RESA GREKLAND 2017

Vi kom sent till vårt första hotell här i Aten i måndags kväll. Vi beställde en Uber från hamnen som körde oss där vi skulle. Har aldrig använt mig utav Uber innan, men gud vad smidigt det är! Bättre än taxi. Vi har beställt Uber varenda gång nu när vi åkt någonstans här. Hotellet som vi bodde två nätter på var ett skithotell i mitt tycke. Det var i ett vidrigt och fick ghetto känsla område. (Förlåt mig men är ärlig!) Klotter överrallt och övergivna byggnader och det var bara allmänt obehagligt. Vårt första rum funkade inte ac på och vi höll på dö av värmeslag. Vi gick ner till receptionen och berättade det men hon sa bara att det tar ett tag innan det blir kallt. Eller hur! Det blev inte kallt och vi kunde inte sova. Vi fick ta våra handdukar på rummet och dränka i kallvatten och ligga med det över oss för svalka oss. Hemskt var det! Dagen efter(igår) sa vi till och då var en reperatör där och sa att den inte funkade,så vi fick byta rum, tack gode gud! Det hotellet vi egentligen skulle bott på idag avbokade vi och valde ett finare nere i Glyfada(som är fint område). Tack gode gud för det. Jag ville inte bo i det området igen och efter läst omdömen om att det var knarkmänniskor och sådant där fick jag bara en stor klump i magen och började gråta över att bo där. (Vi bokade bara utan kolla området,dumt!) Men tur man har världens bästa pojkvän som står ut med mig och mina problem,så bokade vi detta nya vi bor på nu. Ett best Western hotell. BÄSTA valet jag gjort!!!! Här kan jag slappna av. Äntligen..

Iallafall!! Igår som ni kan se var vi och besökte Akropolis och även senare det nya museet. W o w säger jag! Det är otroligt mäktigt att gå där och man kan inte förstå hur de lyckats bygga allt detta på 30 år? Och att det finns kvar 25 århundraden senare. Det är fascinerande. Bilderna ovanför är på Parthenon. Sjukt stort!

På dessa två bilderna kan ni se teatern som fanns då. Det var väldigt stort och så häftigt! Den nedersta bilden var den stora teatern och översta var den lilla förr. Den lilla heter Dionysosteatern och stora Herodes Atticus odeion. Den stora används även idag där man spelar grekisk musik och uppträden. Om ni lyckas pricka in något sånt när ni är här, gå dit! Guiden sa att det var en mäktig känsla att sitta där.

Det är galet vilken utsikt det är härifrån. Man ser ut över hela Aten och alla byggnader. Varmt som tusan, var 38 grader, och jobbigt att gå i trappor och backar i denna värmen. Vatten fanns att köpa lite runt omkring på området i automater,och tur det. Vi hade dock köpt flaska innan vi gick in. Var där redan vid 9 tiden och då var det massa folk där. Så vill ni komma in tidigt åk dit tidigt. Öppnar 8.

Här är ruin från en gammal kyrka som fanns där förr. Allt är så häftigt!!

Vi gick på Akropolis i ungefär 3 timmar. Sedan gick vi ner till museet som var galet. Bilder kommer med därifrån även om det stod att man inte fick😇🙈 men vi är turister,som gör som alla andra där😂.

Gud vad häftigt det var att gå på muséet! När man kom dit fick man gå igenom en metalldetektor och lägga väskan på rullband,precis som på flugplatsen. Man kände sig verkligen säker när man var där inne! Det gick omkring personer som arbetade där överrallt och vaktade.

På bilderna ser ni lite blandat där inifrån, har inte minne på vad allt var för något. Man gick omkring och kollade på allt där, fanns tre olika våningar. Helt galet vad de lyckats gräva upp. Vissa var bara små bitar men som de tack vare andra detaljer kunnat färdigställa dem,som på första bilden här. Det som är guldigt är det de hittat och det andra är som de gjort själva för man ska kunna se hur den såg ut. Legobilden längst ner är en stor byggnad på hur de tror det har sett ut där. Häftigt att bygga med lego! Man såg det på ett annat sätt när man såg det minimerat.

Imorgon kväll 20.45 åker vi hemåt. Och jag ljuger om jag inte säger att jag längtar hem nu. Vill hem till katten och familjen. Och vår egna lägenhet. Känslan att få sova i sin egna säng ❤

Jag älskar dig Grekland,men vi ses en annan gång🇬🇷

RESA GREKLAND 2017

Nu sitter vi på en trappa i skuggan och har precis druckit slush(det är 30gr) och väntar på att få ta färjan tillbaka till Aten. Vi mellanlandade på flygplatsen så nu denna gång har vi 2 dagar på oss att utforska staden. Ska bli spännande då jag aldrig varit där!!

Igår åt vi på Yasouvlaki igen för Viktor ville prova deras andra mat. Jag tog en crepes och lyckades välja den största de hade. (😥😂) Den var så sjukt stor att det inte går att förstå och mätt som tusan blev jag. Allt slank nästan ner. (jag har ett litet crepesfack😂) Vi valde pommes m cheddar och bacon som förrätt och det skulle vi inte gjort,för på bara det blev vi mätta på.. Viktor tog någon med burgers (3 olika fyllningar i dem). Supergott!

Vi ska bara sitta och chilla tills färjan går. Vi hörs i Aten. Kram!

RESA GREKLAND 2017

Igår när vi kom till hotellet så tog vi det lugnt en stund innan vi gick en runda upp i stan. Vi bor lite utanför nu så har 10-15min gångavstånd in till stan. När vi var här sist hade vi rakt upp för en gata och sedan var vi uppe. När vi kom hit igår så kände jag och Viktor att vi hade "kommit hem" haha! Vi har varit här så länge nu att Naxos känns som hemma för oss på denna resan. Naxos är underbart och allt finns här! Rekommenderar att åka hit för det finns mycket att göra och det är en bra knutpunkt för ta sig vidare mot andra öar. På bilden med havet så ser ni vår balkong, så mysigt att vakna upp till havet och äta frukost där.😍 När vi var ute och åt igår kväll provade vi en restaurang/snabbmat som alltid har mycket folk på kvällarna. Så vi gick dit redan vid 7 för få plats. Och tur var det för sen vid halv 8-8 var det fullt. Vi beställde in en Yasouvlaki Special mixplate,där vi fick in en hel tallrik med blandat mat på som vi delade på. Suuuupergott var det och allt slank ner. Vi ska nog äta där ikväll med för Viktor ville prova deras pita. Restaurangen heter Yasouvlaki. Jag tar nog och äter på Creperia(hihi)

Nu ligger vi på stranden och ska beställa in lite lunch. Vi kom hit lite senare då vi sov ut imorse. Var så skönt att inte ställa klockan. Jag vaknade av att Viktor stod och stekte prinskorvar i en liten vattentekanna(sån mini gryta typ). Han fick steka 2-3 i taget så han stod nog där ett tag 😂 så gott var det med frukost.👌

Nu hoppas jag vår mat och våra drinkar kommer snart. Vi får fira att detta är sista stranddagen vi har för imorgon åker vi till Aten. Kommer sakna alla dessa öar. Men vi kommer snart tillbaka!💙

RESA GREKLAND 2017

Imorse gick vi upp lite efter 7 för att hinna packa ner allt innan vår båt tillbaka till Naxos. Båten gick från Koufonissi 09.40, och har varit den enda båt som varit i tid(!!). Den båten vi åkte med är en båt som går 2 gånfer om dagen 7 (eller 6) dagar i veckan. Så det är många som åker den. Det är ingen båt som ställer in om det blåser eller är vågigt på havet, för denna kör alltid👍😃. Jag var rädd att åka den för den är mindre än färjorna men det gick hur bra som helst! Var superhärligt ute på havet.

Vi kommer att komma tillbaka till Koufonissi för det är underbart vackert där! Nu sitter vi på vårt nya hotellrum, har ett annat hotell nu vi bor på än sist. Det andra vi bodde på Naxos innan var ju verkligen budget,men låg centralt.(enda positiva). Här är ägaren av hotellet och hennes två små barn så söta. När vi kom dit efter gått ca 13min från hamnen i 33gr med stora ryggsäckar så var vi helt slut! Viktor bar på en vattenflaska som lilla grabben kom o tog och satt ner på golvet. Vill nästan ta med han hem så söt han är! Kanske är 3-4 år,såå söt! När Viktor sa "thank you" så härmade han Viktor,så gullig😂. Sen när jag tog vattenflaskan o drack så tog han den o satte tillbaka på golvet, haha. Vi sitter på balkongen och dör av värme(nästan). Det är 33gr här än så länge o blir nog varmare framåt eftermiddag. Så jag vill gå o köpa glass för svalka. Vi hörs sen!

RESA GREKLAND 2017

Idag har vi varit på ett äventyr! Vi gick upp till ägaren av detta hotellet för hyra cyklar av honom. När vi kom dit så valde vi våra cyklar och tog mountainbikes(med tanke på att det är väldigt stenigt) för se runt ön. Som ni kan se på kartan så har vi cyklat från Ammos upp till Xilobatis Bay. På vägen dit stannade vi bland annat vid Devil's eye,som vi sett på många bilder härifrån! Det var superfint med den grottan som man kunde hoppa i. Var superrädd för det var så högt😂 filmade med gopron,så blev nog lite videos på denna turen. Därefter så cyklade vi vidare till Pori Bay, som också var såå vackert! Här stannade vi och badade en stund.

Efter att vi hade stannat för bada på Pori Bay så gick vi upp mot Xilobatis Bay. Det var en klippa med en grotta ner. Så himla fint är det! På bilderna från och med där Viktor går på klippan till den där han ligger i vattnet är nere i Gala Cave. Som ni ser på bilden där man ser hela väggen och en grotta in gick vi ner till. Man fick klättra ner på berget för komma ner. På andra sidan av den väggen så är det en grotta som har ett hål löngst in som man kan se ut i havet. Jag badade inte där för tyckte det såg läskigt ut, tänk så skulle man åkt ut i hålet 😂🤔.

Vi stannade på en restaurang vid Pori Bay,som hette Pori. Där beställde Viktor pizza och jag tog en turkey sandwich. Det var helt okej gott. Dom hade inget stort utbud. Men lunchen slank ner! Då var klockan halv 3 så vi har varit iväg sedan lite innan 10 på morgonen.

Vi tog stora vägen hem och det var backigt tills vi kom nästan hem,där hade vi nedförsbacke så det var bara att rulla hem. Nu har vi duschat och ska vila lite för det tar på krafterna att åka på äventyr. Vi ska ut och äta ikväll och kika runt lite.

RESA GREKLAND 2017

W ow vilket paradis vi kommit till. Det är helt fantastiskt här. Vattnet är så klart och blått att man knappt tror sina ögon. Båtresan gick jättebra, blåste bara vid Naxos men sen var det lugnt. När vi kom i land blev vi så chockade över hur blått det var. "Här behövs ingen redigering på dina bilder" var det första Viktor sa när han såg havet. Där hade han rätt, magiskt är rätta ordet. Vi gick mot hotellet/studio aom vi bokat. Kom fram efter många om och men. Vi hittade först inte det men tillslut fann vi det. Studio Venetsano heter det. Väldigt fint rum/studio vi har fått. Men havsutsikt också! Perfekt 😍 Vi gick ner för bada en stund i vackra havet. Skönt! Lite kallt i havet,men efter man doppat sig så blir det varmt. Blåser idag med. Vi har lyckas komma mitt i blåsveckor verkar det som..blåst nästan varje dag. Klagar dock inte för hellre fläktar än stå stilla. Kolla förresten mitt nya armband jag fått utav Viktor. Älskar det❤

Efter vi badat gick vi upp för duscha o fixa lite. Sedan gick ner ner till Supermarket för handla lite mat. Det blev kokt korv m bröd idag. Satt faktiskt väldigt bra i magen! Imorgon ska vi hyra cyklar och cykla till olika badatällen! Och fota massa ska jag göra!! Har sett bilder på dit vi ska och jesus va coolt det är!

Nu ligger vi i sängen med balkongdörren öppen, och hör suset från vågorna. Detta är magiskt och denna ön vill jag tillbaka till fler gånger. Vill göra en till sådan här resa och ska ta med mina nära o kära för visa de underbara Grekland. Jag är kär i Grekland och kommer någon dag gifta mig på någon av öarna. Det är en sak som är säker 🇬🇷💕

Vi hörs imorn.

RESA GREKLAND 2017

Har inte uppdaterat på några dagar,men nu kommer ett långt inlägg.

Wow,vilken dag vi hade igår. Helt fantastisk var den. Vi startade dagen vid 9 med att gå bort till uthyrningen för se om de hade något ledigt till oss. Och visst hade han det! Vi hyrde en fyrhjuling för vi skulle köra runt på ön och se mer "grekland". Ska jag vara ärlig så var jag väldigt tveksam först..jag var rädd att vi skulle hamna mitt ute i ingenstans och inte hitta hem,haha! Men det gick hur bra som helst. Ägaren av det stället vi bor på,hade berättat lite ställen som vi skulle besöka. Sagt och gjort,vi satt vår kos dit. Vi körde förbi två små städer som var mysiga. Vi körde bland annat förbi ett område som heter Filoti, och det var lixom byggt på bergskant(vilket de flesta var ju mer vi körde upp mot bergen). Men det var såå fint! På den fjärde bilden så kan ni se utsikten från Zeus Cave. Här säger man att Zeus bodde och att han hittade sin blixt i grottan. Sen om det är sant får man själv avgöra. Men häftigt var det verkligen! Jag var helt slut efter att ha klättrat i berget. Det var ju inga stigar utan man fick klättra direkt i berget. Ska ni dit ta med riktiga skor. Mina skor var platta träningsskor och man gled på stenarna. Vi har kört upp och ner och hit och dit. Upp högt i bergen och ner på vanliga vägar. Ett tag var vi så högt i bergen att vi körde bland molnen. Häftigt!

Vi lyckades komma (efter jäkla kringelikrokar vägar) till ett fantastiskt ställe. Lionas (tror jag) det hette. När vi kom ner i byn så stod grekerna på sin restaurang och vinkade på oss. Så fort vi kollade dit på dom så stod de o vinkade, och de vinkade dit oss. Vi var inte hungriga men tog en glass som satt fint.Stranden var bara stenar som ni kan se pä bilderna. Vi plockade massor av stenar med oss hem. Vi körde förbi ett "pottery" med jättemånga fina krukor vid vägen. Vi körde först förbi men vände för ta en bild, för det var så fint!

Vi stannade till på ett ställe som heter Apollonas. Här var en mer badvänlig strand så här stannade vi kanske 1.5h. Vi badade och solade en stund. Sedan blev vi hungriga så gick för äta lite. Jag tog crepe(som alla andra dagar här,man får ju unna sig👌😂) och viktor burgare. Satt fint i magen. Efter det bestämde vi oss för köra hem,då vi hade ungefär 1.5-2 timmar hem. Jag körde efter att vi kommit ner från bergen(för det är skarpa kurvor och krokigt) så det fick Viktor ta. När vi kom hem vid åtta så lämnade vi alla saker på rummet och körde sedan och lämnade fyrhjulingen. Därefter begav vi oss upp till stan för gå runt och ta det lugnt. Vi var väldigt slut efter att varit iväg nästan 12h. Vi gick upp på en häftig bar och tog en varsin drink. Mums!

Nu ska vi äta frukost och packa det sista innan vi tar våra väskor och färjan mot Koufonissi!! Dit längtar jag! Kram

RESA GREKLAND 2017

Hej på er! Jag uppdaterade aldrig när vi kom fram från Naxos. Vi packade upp och gick för att handla lite efter vi åt på ett snabbmatsställe.(som var jättegott) Idag tog vi bussen mot Plaka beach för att se va det var för strand. Vi har fått rekommendationer att åka dit,så tog oss dit med buss. Vi kom fram till en väldigt turistig strand och suuperfint vatten! Blått och nästan kristallklart vatten som ni kan se på bilderna. Vi tyckte stranden var helt okej, inte överdrivet bra som vi fått höra, utan en vanlig strand typ.. billiga solstolar de vi tog,så det är ett👌😁. Nu har vi nästan precis kommit hem och slappar innan vi ska upp i staden för kolla runt och äta lite kvällsmat. Ni får ha det så bra!🇬🇷💙⛱🌞

RESA GREKLAND 2017

Som rubriken lyder så är det hejdå Ios och hej Naxos 🇬🇷 Vi haft ett par underbara dagar på Ios och det är verkligen inte sista gången vi åker dit. Vi satt och pratade om Santorini och Ios och kom fram till att vi gillade Ios mycket mer. Santorini är supervackert men har blivit för turistigt och överskattat kan jag tycka. Men det är ändå en favorit💙.

Imorse checkade vi ut vid 10, för utcheckningen var redan då och inte 11 som jag trodde. Så när vi checkat ut tog vi bussen in mot Chora. Det är supermysigt där. Vi var dock inte inne i området, för det hade varit för varmt att gå där inne med all packning. Så vi satt och kollade på allt folk som gick förbi och bara pratade lite. Vår färja skulle gått 15.35 så när klockan var vid 12 köpte vi en nutellashake,som ni kan se på bilden. Och Gud va den var god! Riktigt smarrig. Jag och Viktor delade såklart på den,det var endå 800ml,haha. Sedan gick vi ner mot hamnen genom en mysig trappväg som ni kan se på bilden. Många trappor men det gick bra. När vi kom ner så gick vi och satte oss på en restaurang vid hamnen där jag drack ice tea peach och Viktor drack en chokladmilkshake. Mumsigt. Just nu sitter vi på färjan mot Naxos. Den var försenad till 17.10 ungefär. Så vi har suttit på restaurangen sedan 13 tiden typ. Drygt, men men, finns inte mycket att göra! Nu har vi åkt typ 30 min så är nog snart framme. Tar inte så lång tid mellan Ios och Naxos. Nu är vi hungriga och när vi kommit till vår lägenhet ska vi nog köpa mat och laga. Det är väldigt lugnt ute på havet idag. Gungar knappt alls.(men för mig är det endå för mycket, jag avskyr när det gungar och är vågor på havet. Det gungade från Santorini till Ios så är glad att slippa det nu. Vi hörs sen,kram från soligt Grekland. 💙🇬🇷

RESA GREKLAND 2017

Sista dagen har vi bara legat på stranden. Runt 4 tiden gick vi upp för äta lite sen (väldigt sen) lunch. Man glömmer bort dagar och tiden när man är på semester så när vi såg att klockan blivit mycket tog vi en paus från stranden för äta. Jag tog penne bolognese (nej linnea det är inte samma som spaghetti o köttfärs!!😉😂)och Viktor en ceasar sallad. Tog vitlökspizza m ost också. Mumsigt! Vi stannade kvar på stranden enda till klockan var ett bra tag efter 7. Vi såg solen gå ner bakom berget medans vi badade och spelade strandtennis. Såå mysigt! Vi gick upp på rummet för duscha bort all saltvatten för att gå ner till supermarket och köpa lite gott. Så just nu sitter vi ute på balkongen och har spelat kort och äter gott. Viktor sitter och löser sitt korsord som han kämpat med hela dagen,men det låter som han snart löst det,haha!

Strax blir det nog sängen för imorgon ska vi checka ut vid 11 och sedan ta färjan mot Naxos vid 15 tiden. Vi hörs när vi kommit fram.