Hallå! Dom senaste dagarna har varit väldigt händelserika och tiden går så himla fort här, dagarna bara flyger förbi. Vi har haft toppenväder i flera dagar nu också!

I tisdags & onsdags hyrde vi en moped för att kunna utforska ön lite mer på egen hand. Trafiken är mycket lugnare här än i Phuket vilket är riktigt skönt.

Naturen här är verkligen så himla vacker. Vi åkte runt till flera olika stränder och stannade ett tag på varje.

I onsdags åkte vi även högre upp på bergen och hittade riktigt fina utsikter, det var sån frihetskänsla att köra runt i den naturen, så himla grönt och fint. Mitt i allt körande såg vi en liten apfamilj sitta vid vägkanten så vi stannade till för att kolla men körde därifrån lika snabbt då dom försökte hoppa på mopeden, men så himla häftigt!

Vi hittade även en jättefin strand som var helt tom, det enda som fanns där var en familj som hade ett litet hus där.

Igår åkte vi på en båtutflykt som heter 4 Island tour då vi hört mycket bra om det och många som rekommenderat att åka på den turen om man befinner sig på koh lanta. Det var verkligen som vi hade förväntat oss, så härlig dag.

På första stoppet stannade vi och snorklade, så himla mycket olika fiskar i olika färger och sorter. Riktigt häftigt att simma runt med alla runtom kring sig och dom är helt obrydda.

Andra stoppet gjordes på en ö vid namn koh kradan för lunch och lite fritid, och wow vilken ö alltså, helt klarblått vatten och kritvit sand som kändes som potatismjöl när man gick på den.

På tredje stoppet stannade vi vid morakot cave, det var alltså en grotta mitt i berget på över 100 meter som vi skulle simma igenom. Det var helt kolsvart där inne vilket var rätt obehagligt men när vi äntligen tagit oss igenom den så väntade bland det vackraste vi båda någonsin skådat, det var en liten strand med djungel runtomkring sig, enda sättet att komma dit är genom grottan. Vi vågade tyvärr inte simma med kamerorna igenom grottan vilket vi ångrade när vi kom fram.

Och på sista stoppet stannade vi och snorklade ännu mer.

Hej! Efter 4 dagar i Phuket och Karon kände vi att det var dags att åka vidare. Vi tog en båt tidigt imorse för att ta oss till koh lanta, båtresan tog ca 3 timmar vilket gick väldigt smidigt.

På eftermiddagen fick det bli poolhäng eftersom båda var väldigt trötta, sedan åt vi middag på ett ställe som heter rasta baby som ligger nära där vi bor, riktigt schysst ställe och härlig personal. Stora kontraster till Sverige då personalen låg i hängmattor och drack öl medan vi åt.

Vi passade på att boka hotell här i koh lanta också då priserna är extra låga eftersom det är lågsäsong nu, vilket är skönt då vi kan variera lite mellan hostels och hotell.

Med endast 10 meters gångavstånd till stranden så trivs vi redan väldigt bra här. Mycket lugnare än Phuket gällande trafik och turister. Området vi bor i heter klong Nin, finns bara några fåtal restauranger och butiker så vi kommer åka till lite andra ställen kommande kvällar.

Imorgon ska vi upptäcka en del av ön lite och kolla in några stränder, vi är båda taggade på vad denna ö har att erbjuda.

Hej på er eller sawaddee ka som det heter på thailändska! We are finally here efter en lång resa och efter att varit vakna över 24 timmar. Vi landade igår på morgonen och tog oss sedan till hotellet vi bor på nu i kata, fint och fräscht hotell med bra frukost, lite lyxigare då vi mestadels kommer bo på hostels framöver.

Redan igår när vi kom hit så öste regnet ner och likaså idag, men det gäller att göra det bästa av situationen eftersom vi har lång tid framför oss i asien. Vi köpte varsin regnponcho och kollade runt lite i området vi bor i.

På måndag ska vi dra vidare och tanken är att vi ska dra till koh lanta sedan vidare till koh lipe där det sägs vara bättre väder just nu.

Hej och välkomna till denna blogg där ni kommer kunna följa vår resa igenom Sydostasien på ca 4 månader. Om endast 6 dagar bär flyget av mot vårt första stopp Thailand, vi kommer att landa i Phuket och spendera de första fyra dagarna där för att sedan resa runt bland olika öar!

Det som är bokat inför denna resa är endast en enkelbiljett till Thailand samt första boendet i Phuket. Tanken är att vi sedan skall kunna välja boenden på plats då det är bra att se rummen innan man bokar.

Resrutten vi har tänkt är Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien, Filippinerna och Vietnam. Denna rutt har vi tänkt utgå från men den kan ändras under resan.