We’re going on an adventure, mina vänner. Idag har vi varit på Hobbiton. Vissa va mer nördiga än andra i gänget men vi uppskattade ändå äventyret lika mycket. Tagit kort på alla 44 små hus, druckit öl på puben ”green dragon” & lärt oss mer om Hobbiton bakom kulisserna. Tex när Gandalf & Frodo åkte häst & vagn satt Frodo tre meter bakom för att framställa Gandalf som stor & Frodo som liten. Det visste ni inte va..

Äventyret idag va, som alla andra, fullpoängare. Alla på olika sätt men att va i Hobbiton va coolt, landskapet va helt fantastiskt även här & de små husen var välarbetade. Om ni får chansen att åka dit, gör det, vare sig ni är ett fan eller inte. Alla kommer uppskatta det. Låter bilderna tala för resten.

Det är inte mycket som slår båtturen när vi fick skåda delfiner & bada i turkost vatten men frågan är om inte detta ändå toppade resan hittills. Vi utförde "The labyrint" i the glow worms cave.

Först fick vi hoppa i en våtdräkt, okej inte dirket hoppa i det va lite mer trixigt än så men tillslut satt den på plats. En jacka uppe på den, sen ett par sockar & ovanpå det ett par gummistövlar, sist men inte minst placerade vi hjälmen på huvudet & tog med oss en badring under armen. Sen va vi redo för en åktur.

När vi väl kom dit började det med att vi skulle åla oss motströms ett vattenfall i extremt litet utrymme. Coolt men aningen läskigt om man skulle fastna, man är ju inte den smidigaste direkt, sen leka klättervägg längs med sidan av vattenfallet. Det va inte bara att åka ring & titta upp i taket på lysmaskarna som vi hade föreställt oss. Men vi ångrar ingenting.

Blandat med klättringen & ålandet så hoppade vi baklänges nerför vattenfallen ner i gummiringarna & myste omkring med lysmaskarna i "taket". Allt detta på tre timmar & när vi va klara kände vi oss så starka & glada att vi klarat allt & puschat oss själva till gränserna. Bilderna finns dock på ett usb så ni får nöja er med google bilder & föreställa er oss på bilderna ist.

Innan bussen anlände till Waiotomo stannade vi till vid några gruvor. En promenad i skogen över vingliga broar & genom tunnlarna som en liten bensträckare. En vacker sådan som ni kan se på resterande bilder.

Från hostel till hostel via buss, så ser kommande dagarna ut. Påstigning 8:30 i Auckland som skulle ta oss till hot water beach, där vi just i detta nu sitter & knåpar ihop en text.

några stopp på vägen hit blev det & vi stannade bland annat i ingången till Narnia. Det vill säga en timmes promenad i extrema backar, och den här gången va det extrema backar, benen skakade när man skulle gå nerför. Men tillslut kom vi fram till the ocean. Ingenting slår ju Nya Zeelands miljö så är det ju bara, turkost vatten vart man är kommer.

nu ikväll tog vi vår spade & bikini & begav oss till stranden. Grävde vår egen pool i sanden, vilket blev som en varm bubbelpool med 64grader som varmast. Det gällde att hålla en lagom temperatur genom att mixa vattnet som kom ur sanden med det kalla havsvattnet. En sjukt häftig upplevelse, där låg vi i vår pool med 50 andra som hade grävt sina pooler bredvid. Så säkert 20 sandpooler bredvid varandra. Som sagt, en upplevelse vi sent kommer att glömma, 10/10 solar

Idag har vi flutit runt på den indiska oceanen i en så kallad båt. Stora vågor som vissa upplevde som en karusell medan andra tuggade tuggummi så hårt en bara kunde & svalde ofta för att inte visa sin sjösjuka..

Men efter 6 timmar hade vi ändå fått träffa på en hammarhaj, flertal delfiner & en helt otrolig natur. Även badat i det mest turkosa vatten våra ögon någonsin skådat. En helt fantastisk dag som får 10 av 10 solar!

Dagen började med en stadig exklusiv frukost som bestod av krämig yoghurt, vitt degigt bröd med philadelphia ost som vi enkelt sköljde ner med vatten. Efter frukosten gjorde vi morgonrutinerna i daglig ordning, packade väskorna & lämnade lägenheten för gott.

Fullproppade & tunga lyfte vi upp väskorna på både magar & ryggar & började vår jakt efter busshållsplatsen. Kan tillägga att vägarna är inte så raka & platta som hemma utan här går det upp & ner. Superskönt för framförallt vader & lår.

Samtidigt som vi hittade bussen, hittade vi även andra backpackers. Kul med sällskap & nya människor. Tillsammans med dem åkte vi mot första stoppet som va ett fint vattenfall, senare åkte vi vidare mot slut destinationen Paihia. Nu är vi här & efter nån timme på stranden hade vi gått från tre vita strandade valar till tre röda kräftor. Tog en glass i solen och svalkade oss samtidigt med after sun. Imorgon väntar 6 timmars båttur, delfin & val safari & solkräm 50.

Avslutade kvällen med BBQ party, gott!

Flygrutten gick både bra & mycket långsamt.. tacka gubben bland molnen att det fanns gratis film att se under tiden. På 24 timmar hinner man se en hel del film, man hinner äta en hel del när flygvärdinnorna springer med gratis mat/snacks vagnen fram och tillbaka konstant & man hinner kolla på klockan X antal gånger.

Men tillslut va vi framme, lugnt & fint landade vi men stressen innan vi kom igenom alla säkerhetskontrollerna i Nya Zeeland var enorm. Fast man vet om att man inte har något olagligt med sig så är går man som på nålar, har jag verkligen inget ätbart med mig? inga solrosfrön jag tänker plantera mitt på gräsmattan någonstans i landet eller nåt litet djur i väskan jag vill föda upp här. Man litar verkligen inte på sig själv men vi kom in & nu är vi här.

Blev rånade på taxin till hotellet, i receptionen fanns ingen förens klockan 11 & vi va utanför vid 7.. Inget internet, ingen mat, svettiga & trötta, många känslostormar, upp & ner, hit & dit men synd att klaga. Med mycket om & men har vi fått koll på läget & det viktigaste av allt. Simkort i telefonen, Tack Cameron!