Vi kom till Melbourne i söndagsmorse och har nu varit här i fyra dagar. Än så länge har vi hunnit med att utforska stan, hängt på stranden, varit på en dagsutflykt och hoppat skydiving!!!!

Igår hämtade en buss upp oss 7 på morgonen, och det var verkligen en heldagsutflykt. Vi har inte tillbaka förrän 21.00. Men det var det absolut värt!!! Vi åkte på great ocean road och stannade sisådär 10 gånger på vägen. Vi fick se vilda koalor, the 12 apostles, ett lighthouse och en jättefin strand m.m.

Idag gick vi upp tidigt igen eftersom jag skulle hoppa skydiving!!! Var sjukt nervös när jag satt i planet men själva hoppet var heeelt galet och en sådan sjuk känsla att det inte går att beskriva med ord. Så det tänker jag inte göra heller, haha. Men det var i alla fall jättelyckat och är glad att jag gjorde det och tacksam att Clara fanns där som stöd❤❤

Vi ska stanna här i Melbourne tills på söndag och då åker vi upp till Sydney igen och avslutar vår resa där. Bara en vecka kvar.......

I fredags lämnade vi Sydney och åkte med Sarah (en kompis som jag, Sara, lärde känna i USA) till hennes farbror som bor i Canberra.

Sarahs farbror, Wayne, och hans pojkvän Paul, bodde i ett jättefint lyxigt hus. Rena rama paradiset för mig och Clara som bott på hostel i en månad nu med delat badrum och sovrum och kök med ett femtiotals andra backpackers. Så att få komma in i ett hus med eget badrum och eget rum var helt magiskt.

Vi åkte i alla fall runt och fick oss en liten rundtur i Canberra. Vi åkte till en nationalpark där vi såg vilda kängurur och koalor. Vi var också väldigt kulturella och tog oss till tre olika museum och även till parlamentshuset.

På kvällen åkte vi allihopa, inklusive Paul och Wayne, till en resturang och åt kvällsmat ihop. Jättetrevligt var det!

Vi spenderade bara en natt hos dem, men vår buss som skulle ta oss ner till Melbourne gick inte förrän 23.00 så vi fick hänga hos dem tills det var dags för avfärd.

Så next------> Melbourne !!!!

Oj oj oj. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för denna rent ut sagt usla uppdatering. Tur att ni är så tålmodiga och älskar oss så mycket att ni fortsätter kolla in på bloggen.

Den som väntar på något gott......

Från Byron bay tog vi bussen vidare till Bondi Beach. Bondi tillhör Sydney men ligger lite utanför. Där checkade vi in på ett hostel som även Klara och Rebecka bodde på! Två kompisar från Borås som också är ute och reser i Australien nu så vi hade planerat innan att mötas upp i Bondi.

Det blev strandhäng, äta god mat, laga egen mat och massa tjejsnack😍 Vi hade tre dagar ihop. Första dagen hängde vi som sagt bara på stranden, andra dagen åkte vi till en nationalpark "blue mountains" och sista dagen gick vi på bio och hade det mysigt. Vi var även ute på en nattklubb mitt i Sydney på torsdagen tror jag det var. Klubben hade såklart en pool som tjejerna hoppade i, lite värre var det för mig då jag inte hade någon bh på mig. Så jag förblev torr.😂

Vi hade tre jättemysiga och roliga dagar med klara och rebecka, superkul att vi fick ihop det och verkligen träffades! När dom lämnade gick jag och Clara på en lång strandpromenad, två mil sammanlagt. Himla mysig promenad var det, man gick förbi kanske fem olika små stränder, en urgammal kyrkogård som var från 1800-talet, och sen kom vi till en liten stad där vi drack en mumsig juice!

När vi kom tillbaka hade två svenska tjejer flyttat in i vårt rum och vi började prata med dem och det slutade med att vi hängt med dom i tre dagar nu! Två jättesöta tjejer från Uppsala, Sara och Frida. Vi har nu även förflyttat oss från Bondi in till själva "city", tillsammans med Sara och Frida. Sån himla tur att vi träffade dem eftersom jag har legat sjuk med bihåleinflammation i två dagar. Så Clara har kunnat hänga med tjejerna och göra roliga saker på dagarna medan jag låg och sov och jämrade mig. Men nu är jag på benen igen efter att ha fått antibiotika utskrivet av doktorn! Idag har Clara fått vara guide och tagit mig till operahuset, harbour bridge och botaniska trädgården❣️

Hej på er.

Vi ber om ursäkt för dålig uppdatering, men hey, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!!?

Clara mådde mycket bättre i tisdags och det var vår sista dag i Brisbane. Vi gick runt och myste i staden och vi båda höll med om att Brisbane är verkligen en stad man hade kunnat bo i. Så himla mysig atmosfär, inte för stort och staden hade mycket att erbjuda.

I onsdags tog vi vårt pick och pack och begav oss till greyhound-stationen. Vi har köpt ett åkpass som gäller 30 dagar, och under dessa dagar får vi hoppa av och på bussen så många gånger vi vill mellan Brisbane och Melbourne. Det kostade oss 1500kr var, ett helt rimligt pris tyckte vi! Vårt första stopp med greyhound blev surfers paradise, Gold Coast. Stranden var fantastisk, hela stället påminde lite om Dubai, höga skyskrapor utmed en strand. Här trivdes vi väldigt bra. Justeja, vi har ju helt och hållet fått ändra livsstil. På Bali levde vi som prinsessor, resturangmat tre gånger om dagen, bodde på fantastiskt fina hotell för nästaningenting osv.
Här däremot ser livet annorlunda ut. Australien är ungefär som Sverige prismässigt, lite dyrare skulle jag vilja säga. Vi bor numera på hostel, där vi delar rum med minst 4 personer ( i surfers delade vi rum med 8 st och det enda som fanns i rummet var en liten fan. Ha i baktanke också att det är över 30 grandet varmt på dagarna och inte kallare än 20 grader på natten. summan av kardemumman= vi dog av värmeslag) .

Så det blir antagligen inga fler hotellnätter för vår del, men det gör inget för vi båda tycker om hostel-livet. Man träffar nya härliga människor hela tiden, från alla delar av världen, som också lever i samma lilla bubbla som oss. Bubblan om livet i en resväska.

Vi får nu även laga vår egen mat också. Alla hostel har ett stort kök som man delar med alla andra backpackers. Första kvällen lagade vi tacos, sen har vi lagat lite pastarätter osv. Detta är väldigt annorlunda och liknar ingenting annat varken jag eller Clara har varit med om tidigare men vi kom snabbt in i denna "livsstil" och vi tycker verkligen om det!

Efter surfers paradise hoppade vi på bussen igen och tog oss två timmar söderut, till Byron Bay. Här har vi nu varit i två dagar och har två dagar kvar. Byron liknar surfers paradise, det är en liten stad med en härlig strand och bara massa backpackers och ungdomar överallt. Igår var vi ute och festade och vi hamnade i ett utav hostel-rummen med 18 (!!!!!!!!!) andra svenskar!!! Det var helt sjukt att vi var så många svenskar😂

Vi mår jättebra och njuter hela tiden. Vi insåg nyss att vi bara har tre helger kvar... uscha!
Hoppas ni alla mår bra där hemma och att allt är som det ska vara. Vi saknar er❤ kramisar

Imorse kom jag och Clara till BRISBANE!!!!! Vi båda hade sovit dåligt på flyget (det var ett nattflyg) så när vi kom fram till lägenheten vi ska bo i i två nätter somnade vi båda två i några timmar. Lägenheten delar vi med paret som bor här, Mike och Ana. De har ett extrarum och hyr ut det till folk via Airbnb.

Mike gav oss massor med tips på vad man bör göra här i Brisbane och hur man tar sig runt. Staden ligger utmed en flod så det går små färjor som man får hoppa på och åka med gratis!! Clara mådde tyvärr inte så bra när vi vaknade upp, men vi gick och åt frukost/lunch ihop sen gick Clara hem igen och jag åkte ut på en liten upptäcksfärd. Det är en himla fin och vacker stad, alla verkar så glada och det kändes som om man nästan kunde ta på den goda stämningen som fanns runtomkring en.

Vädret var toppen, ca 30 grader, och strålande sol och blå himmel. Luftfuktigheten är inte alls som i Bali, detta påminner mer om vår torra luft.

Imorgon hoppas vi att Clara är på fötter igen så vi kan utforska staden ihop!

Nu har vi lämnat Canggu och förflyttat oss till vårt andra favoritställe, Seminyak. Här stannar vi tills vi måste åka till flygplatsen och lämna vårt älskade Bali...

Den senaste tiden har det regnat väldigt mycket, det är ju som sagt regnperiod här på Bali nu. Det har begränsat oss en del men många gånger har vi trotsat regnskurarna och gjort det vi velat ändå. Ni ser på en utav bilderna hur jag och Clara lite uppfinningsrikt gjorde tre hål i en sopsäck för att försöka hålla oss någorlunda torra när vi tog oss mellan affärer och matställen.

Idag är det vår sista natt här på Bali och imorgon går flyget mot Brisbane klockan 23.55. Vår månad här på Bali har varit bättre än vad vi någonsin kunnat föreställa oss. Vi har mött fantastiska människor, sett så himla många fina platser, stränder, tempel och tagit del av kulturen här på Bali. Mycket motgångar har vi varit med om men trots detta har vi pushat och hjälp varandra. Clara sprang runt som en galning mellan hotellrummet och mataffärer osv för att se till så att jag mådde bra när jag var sjuk, kreditkort har blivit skimmade, hemska och jobbiga besked hemifrån, Clara fick sy två stygn i handen MEN trots detta har vi skrattat och njutit av varje sekund och bara löst problemen ihop allt eftersom de uppkommit ❤❤ Vi är båda så tacksamma att vi lyckats få möjlighet att göra detta och stolta över oss själva att vi har gjort detta möjligt.

Imorgon bär det av mot nya äventyr och vi kommer båda sätta oss på plant med en skräckblandad förtjusning.

Puss och kram och vi hörs i Australien🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺

Igår åkte vi till Canggu för andra gången under vår vistelse här på Bali. Vi bor däremot inte på samma ställe som förra gången. Till skillnad från förra gången så har vi lärt oss att hushålla ännu mer med våra pengar och tog därför in på ett hostel igår som var billigare än förra stället vi bodde på här i Canggu. En applåd till oss!!

Igår ösregnade det hela eftermiddagen men vi trotsade regnet för vi var hungriga och åkte och åt lunch på ett utav våra favoritställen. Vi åt en sötpotatis-våffla, med avokado, créme fraiche och sallad.

På kvällen drack vi några öl och lyssnade på livemusik på ett mysigt ställe som heter black shores.

Varken jag eller Clara har unnat oss en massage här trots att det typ kostar 50kr för 1 timmes massage!!!! Så idag slog vi på stort och fick en rejäl behandling på 3 timmar. Det var kroppsmassage i en timme, manikyr och pedikyr, och inpackning i håret samt hårmassage i 30 minuter! Hela detta kalaset gick på.... håll hårt i hatten.... 300kr!!!!! Allting var helt fantastiskt skönt och vi båda gick där ifrån med ett stort, avslappnat leende på läpparna.

Clara klippte sig igår så jag fick också feeling och gjorde det med fast idag. Sen åt vi en god lunch, tog en nap, och nu är vi redo för vår allra sista kväll här i Canggu. Och det ska firas på vårt absolut bästa ställe, old man's! Det är en grym resturang/bar som ligger precis vid stranden och man blickar ut över en rosa/lila himmel när solen går ner.

Imorgon
åker vi vidare ner mot Seminyak, det var där vi startade hela vår resa. Där stannar vi två nätter, sen är det bara en natt kvar....

Igår tog vi båten till Vali igen från giliöarna. Sedan åkte vi till Ubud och checkade in på ett hostel där man delar rum med andra. Vi fick dela rum med två andra tjejer, en från Tyskland och en från England. Vi kom till Ubud ganska sent så vi gick ut på en promenad och utforskade staden. Ubud är verkligen jättemysigt och har sin egen charm på något sätt. Det finns jättemycket att göra, besöka allt ifrån vattenfall till en monkey forest. Staden är omringad av stora gröna risfält och mäktiga tempel.

Idag gick vi upp tidigt för att hinna äta frukost innan vår skjuts skulle komma och hämta upp oss på hotellet. Vi bokade nämligen en matlagningskurs igårkväll så 8:15 stod han utanför vårt hostel. Först fick vi åka till en marknad för lokalbefolkningen, där de handlar alla sina blommor och tillbehör till de små fyrkantiga "boxarna" som de offrar till gudarna varje dag. Vi fick reda på utav vår guide att de gör ca 25-50 sådana VARJE dag. Tig bild på hur de såg ut, eftersom jag inte är så bra på att förklara som ni kanske märkt.
På denna marknaden köper man även mat och kryddor osv, så all mat och alla kryddor vi skulle använda oss utav hade dom köpt där.

Vi åkte sedan vidare till ett ställe mitt emellan risfälten och där hölls matlagningskursen. Vi fick göra soppa, fried noddles, kyckling i sås och tuna vårrullar bl.a. Det var jätteroligt och vi båda fick lära oss en massa nytt!

Efter matlagningskursen åkte vi hem och tog en liten nap, sen gick vi till the monkey forest och hälsade på massor med apor!!! Vi båda vågade mata en apa med en banan och vi fick till en bra bild, trots våra panikslagna ansiktsuttryck😂

Efter vårt lilla äventyr med aporna lyckades vi övertala en balines att köra oss till en kaffeodling där man fick se hur processen går till när de gör sina egna kaffesorter, det finns ju såklart inga maskiner eller liknande som gör jobbet åt dem så de står och maler varenda böna och skalar en del kaffebönor för hand osv!! Vi fick även smaka på Balis mest exklusiva kaffe, Luwak coffe, och massor med andra kaffesorter.

En grym, fullspäckad dag här i Ubud och till kvällsmat åt vi otroligt goda hamburgare för endast 20kr st😍😍😍

Vi är nu inne på vår sista vecka här på Bali och vi ska nu börja åka tillbaka till de ställen vi har gillat mest och göra de saker vi inte hann med/ de saker vi tyckte mest om att göra. Så imorgon bär det av till Canggu.

Godnatt från oss ❤❤❤

Igår var vi ute på en dagsutflykt. Vi åkte ut med 20 andra på en snorklingtur. Vi såg massor med färgglada underbara fiskar och massvis med koraller. Tyvärr är korallerna här inte lika färgglada som de varit förr i tiden, vi människor förstör även världen under vattenytan.

På kvällen såg vi även sköldpaddor från vart vi åt kvällsmat. Alla restauranger är utmed stranden och verkligen alla restauranger är så mysiga och har så god mat!!!!!

Idag har vi hyrt cyklar, här på ön finns det inga motordrivna fordon alls, och cyklat runt hela ön och hittade väldigt mysiga ställen along the way. Drack god kaffe, åt en fantastisk god pizza och hamburgare och tig lite bilder vid en gunga som var placerad ute i vattnet. Nu sitter vi och spelar kortspel efter kortspel och livet äger!!

Imorgon lämnar vi giliöarna och åker mot Ubud. Så nästa gång vi uppdaterar bloggen befinner vi oss på "fastlandet" igen och har bara en enstaka vecka kvar.......

TA HAND OM ER OCH VI SAKNAR ER ALLA❤

Idag vaknade vi upp på Gili. Resan hit igår gick jättebra och vi hittade ett hotell som vi tyckte om till ett billigt pris. Idag hann vi ligga på stranden i ca 30 min innan det började ösa ner regn och blixtrar och dunder uppenbarade sig på himlen. Och så höll det på heeeela dagen. Vi satt på en resturang och läste, beställde in soppa till lunch och sen fortsatte vi läsa. Denna vardagen är inte den jobbigaste med andra ord, vi njuter hela tiden. När vi kommer tillbaka till hotellet och hunnit duscha och lagt oss i sängen för att koppla av till ett avsnitt av Grey's så går strömmen i princip på hela ön!! Haha, mycket ska vi vara med om. Vi blir knappt förvånade längre när vi råkar ut för sådana här saker. Det blir helt becksvart här borta också så vi fick gå runt med våra lampor på mobilerna och ACn fungerade inte heller, inget fungerade. Men det var inga sura miner för det inte, vi knallade oss vidare till en matmarknad och åt jättegod kvällsmat för 20kr var😂 så sjukt billigt och mätta blev vi!!

När vi kom tillbaka till hotellet hade strömmen kommit tillbaka så har kunnat ladda upp min mobil igen och vi kunde tända lamporna och borsta tänderna ! Det är mycket här i livet man bara tar för givet och sådana här situationer gör att man uppskattar även det minsta och det mest självklara för oss i väst.

Kram på er och var glada för allt ni har❤