Vi har redan varit i Chile i 3 månader och jobbat. Tiden bara springer iväg. Så på alla hjärtans dag packade jag och Gerrit väskorna för vårt första visa run, vilket innebär att vi åkte in och ut ur Argentina för att förnya vårt visum till Chile. Vi var lite nervösa eftersom vi visste att vi hade stannat i landet i iallafall 3 dagar längre än vad vi fick. Planen var att åka den elfte men eftersom det är högsäsong så fanns det inga bussar förens den fjortonde. Men det var inga som helst problem, det beror helt på vilket humör personen bakom kassan är på. Vi åkte till San Martin de Los andes vilket är en by vid en sjö cirka 5 timmar ifrån Pucon. Den påminde väldigt mycket om Pucon förutom att den kanske var något större. På alla hjärtans dag åt vi middag och såg på den nya 50 shades of Grey filmen på bio.

Det var lite märkligt att sova på ett annat hostel nu när vi bor och jobbar på Latinamerikas bästa. Vi märkte verkligen skillnad. När man kommer till Chili Kiwi hostel så ger vi all information man behöver för att ha en trevlig vistelse i Pucon. När vi checkade in på Laterna de Norte hostal i San Martin fick vi en nyckel till vårt rum och en karta. Det var allt. De visade oss inte till rummet eller berättade var toaletterna fanns. Vi fick leta rätt på allt själva. Och den enda toan som inte var i vårt rum hade inte ett lås. Det var dessutom väldigt dyrt. Argentina överhuvudtaget var väldigt dyrt så vi kan inte spendera för mycket tid där.
På den andra dagen i Argentina promenerade vi uppför ett berg där vi hade en fantastisk utsikt över hela byn och sjön. Till middag åt vi såklart en mumsig argentinsk stek.
Idag gick vi upp innan tuppen för att hinna med den enda bussen tillbaka till Pucon klockan 6. Denna gången var vi nervösa för att vi inte skulle bli insläppta i landet eftersom vi bara hade varit ur landet i 2 nätter. Men även denna gången var det inga problem.

Argentinas gränskontroll.

Ungefär 40 minuter med buss från Pucon finns stranden Playa Blanca. Den var lika packad med folk som vår egna strand 10 minuters promenad från hostelet. Men den hade vit sand och var något större. Och så var det trevligt att komma hemifrån i några timmar. Bussen kostade cirka 13 kronor, sen tog vi en annan buss till några vattenfall - Ojos del Caburgua. Inträdet dit kostade också 13 kronor. De va jättefina men det tog ungefär 10 minuter att kolla på dem och sen gick vi ut igen. Så ingen topprekommendation i Pucon direkt.
När vi sen skulle ta bussen tillbaka va alla bussar fulla. Efter den tionde bussen gav vi upp och började gå och lifta. Det gick ganska bra och efter två olika bilar och ungefär en timme va vi hemma igen.

• Chile

Chile är ett farligt land att leva i. På juldagen var det en jordbävning och tsunaminvarning och just nu är det skogsbränder överallt i det avlånga landet. Som tur är har inga kommit till Pucon men nationalparkerna runt Pucon är stängda tills vidare.

Vi är ett härligt gäng som jobbar här just nu och idag började ett nytt par. Killen är från Sverige så jag kan prata lite svenska för en gång skull, och tjejen är från Usa. Det ska bli kul att lära känna dem. Idag kom även Leonore och Maarten som var här tidigare, förbi för en natt. De har seriösa problem med sin van och de har redan testat tre olika passkontroller till Argentina men de vill inte släppa in dem i landet. Vilket är väldigt konstigt för de är inte de enda som reser runt i Sydamerika med en van direkt.

• Chile

Inte bara Chiles bästa hostel utan även LATINAMERIKAS BÄSTA HOSTEL. Stort ju! Vi har haft tre olika fester det senaste för att fira. Väldigt roligt. Mindre kul att så många chilenare nu vill komma hit och vi bara vill ha backpackers. Men det går bra ändå.

• Chile

Idag är det Australiens nationaldag och vi har två australiensare som jobbar här, Jono och Renee. Vi spenderade halva dagen på stranden som var helt packad med folk. Chilenarna har semester just nu och alla verkar komma till Pucon. När vi kom hit för snart 10 veckor sedan var det knappt en människa på stranden och idag måste det ha varit fler människor än vad det bor i Grästorp. De ligger till och med ända ner till vattnet med sina handdukar så det är väldigt svårt att faktiskt gå i sjön.
Pucon är ungefär som västkusten på midsommar, fast under hela januari och februari. Jag ser fram emot mars månad.
Ikväll gjorde Jono och Renee mumsiga stekpajer och vi lyssnade på den australiensiska radiokanalen trippel J.

• Chile

Sommaren är äntligen här, det är 35 grader varmt, jag är ledig och ska nu gå till stranden.

• Chile

För två dagar sedan smög jag in på Gran Hotel och låg vid poolen. Idag är det storm och regn ute. Så har det varit sedan vi kom hit. Ena dagen 30 grader och underbart, nästa 15 grader och ösregn. Jag är glad att det iallafall är varmt hälften av dagarna i veckan.

Den senaste veckan har både Danny och Laurie lämnat oss för andra äventyr i Sydamerika. De har båda varit här sedan vi kom så de lämnade ett stort tomrum bakom sig. Danny blev utbytt av David från Schweiz och Laurie har blivit utbytt av Fredericke från Holland. Så det är många som pratar holländska här just nu.

Leonore och Maarten har köpt en van som de håller på att bygga om så att de kan no i den. Det är roligt att se processen. Tyvärr är själva bilen lika värdelös som min och Gerrits van i Australien var. Så de har varit hos flera olika bilmekaniker som inte har gett dem några goda nyheter. Jag hoppas att de kan få den fixad snart för egentligen har även de slutat här nu och måste lämna hostelet imorgon.

• Chile

År 2016 var ett år fyllt av äventyr och skoj. Det började i Australien, sen åkte jag tre månader till fantastiska Indien, sen tre veckor till vackra Nepal, hem i några månader för att fylla på med kärlek från vänner och familj, jobb i sex veckor i Barcelona och året avslutades helt spontant i Chile i Sydamerika.

Vi hade en rolig nyårsafton med fest i hostelet hela natten. De sista två timmarna innan jag gick till sängs dansade jag med Mike the pirate. Bra start på år 2017.

Jag har inga bra bilder ifrån nyårsafton så istället la jag upp en massa bilder från Indienresan som jag inte tror att jag har visat tidigare eftersom de är från systemkameran. De får mig verkligen att längta tillbaka.

Lite saker som har hänt det senaste:

En pirat flyttade in idag. Det ligger ett piratskepp i hamnen så alla trodde att han kom hit med det men så är inte fallet. Han är en vandrande pirat från England. Mike the pirat heter han.

För någon vecka sedan köpte James, min chef, en bil. Han är 37 år men har aldrig skaffat sig något körkort eftersom han har rest de senaste åren. Men hans flickvän har körkort så hon får köra. När de köpte bilen skaffade James såklart en bilförsäkring. Igår vann han en miljon pesos genom försäkringen i ett jullotteri! Det är ungefär 13.700 svenska kronor. Vulkanguiderna har varit med i det lotteriet i flera år och aldrig vunnit så de va inte helt nöjda.

Uber - vår vulkanguide som gör turerna exklusivt för vårt hostel vann Pucons bästa tour agency detta året.

På julafton ringde en man och frågade mig de vanliga frågorna, hur mycket kostar ett rum, har vi frukost osv. Han frågade även vad som skulle hända om han ställde sig och runkade framför mig. Det var en annorlunda fråga.

Vi har en katt som springer runt här på hostelet och jag vet att hon har bebisar någonstans men jag har letat i veckor och fortfarande inte hittat dem.

I tre dagar har det varit skinande sol och 30 grader varmt men 2-3 dagar i veckan regnar det i Pucon så nu är det lite kallt och regnigt igen.

Gerrit var och klippte sig häromdagen. Det tog cirka 10 minuter och frisören släppte inte blicken från sin såpopera men än vad hon var tvungen.

Någon lämnade en kakmix så vi har precis försökt oss på att baka en kaka. Det luktar ljuvligt.

Vi har tre kajaker på hostelet som man kan hyra. Men eftersom vi jobbar här så får låna dem gratis. Igår tog vi ut en på en sväng i sjön. Som tur är behöver vi bara gå över en väg och så är vi i vattnet. Den långa halvön är privat mark men i Chile är de första 6 metrarna från vattnet öppet för alla så kommer man med en båt är det fritt fram att hitta en egen strand. Vi stannade ingenstans eftersom vi skulle jobba men vi såg många fina stränder.