Midsommarhelgen bjöd jag kompisarna till mig på fest, hade en riktigt kul kväll med dem! Måndagen därpå började jag jobba, och hade även besök av en annan vän den kvällen vilket var trevligt. Har också varit till stranden några gånger i sommar och tagit mitt första dopp för i år nu i juli.

Sådär två veckor sedan var jag på tjejmiddag med S, J, C & J. Åt gott och pratade. Efter det har jag varit och besökt mormor några gånger, varit på lite utflykt med familjen och även lite spontant bestämt mig för att åka till fagerö med S & J och två andra tjejer. Blev nog en lyckad kväll!

I måndags var jag med familjen till Tuuri och shoppade lite, onsdagen åkte vi till Vasa och idag har jag varit på marknaden. Gick först runt med F ett tag tills vi mötte S också, köpte bland annat chokladdoppade jordgubbar osv. Imorgon blir det att gå ut på kvällen med vännerna!

Känns som att sommarlovet går för snabbt, redan midsommar. Hittills under sommarlovet har jag solat lite, kört lite med skotern, gjort goda smoothies, varit till växthuset med mamma och städat en hel del. Har också övningskört, fyllt 18 år och även fått körkortet. Äntligen! Nästa vecka börjar jag sommarjobba, och ikväll har jag planer med vännerna.

I fredags for jag till Vasa där åtta tiden på morgonen, skulle nämligen till halkbanan och köra. När jag kom hem gjorde jag inte så mycket, gick i duschen och sånt. Lördagen var det avslutning, den började 11 och slutade där 13 ungefär. När jag kom hem började jag läsa i en bok jag fått hem och sedan göra mig iordning inför kvällen. Hade först förfest tsm med tjejerna och åkte sen med bussen till fagerö. Där spelade bl.a Bastupojkarna och Lasse Eriksson. Blev en kul kväll! Somnade rätt sent den natten.

Söndagen gjorde jag mig iordning för att åka på studentfest, blev bjudna på gott. Efter studentfesten besökte vi momma en stund. På kvällen var jag på en mindre cykeltur och kollade film. Igår så fyllde min lillebror år, grattis! Vi åt tårta och hade gäster. Idag har jag hittills varit ute och även kollat några avsnitt Friends.

Maj har egentligen varit en ganska händelserik månad. Fick ut "På gränsen" tidningen som vår klass + elever från Tammerfors jobbat med under året. Varit på en dansk föreläsning i finska gymnasiet och så snöade det dagen därpå? Hade äntligen tid till frissan andra veckan i maj, klippte och slingade håret. Nöjd!

15:e var jag, I och C och kollade fotboll. Har också varit på några kortare cykelturer då det varit fint väder tsm med Z. Förra veckan skrev jag teoriprovet inför körkortet. Klarade det också! Härligt att ha det över efter mycket läsande. Dagen efter, onsdag, var jag med klassen och finska tvåorna till Vasa. Gick runt i ett museum och lite annat. Riktigt varmt väder var det den dagen också så vi passade på att gå in till Arnolds och köpa en riktigt god smoothie. I söndags var jag och solade medan jag läste på prov, lyckades bli väldigt solbränd... Skrev prov både i tisdags och idag. Lämnade även in min anmälan till studentskrivningarna igår, blev att skriva 4 ämnen i höst. Får hoppas att det går bra! Förutom det var vi också på café med klassen igår, mys. Nu idag, hade jag min sista skoldag i tvåan, skrev egentligen bara prov och åkte hem. Tycker det här året har gått så fort! Men ändå riktigt skönt med sommarlov.

Onsdag

Dagen bestod av rundtur i Wienerwald som var ett naturområde och även i Wachau som var en dalgång där de hade mycket vinodlingar och sådant. Blev mycket bussåkande den här dagen. Var och besökte slottet Ruine Aggstein som låg 500 meter över havet. Riktigt fin utsikt där! Åt på en restaurang när vi var där också, jag åt wienerschnitzel som smakade bra. Den här dagen besökte vi också Stift Melk, ett kloster i Wachau. Var inne i en kyrka, en affär och vandrade runt. På vägen tillbaka åkte vi förbi Dürnstein där vi såg ruiner av ett gammalt slott som Richard Lejonhjärta tydligen varit fången i. På kvällen åkte jag, C, F och J iväg med metron till Donauzentrum för att shoppa och lite sånt.

Torsdag & fredag

Torsdag var den sista hela dagen i Wien. På förmiddagen var vi till den spanska ridskolan och såg på när de tränade sina lipizzanerhästar, de hade ingen riktig föreställning när vi var där nämligen. Fick nog ändå se några hopp osv. Var där i en och en halvtimme ungefär före vi for iväg till Donauzentrum igen för att shoppa. Gick runt i många olika affärer och fick nog med mig en del saker hem. På kvällen blev det en trerätters middag med hela klassen, gott var det! Tog dock ett tag att hitta en restaurang med inte alltför dyra priser haha. Kom tillbaka till hotellet rätt sent så mycket mer hann man inte med den kvällen. Vaknade lite tidigare på fredagen för att hinna packa det sista och äta frukost före vi lämnade Wien. När jag kom hem igen var klockan närmare 8 på kvällen, allt som allt var det en lyckad resa!

Måndag

Det blev tidig väckning kl 2.00 för att kunna bege oss iväg mot Vasa till flygplatsen. For därifrån med flyget ner till Helsingfors och till slut med nästa flyg som tog oss till Österrikes huvudstad, Wien. När vi anlände dit var det fortfarande ett tag kvar tills vi skulle få våra hotellrum så vi körde runt med en buss och även vandrade för att se oss runt i staden. I Wien var det soligt, grönt och varmt de första dagarna, vilket var riktigt härligt! Under vår första kväll där så gick jag och resten av tjejerna runt i några parker osv. Vid ett tillfälle kom några och ville ha bild med oss också haha. Vi såg att det fanns väldigt många hästar längs gatorna där, eftersom man kunde ta en tur med häst och vagn.

Tisdag

Började dagen med hotellfrukost kl 8, begav oss sen iväg mot ett krigsmuseum. På vägen dit gick vi igenom ännu några fina parker. Var verkligen riktigt varmt och somrigt väder den dagen så kunde ha shorts osv 😻 Efter att ha gått runt och kollat på pansarvagn, gamla kanoner och en hel del tavlor och dräkter så for vi senare äntligen vidare mot Shönbrunn! Var in till slottet på en liten rundtur och tog en hel del bilder utanför. Verkligen fint där, speciellt när vi mot kvällen gick uppför backen till Gloriette och kunde se ut över slottet och staden. Före vi gick upp till Gloriette var vi till Tiergarten Schönbrunn, Wiens djurpark som låg riktigt nära slottet. Såg massa söta djur som en panda, koalor, elefanter, noshörningar osv. Giraffer skulle funnits också men de renoverade något för tillfället. Efter den här dagen var man verkligen trött i fötterna! Tidigare under dagen, före vårt besök till slottet så var jag, C, J och F till Starbucks och köpte typ världens godaste chokladkex därifrån. Rekommenderar hehe

Måndag till fredag spenderades i Österrikes huvudstad, mer om det i ett annat inlägg! Före resan var jag och köpte en resväska och lite annat jag behövde. Fyndade en keps jag verkligen gillar, en ny jacka och en plånbok. Hann också börja läsa i en bok jag ska skriva en bokrecension om i modersmål, den visade sig vara riktigt bra hittills tycker jag. Har också varit på två fester sedan jag sist skrev här, den ena där vi firade två 18-åringar och så en fest jag var på igår för att fira valborg!

Oj så mycket som hänt sedan sist! Har hunnit med min kusins konfirmationsfest där vi blev bjudna på gott, biobesök med tjejerna där vi såg Beauty and the Beast som var riktigt bra tyckte jag, städat klädskåpet som verkligen behövdes och även gjort ännu ett besök till Tammerfors med klassen för att gå igenom tidningen en sista gång och fotas igen. Har också varit på begravning... Rätt mycket skolarbete har jag haft på sistone, men som nu lugnat i sig i och med att vi byter period.

Förra helgen var jag borta med familjen till ett badhotell, åkte dit på fredagskvällen och kom hem rätt sent på söndagen. Simmade massor där och åt riktigt god hotellfrukost. Saknar. Provade även på att bowla för första gången när vi var där, gick ju rätt bra ändå haha. Den här veckan har jag övat ganska mycket på teoriprovet även fast det är ett tag tills jag kan skriva det, varit ute och plockat videkissor och så har jag börjat se på 13 reasons why som jag kollade ut idag. Rekommenderar starkt! Synd bara att det endast var en säsong, nåja både Skam och PLL fortsätter ju snart iaf. Imorgon borde det bli fest med tjejerna för att fira de som fyllt 18, det ser jag fram emot! Annars har jag inte speciella planer på påsklovet, möjligtvis en shoppingtur.

Sportlovet var förbi alldeles för fort! Fredagen blev det fika på jungman med Jenni, Cajsa och Sissi. Pratade och hade det trevligt, gick också runt i stan ett bra tag. Söndagen bestämde jag, Ida och Cecce för att träffas under kvällen. Var och köpte glass och pratade några timmar, mys. Annars under sportlovet har jag också övat inför teoriprovet, kollat mello, gjort milkshake osv. Idag slutade jag redan 13.15 efter en lätt skoldag, for då till Carmela ett tag vilket var kul när det var längesedan sist!

Idag blev det lite tidigare väckning än vanligt eftersom jag och resten av familjen hade bestämt oss för att åka iväg till ikalis under dagen. Simmade några timmar och åt mat + glass hehe. Riktigt mysigt! Kom hem några timmar sedan och har hittills läst rätt mycket i en bok som jag ska skriva om sedan i engelskan och funderar nu på att söka upp någon film på Netflix. Gårdagen var en ganska lugn dag, läste även då en hel del i boken och så städade jag lite. Såg också sista avsnittet av Gilmore Girls och under kvällen var jag en stund och testade att köra haha. Måndagen bestod av tandläkarbesök, handlade med mamma och besökte momma.