Då var vi på första etappen på vår hemresa. Vi tog en longtail från Railay till Ao Nang imorse för att sedan ta en taxi till Krabi flygplats.
Vi är båda dötrötta då vi har sovit dåligt inatt, förmodligen pga att vi är lite stressade för hemresan.
Vi sitter nu på ett litet café och försöker fördriva så mycket tid som möjligt då vårt flyg går om sju timmar.... Karin ligger och sover på bordet och jag har lite shoppinghysteri så jag kommer nog lämna henne här ett tag för att ta en sväng på stan.

Igår gick mina flip-flops sönder, jag köpte dom första dagen i värmen och dom gick sönder sista dagen på vår resa. Lite symboliskt va?

Nu är det inte långt kvar!

RIP (2014-2015) till mina självlysande flip-flops

Vi befinner oss nu på Railay Beach. Det är en strand som är omgiven av stora berg och klippor och det otroligt vackert.
Vi åkte hit mest för att träffas upp med de två tyska tjejerna vi träffade när vi var i Thailand förra gången. Vi spenderade två dagar med dem innan de åkte till ön Trang imorse.
Man åker till Railay först för att det är så vackert men även för att klättra. Vi skulle ha klättrat med tyskarna igår men jag är fortfarande sjuk så kände att jag inte riktigt pallade en fysisk aktivitet. Jag hoppas att jag mår bättre imorgon så att vi kan göra det då.
Vi bor på stranden bredvid Railay (för att boendet är billigare här, stranden är kass) och behöver klättra genom bergen varje dag för att ta oss till den fina stranden. Problemet är när det är högvatten (morgon till ca 14.00-tiden) och det är omöjligt att klättra den vanliga vägen för att det är översvämmat. Man måste då klättra ännu högre upp och då jag och Karin har tappat konditionen helt under den här resan så är det HELT OTROLIGT jobbigt... Karin har dessutom gått sina flip-flops snodda och det är inte en promenad man vill göra barfota. Vi försökte istället få några av båtkillarna att köra runt oss för 50 baht men det hick åt skogen. Dom utnyttjade tillfället och ville ha 300 baht? Då vände vi på klacken och sa hejdå till stranden för att istället spendera hela dagen på vår uteplats vid bungalowen. Dåligt val. Aldrig har vi svettats så mycket! Jag gick in var tionde minut och tog en kall dusch. Imorgon ska vi göra ett försök att promenera dödshajken för vi är alldeles för snåla för att betala för en båt.
Nu ska vi snart gå och äta lite middag och efter det blir det nog film och godis. Förhoppningsvis går min förkylning över efter det.
Ringa in den 23e april i era kalendrar, då återvänder the one and only tillbaka till Sverige!
Kramar

Häromdagen möttes vi upp med en vän vi träffade i Indien och vi bestämde oss för att hyra en bil tillsammans för att upptäcka ön.
Vi har haft bilen i två dagar och imorgon är det dags att lämna tillbaka den, säga hejdå till Sebastian och sen bege sig till Railay Beach.
Under våra dagar på Koh Lanta har vi firat Songkran (thailändskt nyår), besökt alla stränder ön har att erbjuda, bott på nya ställen varje natt, hajkat i nationalparken (det var sååå svettigt) och hatat på den thailändska trafiken.
Ikväll har vi bosatt oss i en bungalow på stranden i Khlong Khong och snart ska vi ta en öl och kolla på solnedgången.
Jag är fortfarande rätt sjuk och tar hostmedicin för att kunna sova på nätterna (och för att inte väcka mina rumskamrater).
Imorgon åker som sagt jag och Karin till Railay Beach och förhoppningsvis ska vi möta upp våra tyska töser som vi träffade när vi var i Thailand förra gången.
Vi spenderar nog våra sista dagar där innan vi beger oss hem till Sverige den 23:e.

Ett roligt tillägg: Häromdagen när vi bodde på Long Beach så var vi på besök i Sebs bungalow och jag trillade rakt genom golvet. Har nu ett par nya ärr lagom tills hemresan.

Vi syns snart!
Kramar till er alla

Vi tyckte inte om Phi Phi så mycket och därför spenderade vi bara två nätter där och därför tog vi oss till Koh Lanta istället.
Phi Phi är otroligt turistigt och det är fulla svenskar på charterresa överallt. Inte riktigt vår stil... Efter att ha spenderat två nätter i ett rum med ett gäng yngre stockholmsgrabbar kände vi att det var nog. När man säger hejdå till dom innan man går ut på kvällen så får man svaret "Vi ses i dimman". Det säger väl allt...
Nu har vi spenderat en natt på Long Beach i Koh Lanta och än så länge gillar vi det verkligen. Stranden är, precis som namnet säger, lång, sanden är kritvit och havet är blått.
Det märks att lågsäsongen i Thailand har börjat närma sig då det inte är så mycket folk på en av öns mest populära stränder men det gör mig ingenting då jag bara vill ta det lugnt och få en liten minisemester innan jag åker hem till Sverige igen.
Nu har både jag och Karin gått och blivit sjuka, förkylda närmare bestämt... Nu ligger vi på vårt rum, kollar på tv och hostar. Ikväll tänker vi bara ta det lugnt och kurera oss.
Svettiga kramar till er alla

Efter att ha landat i Phuket den 7e så spenderade vi en natt där för att sedan bege oss till Phi Phi morgonen därpå. Det var en ca två timmars båtresa från Phuket Town till ön och vi bestämde oss att sitta på soldäcket och njuta. Det visade sig att vara ett stort misstag då vi brände oss rejält. Karins näsa kommer nog aldrig att gå tillbaka till sitt ursprungliga jag igen. Haha, nej jag skojar men röd är den. Så fort jag rör min panna så känns det som om tiotusen rakblad dras över den (paus från solen idag vill jag lova).
Vi tog oss efter lite letande till vårt boende och det visade sig vara toppen. Det är ett riktigt fräscht hotell som har några dorms (som vi bor i) och vi hatt dessutom tillgång till poolen.
Igår var vår första kväll här på Phi Phi och det firade vi med att gå ut och festa, idag mår vi alltså som vi förtjänar.
Phi Phi är en riktig festö. Alla hostels längs stranden tävlar om vilket som har de bästa festerna och det finns ingenstans i närheten av stranden som du kan sova ostört innan kl 03.00 pga den höga musiken. Men det gör oss inget då vi är tillbaka i thailandmodet, vilket innebär att vi lever på natten och sover under en palm på dagarna.
Idag ska vi inte ligga i solen pga vår underbara bränna, utan det blir nog en brakfrukost, lite shopping och en väldans massa vatten.
Fred ut

Äntligen fick jag en stor skål med grön curry, som jag har längtat!

Då har vi spenderat en natt i HCM och om en timme tar vi en taxi till flygplatsen för att bege oss till Thailand. Vi landar i Phuket ikväll och på något sätt (flygbussen slutar gå vid 19.00) ska vi ta oss på ett billigt sätt till Phuket Town där vi ska stanna en natt. Morgonen där på är planen att vi ska ta en båt till Koh Phi Phi.
Igår spenderade vi större delen av dagen sovandes i varsin fåtölj i väntan på check-in och sedan tog vi en väldigt sen frukost vid tvåtiden. Kvällen spenderades på hostelets takterass där vi drack öl och åt middag innan vi gick till sömns tidigt då vi båda är riktigt taggade på att bege oss till Thailand.
Vi har precis ätit lite frukost och väskorna är packade så nu är det bara att vänta på vår taxi.
Kramar till er alla
Vi

Jaha, då var det (efter lite tjat från familjen) att skriva ett nytt inlägg.
Vi har varit i Nha Trang i fem nätter och ikväll bär det av tillbaka till Ho Chi Minh.
Nha Trang är en ganska turistig stad vid havet. Stranden är stor, vädret är bra, vårt hostel är spektakulärt, skönt umgänge men det är ryssar överallt. Ett förjävligt folk måste jag säga. Brötiga, högljudda, otrevliga och otroligt tacky. Men vi valde att ignorera dem och istället njuta av sol och bad, så det är det vi har gjort här i några dagar. Solat, badat, ätit gott, en massage eller två och pedikyr. Vi har lyxat till det rejält!
Hostelet vi bor på är som sagt helt fantastiskt! Den trevligaste personalen någonsin! Dom kommer ihåg ditt namn och vad ni pratade om för två dagar sedan, de gör allt för att du ska trivas och grillen är awesome.
Det ska bli tråkigt att lämna Vietnam om några dagar för det är ett fantastiskt land och jag hade lätt kunnat spendera en månad här.
Den 7e åker vi till Thailand igen för att spendera våra sista tre veckor där innan vi åker hem till kalla Sverige igen.
Saknar dock vänner, familj och MAT så det är lite bitter sweet att vara på hemgång.
Nu ska vi äta lite glass, tjoflöjt!

Då var vi i Vietnam. Vi spenderade en natt i Ho Chi Minh City och där vi bodde på ett fantastiskt hostel som heter Vietnam Inn. Vi spenderade dagen med att knalla runt på stadens gator och lyckade till det med sushi till lunch. På kvällen gick vi på ett pub crawl med folket på hostelet och det var superkul. Mindre kul var det när jag vaknade imorse, bakfull som som tusan och skulle checka ut och ta bussen till Mui Ne där vi befinner oss nu. När vi hoppade på bussen berättade dom för oss att det hade blivit fel med vår bokning och att de bara hade en "säng" kvar så att den andra skulle få sitta i trappuppgången bredvid chauffören. Jag tog den smällen för att vara snäll mot trötta och illamående Karin men jag ångrar mig rejält! Jag skulle knuffat henne åt sidan och kubbat till den sista sängen.... Sätet jag fick var en sned och obekväm liten dyna mitt i trappuppgången, vilket innebar att varje gång någon skulle av så fick jag så snällt resa mig upp, fälla upp min "stol" och vänta tills alla var av och att dörrarna skulle stängas innan jag satte mig igen. Chauffören som inte pratade engelska såg nog att jag mådde dåligt för han gav mig en flaska vatten och ett leende innan han slog handen stenhårt på tutan. Varje gång han tutade (hela bussen vibrerar av ljudet) så gjorde min mage ett försök att dansa tango och jag förberedde mig på att snabbt öppna väskan och spy rakt ner i den. Jag tvingade snabbt i mig en kaka för att lugna magen och jag lyckades överleva resan. Halvvägs igenom stannade vi på en rastplats och chauffören pekade på bussen bredvid och sa "you", "you" och gick iväg. Förstod inte riktigt vad han ville ha sagt men när han började plocka ut mitt bagage för att lägga det i andra bussen så förstod jag att han ville att jag skulle byta buss. Karin fick dock inte byta med mig så efter ett litet uppror så flyttade han istället en annan kille från vår buss till den andra så att jag fick en riktig sittplats. Det var guld värt.
Mui Ne verkar iallafall som ett mysigt litet ställe och hostelet vi bor på är amazing. Vi har ett eget rum med utsikt över poolen. Ja, vi har en POOL!!! Är det inte otroligt, har haft pool en gång och det var på lyxhotellet i KL så nu jäklar ska det badas.
Tack och hej!

• Vietnam

Då var det sista dagen i Arambol, ikväll tar vi nattbussen till Mumbai och sedan bär det av till Vietnam.
Här i Arambol har vi inte gjort mycket mer än bada och sola, äta god mat och hatat på strandförsäljare. "Nej, jag vill inte ha ett armband, inte heller en ankellänk. Jag klarar mig utan en hennatatuering och jag vill inte ha någon form av kroppsmassage - absolut inte gratis av en medelålders indisk man!"
Stranden är inte underbar om man jämför med Sydostasien men här i Indien bryr vi oss inte, det har bara varit så skönt att vara vid havet igen.
Arambol är en typisk hippiestrand, det finns många medelålders män och kvinnor i dreadlocks, flertal örhängen och tatueringar, skrynklig översolad hy och i bar överkropp som verkar ha blivit fast här i x antal år.
Och ryssar, det är ryssar överallt! Dom är brötiga, ganska ofräscha och har fotoshoots på hela stranden. Inte professionella, utan bara den unga flickvännen i bikini och glittrig keps som snurrar runt och leker med en slinga av sitt hår medan pojkvännen springer efter och tar kort. Det finns ett ryskt flygbolag som flyger direkt mellan Moskva och Goa för en billig peng...
Marijuana verkar vara den största hobbyn för dom som befinner sig här i Arambol då vi blir erbjudna att röka flera gånger per dag, folk sitter och röker på offentliga platser tex. på restauranger och man kan köpa pipor och bongar överallt. Vilket jag finner ganska underligt då marijuanainnehav ger tio år i fängelse i Indien.
Man får för övrigt inte servera öl på restauranger innan kl 17.00 här och därför, när du beställer öl innan dess, får du öl i tekoppar och dom säger alltid "hoppas ditt te smakar" och sen blinkar dom med ena ögat.
Innan vi kom hit så fick vi också tips om en restaurang som heter Laughing Buddha så efter att besökt den för tre kvällar sedan så har vi gått dit varje kväll efter det. Mums! Kycklingen var en hit kan jag lova.
Jaja, nu ska vi äta lite frulle och sen knalla runt i staden. Kl fem går den lokala bussen till Mapusa, därifrån tar vi nattbussen till Mumbai och därefter bär det av mot flygplatsen och vidare till Vietnam!
Tudelooo.

Öl i tekoppar. Jag fick Dora och hennes underliga vän, nöjd
(bild1)
(bild2)
(bild3)
(bild4)
(bild5)
(bild6)
(bild7)

Hej hopp
Vi har efter en natt i Mumbai tagit oss till Arambol i Goa. Vi kom hit för ca 10 min sedan så vi har inte hunnit se mycket men det verkar som en trevlig plats. Strandliv, shopping och god mat tackar jag inte nej till! Plus att man kan ha shorts på sig!! Ni förstår inte hur lycklig jag är över detta. Efter två veckor i samma svettiga långbrallor känner man sig rätt äcklig.
Jaja, nu ska vi bege oss ut för lite mat.
Vi hörs när jag har lite mer att skriva om.