Förra veckan va en ganska bra vecka måste jag erkänna. Kan ha att göra med att jag var ledig och bara ficka göra det jag ville.
Måndagen låg jag bara hemma i sängen och mådde inte toppen, hade varit sjuk sedan torsdagen och inte riktigt tagit det lugnt då vi var i Prag. Tisdagen var lika lugn som måndagen, fast på kvällen åkte jag till Neuköln och hängde med mina kära vänner på en bar.
På tisdagen kom mina kusiner från Bjärred ner, så onsdagen spenderades tillsammans med dem inne på Berlins zoo och Ritters chokladfabrik. Under vecka 15 pågick även något som hette "True italian Pizza week" vilket betyder en pizza och drink för 10€ på bestämda italienska restauranger i Berlin. Så jag och mina vänner gick och käkade pizza och hänge sedan en stund tillsammans.
På torsdagen gjorde jag massa tråkiga grejer som var tvungna att bli fixade, så som städning, tvättning, packning osv.

I fredags åkte jag hem till Göteborg tillsammans med Raphael. Vi landade i Berlin strax innan 11 efter att flyget blivit försenat från Berlin.
Fredagen spenderades hemma i billdal. Vi tog en promenad upp till sockertoppen och gick även ner till havet.
På lördagen var vädret ganska okej så vi bestämde oss att åka in till Göteborg och gå runt där. Vi började i Haga och gick upp till Hvitfeldtska, ner till poseidon, ner genom avenyn till operan, längst kanalen tillbaka till feskekôrkan och därifrån tillbaka till Haga där vi satte oss på cafét Hagabullen och tog en kaffe och kanelbulle innan vi åkte tillbaka hem igen och tog en siesta innan vi käkade middag med mamma och Johanna och senare under kvällen gick till påskbrasan.

Under söndagsförmiddagen var vi i slottskogen och kollade på alla djur och gick runt, eftermiddagen tog vi det lugnt hemma och gick bland annat på en promenad.
Måndagen var oxå väldigt lugn, och gjorde ingenting fram tills att det var dags att åka illa flygplatsen.
På flygplatsen ser vi att vårt flyg är 1,5h sen vilket betyder att Raphael missade sitt flyg från Berlin till Wien. Så när vi landade ställde vi oss i kön till airberlins monter tillsammans med alla andra, och två timmar senare hade vi fått ett nytt flyg till Raphael och ett hotellrum för oss bägge under natten.
Jag var hemma vid 14 igen på tisdagen efter att ha lämnat Raphael på flygplatsen och resterande delen av dagen spenderades i kloster Lankwitz.

Jg hade en superbra helg hemma tillsammans med Raphael, nog den bästa helgen i år!

Prag ligger ungefär 4,5 timme ifrån Berlin med buss.
Så för ett tag sedan bestämde sig mina kära vänner Emmi, Nelly, Simon och Swang för att dra dit över en helg. Så i fredags satte vi oss på bussen från Berlin till Prag, och vid 13 stod vi i vår lägenhet som vi hyrt under helgen. Vi hade verkligen lyckats få en grym lägenhet som låg ungefär 5 minuter från Karlsbron, alltså nära till väldigt mycket, plus att vi hade en fantastisk utsikt från lägenheten.
Efter att vi lämnat våra saker drog vi oss ut för att käka lunch och sedan gå runt och kolla lite.

Vi började att gå runt och kolla, men vädret va inte det bästa, så ingen av oss va jätte taggad på att gå runt. Istället gick vi till Tesco och köpte saker för middag och frukost.
Därefter tog vi en liten siesta innan vi började med maten - Tacos. Vi tar med Sverige överallt...
På kvällen satt vi bara och tjatade, tog en kvällspromenad och gick sedan ut till en av Europas största klubbar där vi hade det jätte trevligt.

Lördagen började med en härlig brunch innan vi drog ut igen för att göra lite sightseeing. Vi drog upp på berget som ligger på andra sidan kanalen. Efter att gått upp för (helvetes-) berget så njöt vi en aning av solen, tog bilder och gick sedan vidare till slottet, över bron och sedan lunch. Därefter blev det middagsshopping och kvällen var likadan som kvällen innan. Middag, och sedan ut på samma klubb.

På söndagen var vi tvungna att låna lägenheten kl 11 så efter det satte vi oss på ett café och käkade frukost innan vi gick till en park och satt och njöt i solen fram till att bussen gick tillbaka till Berlin.

Vi hade en jätte mysig helg och är så glad över att fått åka dit med dem!!

Vecka 14 gick väldigt snabbt förbi! Kom ju tillbaka till Berlin på måndag kväll att spenderat en helg i kära Gbg.

Jobbade på dagiset på tisdagen o h torsdagen och var på onsdagen på Laib&Seele. På onsdagen firade vi även Emmis 22 års dag på ett ställe som heter Weinerei. Man kom dit och betalade 2€ för ett vin glas. Fick sedan prova sig fram vilket vin man ville ha, men kunde ta hur mycket hon man ville då flaskorna stod framme. Vid 20 dukade de även fram middag, och då var det först till kvarn som gällde. När man gick fick man betala så mycket man ville.

Att jag har besökt Wien mer än vad jag besökt Sverige de senaste månaderna är ganska konstigt... Har varit där 3 gånger nu på två månader.

Men i alla fall, jag var i helgen i Wien igen. Denna gången var det längre än de tidigare gångerna. Åkte i torsdags kväll och åkte tillbaka till Berlin på måndag eftermiddag för att hinna till middagen med Chemin Neuf.

Vi hade en väldigt lugn helg o h spenderade majoriteten av tiden ute i solen.
På fredagen började vi dagen med att gå på en promenad innan Raphaels trumpet lektion började. Under tiden gick jag hem och läste. När han kom tillbaka gick vi och handlade mat för att kunna laga curry. Efter maten satte vi och pratade och bestämde oss sedan för att ta en kvällspromenad längst Maria Hilferstraße.

Lördagen började som alla andra dagar ganska sent. Vi lämnade inte lägenhetenf förrän kl 11 då vi åkte till Donauinsel och lade oss på en liten strand längst donau. Vi låg här i några timmar, njöt av solen och läste varsin bok.
Vi åkte därefter till Zentralfriedhof där vi träffades han kompis och hennes pojkvän. Kanske lite konstigt att åka till en kyrkogård som eftermiddags aktivitet, men det va väldigt trevligt att gå runt där och kolla. Stället är enormt och väldigt många kända personer ligger begravda där.
Vi käkade resterna av middagen när vi kom hem och låg sedan bara hemma och kollade på serier. Det obehagligaste hände när jag duschade. Blev helt svimfärdig och allt blev bara svart, så ramlade i duschen och Raphael var tvungen att leda mig ut, men på vägen slog jag tydligen foten i ett bord eller något och ramlade på golvet och slog i huvudet i skrivbordet bakom mig och fick en bamse bulla.. Jag kommer inte i håg någonting efter att jag ramlade i duschen! Men det var sjukt obehagligt!!

Söndagen spenderades i parken i närheten av var han bor. Vi låg bara i solen och njöt av värmen!
Efter att ha legat och degat i solen ett par timmar gick vi tillbaka till hans lägenhet och lade oss och läste lite. Vi gick sedan och köpte falafel som vi käkade innan vi åkte in till centrala Wien och gick runt och kollade på alla fina byggnader.

På måndagen gjorde vi verkligen ingenting vi låg i sängen fram till strax efter 11:30, så vi såg att jag hade en fästing på mitt knä... Hade halvt panik då TBE är mycket vanligare där än hemma..
Vi åkte till flygplatsen vid 13 och som vanligt hade jag kommit igenom säkerhetskontrollen på mindre än 5 minuter, men får då se att flyget är 1,5 försenat... Inte det roligaste. Så fick stressa från flygplatsen i Berlin till kloster Lankwitz för att ha middagen med studenterna.

Jag hade en helt fantastisk helg tillsammans med Raphael, och längtar tills att vi åker till Gbg över påsk!

Auf Wiedersehen!

Efter att ha varit hemma i julas bestämde jag mig för att jag skulle åka tillbaka hem någon gång i mars, och det är precis det jag gjorde förra helgen.
På torsdagseftermiddagen drog jag till flygplatsen efter att ha spenderat dagen med att göra Alla tråkiga sysslor som måste göras.
Efter en turbulent timme i luften landade jag i ett blött Göteborg. Det va så skönt att äntligen vara hemma igen, få dricka svenskt vatten, krama katterna, krama mamma och Johanna och bara få sova i sin egna säng!

På fredagen träffade jag ett par gamla klasskompisar och käkade lunch på vårt standard ställe - landala thai buffé.
Jag gick sedan och tog en snabb kaffe med pappa och Johanna. Som sagt var det en snabb kaffe för klockan 14:15 hade Johanna en klipptid och jag följde med som sällskap. Vi åkte sen till mammas jobb meb på vägen dit åkte vi förbi 4Gott. På kvällen käkade vi tacos och bara mös!

Lördagen spenderades med mamma. Vi åkte till Göteborgs stadsmuseum och kollade på en utställning om Göteborgs historia och åkte sen och veckohandlade (jag ville göra detta! Av någon anledning så älskar jag att gå och veckohandla...) jag kom hem gick ut och sprang och åkte sedan in till stan och käkade middag med Malin och Johanna på Pinchos. Jag var väl hemma vid 22:30 igen.

På söndagen var jag i kyrkan på mässa. Jag hade nämligen lyckats tajma in min hemresa så att det var min gudstjänstgrupp som skulle hålla i mässan. Så jag var där och bar sedan på ett möte med några angående kyrkovalet.
Jag käkade middag hos mormor och morfar som vi brukar göra på söndagar och facetimeade sedan med Raphael.

Måndagen var min sista dag, och då gjord jag inte jätte mycket. Hade en ganska lugn morgon, var ute och sprang och packade ihop min väska. Klockan ett skulle mamma och jag vara hemma hos farmor och farfar för att fika. Och var tillbaka i billdal några timmar senare då vi käkade middag och sedan lämnade mig på Landvetter igen.

Det var så skönt att få komma hem lite igen, kände att jag verkligen behövde komma iväg lite och få se min familj och mina vänner!

Tro det eller ej, men nu har halva min tid gått. Det känns så konstigt att halva tiden nu har gått, och att jag om 5 månader kommer att sitta hemma i kära Göteborg.
Första halvan av mitt volontär år har varit en berg-o-dalbana, har varit/ är väldigt splittrad över hur jag har det här. Ibland stormtrivs jag och älskar allting, och andra dagar vill jag bara packa ihop min resväska och ta första flyget hem.
Jag är dock väldigt taggad på denna andra halvan. Bland annat, ska jag inte jobba lika mycket på dagiset som jag gjorde innan, vilket jag tror kommer att förändra mycket. Det blir även vår, vilket jag längtar efter så enormt mycket. Får någon slags vinterdepression efter julen. Jag ska till Wien, ska troligtvis till Prag någon gång under våren. Det känns bara som denna halvan kommer att bli bättre än förra halvan :D
Men som sagt, nu har halva tiden gått. Galet!

Jao, återigen... Jag var sjuk när jag kom hem till Sverige, och efter att vara på dagiset i en vecka va jag återigen sängliggande under en vecka.
Så aa, det va typ vad jag gjorde förra veckan. I fredags mådde jag dock lite bättre så efter att jag släppt av Raphael på tåg stationen åkte jag och mötte Emmi och nelly för att käka middag. Vi käkade burgare på bästa BurgerRing och åkte därefter till Sixties och drack lite drinkar.

På lördagen hade jag en chill morgon och vaknade pigg och glad. Jag bestämde mig för att åka in till alexanderplatz för att shoppa lite kläder, och ungefär efter 1 h kom nelly och så käkade vi lunch på vårt vanliga thai ställe.
Vi drog sedan till mall of Berlin där vi gick runt lite och kollade på kläder. Slutade med att vi käkade middag innan vi åkte hem igen. Super mysigt!

Söndagen va oxå ganska chill, gick på mässa i by kyrkan tillsammans med Andrea och när jag kom hem efter det så satte jag mig för att skriva min middag term report för Berliner Missionswerk.
På kvällen kände jag middag med Raphael och somnade som en stock så fort jag kom hem igen.

Det va typ vad som hände denna helgen...
Auf Wiedersehen!

I lördags hade vår församling en "Workshops Tag, für Jugendlichen und Konfirmanden". Temat var "Meine Reformation" och hade alltså med Luther och reformationen att göra.
Församlingen består av 3 kyrkor som alla var med att planera detta tillsammans med en annan kyrka som de jobbar mycket med.
De har planerat denna eftermiddag i mer än 2 månader och hade förberett en massa. Man trodde att det skulle komma runt 60 ungdomar och konfirmander, men när det väl började var det enbart 11 där.

Söndagen spenderades hemma i min kära säng (har blivit super förkyld) och eftermiddagen o svenska kyrkan där vi lagade vegansk Dhal. Super trevligt! Tyvärr va inte Nelly och Emmi där :(

I helgen var jag alltså återigen i Wien. Men denna gången för att vara med Raphael. Han flyttade ju tillbaka till Wien i onsdags efter att varit i Berlin på praktik under 4 månader (har jag för mig det va..).
Men i alla fall. Jag åkte ner i fredags efter jobbet, och blev upphämtad på flygplatsen. Vi köpte hem Thaimat och bara tog det lugnt under kvällen vilket va så skönt som helst, var helt slut efter utflykten med dagiset.

På lördagen va det underbart väder. 18 grader och strålande sol! Kunde inte riktigt fatta att det va sant! Känslan av att gå ute utan jacka var fantastiskt.

Vi tog i alla fall under förmiddagen en promenad till Schönbrunn och gick upp på "berget" som ligger mittemot palatset. Utsikten därifrån var så otroligt vacker, och uppe på berget så blåste det även lite, vilket va mer ganska skönt efter att gått upp dit.
Efter att varit ute och gått i några timmar, fick vi tillbaka hem till honom och hämtade en filt och varsin bok. För tanken var att vi skulle lägga oss och läsa på Donau Insel. Innan vi åkte dit, gick vi snabbt förbi Toras jobb och sa hej, tyvärr kunde vi inte stanna och prata så länge :(

När vi väl kommit fram till Donau Insel så hade solen gått i moln och ser blåste en hel del, och vi var inte super taggade på att lägga oss i gräset längre. Så vi gick bara runt och pratade och mötte en massa folk som hade njutit av dagen där och nu var på väg hem igen.

Innan vi drog oss hem för att laga mat ville Raphael visa mig Karlsplatz där en stor vacker kyrka bland annat finns.

Söndagen var oxå super chill. Vi låg i sängen ganska länge och lämnade inte lägenheten förrens vid 12 då vi åkte till universitetet och gick runt bland gatorna där, och gick sen längst Maria Hilferstraße hem igen. Men innan vi gick hem gick vi förbi ett Coffeehouse som låg på en tvärgata. Coffeehouses är väldigt populär i Wien och tydligen skrevs mycket litteratur där under 1900- talet (det är i alla fall det jag fick berättat för mig)

Eftermiddagen spenderades intw med att göra så mycket. Packade i hop mina saker, käkade middag och sen strax innan vi åkte kom Raphael kompis Natalia förbi för att säga hej.

Jag var i Berlin igen vid 22:30 på söndags kvällen, och var inte taggad på en timmes buss resa hem.

Förlåt för så lite bilder, men använder knappt telefonen när jag är med Raphael, och då blir bilderna lidande.
Kanske blir lite fler bilder nästa gång jag åker dit i slutet av mars :)

Min största arbetsuppgift är som tidigare nämnt att befinna mig på ett dagis. För er som aldrig sommarjobbar, haft dagis som praktik eller jobbat på ett dagis skulle jag förklara upplevelsen som någonting omänskligt. Att samla 20 barn åldrarna 2-6 i en grupp och försöka hålla saker och ting på en mänsklig ljudnivå är omöjligt. Att få dem att sitta still och lyssna i 10 minuter har än så länge inte skett på vårt dagis. Vad händer då när man tar med dessa små liven på utflykt...?

Det är precis det vi gjorde idag, en utflykt. Kan ha varit något av detta mest ansträngande jag gjort under detta året.
Att byta buss till s-bahn på Potadammer Platz, eller att överhuvudtaget gå in i en buss/ S-bahn är alltid lika intressant. Framför allt när de finns starka viljor från barnens sida.

Men i alla fall, dagens utflykt var Berlins akvarium vid Zoologischer Garten. Akvariumet i sig var intw jätte stort, men tillräckligt stort för att kunna tappa bort varandra, svårare blir det när dem man går med (20 barn) är i sin egna lilla värd.

Vi var borta totalt 4,5h och vi fröknar va ganska redo att ta en tupplur när vi kom tillbaka till dagiset. Men trots en mycket avstängd utflykt, var det en lyckad utflykt (lycka under omständigheter)

Guten Abend!

Idag firade vi fasching på dagiset. Jag har ingen aning vad fasching egentligen handlar om. Har fått höra att det ursprungligen kommer i från Köln och att det är en jätte stor grej där.
Fasching firas med att man klär ut sig och bara har det roligt. En av dagis fröknarna sa att man till stor del firar fasching för att göra vardagen lite ljusare och roligare.
Så idag hade alla barnen på dagiset klätt ut sig. Har aldrig sett så många Elsor och spidermans i ett och samma rum som idag.

Dagen började med en stor bamse frukost där varje barn hade tagit med sig någonting att bjuda på. Frallor med pålägg, frukt och grönsaker, mozzarellasticks och kakor och bullar. Allt man kan tänka sig fanns där, och hälften fanns kvar till mellanmålet!

Efter frukosten gick vi till stora salen i församlingshuset och firade med dans, godisregn och besök av två tjejer som jobbar på en cirkus som tagit med sig en orm som barnen fick röra.
Vi gick efter firandet i stora salen tillbaka till dagiset och hade disco (Jag är ganska säker på att jag fick tinnitus efter det. Alla barn hade tutor...)

Eftermiddagen va som vanligt med massa lek. Men barnen va ju fulla av socker och sprang runt som dårar!
Är helt slut efter idag och är så taggad på att få sova!