt!) och checkade busstabellen för juni månad) fick vi reda på att bussen vi ska ta från Kiruna till Nikkaluokta inte går det datum vi planerat att åka! "Tänkt om vi hade bokat och åkt och sen fastnat i Kiruna..." Ja, det var tur att vi kollade läget! Så nu kommer vi kolla allting en extra gång framöver.

Nu får vi alltså tänka om angående när resan ska bli av. Men nu kommer den bli när Fjällstationen är öppen, vilket faktiskt kändes som en lättnad. För TÄNK om det händer oss något (efter att ha läst länsstyrelsens text om bestigandet av Kebnekaise kan en inte åta bli att bli liiiiite orolig, haha).

Vi har även börjat sammanställa en lista över vad vi ska äta, med andra ord vad för varor vi behöver ha med oss, och en lista över nödvändig utrustning.

Denna gång skulle vi besöka Härlanda tjärn. Jag hämtade upp Kristin som hade packat sin ryggsäck med både ris och mjöl för att få upp vikten. Den vägde 12,5 kg. Just när vi började köra mot målet började det snöa.

Vi parkerade och tog på oss benvärmare, pulsvärmare, mamelucker, sockor och kängor. Mössa och vantar också förstås! Här fanns många olika leder att gå och vi bestämde oss för att gå 1 mil, den gröna leden. Många motionärer sprang om oss och de fräste snor hej vilt.

Vi stannade till vid en vacker sjö och åt våra medhavda mackor, och var glada att vi tagit med en filt att ha om benen när vi satt. Man tappar fort värmen.

Mot slutet av milen kom vi lite fel och turen blev lite längre än planerat. Men ett vänligt äldre par lotsade oss rätt.

- vi behöver lära oss att läsa kompass

-vi ska alltid fota av kartan över de område vi besöker

-kallt på ryggen, en väst vore skönt.

-skoskavsplåster

Det var allt för denna gång!

Kristin o Maria

Vårt första vandringstillfälle blev runt Finnsjön. Med vandringsryggsäckarna på och matsäcken nedpackad började vi vår vandring. Sträckan runt sjön är ca 7 km vilket var lagom startsträka. Dagen erbjöd ett par plusgrader och utsikten var säkert jättevacker, men just denna dag såg vi ingenting av sjön då dimman låg tjock. Vi planerar att åka hit vid ett senare vandringstillfälle och kan då hoppas på att få se omgivningen lite mer.

Efter lite mer än halva slingan trodde vi (främst Kristin) att vi gått fel då vi plötsligt kom fram på en väg, åkrar och hus... Men efter att ha kollat upp var vi befann oss med Google Maps (tack och lov för den tjänsten!) insåg vi att vi nog var rätt ändå.

Det blev en härlig dag ute i det kalla och friska vädret där vi fick utforska friluftslivet på både gott och ont.

En del saker vi kom fram till under denna första vandring:

-benvärmare ska införskaffas

-mamelucker hade värmt bra på lår och rumpa

-en extra tröja att ta på sig direkt vid stopp är nödvändigt för att behålla värmen

-pulsvärmare hade nog varit skönt att ha just när en är stilla

-att ha vatten nära till hands och inte endast i det stora facket i ryggsäcken

-långkalsonger som glider ner är inte att föredra och kan bli ett stort störmoment...

Det var allt för denna vandring!