Igår var jag ledig och eftersom jag vet att Gerrit inte är så sugen på att rida häst så passade jag på att göra det när han jobbade. Sålänge det inte är fullbokat på turerna är det okej att personalen hänger med. Det är ett tyskt par som äger hästfarmen och tre tyska tjejer är volontärer. Det var en riktigt fin dag, solen sken upp alla vulkaner (vi kunde se tre där vi var) och det var 30 grader varmt. Jag är ingen hästtjej och senast jag red var på en kamel i Indien. Men det var väldigt kul och vi galopperade väldigt mycket. Under galoppen insåg jag att det kanske är en bra idé att skaffa reseförsäkring...

• Chile

En grej man kan göra här i byn helt gratis är att gå till det 80 meter höga vattenfallet Salto El Claro. Det är lite av en lokal hemlighet men eftersom vi vill kunna erbjuda något att göra kostnadsfritt och inte bara ha svindyra turer så har en snubbe målat en skattkarta. Och eftersom vi alltid måste förklara kartan för alla så gick vi dit häromdagen. Först gick vi fel väg på grund av Gerrit som sa att vi skulle gå den vägen. Sen mötte vi tre tyskar som också skulle gå dit så vi bara följde dem och hamnade helt fel. Men tillslut kom vi iallafall fram och det var jättevackert.

• Chile

Här är vårt hus. Vi bor på tredje våningen på vinden. Det bästa är att vi har ett eget rum, så jag behöver inte dela rum tillsammans med sju andra som jag gjorde i Cairns. Och utsikten över sjön är fantastisk.

Vi har två dubbelrum i ett träd. Idag har vi även ett par som campar med sin bil under trädkojorna.

Ägaren James är från Nya Zeeland så vi har tre dubbelrum i små hobbithus. Jag råkade visst ha mitt finger på bilden ser jag nu.. Men orkar inte gå och ta ett nytt. Ni ser hur det ser ut iallafall :) Supermysigt! För dem som inte vill sova i dorm (dela med en massa andra) har vi även en van med en dubbelsäng i trädgården för samma pris.

Här är två av våra tre kök. Det tredje har vi precis öppnat men är bara för dem som bor i det huset där det finns ett 8 bäddsrum och ett 4 bäddsrum.

Vi har även en träkoja på framsidan och om man sitter där har man utsikt över både sjön och vulkanen Villarrica.

• Chile

Det bästa med att jobba här i Pucon är att vi måste göra alla aktiviteter som vi säljer. Så häromdagen var vi iväg på canyoning. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att det finns något svenskt ord för det. Vi började med att ta på oss en tjock våtdräkt med tillhörande strumpor och skor, en vindjacka, hjälm och en sele runt midjan med en plastgrej på som gjorde att det såg ut som vi hade en gul blöja på oss. Vi klättrade nedför två vattenfall. Så där som folk i film, typ James Bond gör när de hoppar ner för byggnader med rep. Fast vi gjorde det i vattenfall vilket var coolt. Det första vattenfallet var 12 meter och det andra 10 meter. Det tredje som också var 10 meter åkte vi en zipline igenom. Vattnet kommer från snön på vulkanen så det var riktigt kallt vatten. Resten av tiden gick vi i floden och i kanjonen.
Såhär säger Google om vad en kanjon är -
En kanjon (av engelska canyon, från spanska cañón 'ravin', 'rör') är en djup dalgång mellan höga klippväggar som av ett vattendrag karvats ur fast berggrund. Detta skiljer den från ravinen, där vattnet fört bort löst material i bildandet av dalgången.
I detta fallet bildades kanjonen av lava från ett vulkanutbrott på 70 talet. Det var så smalt att man kunde hålla på väggarna med båda händerna, vilket var bra då man ibland slant på de lösa stenarna. Eftersom klippväggarna var cirka 40 meter höga så kändes det lite som att gå i en grotta. Det var en väldigt häftig dag. Och nu kan jag dessutom sälja den turen på hostelet med inlevelse och inte bara berätta om vad jag har hört.

Jag har tyvärr inte bilderna än men när jag har fått dem så ska jag visa hur det ser ut :)

• Chile

Som jag tror att jag har nämnt tidigare, så ligger det hostelet vi nu bor och jobbar på precis bredvid en stor sjö och med utsikt över en stor aktiv vulkan. Hostelet har alltså det bästa läget och är även det populäraste. Det ligger just nu på första plats i Pucon och på tredje plats i Latinamerika. De två första dagarna här hade vi inget eget rum så första natten fick vi sova i en av två träkojor som finns här. Det var väldigt romantiskt med ett stort fönster mot sjön.

Den andra natten fick vi sova i en av tre hobbithus som de har byggt. Ägaren James är från Nya Zeeland så självklart måste de ha mysiga hobbithus. Jag har inte haft någon tid till att ta så många kort men en dag ska jag ta kort överallt i hostelet och visa er. Det är ett ganska stort hostel men ändå väldigt gemytligt och socialt.
Utsikten från vårt rum är inte heller fy skam.

• Chile

Vi är nu framme i Pucon där vi ska jobba på ett hostel i några månader. Nattbussen hit tog 10 timmar och det var en ganska lyxig buss med stora fällbara säten. Chile är inget billigt land alls att resa i. Mat och liknande är typ samma priser som hemma. Kanske något billigare men inte mycket. Bussen kostade dock inte mer än 160 kronor. Pucon är som en liten skidort med mysiga små trähus. Hostelet ligger perfekt bredvid en stor sjö och med en utsikt över den stora aktiva vulkanen som alla åker hit för att bestiga. Berättar mer om mitt liv här en annan dag för efter andra upplärningsdagen är jag helt slut. Idag fick vi iallafall äntligen vårt rum så det ska bli skönt att inte behöva gå upp extra tidigt imorgon för att packa våra väskor.

• Chile

I fredags hade vi grillkväll på hostelet. Vi bodde förresten på Castillo Surfista ifall någon ska åka till Santiago. Riktigt bra ställe med de skönaste sängarna jag någonsin sovit i på ett hostel. Varje kväll va det något som hände och i fredags va det gratis vin och grillen var på så man fick grilla sin egna mat på den. Vid elvatiden åkte vi till ett ställe som heter La piojera. Gerrit var där förra gången också och har pratat om det väldigt mycket. Det var ett riktigt sunkigt hak. Helt ljust, ingen musik, bara en massa superfulla chilenare och alla drack samma sak - Terremotto. Vi hade jättekul! Terremotto är spanska för jordbävning och det är en drink bestående av billigt väldigt starkt vin, ananasglass och grenadine. Jag drack en och det räckte. Är man större än mig och vill dricka mer kan man även dricka en aftershock vilket är samma sak fast i en mindre storlek. Vi träffade många trevliga människor och det slutade med att vi gick med fyra chilenare till en annan bar.

• Chile

Idag gick vi upp för berget i Santiago där det finns en liten kyrka och en jungfru Maria staty på toppen. Det tog ungefär 45 minuter så det var inte så långt, men det var 35 grader varmt så det var lite småsvettigt. På toppen var det en fantastisk utsikt över hela staden och de snötäckta bergen som omringar den.

Ikväll gick de flesta till en bar där det var billiga kycklingvingar på torsdagar. Jag valde dock att stanna hemma och kolla på film för jag är helt slut. Dels pågrund av värmen men också för att vi har varit ute de två kvällarna vi har varit här och imorgon ska vi ut igen.

• Chile

Flygresan till Santiago gick kanon och även att hitta till vårt hostel. Vi får bo här helt gratis eftersom ägaren känner vår blivande arbetsgivare. Perfekt! Och det är verkligen ett jättetrevligt ställe med många sköna människor. Vår första dag gjorde vi som vanligt och bara gick och gick runt i staden. Vi bor ganska centralt så det är inte så värst långt att gå någonstans. Redan min första dag i Sydamerika blev jag bestulen! Som tur var så var jag smart och hade lagt pengar och mobil inuti ryggsäcken och det enda tjuven fick med sig från ytterfacket var en rulle med toapapper. Hen måste blivit ganska besviken eller så var hen väldigt nödig. Från och med nu kommer jag aldrig bära med mig några kreditkort och ha väskan på magen. De är riktigt skickliga ficktjuvar här

På kvällen gick vi ut eftersom det var en fotbollsmatch där Chile spelade mot Uruguay. Det kändes som alla var ute på gatorna och i barer för att kolla. Stämningen var fantastisk och det slutade med att Chile vann med 3-1. Väldigt många firade inpå småtimmarna, på en tisdag. Men det spelar ingen roll för chilenare. Efter bara tre dagar i Chile har jag redan förstått vilket härligt öppet och passionerat folk de är.

Andra dagen i Santiago gick vi på en guidad tur runt staden. Ännu en gång en gratis sådan där de ändå ville ha betalt minst 100 kr.. Den var helt okej och människor som gick den var väldigt roliga så vi slutade turen med att ta några drinkar med dem. På kvällen åt vi middag med en kille som heter Mario som Gerrit couchsurfade hos när han var här för fyra år sedan. Vi delade på pommes frites, kött, lök, bacon och ostsås.