Imorse lämnade vi phuket efter en natt på grabbarna grus. Imorse hade vi tyvärr bara fått 2 timmars sömn innan vi skulle upp och hinna med båten till koh phi phi. Vaknade av att Cissi skriker: vi har 20 minuter på oss Louice!!! 20!!!!!!

Så det vara bara upp och kasta ut alla grejerna utanför rummet och börja packa. På båten över märker jag att jag satt på mig shortsen ut och in. Inte nog med att man såg fruktansvärt bakfull ut.. Kläderna va ut o in också🙄

Igår var vi förresten på James Bond Island. Där han spelat in en utav sina scener. Bilderna ligger tyvärr på go PROn. Men här är lite andra bilder från utflykten

Ja, nu har vi äntligen satt oss på en resturang här och ska äta en bit mat. Vårt hostel har de hårdaste sängarna jag någonsin skådat och party dygnet runt. Vi får inte en lugn stund antar jag..
Men fin solnedgång är det här.

• Thailand

Nästa dag tog vi nattåget tillbaka till Bangkok för att sedan ta buss till phuket. Det vi inte visste då var att vi blev super lurade av ett falskt bussbolag som skulle ta oss till phuket. Efter halva vägen ber dem oss kliva av eftersom vi ska byta buss. Vi går av, bussen åker iväg. Ingen annan buss syns till. Vi går in på bussterminalen och frågar efter bussen men de förstår inte vad vi menar eftersom det inte finns någon buss till phuket. Mitt ut i ingenstans där ingen kan engelska står vi. Som tur var, var det en tjej som va thailändsk som kunde översätta till engelska. Vi fick betala en summa pengar igen för att hyra en privat van med resten av folket som blivit lurade. Gissa om vi var arga?
Efter 12 timmar med buss och van var vi framme i phuket.

Igår gjorde vi inte så mycket mer än att sova ut och sedan upptäcka den kända gatan bangla road. En gata med massa barer och allt annat smått och gott 😊

Idag har vi vart och kollat på en boxningsmatch som hölls här. Boxare från Spanien, Brasilien och Thailand tävlade. Det var intressant och väldigt kul att titta på faktiskt. Förutom när någon blev slagen och inte vaknade på en halv minut. Då blev man lite orolig. Roligt att göra någonting nytt.

Imorgon ska vi på en utflykt till James Bond Island.
Godnatt 😴

Nästa dag åkte vi på en utflykt. Det var vi och en barnfamilj som var i samma grupp. De var från Kalifornien och hade vart lite överallt i världen. Bland annat i Sverige. De hade vart ute och rest i 6 månader nu sammanlagt. Så coolt att se en familj sticka ut och göra något annorlunda än normalt. De var så trevliga och man kände sig lite som en i familjen själv.
Efter en krokig väg kom vi fram till elefant farmen. Här möttes vi av en elefantunge som gick omkring på gården. Man fick mata den med bananer, sockerrör och vassgräs. Snabeln gick i ett. Det var fräckt att stå så nära en elefant och ändå va den så snäll och försiktig. Vi valde att göra en take care istället för elefant ridning. I det ingick att mata, göra näringsrik mat till elefanten, att tvätta den och bara ta hand om den. Tex så skulle vi ut på fältet och hämta grenar som man sedan skulle slå tills dem blev platta. Detta använde man som tvättlapp/ schampo till elefanten sen när vi skulle tvätta den.
Rolig dag!

Vandring i Chiang Mais skogar, 1,2 mil
Mycket värt pengarna. Sammanlagt vandrade vi 4 timmar i skogen. Ibland pausade vi för att kolla på olika växter, spindlar och andra kryp. Jag som har spindelfobi tyckte ändå att det gick bra så länge spindeln höll sig på sitt håll. Längs den krokiga stigen gick vi med en guide framför oss och en bakom oss. En utav guiderna hittade en övergiven hundvalp i skogen. Mamman hade antagligen lämnat honom där så vi tog hand om den. Gav den lite mosat ris som vi hade med oss och försökte få i den lite vatten men den visste inte hur man skulle dricka eftersom den va såpas liten. Den lilla hundvalpen tog all uppmärksamhet och gjorde denna utflykt till nått litet extra.

Vandringen var ansträngande men vi fick se mycket. Bland annat kaffebönor, citrongräs, bananplantor, basilikaplantor, passionfruktplantor osv. Vi gick även in i en grotta en liten bit för att kolla på fladdermöss som hängde och sov. Vill bara understryka att spindlar satt längs väggarna men det sa inte guiden förrän halvvägs inne...
Lunchen åt vi längst upp i en hydda bland bergen. Längs halva vägen stannade vi vid ett vattenfall och tog ett nerkylande dopp. En hund följde troget med oss hela dagen. Guiden sa att den brukar göra det eftersom den känner vittring av maten vi hade mä oss.

En riktigt lyckad dag. Vi är så nöjda. Imorgon ska vi besöka elefanter 🐘

Godnatt

PS sista bilden visar hur spindlarna grävt bon i marken 😱

Trötta men ändå exalterade åkte vi iväg kl 14 upp i bergen. Det tog en timmas bilresa dit. Väl framme började de koppla på oss selar och grejer sen va det rakt in i skogen som gällde. En gren gick ut på att hoppa rakt ner till en annan platå där personalen tog emot en. Hela utflykten gick rätt fort så det va nog inte värt pengarna men kul att testa på i alla fall.

Nu är vi tillbaka på hostelet och jag har nog aldrig känt en så hård säng förut så jag vet inte hur vi ska klara detta i två nätter. Tur att vi knappt hinner mä att sova.
Efter duschen här ska vi se om vi kan hitta till Old city här i Chiang Mai där det ska finnas en nattmarknad med bland annat mat.
Hejdå hörs imorgon

Senare samma dag på eftermiddagen så åkte vi till tågstationen och kollade om det fanns nån sista minuten biljett. Vi hade tur, de fanns kvar i andra klass så då får man en sängplats. Inte de bekvämaste sängarna men vi hade väntat oss något väldigt mycket värre. Man har ju hört om att de ska vara skitigt, loppor i sängarna, att de transporterat höns och allt möjligt men vi såg inte skymten av en mygga ens en gång, så jag antar att det kan vara så i tredje klass.

Efter 14 timmar var vi framme i Chiang Mai imorse kl 7. Så nu har vi kommit till vårt hostel men vi får inte checka in förrän 14 så vi har bokat en utflykt. En hinderbana i luften som man tar sig igenom med sele. Berättar mer om den sen. Nu ska vi få i oss lite mat så vi orkar mä detta 😅

PS. Va tvungen att ta kort på några munkar som satt på tågstationen

• Thailand

Morgonen efter vi kom till Bangkok åkte vi på en guidad tur till 3 olika tempel.
1. Wat Pho den liggande Buddha
2. Wat_intharawihan stående Buddah 32 m hög
3 Templet som är på deras egen femkrona

På ett utav templerna fick man köpa en liten skål med mynt som man la i den veckodagarna man var född på. Min var tydligen en fredag. Så jag köpte en kopp och la på fredag, så nu hoppas jag att jag får tur.

Guiden berättade för oss att kungen som precis har dött kommer de förvara i kyla i ett år tills de bränner upp kroppen. Han sa även att folk köade en hel dag för att gå in och besöka kungen för att be och visa respekt. Man märker att de thailändska folket sörjer honom. Han visas överallt, mellan reklamerna, på skyltar i stan.. ja lite överallt.

Smiling Buddah

Tecknet för respekt

Fler bilder från trippen

Nu är vi framme i Bangkok på vårt hostel. Taxiresan gick smidigt. Här finns moderna skyskrapor, risiga hyddor, råttor som springer längs kontanterna. Ja allt från himmel o och jord tror jag.

Imorgon ska vi på en city tour som vi bokade på flygplatsen. Vi tar nog förmodligen en natt till här i Bangkok innan vi beger oss upp till Chang Mai.
Nu ska vi försöka få lite sömn efter den åter igen skitjobbiga resan. Cissi och jag skojade om att skulle man sammanfatta den här resan med tre ord så är det i sånna fall:
1. Rotande
2. "No thank you"
3. Bajs.. Antingen för löst eller för hårt
Detta återkommer. Backpackers know what I'm talking about...

• Thailand

Näst sista kvällen va vi på ett ställe som hette pub crawl. Man träffade nya människor och vandrade från bar till bar i en grupp, lite överskattat kanske med majoriteten asiater. Men det va kul ändå. Morgonen därpå vaknade vi rätt sent för att börja packa och planera för Thailand. Senare på kvällen gick vi ner på beachen och kopplade på en segelbåt som seglade längs horisonten i solnedgången.

Nu sitter vi på flygplatsen i Manilla och väntar på flyget till Thailand. Ska bli spännande. Vi har bokat en natt i Bangkok på ett hostel. Sen är nog planen att dra oss upp till Chang Mai. Men vi får se vart skutan går
Hej sålänge

Igår var vi och tittade på eldshow igen. Cissi fick för sig att vi skulle slå på stort och beställde in lite drinkar och några shottar. Vi beställde en som hette B-52 som man skulle dricka ur ett sugrör medan ytan på glaset brann. Den va rätt fräck.
Senare när uppträdandet hade slutat fick Cissi lära sig att träna med de som uppträdde. Resten av kvällen hängde vi med dem och fick lära oss lite filippinska som jag redan glömt. Vi lärde dem även lite svenska.